Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

XIII - Comicsová akce na engine Unreal

  12:00aktualizováno  31. října 10:59
Comicsová 3D akce na engine Unreal Warfare dává tušit, že se mezi ostatními neztratí. O čem XIII je, jak se hraje a co kromě netradičního zpracování nabízí už referuje tento článek coby malé připomenutí XIII před recenzí příští týden.

Všechno nějak začíná
XIII Správný příběh začíná souhrou několika událostí, které zásadním způsobem ovlivňují dosavadní stav. O tom se přesvědčil i hlavní hrdina hry XIII, jehož příběh - se zápletkou týkající se ztráty paměti a mocenské konspirace - sice není příliš originální, ale, upřímně, o to tady vůbec nejde. Důležité je zpracování. Hra začíná tím, že se probudíme na pláži s klíčkem k bankovní schránce, lehkými zraněními a pořádnou amnésií. Během pátrání "kdo jsem a co se to sakra děje" odhalujeme spiknutí vedené proti americké vládě a co víc, hráč sám sehrává / sehrál v tomto komplotu zatím neznámou roli (číslo XIII má navíc vytetované na rameni). Shrneme-li si situaci, máme tu vraždu amerického prezidenta, ztrátu paměti a na krku mafii, policii a armádní jednotky. Právě díky ztrátě paměti autoři slibují dvě roviny příběhu, kdy hrdina v první řeší svoji osobnost a v druhé spiknutí.

Comics jako 3D akce?

XIII

Hlavní hrdina XIII Nevzpomínám si kým a nebo čím jsem. Jediné co vím je, že jsem nějak zapleten do vraždy prezidenta. Teď se mě snaží zabít. Mám ale pocit, že nejsem vrah. A co, sakra, znamená "XIII" vytetované na mém rameni?

Tím, co na první pohled upoutá pozornost ale určitě nebude příběh a zřejmě ani netradiční název XIII. Stačí se podívat na to, jaký způsob zpracování autoři zvolili – technologie se jmenuje Cel Shade a díky ní XIII vypadá jako comics ve 3D. Nelze říci, že by se jednalo o úplně revoluční zpracování, nicméně v záplavě co-nejvíce-realistických her se XIIIjedná jednoznačně o příjemné zpestření. Druhým dechem však dodejme, že XIII běží na hodně slušném engine Unreal Warfare, díky čemuž si technická stránka zpracování zachovává svůj vysoký standard.

První dojmy
Atmosféře hry se nedá vyčíst nic, poněvadž když comics, tak pořádně – autoři do hry zapracovali mnoho prvků ve stylu vyskakujících comicsových okének. Hráč vlastně v jednom takovém okénku hraje, neboť při mohutné explozi se celé začne třást a vypadá jako jedna částečka celého sešitu. Jiný případ: jedeme výtahem do horního patra, když tu se objeví okénko s vojákem, který míří na vojáka k němu stojícímu zády. Další okénko ukazuje prvního vojáka kterak míří a střílí – v tom okénka zmizí, hráč vychází z výtahu a vidí, jak se k zemi kácí voják. Jiné okénko zase upozorňuje na interaktivní části dané lokace či důležité objekty. Další herní situace – stojíme na pokraji propasti a hra nám při prvním vstupu ukáže hák u stropu. Použijeme XIII tedy vystřelovací kotvičku, vyhneme se chybnému rozvodu elektřiny a spustíme dolů. Tam nás zase jiné okno upozorňuje na stráž v místnosti. Nepřátelé vypadají slušně, perfektně se hýbou, přičemž každou akci (zásah, výbuch...) doplňují comicsové výkřiky jako "arrrr" či "baoomm". Dojem jednoznačně pozitivní. Žánrově se hovoří i 3D akci se stealth prvky, na čemž něco bude, ovšem odhadoval bych, že vesměs půjde více o střílení než taktické schovávání (kdo by odolal). To ovšem může přijít na řadu v "realistickém módů", kdy i jediná nepozornost či výstřel z brokovnice připraví hráče o život. Zde se hra stává mnohem opatrnější, nicméně stále pouze jen na první pokus, poněvadž při opakování už připravený skript (kterými je hra prošpikována) příliš nepřekvapí. Taktickým prvkem však nadále zůstává nabíjení, jelikož zásobník se vyprázdní až nebezpečně rychle a krátká chvilka, jež trvá založení nového, se v přestřelce stává osudnou.

