Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Warlords 4 - první dojmy

  9:00aktualizováno  9:18
Legendární tahová strategie plná magie a fantastických tvorů opět ožívá aneb syndrom ""ještě jeden tah a půjdu spát"" se znovu navrací. Čtěte naše první dojmy, které brzy nahradí plnohodnotná recenze.

Návrat legendy
Warlords 4: Heroes of Etheria Je tomu již třináct let co vyšel první díl tahové strategie, která se ve své době těšila masové oblibě. Zůstaneme-li věrni číslům, respektive rokům, oživme si i třetí díl, od jehož vydání uplynulo dlouhých šest let. Ačkoli jej můžeme označit za vesměs povedený, úspěch svých předchůdců zopakovat nedokázal (přestože mnohé fanoušky velice potěšil). Připomeňme si princip hry – disponujeme ohromnou mapou posetou hrady, hrádky a kobkami, přičemž na samotném začátku každý z hráčů vlastní jeden hrad. Cíl zní prostě – obsazovat hrady, rabovat kobky, stavět jednotky a zcela eliminovat své nepřátele. Čtvrtý díl měl být jiný, což naznačovaly i rok staré obrázky – měl se více přiblížit populárním hrám jako Heroes of Might & Magic či Age of Wonders, nicméně rozpory v týmu nakonec vedly k hutnému přepracování hry. Co z toho plyne? Především fakt, že namísto razantních novinek spíše prohlubují a k dokonalosti dovádějí již použité herní aspekty a zažité principy z předchozích dílů. A o tom, že šlo o krok správným směrem, už referují naše dojmy z betaverze.

Warlords 4: Heroes of Etheria Princip hry
Hra funguje na jednoduchých principech, které svým vzájemným propojením s herními nápady utvářejí komplexní strategii. Na úplném začátku si zvolíme krále, jemuž přiřadíme některé z nabízených charakteristik. Posléze se objevíme na herní mapě s mnoha hrady, hrádky a kobkami – každý z hráčů vlastní po jednom hradě, ve kterém trůní námi navolený král. Hra končí buď pokořením ostatních vládců, nebo smrtí našeho – pouze dodejme, že vladař se účastní boje jen ve svém hradě, opustit jej nemůže. Styl hry tedy vyjadřuje vyrábění jednotek, najímání hrdinů, dobývání ostatních hradů, z čehož plynou peníze, rabování kobek (= peníze, zkušenost, magický předmět...). Síla hry spočívá v rozmanitosti jednotek, především pak jejich unikátních schopnostech a objevování neprobádaných kobek, sbírání zkušeností a perfektních taktických soubojích.

Ekonomika
Hybný motor pro většinu akcí představují samozřejmě peníze – ty do státní pokladny plynou několikerým způsobem. Ten nejjistější a nejstálejší zosobňují hrady v hráčově vlastnictví, poněvadž každý odvádí daný obnos Warlords 4: Heroes of Etheria zlaťáků. Přilepšit si můžeme také tím, že právě dobytý hrad nebudeme okupovat, ale rovnou jej vyhladíme. Peníze také občas získáme za splněný úkol, kouzlem, případně se pár zlaťáků může objevit po vyrabování kobky. Poslední způsob spočívá ve vlastnictví zlatého dolu u města. Doly se nestaví, případně jiné budovy také ne – každé město buď nějakou má, a nebo ne (a to spíš). Peníze dle předpokladu potřebujeme na najímání jednotek, ovšem ne v tom smyslu, že si je jednorázově zaplatíme – zde to funguje jinak. Každá jednotka se ve hradu či městě vyrábí určitý počet tahů – čím lepší, tím déle. Výroba žádné peníze nestojí, ale udržování jednotky za každý tah ano. Neúprosná logika funguje – čím více dobytých hradů, tím více peněz na udržování početné armády... Peníze využijeme i na najímání potulných hrdinů či rovnou celých skupinek žoldáků.

Boj a jednotky
Jednotky lze sdružit do skupin, maximálně však do družiny o osmi členech. Pokud se dvě takovéto skupiny střetnou, začíná asi to nejzábavnější na hře a to boj. Obrazovka se rozdělí na tři části – nalevo a napravo máme jednotky účastnící se šarvátky, Warlords 4: Heroes of Etheria uprostřed potom bitevní pole. Útočník vybere jednu ze svých jednotek, napadený také. Posléze mezi sebou obě bojují dokud jedna z nich nezemře... bitva pokračuje nasazením další jednotky a to až do okamžiku, než jedna strana přijde o všechny své bojovníky.

Boj možná na první pohled vypadá jednoduše a řekněme i povrchně – tj. bez možnosti jeho dění nějak zásadně ovlivnit, ale chyba lávky! O co jde? Každá jednotka spadá do jedné či více kategorií – například: drak, létající jednotka, monstrum, dobré přesvědčení, zlé přesvědčení, člověk, pěchota, hrdina... Každá jednotka také disponuje jednou (někdy i více) speciální vlastností: potlačení zla, střelec, teror, vrah, léčení, vampyrismus... Právě některé z těchto schopností skvěle fungují proti určitým typům jednotek a právě přesně o tom souboje jsou – tedy o strategické volbě. Navíc i jednotky přímo se neúčastnící boje do bitky zasahují: například lukostřelci, či jednotky schopné léčit. Po souboji obdrží všichni účastníci boje zkušenosti, které po postoupení o úroveň hráč investuje buď do prohloubení speciální schopnosti, nebo do bojových dovedností; eventuálně si navýší počet životů. Mezi zvláštní kastu jednotek patří hrdinové, Warlords 4: Heroes of Etheria kteří jako jediní dokáží nosit (až čtyři) magické předměty.

