Tony Tough - klasika z Itálie

  12:00
Je to tak. Dobré hry vznikají po celém světě (viz například naši Illusion Softworks) a ani Itálie samozřejmě není výjimkou. O tom mě dokázali přesvědčit tamní Protonic Studios se svojí novou adventurou, která svým interfacem, vzhledem a hlavně všudypřítomným vtipem připomíná nezapomenutelné klasiky MonkeyIslandovského typu.
Tony Tough

"Cože? Klasická 2D adventura? Zbláznil jste se - v dnešní době TOHLE uvést na trh? Nezájem." Tak takové jsou asi reakce drtivé většiny herních distributorů celého světa na nabídku vývojářů adventur, kteří se snaží svůj pracně vytvořený produkt rozšířit po celém světě (i když o to se spolehlivě postarají warézáci, ale to teď vynechme). Už jenom ta skutečnost, že se jedná o adventuru, vyvolá v mnoha vydavatelích nepřekonatelné antipatie - vzpomeňme třeba na problémy, se kterými se potýkali tehdy ještě Adventure Softi (dnes Headfirst Productions) se sháněním distributora pro svého původně pouze 2D Simona The Sorcerera 3 (a nakonec ho stejně nenašli, takže museli celou hru překopat do 3D). Tato situace logicky vyúsťuje v to, že ačkoliv na světě možná vzniká docela slušný počet adventur, spousta z nich se nikdy nedostane za hranice státu, ve kterém byly vyrobeny. Proč ale tady o tom teď mluvím? Protože klasickým příkladem takovéto "ve vlastní zemi zakopané" klasické adventury je i hra s prazvláštním názvem Tony Tough and the Night of Roasted Moths (Tony Tough a noc opékaných molů).

Tony Tough je ručně kreslená komediální point-and-click adventura ze staré školy, snad nejvíce podobná poslední dobou často zmiňované The Day of The Tentacle od LucasArts nebo novější Bud Tucker in Double Trouble (u nás vydané s českými titulky pod názvem "Bud Tucker ve velkých nesnázích"). Svým grafickým vzhledem i celkovou herní podstatou připomíná styl adventur z poloviny devadesátých let a to je zřejmě i důvod, proč se jí u nás možná nikdy nedočkáme. Tony Tough je totiž vyroben původním italským týmem Protonic a ve své zemi byl vydán již na jaře tohoto roku, avšak distributor pro jakoukoliv zbylou část světa se dodnes nenašel. Ale ještě zdaleka není všem dnům konec a pokud je mi známo, Protonici to s hledáním vydavatele stále nevzdávají.

Tony Tough

Pojďme se ale blíže podívat na onu distributory odmítanou hru. Tony Tough je soukromý detektiv ve službách agentury Wallen & Wallen Investigators. Kvůli své povaze a vzhledu (malý tlustý chlapík s velkou hlavou a velkými brýlemi) je tím nejpodceňovanějším zaměstnancem celé agentury (dokonce i k uklizečkám je chován větší respekt) a proto mu byla přidělena ta nejprťavější a nejsmradlavější kancelář v suterénu budovy. Skutečnost, že je Tony všem pro smích a že ho nikdo nebere vážně, je však taky setsakramentsky velkou motivací k vyřešení nějakého opravdu obtížného a důležitého případu. Právě za takový Tony považuje případ krádeží, kdy rok co rok, vždy na Halloween, se městem potlouká podivné ufounské individuum a krade dětem jejich sladkosti a cukroví. "Cukroví dnes, celou planetu zítra!", tvrdí Tony s přesvědčením sobě vlastním a na odchycení tohoto zloděje soustřeďuje své síly již po dlouhých deset let. A právě dnes - 31. října, kdy se opět slaví svátek Halloween - Tony cítí, že celou záhadu vyřeší a onoho vetřelce s vydlabanou tykví na hlavě konečně dostane za mříže.

A tak se tedy spolu se svým společníkem Pantagruelem pouští do práce. Cože? Jo ták, já vám zapomněl představit pana Pantagruela! Tak to nebude nic složitého - je to totiž pes. Tlusté, růžové a neobyčejně vychytralé psisko, které ovšem letošní pátrání Tonymu nečekaně zkomplikuje. Zatímco náš detektiv prohledává všechna zákoutí budovy agentury za účelem nalezení kostýmu na večerní slavnost, chudák Pantagruel je unesen a zbude po něm pouze malý papírek se vzkazem pro Tonyho: "Přijď dnes v noci do lunaparku, jinak svého přítele už nikdy neuvidíš!" Hmmm. Tak co je teď pro Tonyho důležitější? Záchrana celého světa, nebo svého drahého kamaráda? Počkat - a co když spolu oba případy souvisí?

