Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Warlords 4 - první dojmy

  9:00aktualizováno  9:18
Legendární tahová strategie plná magie a fantastických tvorů opět ožívá aneb syndrom ""ještě jeden tah a půjdu spát"" se znovu navrací. Čtěte naše první dojmy, které brzy nahradí plnohodnotná recenze.

Návrat legendy
Warlords 4: Heroes of Etheria Je tomu již třináct let co vyšel první díl tahové strategie, která se ve své době těšila masové oblibě. Zůstaneme-li věrni číslům, respektive rokům, oživme si i třetí díl, od jehož vydání uplynulo dlouhých šest let. Ačkoli jej můžeme označit za vesměs povedený, úspěch svých předchůdců zopakovat nedokázal (přestože mnohé fanoušky velice potěšil). Připomeňme si princip hry – disponujeme ohromnou mapou posetou hrady, hrádky a kobkami, přičemž na samotném začátku každý z hráčů vlastní jeden hrad. Cíl zní prostě – obsazovat hrady, rabovat kobky, stavět jednotky a zcela eliminovat své nepřátele. Čtvrtý díl měl být jiný, což naznačovaly i rok staré obrázky – měl se více přiblížit populárním hrám jako Heroes of Might & Magic či Age of Wonders, nicméně rozpory v týmu nakonec vedly k hutnému přepracování hry. Co z toho plyne? Především fakt, že namísto razantních novinek spíše prohlubují a k dokonalosti dovádějí již použité herní aspekty a zažité principy z předchozích dílů. A o tom, že šlo o krok správným směrem, už referují naše dojmy z betaverze.

Warlords 4: Heroes of Etheria Princip hry
Hra funguje na jednoduchých principech, které svým vzájemným propojením s herními nápady utvářejí komplexní strategii. Na úplném začátku si zvolíme krále, jemuž přiřadíme některé z nabízených charakteristik. Posléze se objevíme na herní mapě s mnoha hrady, hrádky a kobkami – každý z hráčů vlastní po jednom hradě, ve kterém trůní námi navolený král. Hra končí buď pokořením ostatních vládců, nebo smrtí našeho – pouze dodejme, že vladař se účastní boje jen ve svém hradě, opustit jej nemůže. Styl hry tedy vyjadřuje vyrábění jednotek, najímání hrdinů, dobývání ostatních hradů, z čehož plynou peníze, rabování kobek (= peníze, zkušenost, magický předmět...). Síla hry spočívá v rozmanitosti jednotek, především pak jejich unikátních schopnostech a objevování neprobádaných kobek, sbírání zkušeností a perfektních taktických soubojích.

Ekonomika
Hybný motor pro většinu akcí představují samozřejmě peníze – ty do státní pokladny plynou několikerým způsobem. Ten nejjistější a nejstálejší zosobňují hrady v hráčově vlastnictví, poněvadž každý odvádí daný obnos Warlords 4: Heroes of Etheria zlaťáků. Přilepšit si můžeme také tím, že právě dobytý hrad nebudeme okupovat, ale rovnou jej vyhladíme. Peníze také občas získáme za splněný úkol, kouzlem, případně se pár zlaťáků může objevit po vyrabování kobky. Poslední způsob spočívá ve vlastnictví zlatého dolu u města. Doly se nestaví, případně jiné budovy také ne – každé město buď nějakou má, a nebo ne (a to spíš). Peníze dle předpokladu potřebujeme na najímání jednotek, ovšem ne v tom smyslu, že si je jednorázově zaplatíme – zde to funguje jinak. Každá jednotka se ve hradu či městě vyrábí určitý počet tahů – čím lepší, tím déle. Výroba žádné peníze nestojí, ale udržování jednotky za každý tah ano. Neúprosná logika funguje – čím více dobytých hradů, tím více peněz na udržování početné armády... Peníze využijeme i na najímání potulných hrdinů či rovnou celých skupinek žoldáků.

Boj a jednotky
Jednotky lze sdružit do skupin, maximálně však do družiny o osmi členech. Pokud se dvě takovéto skupiny střetnou, začíná asi to nejzábavnější na hře a to boj. Obrazovka se rozdělí na tři části – nalevo a napravo máme jednotky účastnící se šarvátky, Warlords 4: Heroes of Etheria uprostřed potom bitevní pole. Útočník vybere jednu ze svých jednotek, napadený také. Posléze mezi sebou obě bojují dokud jedna z nich nezemře... bitva pokračuje nasazením další jednotky a to až do okamžiku, než jedna strana přijde o všechny své bojovníky.

