Současným nejambicióznějším projektem polského studia Techland je bezpochyby sci-fi 3D akce Chrome, postavená na stejnojmenném interně vyvinutém 3D enginu. Ačkoli by se dalo předpokládat, že tento engine nemůže (svou celkovou kvalitou) absolutně konkurovat současným špičkám v čele s Unreal Warfare enginem a jeho Karma technologii, není tomu tak a v jistých momentech dostává slavný Unreal lidově řečeno na frak. My jsme se o tom díky hratelné demoverzi Chrome již dříve přesvědčili a vy – hráči budete mít tu možnost velmi brzy. Nechme však Chrome pro tuto chvíli stranou a raději se zaměřme na další připravovaný titul od týmu Techland – závodní hru Xpand Rally.
Přeskočme nyní fakt, že Xpand Rally využívá v plné míře možností Chrome Enginu a raději si nejdříve představme hru jako takovou, se vším co by měla a doufejme že bude, obsahovat. Xpand Rally je označení celého šampionátu, jenž vznikl na popud několika mladých majitelů více či méně upravených vozidel, kteří si z finančních důvodů nemohli dovolit zaplatit profesionální závodní licenci. Proto zorganizovali a uspořádali několik prvních závodů v Německu a USA a nyní, když se pro původní ideu nadchla spousta dalších lidí, se závody pořádají po celém světě. Domluva je vždy rychlá a probíhá skrze internet. Jinak by to snad ani, kvůli nezákonnosti tohoto počínání, nešlo.
Vedle obyčejných, mírně vylepšených, verzí různých vozidel se závodů účastní i speciály s výkonem až 800 koňských sil, u nichž je více než obtížné odhadnou o jakou značku vozidla původně šlo. Jako v každé lidské činnosti musí existovat jistý motiv, kvůli němuž se spousta lidí pouští do tohohle pochybného ilegálního podniku znovu a znovu. Není těžké uhodnout, že jde (jako obvykle až na prvním místě) o peníze, ale vsadit je možné i auto, které má v mnoha případech nevyčíslitelnou hodnotu. Sluší se rovněž uvést, že tvůrci v plné hře slibují více než 60 tratí, přes 20 různých věrně vymodelovaných vozidel, které lze později upravit k nepoznání jak po stránce výkonové, tak i vzhledové. Tím končí výčet slibovaných prvků a konečně se dostáváme k meritu věci, kterým je hratelná demoverze, jež se nám v průběhu E3 dostala do rukou a kterou jsme několik uplynulých dní testovali. A i přes fakt, že její obsah je značně omezený, některé prvky v ní nejsou implementovány a je poznat, že se jedná o ranou hratelnou verzi, tak nás potěšila a zabavila.
Nyní je ten pravý čas zmínit skutečnost, že Xpand Rally využívá možností Chrome enginu. Obě dvě tratě, které demo nabízí (zasněžená trať ve Švédsku a šotolinovo-asfaltová trať u našich východních sousedů na Slovensku) jsou tak detailní a snad do posledního keře, či branky římsko katolického kostelíčku pečlivě navržené. Všechno je zkrátka na svém místě a v obou lokacích má člověk pocit (pokud se tedy nevěnuje řízení), že skutečně jede švédskou rally, nebo se prohání po okreskách na Slovensku. Ve prospěch autorů a jejich pečlivosti svědčí také skutečnost, že na rozdíl od žánrově blízkého RalliSportu je možné vyjet poměrně daleko z trati a udělat si tak malou off-road exkurzi místním lesíkem. Určitě nyní mnohé z vás napadne, že se tím otevírá prostor k případnému podvádění a zkracování trati. Tyto obavy jsou však plané. Každý výlet mimo trať totiž znamená citelnou ztrátu, jelikož povrch na který se tak hráč-řidič se svým vozidlem dostane, rozhodně není pro rychlou jízdu (která je v závodech přeci jenom žádoucí) stvořený.
Co se týče jízdy samotné, potažmo chování jednotlivých vozidel, je na místě jistá zdrženlivost. Přeci jenom máme k dispozici velmi ranou verzi hry v níž spousta věcí chybí a k dispozici možnost vyzkoušet pouze Arcade režim Ale i přesto je cítit znatelný rozdíl mezi jízdou na šotolině, asfaltu, trávě, či sněhu. A to prosím záleží na druhu vozidla s nímž danou trať absolvujete. Je opravu velký rozdíl pokud rychlou šotolinovou trať na Slovensku absolvujete v malém, mrštném, ale lehce nervózním Peugeotu, či o poznání větším, těžším a na trati lépe sedícím Subaru, či Mitsubishi, respektive v imitacích těchto vozidel. Jak tvůrci sami uvádějí, jsou veškeré základní modely vozidel vytvořeny podle reálných předloh, dokonce prý dle jejich továrních parametrů, ale kvůli ceně licencí nebylo možné zajistit reálná jména. Dalším důvodem proč tvůrci vsadili na anonymní názvy vozidel jsou opravu široké možnosti úpravy vozidel - jak po stránce vzhledové, tak i výkonové. V demoverzi bohužel tato možnost přístupná nebyla, ale dle oficiálních údajů bude možné měnit - kromě samozřejmosti jakou je barva vozidla - také různé části karoserie, motor, pneumatiky, převodovku, brzdy a dalších tisíc věcí, které mají ve výsledku vliv na výkon a ovladatelnost vozidla. Budeme-li opět vycházet z oficiálních informací, tak například volba správných pneumatik bude mít více než 30 % podíl na končeném výsledku. Podstatnou roli bude hrát také váha takto upraveného vozidla. Je snad každému jasné, že vozidlo obtěžkané karosářskými lahůdkami a osazené silným, ale těžkým motorem to bude mít i přes svůj výkon na zasněžené trati pořádně těžké. Zatím jsou to však pouze domněnky.
Doposud veskrze pozitivní dojmy nezmění ani bližší průzkum grafického a technického zpracování.. Chyb a nedodělků je sice v demoverzi spousta, ale jelikož se nejedná o verzi určenou pro veřejnost, je možné s klidem přimhouřit oko. Nebudeme se proto zmiňovat o zvucích motoru, které jsou v demoverzi čistě účelově, aby tam zkrátka něco bylo. Zato grafika si již v této chvíli zaslouží pochvalu. I když v některých chvílích působila poněkud hrubším dojmem, bez problémů se vyrovná například RalliSport Chllenge. Prostředí je navíc tvořené 3D objekty, ne pouze trapnými bitmapami a vozidla jsou zpracována také velice pěkně, včetně lesknoucího se povrchu karoserie (tedy dokud neprojedete první blátivou zatáčkou). Zatím však chybí slibovaný model vnitřního i vnějšího poškození a některé speciální efekty jako je například morphing. Snad se všech těchto vymožeností dočkáme v další hratelné demoverzi, nebo lépe hned v plné hře, jejíž datum vydání je stanoveno na září tohoto roku. A i podle této rané hratelné demoverze je rozhodně nač se těšit.