Strategickou sérii Warlords zná asi většina z vás – starší hráči z vlastních zkušeností, ti mladší pak z doslechu. Není asi sporu o tom, že tato trilogie patří mezi klasiku tahových strategií z fantasy prostředí a dodnes je v lecčems inspirací pro vývojáře nových her. Známé jméno se před časem objevilo i v titulu Warlords: Battlecry, přičemž se nejednalo o náhodu, ale o skutečné navázání na úspěšnou tradici. I když při prvních zprávách o přípravě této hry byli všichni zapálení příznivci tahovek natěšení, jejich nadšení lehce opadlo, když se ukázalo, že Warlords: Battlecry jsou strategií realtimovou. Jinak se ovšem jednalo o výbornou hru, která, stejně jako druhý díl, potěšil každého milovníka fantasy žánru, i když pro pravověrné warlorďáky už to nebylo ono. Nyní však mají důvod k radosti i oni, neboť společnostmi Strategic Studies Group a UbiSoft bylo nedávno ohlášeno další pokračování klasické série – titul Warlords IV – Heroes of Etheria, o němž vám zde přinášíme informace přímo od zdroje.
Jak už podtitul hry našeptává, celý příběh se opět bude odehrávat ve staré dobré Etherii. Zde odpradávna probíhá boj mezi silami dobra a zla a výjimkou nemůže být ani doba, do které je zasazen děj nových Warlordů. Do válek a bojůvek je zatažen půltucet ras, konkrétně lidé, trpaslíci a elfové na straně dobra a démoni, nemrtví a orkové coby představitelé zla a temnoty. Tyto rasy spolu budou soupeřit více méně klasickým tahovým systémem, kdy se po jednotlivých kolech postupně střídají akce všech zúčastněných frakcí. Znáte-li alespoň zběžně starší Warlordy či Warlords: Battlecry, pak vám možná bude připadat, že výše zmiňovaný příslib šesti ras je trochu chudý. Je sice pravda, že v předchozích dílech jich bylo vícero, ale toto zdánlivé okleštění je mocně vyváženo počtem jednotek, které může každá strana rekrutovat. Jako příklad si vezměme nemrtvé – pokud budete hrát za ně, budete moci k decimování svých nepřátel použít liche, upíry, kostlivce, revenanty, kostěné draky a další sympaťáky, nebudou chybět ani speciální stroje, jako je kostěný katapult či vrhač lebek.
Pokud jste hráli předchozí díly či nějakou podobnou strategii, pak vás asi nepřekvapí výčet akcí, které můžete během svého tahu provádět – přesouvání vojsk, napadení nepřátelské armády, pokus o dobytí soupeřova či neutrálního sídla a správa vlastních měst. První výrazné změny oproti předchozím Warlordům si všimnete hned při prohlídce prvního městečka. Jeho správa je totiž podstatně vylepšena a nestojí už jen na suchém zakoupení produkce lepších jednotek, ale budovací část se již podobá spíše sérii Heroes of Might & Magic - své město uvidíte v příslušné obrazovce jako na dlani a velmi snadno a intuitivně ho budete moci rozšiřovat o nové stavby, které budou pochopitelně vesměs vojenského charakteru, pravděpodobně se ale dočkáme i různých ekonomických budov. Kromě toho bude možné zakládat i města nová, budovat cesty pro rychlejší přesun armád a podobně.
Vaše nejčastější činnost, tedy přesun armád po mapě, zůstane samozřejmě zachován. 2D krajina by měla být oseta nejen městy a různými přírodními útvary, ale také speciálními lokacemi, jako jsou různé oltáře, tajemné ruiny či zatuchlé jeskyně, do kterých můžete poslat své hrdiny (u nichž se ještě podrobněji zastavím). Pokud vaše voje narazí na armádu soupeře, dojde k boji. A tady přichází čtvrtý díl Warlordů s další novinkou oproti svým starším bratříčkům – s taktickým tahovým bojem (který opět připomíná styl Heroes of Might & Magic). Jak správně tušíte, postaví se v něm proti sobě obě znepřátelená vojska na bitevním poli, načež můžete ovládat své jednotlivé oddíly a přeskupovat je či s nimi útočit na nepřítele. Každá jednotka bude mít několik atributů, jako je počet hitpointů, síla útoku, obrana a podobně; kromě toho mají leckteří vojáci i různé speciální bonusy (například jízda disponuje tzv. charge bonusem, což znamená, že při útoku s rozjezdem způsobí nepříteli větší poškození). V boji bude záležet třeba i na tom, z jaké strany na nepřítele útočíte, různé typy jednotek budou platit na různé nepřátele a podobně. Jednotky jsou animované a jsou většinou pojaty jako několikačlenné oddíly, což působí rozhodně realističtěji než jednotlivci v HOMAM.
Série Warlords je známá i tím, že obsahuje celkem dost RPG prvků – zejména vývoj hrdinů. Ten je pochopitelně zachován i v díle čtvrtém. Opět tedy budete se svými reky získávat zkušenosti a po určité době poskočíte na vyšší level, který bude spojen se zlepšením atributů, útoků, kouzel a podobně. Hrdiny samozřejmě budete moci vybavovat i magickými předměty, které vesměs naleznete v různých ruinách a dungeonech čekajících na prozkoumání.
Technické zpracování samozřejmě drží krok s dobou, a přesto, že rozhodně není tím nejdůležitějším měřítkem, podle kterého se tahové strategie posuzují, tak snad nikoho nezklame. Ve hře je použit vylepšený engine z Warlords: Battlecry II, krajina je zpracována velmi přehledně, spousta objektů je animována (lopatky větrného mlýnu, praporky na věžích a podobně), a ani bitvy vás nezklamou. Objektivně posoudit zábavnost celé hry a rozmanitost jednotlivých kampaní či scénářů zatím nemůžeme, ale když si uvědomíme, že se z větší části bude jednat o staré dobré Warlordy v novém kabátě, pak snad v tomto ohledu nemusíme mít žádné obavy. Konečný verdikt budeme moci vyslovit již letos v zimě, jelikož právě na tento termín je vydání nových Warlordů stanoveno.