Tropico 2 - pirátské první dojmy

  • 42
Vezměte zákon do vlastních rukou a vybudujte si, coby nemilosrdný karibský diktátor, vlastní banánovou republiku v pokračování originální strategie. Před vydáním podrobné recenze čtěte naše první dojmy...

Tropico 2: Pirate's Cove Hrát si na diktátora banánové ostrovní republiky v originální doutníkovým kouřem nasáklé strategii Tropico (Pop Top Software; 2001) – to byla ta nejlepší letní zábava pro všechny unavené konzumenty stále stejných tycoonů a stereotypem trpících RTS. V herní branži je nepsaným zákonem, že každý jen trochu úspěšný titul má pokračování, a tak se brzké započetí vývoje Tropica 2 dalo předpokládat. Od druhého dílu jedné z nejinovativnějších a nejhumornějších strategií vůbec se čekalo leccos, ale Frog City (Pop Top Software se raději pustili do tvorby Railroad Tycoonu 3) přesto dokázalo všechny překvapit. Tropico 2 se opět odehrává na malém ostrůvku v Karibiku, ale hráčova neúcta k psaným i nepsaným zákonům okolního světa je snad jediným společným bodem, který dvojka s prvním dílem má...

Tropico 2 staví hráče do role pirátského krále, který si zřídil základnu na zatím dobře utajeném ostrově. V různých misích půjde prakticky o totéž – vystavět zde farmy, doly a manufaktury, které zásobí lodě nezbytnými zásobami a zbraněmi, zajistit přísun peněz a pracovních sil pořádáním pirátských výprav a konečně postarat se o piráty ve chvílích, kdy si to zrovna nešinou po moři pod lebkou s hnáty na vlajce. Atraktivní pirátská tématika, zcela originální ekonomický model a velká řada skvělých prvků z původního Tropica Tropico 2: Pirate's Cove – tak lze ve zkratce charakterizovat druhý díl. Lze vznášet pochybnosti, zda to všechno bude fungovat – ale jen do vyzkoušení nedávno uvolněné hratelné demoverze. Po jejím zahrání už máme jasno: Tropico 2 bude bomba.

V jediné misi demoverze dostane hráč do začátků lehce rozvinutou pirátskou základnu – avšak jen s těmi nejnezbytnějšími budovami. Mezi ně patří vlastní palác, vězení pro otroky na ostrově pracující a dva doky na plachetnice. Bude nutné nejprve si zajistit přísun klíčové suroviny pro výstavbu, tj. dřeva. Dřevorubecký stan a pila to jako vždy jistí. Pak je možné pustit se do masivnější výstavby – začátkem může být důl, slévárna a kovárna, která vybaví piráty šavlemi, farma a manufaktura, která umožní doplňovat lodím zásoby jídla, či nezbytná pivnice, která zásobí všechna "oddechová" zařízení.

Budovy sloužící k ekonomickému rozvoji kolonie jsou jedna věc, věc druhá jsou pak budovy určené pro uspokojení potřeb obyvatel. Tedy: uspokojení potřeb. O tom se dá mluvit pouze u pirátů, které je potřeba si hýčkat, normální pracovní sílu tvoří zajatci, kterým žádné zvláštní pohodlí pochopitelně poskytovat netřeba. Naopak, je třeba je různými způsoby zastrašit a zkrotit, aby se zčistajasna nerozhodli, že se jim už na ostrově, kde musí neustále pracovat bez nároku na plat a ještě je buzerují nudící se piráti, nelíbí, a že není zase tak špatný nápad postavit si vor a odplavat do příjemnějších krajin. Tropico 2: Pirate's Cove K tomu slouží různé edikty (viz níže), budovy jako šibenice nebo socha ve tvaru obří zelené lebky. Kromě zastrašení lze ale použít i sofistikovanější metodu: zblbnutí. Stačí zajmout dobrého kněze, který zajatcům v kostele vysvětlí, že musí snášet svůj, byť nelehký, úděl pokorně a pracovat ze všech svých skromných sil...

