Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Worms 3 – tři znamená tři Dé

  12:00
Většina lidí si slovo „červi“ spojí s čímkoliv jiným - počínaje rybařením a konče střevními parazity - než se skvělou zábavou. Po téměř deseti letech se konečně dočkají úžasní červíci pokračování! Co můžeme očekávat?
Worms 3D

Je tomu už hezkou řádku let, co jsem se výtečně bavil u prvních Wormsů yorkshirských Team 17, kteří si tehdy odbyli svou premiéru na dnes již mrtvé Amize. Díky chytlavé a odzbrojující hratelnosti, jednoduchému systému, svéráznému humoru, na svou dobu pěkné barevné grafice a také díky možnosti hrát ve více lidech u jednoho počítače se u nás pravidelně scházeli známí a kamarádi a společně s celou mužskou částí rodiny seděli přilepení před monitorem. Vzduchem pak při urputných bitvách nelétaly jen granáty a tříštivé bomby ale i hojně peprných nadávek, které čas od času doplnil nějaký ten políček od rozčilené hlavy rodiny. Červíci dosáhli celosvětového renomé, a když se rodil druhý díl, autoři dokonce koketovali s možností 3D zpracování. Nakonec ale po Worms 2 přišli ještě Worms: Armageddon, Reinforcements, Worms World Party a originální Worms Blast a třetí dimenze stále nikde. Čas prý dozrál až nyní, doufejme že snad ne jen kvůli tomu, aby si po téměř osmi miliónech prodaných kusů autoři znovu napěchovali pomalu hubnoucí prasátka.

Worms 3D

A co autoři slibují? Překvapivě kromě změny zpracování téměř nic nového, především se dušují, že rozhodně hratelnost zůstane pořád stejná jako u starých dobrých Worms. A to je vlastně to, oč běží v celé sérii, protože již původní hra byla téměř dokonalá a kromě vylepšení grafiky a přidávání nových zbraní, pozadí a herních módů, žádné výraznější změny systému hry nedoznala. Ovšem ono „pouhé“ převedení hry do trojrozměrné podoby s sebou přináší o poznání více komplikací, než by se na první pohled mohlo zdát. Tvrdým oříškem bude jistě ovládání, které se ze standardního plazení a skoků značně zkomplikuje, pokud se ocitnete na laně, na němž se musíte houpat nejen dopředu a dozadu, ale i do stran, a navíc lano v pravý okamžik přitáhnout, nebo povolit. Další problém pak představuje kamera; tu se autoři rozhodli nechat při chůzi volně vlát za červíkem s možností libovolné rotace, eventuálně změny vzdálenosti při míření, které bude díky prostorovému pojetí pravděpodobně také o poznání náročnější.

Worms 3D Samostatnou kapitolu, která vyvolává nespočet otazníků, je terén. Zatímco v předchozích dílech představoval, stejně jako objekty na něm umístěné, vždy jen nějakou konturu, nyní by měl být mnohem realističtěji zpracován, včetně rozličných objektů, především domků, do kterých se půjde dokonce schovat. Terén by měl být plně deformovatelný a zničitelný, takže se zde přímo vybízí další otázka: Co se stane s jednotlivými odstřelenými kusy terénu? Podle autorů by měly zůstat viset ve vzduchu, přesně jako ve 2D předchůdcích, což sice na jednu stranu zvýší nepřehlednost a zhorší orientaci, na druhou stranu se dají visící či překážející kusy - na rozdíl od původních Worms - obejít ze strany. Konečně se také můžeme těšit na různě odolné materiály, které se budou i odlišně chovat, rozdílná bude například skákavost granátů, nebo kluzkost, navíc ovlivněná počasím (déšť, sníh).

Zatím není úplně dořešeno ani zpracování větru (ten bude asi jen ve 2D), stejně tak provedení leteckých Worms 3D útoků, které budou spíše než jako jedna linie bomb zpracovány plošně coby malý kobercový nálet. Jak budou vyřešeny vodní plochy není taktéž jisté, pravděpodobně kvůli omezením enginu nenajdeme vodu na pevnině a ani nyní červíci určitě nebudou umět plavat, nebo se potápět. Ohledně zbraní autoři zatím mlčí, lze ale předpokládat, že kromě evergreenů v podobě bazuky, granátů, brokovnice či dynamitu, nepřijdeme ani o oblíbené svaté handgranáty čí explozivní ovce. Uvažuje se též o lehké úpravě hratelnosti a časovém omezení některých zbraní, takže by měli smůlu ti, kteří se zašijí hluboko pod zem a s nasysleným „airstrikem“ čekají, až přijde náhlá smrt.

