V podobě Total War: Rome 2 pracují autoři ze studia Creative Assembly na dosud největším a nejpestřejším dílu série. To by ještě tento rok mělo vyústit ve skutečnost, že pro stratégy povedou všechny cesty do Říma.
Hra by měla být mnohem věrnější realitě. Například v tom, že barbarské národy nebude spojovat do velkých celků, jako jsou Galové, Britové či Germáni. Na jejich území bude v Rome 2 žít celá řada kmenů.
Za každou kulturu bude však hratelný pouze jeden z kmenů. Za Germány to budou Suébové a za Brity Icenové. Tyto kmeny stojí na začátku před nelehkým úkolem: sjednotit svůj národ, a to buď po dobrém, nebo po zlém. Pouze tak mají šanci proti sousedům.
Národ jako základ
Proti svým bratřím nemusíte jen bojovat. Jejich respekt si získáte také vedením bitev proti Římanům a dalším agresorům. Pak je snáze přemluvíte ke konfederaci. Vybudování jednotného národa je nutností. Jakmile se vám to povede, už zase nebudete hrát za Iceny, ale za Brity, a nikoliv za Suéby, nýbrž za Germány.
Rome 2 nabídne celkem osm hratelných frakcí, z nichž každá bude mít v kampani vlastní cíle. Klasickým podmínkám vítězství typu "získej tolik a tolik provincií" se tvůrci chtějí tentokrát pokud možno vyhnout. Bude tak spíše potřeba například získat určité město.
K tomuto cíli už se stěží doberete jinak než válčením. V jeho jádru na vás čeká přepracovaný systém armád. Ty už nemají být jen spolkem anonymních bojovníků, ale měly by fungovat jako jasné individuality.
Toho chtějí v Creative Assembly dosáhnout tím, že každému vojsku dají název a tradici. Posledně jmenovaná se postupně rozvíjí a pamatuje si dosavadní akce armády. Z nich pak vyvozuje patřičné talenty. Armáda, která často obléhá města, v tom tedy po řadě pokusů bude vynikat.
Tuto tradici si jednotka udrží i tehdy, je-li zcela rozprášena. Bude možné ji totiž vybudovat znovu. Bude to tak trochu jako u amerických mariňáků: ti mají také pověst sami o sobě.
Stejně jako v předešlých dílech povedou armády generálové s určitými talenty, které jejich svěřence posílí. Nebo naopak oslabí. Schopnost "rychle panikaří" jistě není možné považovat za přednost, ale i s takovou charakteristikou se hráči budou muset srovnat, je-li daný generál výjimečný v jiných ohledech.
Vladaři a generálové
Nebude už možné postavit armádu bez generála. Pryč jsou tak časy, kdy budou jednotky samy pochodovat po mapě, aby posílily legie na frontě.
Najít schopné a zároveň loajální generály nebude nic jednoduchého. Obzvlášť na straně Římanů. Na začátku si vyberete mezi třemi rodinami: Juliány, Corneliány a Juniány. Každý z klanů se pyšní určitými přednostmi.
Rodiny už nevelí vlastním frakcím, nýbrž celé říši. To však neznamená, že budete zbaveni politických a rodinných machinací. Senát se neustále dohaduje a každá z rodin se snaží prosadit maximum svých požadavků.
Vliv konkurenčního klanu můžete omezit tím, že jeho příslušníky vytáhnete ze Senátu a jmenujete generály. Výhodou je, že zmizí z Říma a přestanou komplikovat politický provoz. Nevýhodou pak to, že si na bojišti mohou získat slávu a čest a následně přijít na myšlenku, že by sami mohli usednout na císařský stolec.
V opačném případě můžete pozice generálů svěřit svým rodinným příslušníkům, tím však v Senátu oslabíte sebe. Ovšem nakonec lze nepohodlné senátory odpravit i dobře provedeným atentátem.
Také jako vůdce zbylých národů se budete muset starat o politiku a dobře si promyslet, koho jmenujete generálem a koho necháte doma. Barbarské kultury nemají sice Senát, ale královskou institucí, případně radou starších rozhodně disponují.
To, že bude Total War: Rome 2 precizní v tom, v čem série vyniká už léta, tedy ve strategickém vedení války a taktických bitvách, není třeba pochybovat. Hra však získává stále zajímavější nadstavbu, která ji přibližuje ke snu všech stratégů.