Jestli lze o nějakém herním trendu bez obav prohlásit, že přetrvá i do budoucnosti a bude se dále rozvíjet, je to příklon k tvorbě čistě multiplayerových titulů. Začal s tím Unreal Tournament a Quake 3: Arena, které získaly množství příznivců a přitom si navzájem nelezly do zelí. Hra Unreal Tournament měla, má a zřejmě bude mít i velkou podporu u tvůrců (a potažmo hráčů) různých modů, z nichž nejpopulárnější je určitě Tactical Operations. Ale pojďme se podívat na současnost. Ve vývoji je pokračování Unreal Tournament, pojmenované ve stylu sportovních sérií EA Sports - Unreal Tournament 2003. Podobnost názvů rozhodně není náhodná, vždyť UT2003 byl dlouho prezentován téměř jako simulátor bojového sportu, o čemž se Dan Přibáň obsáhle rozepsal v preview. Již na konci června mělo být na internetu k dispozici oficiální demo, čekání se však nehezky prodlužuje a my tak vezmeme zavděk alespoň hratelnou verzí. Nedovolíme si předpovídat kvalitu finálního produktu, ale můžeme odpovědět na spoustu nejasností.
Na začátku se musím zmínit právě o podobnosti se sportem - single player je tvořen ligovým systémem, kde se svým týmem hrajete předem daný počet zápasů proti oponentům ve třech herních módech a podle počtu vítězství se propracováváte žebříčkem co nejvýše. Chybějící lidské spoluhráče zastupují počítčoví boti. Až doposud je vše v nejlepším pořádku a skutečně to vypadá skoro jako fotbalová liga, že? Představy vyvrací teprve samotný průběh zápasů, který je zcela klasický a nelze v něm najít nějaké inovativní "sportovní" prvky. Boty na utkání si můžete vybírat a najímat z předem určené skupinky, kde každý má rozličné vlastnosti jako přesnost, rychlost atd. Tato možnost se však v plné kráse blýskne až ve finále, a to z jednoho prostého důvodu. Boti jsou zatím v raném stádiu vývoje a jde především o vraždící stroje, které se mezi sebou liší pouze minimálně. Na předvedení jejich taktických schopností si musíme ještě počkat.
Největší síla UT2003 však rozhodně netkví v single playeru, a proto si povězme něco o herních modech, základním stavebním kamenu, na kterém závisí úspěch či propad jakékoliv multiplayerové hry. Pochopitelně jsou stále obsaženy klasické módy Deathmatch a Team Deathmatch, bez kterých se pořádní hráči neobejdou. Změnit v nich v podstatě nic nejde, a tak je i v UT2003 najdeme v čisté podobě, kdy jde především o rychlý postřeh a přesnou mušku. Klasikou téměř stejnou je poté Capture The Flag (CTF), na dlouho nejhranější mod vůbec, poprvé prezentovaný v Quake II. UT2003 obsahuje hned několik map speciálně pro CTF a kromě velkých kusů se dočkáme i menších mapek pro 4 hráče. Herní princip CTF je sice notoricky známý, ale proč si ho ještě jednou neosvěžit - proti sobě nastupují dvě mužstva, každé se svojí vlajkou ydobenou základnou. Úkolem oponentů je vlajku získat a donést ji na svojí vlastní základnu, kde se ovšem v tom okamžiku musí nacházet jejich vlastní vlajka. Dalším v pořadí je následník populárního modu Domination, který si srdce hráčů získal tím nejlepším adrenalinovým střikem široko daleko, protože výsledek byl až do poslední chvíle nejistý a muselo se hrát naplno za všech okolností. Double Domination odebírá jedno ze stanovišť. Ale počkat! To budou jen dvě?! To zní spíš jako potlačování adrenalinové akce, ne? Autoři ale přichystali vypečený dodatek - abyste bodovali, musíte mít v držení oba posty zároveň, a to po dobu 5 sekund. Ani není třeba obšírně vysvětlovat, že tým musí být perfektně sehraný, aby se mu povedlo post udržet a zároveň se probojovat k druhému. V reálu to vypadá tak, že Double Domination je s boty (zatím) nehratelná, zatímco s lidskými spoluhráči jde o perfektní záležitost, která může ostatní mody lehce zastínit. Jejich výčet nám dokončuje novinka jménem Bombing Run, což je vlastně virtuální obdoba rugby či amerického fotbalu, kdy je na začátku kola míč umístěn ve středu mapy a cílem je ho ukořistit a dopravit do soupeřovy brány, resp. základny. Samozřejmě to není jen tak - jestliže máte zrovna míč v držení, nemůžete střílet a tudíž se z vás stává velmi snadná kořist. Míč si můžete v týmu přehazovat a dokonce jej můžete hodit i po soupeřovi, ale zdaleka ne z nějakých dobročinných úmyslů. Pokud ho totiž chytí, sám nemůže střílet, díky čemuž ho můžete lehce zmasakrovat a míč si poté opět přivlastnit. Bombing Run závisí na sehranosti spoluhráčů a právě ovládnutí výše zmíněného triku bude podle mého názoru kruciální k dosažení vítězství. Pokud byste v UT2003 hledali mod Assault, bohužel byste jej nenašli. Byl vypuštěn s poměrně logickým odůvodněním, že na válečné mody se soustřeďují jiné hry a je nesmysl rozmělňovat snahu tvorbou něčeho, co je v lepším provedení k dispozici jinde.
