
O chystaném simulátoru provozu zoologické zahrady, který pod křídly Microsoftu chystají vývojáři z Blue Fang Software, jsme vás již jednou informovali. Na E3 bylo možné vidět první hratelnou verzi, která však byla v neustálém obležení desítek milovníků budovatelských her, a tak jsme více než uvítali preview verzi, která nám před pár dny dorazila do redakce. Nezbývalo než začít stavět vlastní zoologickou zahradu v dalším, tentokrát však poměrně originálním tycoonu (výsledky našeho snažení najdete také v této galerii screenshotů).
Alfou a omegou úspěšného provozu Zoo, ať již v jednotlivých misích nebo ve volném freeform režimu, je sladění zvířecích požadavků s ekonomickými možnostmi provozovatele. Na jedné straně tedy máme rozmazlené příslušníky fauny ze všech koutů světa (těch je ve hře několik desítek druhů ze všech hlavních klimatických pásem – od lvů až po lední medvědy a tučňáky), kteří by samozřejmě velmi rádi žili ve svých vlastních přirozených biotopech, na straně druhé pak tenčící se finanční zásoby, kvůli kterým nastane pracné hledání ideálního kompromisu – pokud se totiž návštěvníkům zdají zvířátka příliš smutná, špinavá nebo dokonce nemocná, začnou si stěžovat, utrácejí méně peněz, chodí do Zoo čím dál méně (ačkoliv máte výdaje za marketing na maximu)
a v neposlední řadě „prásknou“ provozovatele organizacím na ochranu zvířat, které můžou dočasně zabránit nákupu (eufemisticky nazývanému adopcí) nových zvířat. Příjemné je, že oněch kompromisů existuje několik typů – můžete například postavit „klasické“ Zoo s obyčejnými výběhy, do něhož proudí stovky návštěvníků, kteří si sem tam koupí nějakou tu colu nebo párek v rohlíku. Ekologičtí aktivisté si časem určitě vybudují něco na způsob přírodní rezervace, kam sice kvůli vysokému vstupnému neproudí skoro žádní návštěvníci, ale díky extrémně dobrým podmínkám pro chov a rozmnožování se celý komplex bohatě uživí prodejem mláďat ohrožených druhů ostatním zahradám. Není také problém postavit luxusní a drahou zahradu s levným vstupným a množstvím doprovodných aktivit (jízdy na slonech, zvířecí divadlo...), které se postarají o většinu příjmů – něco na způsob zoo-hypermarketu. Bez důkladné péče o zvířata se však nikdy nedostanete z místa...
A jak že taková péče vypadá? Dejme tomu, že si budeme chtít postavit takové malé safari se zebrami a antilopami. Nejprve je nutné ohradit výběh vhodným plotem, aby se nám zvěřena netoulala po celé zahradě – nízká betonová zídka nebude pro antilopy představovat překážku, takže zvolíme vysoký plaňkový plot (ten se zas nedoporučuje ke slonům, rozběhnutý mnohatunový kolos pár prkýnek nezastaví). Dobrá, máme plot, máme branku pro krmení a odvoz fekálií, můžeme přistoupit k úpravě terénu.
Antilopám ani zebrám nesvědčí příliš kopců – je tedy chvíle pro buldozer, který vše srovná do jedné roviny. Teď už jenom změnit travnatý povrch na vyprahlou savanu, přidat něco prašné půdy, vyhloubit jezírko na pití a výběh je připravený. Nakoupíme tedy dva páry zeber a antilop, ale co to - jim se v naší ohrádce nelíbí. Znalec zvířat nám doporučuje, že je nutné přidat nějaké stromy – pár keřů a dva tři zelení velikáni africké savany (mimochodem pěkně drahé) to snad spraví. Antilopy však pořád smutní – prý by jich tam mělo být ve stádu více. Další nákup, další dva páry, a teď se už zdá vše v pořádku – nad zvířátky se objeví zelené usměvavé obličeje a dají se vesele do pobíhaní, poskakování a rozmnožování. Zanedlouho vědci vymyslí vymoženost zvanou stáj a zvířátka si poskakují, pobíhají a rozmnožují se o poznání více, lépe a častěji.
