Total Club Manager 2003 - první dojmy

  • 503
""Absolutní nářez! Pecka jako hrom!"" Takto by se dal označit Total Club Manager 2003. Fotbal se na počítačích objevil už mnohokrát a v různých podobách, ale něco tak propracovaného, geniálního a zábavného tu ještě nebylo. Pokud máte rádi kopanou, budete z tohoto manažeru s enginem hry FIFA 2002 nadšeni.
Total Club Manager 2003

Fotbaloví fandové, kteří si kopanou rádi zahrají taky na počítači, vědí dvě věci: nejlepší hra simulující fotbal je série FIFA od EA Sports. Jelikož neexistuje konkurence, nic se na tom minimálně rok nezmění. A nejprodávanější titulem dívajícím se na kopanou z trenérské a trochu i z manažerské části je zase série Championship Manager od společnosti Sports Interactive. Na rozdíl od her FIFA si svou dominantní pozici vybudovala tím, že je prostě nejlepší, ačkoliv se ostatní vývojáři snaží sebevíc (např. FA Premier League Manager). Ale od nynějška je třeba vědět, že nejlepší hrou mající s fotbalem něco společného je Total Club Manager 2003. Jedním slovem by se dala označit jako „nářez“, nicméně rozpitváme si ji trochu podrobněji, protože tak promyšlená hra tady dlouho nebyla.

Total Club Manager 2003 (dále jen TCM 2003) je víceméně klasický fotbalový manažer podobný Championship Manageru. Od něj se ale liší v několika základních bodech: má engin hry FIFA 2002, celkově je mnohem hezčí, stokrát přehlednější, lépe se ovládá a je propracovanější. Databáze hráčů a klubů je na srovnatelné úrovni – skoro třicet prvních lig, u těch známějších jsou i soutěže nižší. Celkem má hra databázi 1000 klubů a 20 000 hráčů. Česká liga Total Club Manager 2003jako vždy chybí (ale pár našich prvoligových týmů ve hře je), autoři ovšem slibují, že po vydání hry půjdou stáhnou nové ligy a aktualizovaná databáze.

Každého určitě potěší, že TCM 2003 obsahuje neořezaný (!) engin hry FIFA 2002, přičemž můžete zápas až čtyřnásobně zrychlit a libovolně hýbat s kamerami. Kromě bezduchého koukání se občas hodí zakřičet na hráče s míčem jednoduché pokyny („střílej!“, „přihraj!“ atd.) a trochu tak přímo ovlivnit hru. Druhou možností je textový mód – podobně jako v Championship Manageru se na obrazovce objevují krátké zprávy o průběhu zápasu a statistiky jako držení míče, územní převaha atd. A teď prosím pozor – hráče můžete během poločasu v kabině seřvat, nebo je pochválit, a tím je motivovat, aby se v druhé půlce zápasu více snažili. Kdo se nechce zdržovat, může si nechat vyplivnout jen výsledek utkání, aniž by jej mohl ovlivnit. Po zápase se vždy zobrazí užitečné postřehy – jak hráli jednotliví hráči, jak rozhodčí zvládnul utkání nebo v čem byl problém, že jste dostali čtyři branky.

Total Club Manager 2003

Samotnému mači předchází dlouhé uvažování nad sestavou a taktikou. I v tomto TCM 2003 exceluje. Zápas jde například označit za nejdůležitější moment sezóny a hráči se za nějaké ty odměny budou více snažit. Při výběru sestavy musíte krom základních věcí (aktuální forma, typ hráče atd.) brát ohled na to, kolik má onen fotbalista zkušeností s ligou. Mladý talent, který naskočí do zápasu o titul, toho moc nepředvede. Taktika nabízí celou řadu nastavení, z těch zajímavějších to je vzdálenost, z níž mají hráči střílet, volba tvůrce hry, přibližně dvacet individuálních úkolů nebo výběr minut, kdy má mužstvo dát do hry největší nasazení. Při kolotoči domácí ligy, poháru a Ligy mistrů by se měli hráči často točit, do paměti můžete uložit čtyři různé sestavy a taktiky pro různé příležitosti.

