Úterý 26. května 2020, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. května 2020 Filip

Zlodějská hra Thief 4 je nadějnou katastrofou, zůstává věrná předlohám

aktualizováno 
Los Angeles (Od zpravodaje Bonusweb.cz) - Koncem dubna se objevily zprávy, podle kterých se vývoj čtvrtého dílu série Thief potýká se značnými problémy. Server Polygon tehdy zvěstoval, že se lidé ve vedoucích pozicích často střídají, a hra je tak už několikrát přepracovaná.

Thief 4 na obálce magazínu Game Informer, který hru oficiálně odhalil.

A pokulhávala prý i po technologické stránce. Tehdejší předváděcí akce pro novináře tak údajně působila spíše jako divadelní inscenace, nežli jako skutečný průchod hrou.

Dobrou zprávou tedy je, že na herní výstavě E3 byla ukázka skutečně hratelná a titul bylo možné i vyzkoušet. Hra je funkční, citlivá k předloze a z letošní výstavy pro nás byla jednou z nejzajímavějších. Přesto se však neobejde bez problémů.

Thief 4 je propagovaný jako skutečná hra příští generace. Žádná podpora stávajících konzolí, vzniká jen pro PC, Xbox One a PlayStation 4. Vývojáři si tak mohou dovolit grafické hody i bystřejší umělou inteligenci.

A titul vskutku vypadá k světu. V rámci her příští generace se jednoznačně řadí mezi povedené kousky, nepatří však mezi ty nejprogresivnější. Jeho atraktivnost nicméně spočívá zejména ve vizuálním i herním odkazu na předchozí díly. Thief 4 na tradici značky elegantně navazuje a náramně mu to sedne.

Thief 4

Je třeba hledat stíny a vyhýbat se štěrku

V některých ohledech se však zdá až příliš uvězněný v minulosti. Po řadě her, které sázejí na značnou svobodu pohybu, jsou možnosti hlavního hrdiny někdy až příliš omezené. Obzvláště v rámci titulu, jenž by hráči měl nabídnout značnou pestrost v řešení situací. Hra sice zahrnuje například šplhání po zdech, využít ho však lze jen na předem definovaných místech.

Přesto však hra v mnoha ohledech září. Kouzelné je například dynamicky se proměňující prostředí. Představte si uličku plnou zlatavé barvy, která se line z pochodně. Pokud však pochodeň zasáhnete vodním šípem, prostředí obratem pohltí temná modř, tedy barva noci.

Hlavní postava Garett je zlodějským mistrem a v tmavé uličce se rázem cítí přirozeně. Řada dříve prosvětlených oblastí je totiž plná stínů, kterými se hráč může kradmo pohybovat. A poblíž stojící strážci už nijak zásadní hrozbu nepředstavují.

Thief 4

Stíny a plíživý pohyb jsou zkrátka zásadními herními prvky. Pokud například strážce popravíte zásahem šípu do obličeje, není od věci nebožtíkovu mrtvolu přenést do tmavějšího zákoutí. Jinak hrozí, že po vás během chvíle bude pátrat skupinka ozbrojenců.

Garettova výbava je sice skromná, ale zároveň dostačující. Nepřátele může bacit třeba dřevěnou palicí či zasáhnout šípem z luku. Situace však lze řešit i využitím alternativních šípů.

Třeba vodní šíp uhasí oheň, hlučný zase odláká pozornost strážců. Obzvlášť vhod pak přijde šíp, na který je připevněno lano. To mnohdy poslouží k elegantnímu útěku z jinak zapeklité situace.

V potaz je třeba brát také povrch, po kterém zloděj kráčí. Přesun přes rozličné materiály je totiž jinak hlasitý, a nejkratší cesta tak nemusí být zároveň tou nejbezpečnější.

Thief 4

Zjednodušování je zde přijatelné

Vývojáři nového Thiefa čelí značné výzvě. Vyvíjejí totiž hru v rámci menšinového žánru s rozpočtem, který si žádá oslovení středoproudého publika. Situaci tak řeší schopností zvanou Focus.