Celkový dojem
Svěžím dojmem působí intuitivní ovládání, jehož větší část je řešená přes přehlednou kontextovou nabídku. Nechybí možnost automatiky při plánování výroby a přesunu jednotek, díky čemuž se i správa většího počtu měst stává snadnou záležitostí. Nesmíme zapomenout ani na magii – kouzla si užijeme v boji (opět s jasnou definicí působení vůči konkrétním typům), ale i na strategické mapě. Celkově lze říci, že čtvrtý díl přináší staré principy, které autoři daleko více prohloubili a pravděpodobně nic už nezabrání tomu, aby se nezařadil mezi absolutní špičku. Jedinou výtku směřuji proti suchému, sterilnímu a nezáživnému hlasu vypravěče, který povídání o starých válkách a nových nebezpečenstvích předčítá jako předpověď počasí. Je ale pravděpodobné, že se jedná pouze o provizorní hlas betaverze a v plné verzi se dočkáme adekvátního dabingu. Naopak příjemná hudba s chorálovými popěvky zaslouží chválu, stejně jako skvělé hlášky bojovníků během bitev. A v tom je celé kouzlo - v nespočtu drobností, které neobjevíte během pár hodin hraní, ale až po několika dnech (poctivě odzkoušeno).

Index očekávání: 8/10

Kingdom Come: Deliverance 2

Pokračování úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance vychází již 4. února 2025 na PC, PS5, Xbox Series X a Series S.

Nejčtenější

Mimozemšťani, bába pod kořenem. Skryté vtipy v Kingdom Come 2 jsou geniální

Česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 je venku už víc než týden a hráči postupně objevují více či méně skryté easter eggy, tedy různé vtípky, narážky či reference, které autoři do hry...

Nezastavitelný Kingdom Come 2. Středověký epos překonal další rekord

Ačkoli česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 odstartovala fantasticky už během týdne, víkend jí dopřál rekordní počet hráčů.

Dva miliony prodaných kusů Kingdom Come 2 jsou blízko, oznámil vydavatel

Hry Kingdom Come: Deliverance 2 se prodalo již téměř dva miliony kopií, čímž překonala očekávání, oznámilo vydavatelství Embracer Group. Vyplývá to z nejnovější zprávy mateřské společnosti herního...

Něco na tom je. Nekonečná jízda autem v prohlížeči je dokonalý relax

Unikátní hra Slow Roads, kterou můžete hrát zdarma v internetovém prohlížeči, vstoupila do zcela nové verze. Nekonečná projížďka krajinou dostala novou detailnější grafiku a chystá se i na Steam.

Černého samuraje můžete ignorovat. Prý o nic nepřijdete, tvrdí autoři

Prohlášení kreativního ředitele hry Assassin’s Creed Shadows vzbudilo podezření, že firma chce na poslední chvíli upozadit roli černého samuraje v jedné z dvou hlavních rolí. Jednu z hratelných...

Bude to další rekord? Dan Vávra a Agraelus znovu spojí síly

Autor ze studia Warhorse Dan Vávra a nejpopulárnější český streamer Agraelus se společně pokusí překonat dosavadní divácký úspěch, když spolu před čtyřmi lety hráli Mafii. Co budou hrát, zatím...

18. února 2025 1

Kingdom Come 2 slaví dva miliony prodaných kopií

Česká hra, jejíž děj se odehrává v období středověku, Kingdom Come: Deliverance 2 slaví další zářez. Tvůrci prozradili, že jejich dílo aktuálně dosáhlo na dva miliony prodaných kopií.

17. února 2025  16:58 17

Černého samuraje můžete ignorovat. Prý o nic nepřijdete, tvrdí autoři

Prohlášení kreativního ředitele hry Assassin’s Creed Shadows vzbudilo podezření, že firma chce na poslední chvíli upozadit roli černého samuraje v jedné z dvou hlavních rolí. Jednu z hratelných...

17. února 2025 33

Česká Pushmania připomene éru, kdy se hrálo ve dvou u jednoho počítače

Možná si ještě vzpomenete na dobu, kdy jste se s kamarádem nebo sourozencem tiskli u jednoho počítače a zápolili v některé z her pro dva. Česká nezávislá hra Pushmania tuto éru připomene hratelností...

16. února 2025 7

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Shodila jsem 23 kilo. Táta říkal, že se na to nedá koukat, přiznala Cibulková

Bývalá slovenská profesionální tenistka Dominika Cibulková (35) po narození dětí výrazně přibrala. V rozhovoru pro...

Kanye West a Bianca Censori se rozešli, raper zveřejnil podivný vzkaz

Raper Kanye West (47) a jeho žena Bianca Censori (30) se podle zdrojů blízkých páru rozešli a směřují k rozvodu....

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...

Mimozemšťani, bába pod kořenem. Skryté vtipy v Kingdom Come 2 jsou geniální

Česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 je venku už víc než týden a hráči postupně objevují více či méně...