Všechno nějak začíná
Správný příběh začíná souhrou několika událostí, které zásadním způsobem ovlivňují dosavadní stav. O tom se přesvědčil i hlavní hrdina hry XIII, jehož příběh - se zápletkou týkající se ztráty paměti a mocenské konspirace - sice není příliš originální, ale, upřímně, o to tady vůbec nejde. Důležité je zpracování. Hra začíná tím, že se probudíme na pláži s klíčkem k bankovní schránce, lehkými zraněními a pořádnou amnésií. Během pátrání "kdo jsem a co se to sakra děje" odhalujeme spiknutí vedené proti americké vládě a co víc, hráč sám sehrává / sehrál v tomto komplotu zatím neznámou roli (číslo XIII má navíc vytetované na rameni). Shrneme-li si situaci, máme tu vraždu amerického prezidenta, ztrátu paměti a na krku mafii, policii a armádní jednotky. Právě díky ztrátě paměti autoři slibují dvě roviny příběhu, kdy hrdina v první řeší svoji osobnost a v druhé spiknutí.
Comics jako 3D akce?
|
První dojmy
Atmosféře hry se nedá vyčíst nic, poněvadž když comics, tak pořádně – autoři do hry zapracovali mnoho prvků ve stylu vyskakujících comicsových okének. Hráč vlastně v jednom takovém okénku hraje, neboť při mohutné explozi se celé začne třást a vypadá jako jedna částečka celého sešitu. Jiný případ: jedeme výtahem do horního patra, když tu se objeví okénko s vojákem, který míří na vojáka k němu stojícímu zády. Další okénko ukazuje prvního vojáka kterak míří a střílí – v tom okénka zmizí, hráč vychází z výtahu a vidí, jak se k zemi kácí voják. Jiné okénko zase upozorňuje na interaktivní části dané lokace či důležité objekty. Další herní situace – stojíme na pokraji propasti a hra nám při prvním vstupu ukáže hák u stropu. Použijeme tedy vystřelovací kotvičku, vyhneme se chybnému rozvodu elektřiny a spustíme dolů. Tam nás zase jiné okno upozorňuje na stráž v místnosti. Nepřátelé vypadají slušně, perfektně se hýbou, přičemž každou akci (zásah, výbuch...) doplňují comicsové výkřiky jako "arrrr" či "baoomm". Dojem jednoznačně pozitivní. Žánrově se hovoří i 3D akci se stealth prvky, na čemž něco bude, ovšem odhadoval bych, že vesměs půjde více o střílení než taktické schovávání (kdo by odolal). To ovšem může přijít na řadu v "realistickém módů", kdy i jediná nepozornost či výstřel z brokovnice připraví hráče o život. Zde se hra stává mnohem opatrnější, nicméně stále pouze jen na první pokus, poněvadž při opakování už připravený skript (kterými je hra prošpikována) příliš nepřekvapí. Taktickým prvkem však nadále zůstává nabíjení, jelikož zásobník se vyprázdní až nebezpečně rychle a krátká chvilka, jež trvá založení nového, se v přestřelce stává osudnou.
Inteligence nepřátel
Nepřátele příláká zvuk, třeba výstřel v místnosti a nepostupují vždy zcela stejně; při vstupu do místnosti může voják zvolit cestu napravo či nalevo (pokud k hráči zády, je to jistější). Nepřátelé také neváhají zdrhnout, zřejmě varovat ostatní, nicméně občas mám trochu pochyby, což opět nejlépe objasní příklad: Upoutám na sebe pozornost v místnosti, čímž přilákám ostrahu, které se ale podaří, zraněné, utéct. Zavřu dveře a po chvíli vylezu ven, jenže mě nikdo nečeká. Ostatní stráži přiběhnou teprve po opětovném výstřelu – stále musím porovnávat s Far Cry, kde systém umělé inteligence nespoléhal na skripty, ale opravdu fungoval. Občas se zase stane, že nepřítel za rohem nereaguje na "odstřelování". Uvidíme, jak moc bude distributor spěchat s vydáním.
Zbytek
Arzenál zbraní s obvyklým rozřazením (brokovnice účinná na blízko, odstřelovací kuše...) obohacuje například židle a další netypické předměty, které lze ve chvílích nouze využít coby zbraň. PC verze se dočká rozšířené podpory hry více hráčů (až 32 hráčů) s novým módem "Cover Me" a klasickou nadílkou zažitých režimů. O zajímavé zpestření se postarají hratelné vzpomínkové prostřihy a balíček uzavře editor map. Sečteno a podtrženo, na podzim se v záplavě jiných titulů XIII (nově spuštěné oficiální stránky, všechno o hře na Bonuswebu) zřejmě neztratí.
Index očekávání: 8/10