Ta při aktivaci zvýrazňuje hádanky, možný postup hrou či zpomaluje čas v boji. Je to tedy jakási úlitba občasným hráčům, kterou však lze vypnout.

Jinak je Garett především zloděj a střet s několika strážci zpravidla končí jeho smrtí. Hra tedy zůstává hlavně plíživým titulem, který si žádá opatrný postup. Zažijete například momenty, kdy se opatrně krčíte za strážcem s měšcem plným zlata. A celou dobu trnete, jestli se ozbrojenec na poslední chvíli neotočí.

Thief 4

Filmové? Místy až příliš

Jindy ovšem Thief 4 staví hráče před těžko uvěřitelné situace. Stíny totiž můžete vnímat jako ultimátní úkryty. Proplížíte se jimi i okolo strážce vzdáleného na metr a hledícího vaším směrem. Jenže tak to bylo i v předchozích dílech.

Hra má využívat strukturu misí o třech dějstvích. V první jde o proniknutí do prostor s vytouženým pokladem, ve druhé o samotné uloupení kořisti a ve třetím pak o únik do bezpečí.

Fotogalerie

Krádež zpravidla vyžaduje řešení nějaké hádanky. V ukázkové úrovni to bylo například triviální složení obrazce na zlatém oválu. Stačilo správně natočit několik jeho částí.

Útěk ve vývojářem hrané ukázce připomínal spíše velkolepý film. Garett v něm přebíhal po úzkých hradbách a uskakoval padajícím trámům. Zdálo se však, že postavu situacemi prožene jedna vhodně stisknutá klávesa. Efektní? Rozhodně. Hráčský atraktivní? Spíše ne.

Thief 4 tedy působí jako potenciálně skvělá hra, nad kterou se však vznáší řada otazníků. Nabídne hráčům dostatečnou svobodu v řešení situací, či je spíše požene předem vytyčenými cestičkami?

Neupadne příliš do filmovosti na úkor hratelných pasáží? A nebude hra během několika misí příliš stereotypní? Pokud odpovědí na všechny zmiňované otázky bude hlasité ne, může být nový Thief skvělou hrou.

Autor:
  • Nejčtenější

Remake kultovní Mafie bude mít český dabing, vyjde na konci srpna

Novou verzi legendární Mafie si naplno vychutnají i čeští hráči. Lokální distributor oficiálně potvrdil, že kromě...

Stahujte zdarma strategii Civilization VI na PC, máte na to opět týden

Epic pokračuje v nadělování AAA her zdarma. Zatímco minulý týden jsme získali městskou akci Grand Theft Auto 5,...

Připomínáme pozapomenuté herní žánry, které odnesla historie

Herní průmysl podléhá módním vlnám a po aktuálních hitech, které dnes každodenně hrají miliony hráčů, za pár let...

Čím dnes štvou herní společnosti hráče nejvíc

Videohry vzbuzují u lidí spousty emocí, i těch negativních. Pro náš článek jsme vybrali několik kontroverzních oblastí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podívejte se, jak vypadá, když hrají battle royale profíci proti amatérům

Čtveřice poloprofesionálních hráčů stanovila nový rekord v počtu zabitých nepřátel v Call od Duty: Warzone. Během...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Dlouhé čekání se vyplatilo, Mount & Blade II: Bannerlord je pecka

Osm let po oznámení konečně vyšlo pokračování historické simulace Mount & Blade. Sice jen v režimu předběžného...

Návrat slavného monstra v Predator: Hunting Grounds smrdí průšvihem

Zajímavě vypadající multiplayerovou akci Predator: Hunting Grounds se slavným mimozemským lovcem bylo možné o uplynulém...

Remake hororu Resident Evil 3 je splněným snem i noční můrou

Dočkali jsme se. Capcom potvrdil, že pracuje na remaku hororu Resident Evil 3. Zveřejnil i první ukázku. Nadšení se...

V Iron Danger se v bitvách stanete pány času. Trumfů však mají tvůrci víc

Iron Danger je taktická bojová hra, která láká na manipulaci s časem během bitev, ale i hádanky a četné rozhovory....

Najdete na iDNES.cz