S mody pochopitelně souvisí i mapy, které nyní sice nejsou k dispozici všechny a také jejich podoba není finální, ale přesto nelze skrývat nadšení. Ke každému modu je několik speciálních map, které jdou většinou hrát i v modech jiných, ale nejlepší je věřit tvůrcům a hrát je tak, jak bylo zamýšleno. Jedná se jak o rozlehlé mapy, vhodné klidně pro 30 hráčů, tak o komorní výtvory, jako stvořené pro krátké duely. Ale především - bez výjimky jsou geniálně architektonicky zpracované a je vidět, že designéři mysleli na každý detail. Některé přímo vybízí k fragfestu ve stísněných prostorách, kdy neujdete ani krok, aniž byste nespatřili nepřítele, další mapy jsou zase jako stvořené pro kempování a dlouhé sniperské souboje. Na různorodost je kladen velký důraz a každý si najde svého favorita. Mapy jsou však variabilní i po stránce grafické - najdeme běžné kousky technického ražení, přes různé přírodní motivy až k vysloveným úletům typu gigantické stupňovité věže nebo mapy se změněnou gravitací, čehož jsme byli svědkem již v původní hře.
Radost budou mít jistě milovníci starších UT map, neboť tvůrci se rozhodli pár nejoblíbenějších kusů trochu předělat a začlenit do UT2003. Z nich můžeme zmínit Lava Giant II a především nové Facing Worlds, nazvané Citadel (oboje pro CTF). Citadel představuje nekomplikované a přitom geniální zpracování sniperské mapy, kdy jsou si základny obou týmů na dohled a nad každou z nich je vysoká věž, odkud může sniper jednou přesnou ranou zneškodnit téměř kohokoliv na mapě, včetně ostřelovače ve věži druhé, protože je mezi nimi poměrně dobrý dohled. V přípravě jsou i další remaky a pokud by se podařily tak dobře, jako Citadel, hráči by se určitě nezlobili.