Boj možná na první pohled vypadá jednoduše a řekněme i povrchně – tj. bez možnosti jeho dění nějak zásadně ovlivnit, ale chyba lávky! O co jde? Každá jednotka spadá do jedné či více kategorií – například: drak, létající jednotka, monstrum, dobré přesvědčení, zlé přesvědčení, člověk, pěchota, hrdina... Každá jednotka také disponuje jednou (někdy i více) speciální vlastností: potlačení zla, střelec, teror, vrah, léčení, vampyrismus... Právě některé z těchto schopností skvěle fungují proti určitým typům jednotek a právě přesně o tom souboje jsou – tedy o strategické volbě. Navíc i jednotky přímo se neúčastnící boje do bitky zasahují: například lukostřelci, či jednotky schopné léčit. Po souboji obdrží všichni účastníci boje zkušenosti, které po postoupení o úroveň hráč investuje buď do prohloubení speciální schopnosti, nebo do bojových dovedností; eventuálně si navýší počet životů. Mezi zvláštní kastu jednotek patří hrdinové, Warlords 4: Heroes of Etheria kteří jako jediní dokáží nosit (až čtyři) magické předměty.

Celkový dojem
Svěžím dojmem působí intuitivní ovládání, jehož větší část je řešená přes přehlednou kontextovou nabídku. Nechybí možnost automatiky při plánování výroby a přesunu jednotek, díky čemuž se i správa většího počtu měst stává snadnou záležitostí. Nesmíme zapomenout ani na magii – kouzla si užijeme v boji (opět s jasnou definicí působení vůči konkrétním typům), ale i na strategické mapě. Celkově lze říci, že čtvrtý díl přináší staré principy, které autoři daleko více prohloubili a pravděpodobně nic už nezabrání tomu, aby se nezařadil mezi absolutní špičku. Jedinou výtku směřuji proti suchému, sterilnímu a nezáživnému hlasu vypravěče, který povídání o starých válkách a nových nebezpečenstvích předčítá jako předpověď počasí. Je ale pravděpodobné, že se jedná pouze o provizorní hlas betaverze a v plné verzi se dočkáme adekvátního dabingu. Naopak příjemná hudba s chorálovými popěvky zaslouží chválu, stejně jako skvělé hlášky bojovníků během bitev. A v tom je celé kouzlo - v nespočtu drobností, které neobjevíte během pár hodin hraní, ale až po několika dnech (poctivě odzkoušeno).

Index očekávání: 8/10

  • Nejčtenější

Český dabing Kingdom Come 2 povýšil zážitek, hra je překvapivě odladěná

Strávili jsme týden v minimálně u nás nejočekávanější hře roku a už teď můžeme říct, že překonala naše očekávání. Na rozdíl od prvního dílu je takřka bugů prostá, český dabing má zásadní vliv na...

V podstatě jsem oznámil Minecraft 2, napsal původní tvůrce Minecraftu

Populární Minecraft patří už více než deset let Microsoftu. Původní tvůrce Markus Persson se ovšem na sociální síti X rozepsal, jak v podstatě oznámil Minecraft 2.

Stvořil spoustu klasik. Ale téměř žádná nevydělala, přiznal legendární vývojář

Premium

Vývojář Tim Cain je sice podepsaný pod několika hrami, které mají dodnes kultovní status, ovšem snad jen s výjimkou prvního Falloutu a posledních The Outer Worlds žádná z nich pořádně nevydělala....

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

Je to macek. Prohlédli jsme si největší přenosnou herní konzoli

Las Vegas (od zpravodaje Bonusweb.cz) Pokud vám byla stávající herní PC do ruky malá, Acer má pro vás řešení. Nabídne vám totiž model s displejem o uhlopříčce necelých 11 palců, což je zdaleka nejvíce v této kategorii zařízení.

Idioti, říká streamer o kolezích, kteří tvrdí, že dřou víc než pracující

Mnozí slavní streameři se v poslední době nechali slyšet, že i když vydělávají miliony, jejich práce je daleko náročnější, než jakou mají „obyčejní lidé“. Kai Cenat, aktuálně nejsledovanější hvězda...

13. ledna 2025 1

Kdo to pořád platí? Star Citizen loni vybral více peněz, než stál Zaklínač

Dlouholetý vývoj ultimátního vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun. Jen loni fanoušci autorům naposílali přes dvě miliardy korun, aniž by dostali byť jen příslib...

12. ledna 2025 7

Rozhodli jste, Hru roku 2024 ovládl slavný dobrodruh s bičem

Je dobojováno. Ve čtenářské anketě Hra roku 2024 bez zaváhání zvítězilo dobrodružství s Indiana Jonesem. Zajímavý tak nakonec byl až souboj o další příčky.

12. ledna 2025 3

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

11. ledna 2025 55

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Harmonický vztah? Prázdný pytlík a plné břicho, radí žena trenéra Růžičky

Manželka hokejové legendy Vladimíra Růžičky (61), Marie Růžičková (37), promluvila o psychických problémech. Poté, co...