Tony Tough

Na to už musí přijít hráč sám. Pátrání to nebude věru jednoduché, ale o to zábavnější. Opravdu - v humoru může Tonymu konkurovat snad jen pětice ufounků ze Stupid Invaders. Jeho nejrůznější průpovídky a komentáře čehokoliv jsou naprosto skvělé, s vtipem sobě vlastním dokáže Tony i sebepitomější předmět popsat ještě pitoměji. A že si oněch komentářů užijete až až, protože všechny herní obrazovky jsou přímo posety interaktivními předměty, což ale na druhou stranu výrazně zvyšuje obtížnost a vám zabere hromadu času, než to všechno stihnete důkladně prozkoumat. Kromě slovních vtípků však ve hře narazíme i na hromadu grafických humorných scének, mezi něž nemohu nezařadit například nalezení kostry pohřešované uklizečky v kanalizacích pod agenturou, nebo Tonyho chycení se za záda při pokusu o sebrání malého papírku ze země doplněné slovy "Ou, to je ale bolest!" I když z hratelného dema je zcela evidentní, že se Tony Tough soustřeďuje převážně na kombinaci inventářních předmětů, nejsou ani rozhovory nikterak ošizeny. Jsou velmi obsáhlé, větví se (vždy máte možnost na výběr z několika témat, které jsou na obrazovce zobrazeny jako poznámky v Tonyho deníčku) a stejně jako celý zbytek hry v sobě skrývají nemalou dávku humoru.

Pokud si ještě pamatujete na ovládání LucasArtovských klasik Full Throttle nebo The Curse of Monkey Island, tak vězte, že v Tony Toughovi se setkáte s velmi podobným interfacem. Po kliknutí na interaktivní předmět na obrazovce se objeví oválné grafické menu s vyobrazením Tonyho a Pantagruela, no a kliknutím na různé části tohoto menu se pak provedou patřičné úkoly - Tonyho brýle = prozkoumej, Tonyho pistole = použij, Pantagruelova hlava = promluv si a Pantagruelovy přední tlapky = seber. Systém je to osvědčený, i když dnes již možná přehnaně zdlouhavý (obzvláště uvážíte-li, kolik interaktivních předmětů se všude kolem vás nachází). Obdobné, i když daleko menší grafické menu, se objeví i po kliknutí na kterýkoliv předmět v inventáři - ty můžete vždy buď prozkoumat, použít nebo, pokud to jde, si s nimi promluvit.

Tony Tough

Hra ve svém rozsáhlém menu (dostanete se do něj stisknutím klávesy ESC) nabízí neuvěřitelné množství možností a nastavení - kromě klasických funkcí Save / Load zde naleznete například korekci rychlosti Tonyho chůze či rychlost titulků (oboje jsou samozřejmě velmi užitečné věci), můžete si zvolit grafický detail Tonyho postavy, vypnout/zapnout průhlednost objektů a nastavit si můžete dokonce i pozici inventáře, který se může buďto skrývat v horní či dolní části obrazovky, nebo může být na obrazovce přítomen neustále.

Samozřejmě, že pouze z demoverze se nemohu vyjádřit o rozsáhlosti hry, takže se budeme muset spolehnout pouze na slova autorů. Ti hovoří o šedesáti lokacích a více než třiceti interaktivních postavách, což lze v porovnání s jinými adventurami považovat za průměr. Počet inventářních předmětů autoři neuvádějí, ale zřejmě jich bude víc než dost - jenom v demu jsem jich nasbíral přes deset.

No a na závěr si řekneme, jaký je Tony Tough po audiovizuální stránce. Graficky se jedná o naprostou klasiku - obrazovky jsou poctivě ručně kreslené v rozlišení 640x480, vypadají velmi příjemně a ze všeho nejvíc mi připomínají již zmíněnou hru Bud Tucker in Double Trouble. Některé z nich navíc plynule skrolují do všech světových stran. Všechny herní animace, včetně Tonyho chůze, jsou spíš jednoduššího rázu, zato zvukové efekty dosahují dost vysoké úrovně a skvěle dokumentují dění na obrazovce. Hudba je taky fajn a o dabingu se zde ani zmiňovat nebudu - je totiž v italštině (titulky jsou naštěstí anglicky) a té já nerozumím ani zbla.

Tony Tough

Pokud máte možnost nebo dostatek peněz si demo na Tony Tougha stáhnout z internetu (www.protonic.net/English/roasted/Download.htm, velikost 55 MB), tak vám ho mohu vřele doporučit, neboť jak jsem již uvedl, je možné, že si plnou verzi nikdo z nás nikdy nezahraje. Minimem pro spuštění hry i dema je Pentium 200 s 32 MB RAM.

Ve zkratce:

  • Klasická 2D point-and-click adventura ze staré školy
  • Ručně kreslená SVGA grafika
  • Velké množství vtipných dialogů a scén
  • Prozatím pouze italská verze (demo s anglickými titulky)

  • Nejčtenější

    Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

    Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

    Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

    Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

    Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

    Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

    Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

    Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

    Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

    Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

    Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let

    Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...

    17. července 2025 1

    Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda

    Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.

    16. července 2025  15:06 0

    RECENZE: Donkey Kong Bananza je vybroušená 3D hopsačka plná destrukce

    95 %

    Tým, který stvořil jednu z nejlepších her na původní Switch, fantastickou 3D hopsačku Super Mario Odyssey, konečně přichází s další novinkou. Tentokrát se v hlavní roli představuje opičák Donkey...

    Switch 2
    16. července 2025 3

    Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině

    Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...

    16. července 2025  11:38 3

    Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

    Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

    16. července 2025 22

    Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů

    Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.

    15. července 2025  15:45 0

    Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

    Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

    15. července 2025 30

    Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si

    Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.

    14. července 2025  13:30 2

    Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5

    Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.

    14. července 2025  11:14 7

    Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii

    Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

    14. července 2025 0

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

    New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

    14. července 2025 0

    Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

    Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

    13. července 2025 6
    Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.