Stejně, ne-li více důležité jako kvalitní mapy jsou i kvalitní zbraně. UT představilo zcela neotřelý arzenál sice nereálných, ale zatraceně povedených zbraní a většina z nich se objeví i v UT2003. Některé mají jen pozměněný model, další se i trochu odlišně chovají. Arzenál je perfektně vyvážený a každá zbraň se v nějaké situaci hodí, nestane se, že byste se omezili pouze na jeden, dva kusy z výzbroje. Na začátku kola máte k dispozici hned dvě zbraně - Shield Gun a Assault Rifle. Shield Gun v primárním módu funguje jako docela chabé šudlátko nablízko, v módu sekundárním však před vámi vytvoří silové pole, výrazně zeslabující účinek nepřátelské střelby. Krom toho lze Shield Gun využít jako náhradu za rocket jump. Pokud tedy vystřelíte do země, umožníte si velmi vysoký skok, který vás ale na oplátku bude stát nějaké to procento zdraví. Assault Rifle je přesně to, co čekáte, tedy útočná puška s velkou kadencí. V sekundárním módu střílí granáty, které ale mají mizerný dosah i účinek a jejich používání je ztrátou času. Pulse Rifle primárně střílí fialové blesky a v sekundárním módu pro změnu vybuchující kulové blesky, které můžete rozstřelit a jejich explozi ještě znásobit. Link Gun je buď rychlopalná energetická puška nebo v sekundárním módu vypouští souvislý paprsek. Dále výborný rotační kulomet alternativně střílí s menší kadencí, zato používá výbušné náboje. Po ukončení střelby se z něj lehce kouří a hlaveň se pomalu dotáčí, než se zcela zastaví. Jedním slovem nádhera. Flak Cannon nyní střílí rychleji a jeho účinky jsou naprosto devastující v obou palebných módech, ať už střílíte hejna šrapnelů nebo je na nepřítele pošlete jako granát. Pokud jste dostatečně blízko, jde dokonce nepřítele vyřídit jedinou přesnou trefou. Poté, co šrapnely dopadnou, odrazí se pouze jednou, narozdíl od UT, kde se odrážely pětkrát. Jejich odraz je počítán v reálném čase a když se například trefíte na oblý povrch, každý se vydá jinou cestou. Raketomet je stále stejný, jen nyní nefunguje zaměřování a najednou vystřelíte bohužel jen tři rakety či granáty (oproti původním šesti) a ke všemu se mi jejich účinnost nezdá nijak skvělá. Ovšem sniperka je zpracována takovým způsobem, že hrozí poslintání klávesnice. Přesněji se jmenuje Lightning Gun a jednou střelou do hlavy či trupu způsobuje okamžitou smrt. Perfektní je ale hlavně zoom, který vypadá neuvěřitelně sexy a působí i jako infravidění, můžete s ním tedy odhalit kempery ukryté ve stínech. Díky tomu, že zbraň střílí blesky, v UT2003 již není odhalování sniperovy pozice nemožným úkolem. Autoři proklamují, že arzenál ještě může doznat změn, ale klidně by mohl zůstat v tomto stavu, protože tak různorodou a vychytanou sbírku jsem už dlouho neviděl.
UT2003 bude z řady vybočovat i různými libůstkami zlepšujícími hratelnost, z nichž nejvýraznější jsou speciální (ú)skoky. Již v UT byl k dispozici tzv. dodge, kterým jste docílili rychlého úskoku do strany a mohli jste si tak zachránit život například před přicházející raketou. Nyní k němu přibylo hned několik dalších frajeřinek, z nichž nejsnazší na provedení i použití je double jump, kdy v průběhu skoku zmáčknete skok ještě jednou a postava vyskočí o něco výše, jak jsme to viděli např. v Duke Nukem: Manhattan Project. Pokud vy někoho uvidíte dvojitý skok provádět, druhý z nich se zobrazí jako salto. Když zkusíte double jump při strafování, dokonce postava "hodí" hvězdu (no vidíte, nakonec z UT2003 přece jen bude sport ;)). Dodge zůstal stejný jako dřív a nakonec tu máme ještě lift jump, který funguje tak, že při cestě výtahem směrem nahoru vyskočíte a váš skok bude cca stejně vysoký jako při rocket jumpu.
Za zmínku stojí i hladina adrenalinu, která se postavě zvedá při zabití nepřátel nebo přímo sbíráním adrenalinových pilulek. Když hodnota dosáhne stovky, můžete aktivovat nějakou speciální schopnost typu vyšší rychlost, síla atp. Poté, co se power-up vyčerpá, musíte začít se sbíráním adrenalinu nanovo. Rozhodně šikovná věc, která zpříjemňuje fragování a činí hru pestřejší.
Technické zpracování nemá smysl rozebírat, protože se může ze všech herních elementů ještě nejvíce změnit, ale můžeme s klidem říci, že audiovizuální stránka hry je na totální špičce. Přiznám se, že na tituly s licencovaným Unreal Warfare enginem jsem se začal hodně těšit, při prvním pohledu na grafiku totiž spadla čelist úplně každému, kdo hru viděl. Hardwarové nároky jsou zatím drsné, ale nemá smysl tvůrcům spílat, vždyť rozhodně nejde o finální verzi. I přesto se zatím Unreal Tournament 2003 jeví jako budoucí král multiplayer-only akčních her, který je vypiplaný do posledního detailu. Zaměstnavatelé by se tak v momentě vydání oficiálního dema (nedej bože plné verze) měli připravit na nebývalý nával marodících zaměstnanců.