|

Historická věrnost versus hratelnost
Hra je inspirována skutečnými událostmi v letech 1429 a 30. V jejím průběhu vystoupí též některé historické postavy, kupříkladu vévoda z Alencon, král Karel VII., Jean de Metz nebo Bastard z Orleans, na burgundské a anglické straně pak kupříkladu lord Fastolf, lord Talbot, vévoda z Bedfordu či král Filip. Jednotlivé mise přímo zpracovávají skutečné bitvy, jichž se Johanka účastnila. Například bitvy, v nichž Johanka nezvítězila, bude hráči dovoleno vyhrát, naopak v místech, kde narazila na příliš chabý odpor, budou nepřátelé trochu posíleni, aby byla před hráče postavena skutečná výzva. Začíná se příchodem hlavní hrdinky do Orleans, kampaň pak končí jejím dobýváním Compiegne a Paříže. Hráč v jejím rámci bude částečně rozhodovat o globální strategii (kam vrhnout své síly), ale především bude hrát akční a strategické mise. Ty první budou čistou řezanicí určenou jen k získání zkušeností, ty druhé pak zahrnou taktické rozhodování i vlastní bojové dovednosti nezbytné ke zdolání nepřátelských pevností.
Die by the Sword v novém kabátě
Akční část Wars & Warriors připomíná ponejvíce právě tuto postarší klasiku, která nabídla široké možnosti ovládání meče a dalších zbraní pro boj nablízko. Hráč bude ovládat několik postav, každá z nich bude moci získat různé zbraně – pro Johanku připadají v úvahu meče, vévoda z Alencon bojuje halapartnami či kopími, La Hire si libuje v používání palcátů. K mání jsou pak i luky a kuše pro ostřelovačské typy. Každá zbraň má své parametry a hodí se k jiným účelům. Podobně bude možné na hrdiny navléci různé zbroje, nasadit jim do rukou štíty, či zvolit vhodnou přilbici. Prvky RPG se pak projeví v přítomnosti čtyř základních vlastností – síly, obrany, obratnosti a vůdcovství -, které se budou výměnou za zkušenostní body získané úspěchy v bitvě zlepšovat a bude na každém, jakým směrem se rozhodne svou postavu směřovat. Aby se boje nestaly jen nudným mačkáním dvou tří tlačítek, implementovali autoři do hry kombo údery. Jejich množství nebylo specifikováno, bude ale prý "více než slušné" a bude zahrnovat jak "prosté" údery řešící boj se dvěma protivníky, tak akrobatické vražedné kreace, jež zasáhnou až šest nepřátel. Samozřejmostí je jejich postupné zpřístupňování taktéž s rostoucími zkušenostmi, potažmo zmíněnými čtyřmi klíčovými atributy.
Vhodně zvolená taktika je základ úspěchu
Ze začátku budou možná Wars & Warriors připomínat spíše konzolově laděnou akci á la Return of the King, brzy ovšem přituhne a při dobývání hradů už si Johanka nevystačí s hurónským pokřikem a vskočením do víru boje. Bude nutné využít těžké bojové techniky, dobývacích věží, katapultů, balist, beranidel a podobných lahůdek. Postupem času se bude od hráče vyžadovat stále více a více a ke konci už bude jednak ve zjednodušené formě rozdávat rozkazy svým jednotkám á la RTS, jednak simultánně ovládat trojici hrdinů přímo na bojišti. Hra tak zároveň nabídne dvě značně odlišné části. To na jednu stranu může být zábavné, ostatně vzniká tím mnohem bezprostřednější pocit ohrožení vlastní osoby a prožitek může být větší než u neosobní strategie, kde hráč jen odesílá jednotky směrem k protivníkovi a suše počítá mrtvé, nicméně může to zároveň hratelnost též totálně zahubit. Není zase tak obtížné si představit, že si hráč kvůli shonu nebude moci ani jednu část pořádně vychutnat, nehledě na to, že skalní stratégové budou znechuceni nutností projet si akční sekvence, zatímco přímější pařany zase budou otravovat části strategické, vyžadující delší přemýšlení. Ambivalence tohoto konceptu je prostě a jednoduše zrádná a při nejlepší vůli ve chvíli, kdy není k dispozici demoverze, jež by předvedla dle slov autorů "perfektně vychytaný interface" a vlastně celý systém hry v chodu.
To je, panečku, pokoukáníčko
Každopádně podle všeho budou Wars & Warriors pořádnou pastvou pro oči. Enlight Software už zahodilo svůj stávající 3D engine a vrhlo se na tvorbu technologie zbrusu nové. Více než roční práce udělala své, a tak by hra měla být patřičně vizuálně atraktivní. Hlavní je, že engine zvládne masivní bitvy, bez nějakých kompromisů co se efektů a detailů týče, a to i na průměrných sestavách. Než se přesuneme k úplnému závěru, zbývá ještě vyřešit jednu otázku. Hra nebude mít multiplayer. Odůvodněním je příběhové založení celé kampaně a nutnost značného protažení doby vývoje, nicméně potenciál bitev mezi lidskými protihráči by býval byl docela velký. A aspoň nějaký ten šermířský deathmatch autoři přece jen hráčům dopřát mohli. Nicméně nestalo se tak, a tak nezbývá než konstatovat, že se v prosinci letošního roku všichni, kterým není středověká tématika tak úplně cizí, dočkají skvěle vypadajícího, designem zajímavého (leč dopředu těžko co do míry hratelnostni odhadnutelného), příběhově silného, ale čistě singleplayerového titulu. Co se dá dělat…
Index očekávání: 7/10
|