Uspokojení potřeb pirátů je ještě složitější. Po dlouhé výpravě touží většinou po třech věcech – kořalce, lehkých děvách a gamblingu. Stavba hospod, nevěstinců a hráčských doupat je proto nezbytností. Každé takovéto stavbě je možné určit míru kvality služeb a cenu, za jakou je bude poskytovat. S alkoholem a kartami si ale mořští vlkové nevystačí – je dobré ponechat trochu benevolentnější rozdělování lupu, kdy do královské pokladnice plyne jen část naloupených peněz. Riziko povstání se pak zvyšuje také přísným právním řádem na ostrově – zkrátka když pirát nebude moci beztrestně mučit a vraždit své zajatce, nebude mít svého samozvaného vládce zrovna v lásce...

Dřevo se dá natěžit, jídlo vypěstovat, železná ruda vykutat. Peníze se ale vyrábět nedají, stejně jako není možné si tvořit nové pracující člobrdy. Časté pořádání loupežných výprav je proto základní podmínkou pro funkční ekonomiku. K výpravě je potřeba loď (ta se dá postavit v příslušné budově, jsou-li na ostrově nějací zkušení tesaři), zásoby jídla a zbraní a pochopitelně posádka. Tropico 2: Pirate's Cove Ta se skládá z kapitána, důstojníků a námořníků, přičemž hlavně kapitán ovlivňuje morálku mužstva a jeho výkon na moři. Každé plavidlo tak ve výsledku po naložení všeho potřebného charakterizují vlastnosti jako síla v boji muž proti muži, palebná síla a morálka. Na hráči je, aby vybral sektor, kam se plachetnice vydá, a určil jí úkol, který zde bude plnit. Loď může jen tak plavat a přepadat vše, na co narazí – to se pak vrátí po vyčerpání zásob s nějakými těmi zlaťáky a zajatci. Je ale možné jí zadat cílené přepadání lodí jedné národnosti, cílené zajímání určitých řemeslníků, pouhý mírumilovný průzkum oblasti, který může vést k objevení obchodních cest – a tím nabídka zdaleka nekončí.

Podobně jako v Tropicu není možné ovládat jednotlivé piráty či pracanty, pouze je lze ovlivňovat rozdáváním rozkazů k výstavbě a uváděním v platnost takzvaných ediktů. Ty se dělí do mnoha skupin a jejich funkce jsou rozmanité – zavedení náhodných poprav či stanného práva zvýší anarchii a piráti budou veselejší, edikt "pivo zdarma" jim také udělá dobře, byť pak budou problémy s hledáním dobrovolníků na výpravu, naopak zavedení právního řádu, které jim znemožní mučit obyvatele, může vyvolat i vzpouru. Edikty se týkají ale i jiných záležitostí – s jejich pomocí lze přilákat schopné kapitány a námořníky, získat si přízeň jednoho z národů propuštěním všech jeho zajatců... možností je nepřeberně.

Tropico 2: Pirate's Cove Všechny výše popsané prvky vytvářejí skvěle chutnající koktejl hratelnosti. Navíc nechybí ani humor (dostal mě už vtip v readme souboru), takže se vřele doporučuje sledovat akce a výroky jednotlivých pirátů (příklad: "Mučení lze ospravedlnit, děje-li se z dobrého důvodu – třeba pro moji vlastní zábavu."). Grafické zpracování je dvojrozměrné, přehledné a všechny objekty jsou nádherně nakreslené. Engine prvního dílu ukazuje, že ještě zdaleka neřekl své poslední slovo, a hladce překonává naprostou většinu 3D pokusů. Přitom možnosti zoomu a otáčení jsou zcela dostačující.

První dojmy z demoverze Tropica 2 se dají shrnout takto: originální a skvěle hratelné pokračování, které zachovává nejlepší prvky původní hry a zcela jistě nabídne ve finální verzi spoustu hodin zábavy. Frog City Software třikrát sláva!