Varování předem: kdo nechce číst, Wasteland 2 si absolutně neužije a pravděpodobně ho bude proklínat. Množství textu ve hře sice už není tak mimořádné jako v prvním dílu z roku 1988, kdy autoři museli část textů převést do manuálu, protože se na diskety jednoduše nevešly, přesto hravě překoná prakticky veškerou současnou herní produkci.
Následník Fallout |
Pro budování atmosféry jsou dialogy a popisy prostředí i objektů zcela zásadní. Tam, kde se jiné hry snaží vystrnadit veškeré psané slovo a rozhovory zkracují na nutné minimum, vám Wasteland 2 popíše třeba i náladu jednotlivých postav nebo poskytne různé tipy (např. "tato brána se za chvíli zhroutí").
Promyšleno do detailů
Texty jsou však pouze jedním z aspektů, který dokresluje, jak puntičkářsky autoři z inXile Entertainment ke hře přistupují, aby převedli co možná nejvíc silných stránek starého originálu do moderní hry.
Původní titul se pyšnil třeba i úžasným spektrem možností, jak vyřešit určité situace. A proto se i ve dvojce budete před každými naprosto normálními zamčenými dveřmi rozhodovat: otevřít je paklíčem, baseballkou, rozkopnutím, raketometem, či výbušninou? A nebo se jen porozhlédnete kolem a zkusíte najít příslušný klíč?
Ale způsob, jakým otevřete dveře, je obvykle pouze malou částí větších úkolů, které na rozdíl od jiných her na hrdiny nepostrádají originalitu.
Jednou tak budete muset osvobodit zeleninové pole od zmutovaných larev a přerostlých much. Za tímto účelem můžete buď nahackovat počítač kontaminovaného zavodňování, ukrást přístupové kódy jisté postavě, nebo jednoduše napochodovat přímo na pole a manuálně opravit dva čerpadlové ventily. V poslední variantě se pochopitelně vystavujete útokům zmíněných milovníků zeleniny.
Po letech a od fanoušků
Wasteland 2 vyjde neuvěřitelných 25 let po prvním dílu. V herním čase uplynulo let pouhých 15 a i tentokrát (v roce 2112) se budete pohybovat na jihozápadě Spojených států amerických se skupinou až sedmi vámi vytvořených, nebo předdefinovaných postav.
Peníze od fanouškůWasteland 2 byl jednou z prvních her, které získaly významné financování prostřednictvím portálu Kickstarter. Na něm prostředky autorům poskytují fanoušci a lidé, kteří prostě chtějí, aby hra vznikla. Wasteland 2 takto získal 60 milionů korun, což z velké části zaplatilo jeho vývoj. |
Tito takzvaní "Desert Rangers" se aspoň částečně starají o pořádek v radioaktivním světě. Ti šťastlivci, kteří hráli první díl (a ještě si ho pamatují) se mohou těšit na návrat do starých známých míst, jako je Ranger Station či Highpool - první sídlo, které v roce 1988 objevili. Setkají se také se známými postavami.
Přesto je celá hra z logických důvodů postavena tak, aby fungovala naprosto samostatně a aby neznalost předchůdce hráče žádným způsobem nelimitovala.
Také Wasteland 2 rezignuje na rozlišování tříd u postav. Každý člen hráčovy skupiny má sice vlastní specializaci, jako je pěchotní výcvik či inženýrská kariéra, ale ta určuje pouze to, které schopnosti daná postava má a které se nejrychleji učí.
Pěšák umí zacházet lépe se zbraněmi, zatímco inženýr je rychleji opravuje. Nebo je rozloží, aby ze součástek sestavil zcela nové.
Ke specializaci se pojí sedm atributů: síla, vnímání, štěstí, inteligence, charisma, rychlost a expertíza (mix agility a šikovnosti). Tyto hodnoty enormním způsobem ovlivňují herní dění.
Příklad? Charismatický a chytrý hrdina bude v rozhovoru s příběhovou postavu mít mnohem více témat k diskuzi, zatímco jeho parťák s vysokou rychlostí a expertízou bude v tahových bojích disponovat větším množstvím akčních bodů a bude mít větší šanci na úspěch.
Každý chvilku tahá pilku
Tahové boje jsou skvělou zprávou pro všechny tradicionalisty, kteří si rádi v klidu rozmyslí taktiku a pak se kochají perfektně provedenou realizací. Dokud si vás nepřítel nevšimne, probíhá dění v reálném čase. To vám s trochou šikovnosti dává možnost před bojem rozmístit tým co možná nejvýhodněji, aniž byste museli využívat akčních bodíků, které jsou v tahovém módu potřebné pro každou akci.
Napětí v soubojích notně zvýší skutečnost, že v nich vaši svěřenci mohou zemřít, a to definitivně. Před úmrtím je sice může zachránit lékař, ale ten nemusí být vždy včas k dispozici.
Jistě, následně můžete do týmu naverbovat novou tvář, ale pokud si k určitému bojovníkovi vytvoříte hodiny budovaný vztah, budete ho opouštět s velkou lítostí.
A vězte, že takové situace nastanou. Wasteland 2 se s hráči nebude zrovna mazlit a umožní jim jít i do soubojů, ve kterých (zatím) nemají absolutně žádnou šanci. Sice je předem na přílišnou sílu soupeře upozorní, ale to je asi tak všechno. Na některé bossy tak zkrátka budete muset sbírat zkušenosti delší dobu.
Na Wasteland 2 je vidět, že na něm pracují opravdoví fandové a z nemalé části dokonce i autoři originálu. Na herní scéně navíc jednoznačně zeje prázdnotou prostor, který se tento titul chystá zaplnit.