Inteligence nepřátel
XIII Nepřátele příláká zvuk, třeba výstřel v místnosti a nepostupují vždy zcela stejně; při vstupu do místnosti může voják zvolit cestu napravo či nalevo (pokud k hráči zády, je to jistější). Nepřátelé také neváhají zdrhnout, zřejmě varovat ostatní, nicméně občas mám trochu pochyby, což opět nejlépe objasní příklad: Upoutám na sebe pozornost v místnosti, čímž přilákám ostrahu, které se ale podaří, zraněné, utéct. Zavřu dveře a po chvíli vylezu ven, jenže mě nikdo nečeká. Ostatní stráži přiběhnou teprve po opětovném výstřelu – stále musím porovnávat s Far Cry, kde systém umělé inteligence XIII nespoléhal na skripty, ale opravdu fungoval. Občas se zase stane, že nepřítel za rohem nereaguje na "odstřelování". Uvidíme, jak moc bude distributor spěchat s vydáním.

Zbytek
Arzenál zbraní s obvyklým rozřazením (brokovnice účinná na blízko, odstřelovací kuše...) obohacuje například židle a další netypické předměty, které lze ve chvílích nouze využít coby zbraň. PC verze se dočká rozšířené podpory hry více hráčů (až 32 hráčů) s novým módem "Cover Me" a klasickou nadílkou zažitých režimů. O zajímavé zpestření se postarají hratelné vzpomínkové prostřihy a balíček uzavře editor map. Sečteno a podtrženo, na podzim se v záplavě jiných titulů XIII (nově spuštěné oficiální stránky, všechno o hře na Bonuswebu) zřejmě neztratí.

Index očekávání: 8/10

Kingdom Come: Deliverance 2

Pokračování úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance vychází již 4. února 2025 na PC, PS5, Xbox Series X a Series S.

Témata: Interaktivní

Nejčtenější

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy přenesení skutečných pohybů do digitálního světa, začaly před pěti lety....

Mimozemšťani, bába pod kořenem. Skryté vtipy v Kingdom Come 2 jsou geniální

Česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 je venku už víc než týden a hráči postupně objevují více či méně skryté easter eggy, tedy různé vtípky, narážky či reference, které autoři do hry...

Nezastavitelný Kingdom Come 2. Středověký epos překonal další rekord

Ačkoli česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 odstartovala fantasticky už během týdne, víkend jí dopřál rekordní počet hráčů.

První mody pro Kingdom Come 2. Hráči si chtějí hlavně ulehčit život

První díl úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance se jako komplexní RPG za svůj život dočkal obrovského množství uživatelských modifikací. Také druhému dílu se moddeři věnují bezprostředně po...

Sexy hranatá prsa, nebo mladá a nezkušená? Vyberte nejlepší Laru

Lara Croft se stala prvním sexsymbolem videoher a nesmazatelně se zapsala do populární kultury. Vzali jsme Laru v podání her, filmů, oficiálních modelek, cosplayů i AI a vy pojďte vybrat, která vám...

Dva miliony prodaných kusů Kingdom Come 2 jsou blízko, oznámil vydavatel

Hry Kingdom Come: Deliverance 2 se prodalo již téměř dva miliony kopií, čímž překonala očekávání, oznámilo vydavatelství Embracer Group. Vyplývá to z nejnovější zprávy mateřské společnosti herního...

13. února 2025  20:24,  aktualizováno  14.2 14

Bude to nové sci-fi GTA? Za novinkou je bývalý ředitel Rockstaru

V rámci středeční akce State of Play se objevila novinka od bývalého ředitele studia Rockstar, jednoho z otců série Grand Theft Auto. Jeho nová hra MindsEye působí podobně, jen ve sci-fi kabátě.

14. února 2025 0

Sims slaví 25 let. Naučila hráče starat se o rodinu, nebo ji topit v bazénu

Nesmírně populární simulátor života a vztahů The Sims vyšel poprvé v roce 2000. Od té doby se dočkal tří pokračování a nespočtu rozšíření a dodatků. K narozeninám série dostala znovuvydání starších...

14. února 2025 4

RECENZE: Avowed je povedené RPG. Nic víc, nic míň

80 %

Nové RPG od studia Obsidian dorazilo ve formě, která se snaží potěšit hlavně mainstreamové hráče. Sázka na jistotu se autorům v zásadě povedla a byť není hra bez chyb, starosti jí bude dělat...

PC
13. února 2025 14

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...