Člověka až někdy zaráží, na co všechno je nutné v Zoo Tycoonu myslet – třeba takový kamzík se nesnese v jedné ohradě s horským muflonem, pštrosi zase společně s plameňáky protestují proti eukalyptovým stromům a šimpanzi se nesnesou se žádnými jinými zvířaty. Stačí, aby bylo ve výběhu málo (nebo naopak moc) kamenů či stromů, a zvířata začnou strádat, onemocní a pomalu umírají. Ani hlad a špína oněm živým exponátům příliš nesvědčí – musí se proto najmout ošetřovatelé na krmení a úklid fekálií
(takové „large poo“ dokáže znehodnotit velkou část výběhu i přilehlý chodník), údržbáři na opravu plotů (zkorodované železné trubky lva neudrží a ten se za chvíli volně prochází po Zoo – ještě že autoři neplánují možnost snězení návštěvníků) a také turističtí průvodci. Tím se dostáváme k péči o návštěvníky, kteří jsou zhýčkaní podobně jako zvířata. Správné umístění expozic a cestiček je jenom začátek – Zoo se musí dovybavit i lavičkami, stánky s občerstvením (spoustu z nich je nutné nejprve vynalézt přidělením financí na určitý druh výzkumu), vyhlídkovými věžemi, dalekohledy, stoly na piknik, ale také stylovými japonskými zahradami, obchody se suvenýry a zvířecími show. U každého návštěvníka máte podobně jako u zvířat možnost vyvolat okno se statistikami (veselí, únava, hlad, peníze) a názory na jednotlivé expozice (pokud se mu bude některá obzvláště líbit, začne její zvířecí osazenstvo sponzorovat).
Po technické stránce nepředstavuje Zoo Tycoon galerii posledních programátorských výdobytků – celá hra je v izometrickém pseudo-3D pohledu se třemi úrovněmi zoomu a možností rotace pohledů z obligátních čtyřech stran. Plastický terén umožňuje tvorbu vlastních kopců, vyvýšených teras, jezer nebo hlubokých údolí – podle toho, jak to které zvíře potřebuje.
Grafici zpracovali zoologickou zahradu do posledního detailu – můžete pozorovat ošetřovatele, jak servírují různé druhy krmení, rozzuřené slony, kteří narážejí hlavou do plotu, skotačící lvíčata, rozkročené předkloněné žirafy u napajedla i skupinky návštěvníků poslušně kráčejících za turistickým průvodcem (to vše doprovázené desítkami přehledných tabulek). Je příjemné, že lze každý zobrazený objekt identifikovat a případně i modifikovat – od přidělení ošetřovatele na úklid specifické hromady trusu, přes přidávání jednotlivých kamenů ke kamzíků až po odchyt volně se pohybujícího medvěda grizzly, který přelezl nízkou zídku. Zkrátka a dobře – hra dává přednost maximální přehlednosti a účelnosti. Preview kód zatím neměl plně optimalizovaný grafický engine, a tak bylo hraní na 500 MHz Celeronu s 96 MB RAM na hranici snesitelnosti. Redakční Duron s 256 MB RAM však zvládal hru v rozlišení 1024x768 zcela bez problémů (to vše se ale může v optimalizované konečné verzi změnit)
Ostrá verze Zoo Tycoonu by se měla na pultech obchodů objevit již na podzim a podle stavu preview kódu se dá soudit, že to vývojáři skutečně stihnou. Hra jistě potěší všechny hračičky, kteří budou trávit hodiny odchovem mláďat ohroženého bílého tygra, bagrováním výběhu pro kamzíky, uklízením sloních exkrementů nebo stavbou dalších nápojových automatů pro věčně hladové a žíznivé návštěvníky. Nezbývá než si ještě těch pár měsíců počkat...