V průběhu sezóny není od věci občas mrknout, jak si vede mládež a rezervní tým. Sem tam se totiž objeví dobrý hráč a byla by škoda ho nevyužít v A týmu nebo ho výhodně prodat. Obchody s fotbalisty jsou zpracovány přesně tak, jak by měly. Musí se vyjednávat s klubem i s hráčem samotným. Přestup může urychlit nabídka obrovských výhod, ať už velkého platu, bonusů za vstřelené góly, nebo slíbení role hráče, na němž bude stát celý tým. TCM 2003 plně počítá s jakousi morálkou; jakmile přijde do týmu nějaká hvězda nebo hráč s bohatými zkušenostmi, ostatní hráče to strhne k lepším výkonům (!). I fanoušci Total Club Manager 2003to náležitě ocení, stoupne u nich vaše obliba a klubové suvenýry se budou prodávat rychlým tempem. Stavitelé si též přijdou na své. Stadion může být libovolně přestavován a upravován společně s asi desítkou různých budov souvisejících s týmem a zázemím. Ceny vstupenek se volí pro každý sektor zvlášť, fanoušci soupeře tak klidně mohou vyplácnout za vstupenku dvojnásobek toho, co domácí.

A jak se to celé hraje? Skvěle. Přestože je hra propracovaná a detailní, nejde o nic, co by člověka zbytečně otravovalo. A naopak – spousta drobností potěší a navozuje fotbalovou atmosféru. Například během zápasu víte, jak se zrovna chová trenér soupeře. Jestli v klidu sedí na lavičce, nebo, pokud padá jedna branka za druhou, rozhořčeně pobíhá a řve. Dalším obrovským plusem je, že všechno funguje a nic není ve hře jen tak pro srandu. Řeknete-li svým útočníkům, ať se nevracejí a jenom útočí, tak máte jistotu, že během zápasu opravdu nepřejdou půlící čáru a soupeři nasází tři branky z brejků. Manažeři si taky užijí, obchod s hráči a finance je kapitola sama pro sebe. Budete-li se starat o mládež a vychovávat talenty, tak je jisté, že za pár let o ně bude zájem a že je výhodně prodáte. A taková perlička na závěr – ve hře je asi čtyřicet různých statistik, v nichž se dá přehrabovat a které pomůžou při výběru taktiky na následujícího soupeře (například jak často a ze kterých situací dává góly nebo kteří hráči jsou pro klub klíčoví).

Total Club Manager 2003

Předchozí odstavce byly jen hrubým nástinem toho, co všechno TCM 2003 umí a co všechno se v něm dá dělat. Geniální na hře je ovšem to, že nemusíte dělat vůbec nic. Každou oblast (trénink, rezerva, finance, reklama, stadion, přestupy atd.) lze přenechat počítači, aby se o ni sám staral. Člověk si tak může vybrat, co ho zajímá a nudné záležitosti úplně vynechat. Ke hře se proto dostanou jak úplní začátečníci, tak fotbaloví fanatici. Ve srovnání s Championship ManageremTCM 2003 jasně navrch i díky lepšímu ovládání, mnohonásobně přehlednějším tabulkám a o třídu lepší grafice podpořené enginem ze hry FIFA 2002. Minimální požadavky jsou tudíž na fotbalový manažer trochu tvrdší – procesor 350 MHz, 64 MB RAM a 8 MB grafická karta.

Pokud se nestane něco nečekaného, autoři hry nezešílí a nepřeprogramují svůj výtvor, tak z TCM 2003 bude obrovská bomba s hodnocením přes devadesát procent a netřeba dodávat, že Championship Manager jaksi nemá šanci. Fotbaloví fandové se konečně dočkají hry, jež simuluje nejoblíbenější sport na naší planetě se vším všudy, přitom není zbytečně komplikovaná a je dost zábavná. Total Club Manager 2003 by měl vyjít dvacátého září pod hlavičkou EA Sports.