Jednotlivé levely budou buď náhodně generovány, jak již bývá zvykem, nebo si je budete moci dokonce sami vytvořit v přiloženém externím editoru, stejně jako si nahrát jednotlivá zvuková schémata. Detailní modely červíků by pak měly dokonce zvládnout synchronizovat pohyb rtů i s jinými zvuky, než s těmi defaultně dodávanými! Zvuky pak samozřejmě budou Worms 3D ovlivněny nejen vzdáleností kamery od zdroje, ale například i Dopplerovým efektem. Ochuzeni tentokráte budeme o renderované videosekvence, které si podle autorů hráč stejně pustí jen jednou či dvakrát a zbytečně zabírají jak místo na disku, tak i čas a potenciál grafiků. Vypadá to, že Team 17 mají opravdu plné ruce práce.

To vše se snad v plné kráse objeví koncem letošního roku, a to na většině herních platforem (kromě počítačů Macintosh a Game Boy Advance). Pokud se autorům podaří skloubit smrtící hratelnost Worms s novým prostorovým zpracováním při současném zachování přehlednosti a ovládání, k jehož zvládnutí nebude zapotřebí větší počet rukou než dvě, máme se na co těšit. Ať ale dopadne jakkoliv, půjde každopádně o zlomový titul v sérii Worms a uvidíme, zdali jí vrátí již téměř zašlou slávu, či zda bude tou poslední kapkou, která pošle červíky do horoucích pekel herního braku.

Autor:

Kingdom Come: Deliverance 2

Pokračování úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance vychází již 4. února 2025 na PC, PS5, Xbox Series X a Series S.

Témata: Humor

Nejčtenější

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy přenesení skutečných pohybů do digitálního světa, začaly před pěti lety....

RECENZE: Druhý Kingdom Come je historický epos, jaký tu ještě nebyl

90 %

Pokračování české historické hry Kingdom Come: Deliverance je přesně takové, jaké si většina fanoušků přála – rozsáhlejší, hezčí a lépe napsané. Komu se líbil první díl, nemusí nad jeho pořízením...

Nezastavitelný Kingdom Come 2. Středověký epos překonal další rekord

Ačkoli česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 odstartovala fantasticky už během týdne, víkend jí dopřál rekordní počet hráčů.

Kingdom Come 2 vykročil fantasticky, je to celosvětový prodejní hit

Někteří čekali fronty na podpis, jiní zvolili digitální edici. Ať už si hráči pořídili očekávanou středověkou hru Kingdom Come: Deliverance 2 jakkoliv, již nyní je zřejmé, že je to v globálním...

Kingdom Come 2 prodal za den milion kopií, Češi kupují krabicové verze hry

Herní studio Warhorse slaví první velký milník - za první den se prodalo přes milion kopií pokračování hry Kingdom Come: Deliverance. V Česku je zájem až čtyřikrát vyšší než u prvního dílu, uvedli...

Šéf Take-Two zdůraznil důležitost PC. Kdy tam vyjde GTA 6, ovšem neřekl

Grand Theft Auto 6 je v globálním měřítku nejočekávanější hra na světě. Oficiálně potvrzena je však stále jen na PlayStation 5 a Xbox Series X/S, byť šéf vydavatelství Take-Two zdůrazňuje důležitost...

11. února 2025  14:37 2

Dynasty Warriors: Origins

vydáno 11. února 2025  12:46,  aktualizováno  12:47

Něco na tom je. Nekonečná jízda autem v prohlížeči je dokonalý relax

Unikátní hra Slow Roads, kterou můžete hrát zdarma v internetovém prohlížeči, vstoupila do zcela nové verze. Nekonečná projížďka krajinou dostala novou detailnější grafiku a chystá se i na Steam.

11. února 2025 21

Nezastavitelný Kingdom Come 2. Středověký epos překonal další rekord

Ačkoli česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 odstartovala fantasticky už během týdne, víkend jí dopřál rekordní počet hráčů.

10. února 2025  10:20 96

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....