Není třeba příliš připomínat, že značka The Sims patří mezi to nejprodávanější v herní branži a je vcelku pochopitelné, že mnozí na ni hledí jako na pouhou ždímačku peněz z The Sims pozitivních hráčů. Uvidíme, jestli se jejich názor změní u řádného třetího dílu.
My za sebou máme první chvíle, které jsme u hry strávili, a naším úkolem bude zprostředkovat vám dojmy, jež se nám podařilo během oťukávání získat.
Finální soudy si sice necháme až na recenzi, ale již teď je zřejmé, že před sebou nemáme globální revoluci. V jádru hra zůstává stejná a fanoušci to jistě ocení, ovšem změn co do mechanismů jsme se dočkali. Přeskočíme tedy řadu drobných vylepšení v oblasti uživatelského rozhraní a vrhneme se na rozbor několika největších změn.
Systém přání, obav a aspirace: minulost.
V The Sims 3 nalezneme systém vlastností, které svému simovi navolíme a jeho povaha se bude odvíjet podle nich. Výběr je poměrně široký a tak není problém namíchat si osobnost dle libosti.
Nepočítejte ale s tím, že by smýšlení vašeho jedince připomínalo dortík pejska a kočičky. Dejme tomu, že u sima vyberete vlastnost lenost. Jistě by bylo zajímavé, kdybychom z něj zároveň mohli udělat i atletický typ. V rámci zachování smysluplnosti to ale naštěstí nejde.
Nadpis tohoto bloku článku není úplně akurátní, protože systém přání zde přeci jen nalezneme. Na základě vlastností, které panákovi vybereme, se odvozují jeho tužby, které lze splnit. Například sim, jenž je čiperněji založen si bude přát zaměstnání ve sportovní oblasti a jeho přání se budou točit okolo získávání atletického skillu.
Když mu uděláme radost a přání splníme, půjdou nám cenné bodíky do kasičky životních odměn. Body pak proměníme za různorodá vylepšení jako třeba to, že nám odpadne potřeba chodit na záchod. Najdou se i speciální udělátka do bytu, která za normální simoleony nekoupíme.
Potřeby zůstaly, změny jsme se dočkali.
Udržování nálady našich "svěřenců" v rozumných mezích nebylo mnohdy nic jednoduchého. Třetí pokračování zavedený systém inovuje a odezva na vykonání či ukojení potřeby není okamžitá. Nálada se změní až po překročení určité meze.
Pokud sima uložíme ke spánku a ukazatel energie nenaplníme až po okraj, tak s přílišným zlepšením nálady nepočítejte. Podobně to funguje i na opačné straně: postava je nejdříve unavena a jsme o tom informováni, ale negativní dopad na náladu se projeví až po dalších několika hodinách.
Průběžně jsme informováni o tom, jaké aspekty zrovna na náladu působí. Máte v domě svinčík, sim smrdí, je unavený a ještě spálí svoje jídlo – katastrofa. Dovolíte-li mu, aby se ve vaně skoro rozmočil, udělal si dobrý pokrm a potrápil bránici u televize, pak budou faktory přidávající bodíky k náladě jen naskakovat.
Potřeb již není tolik, konkrétně dvě ubyly. V praxi to však neznamená, že by se věci nějak výrazně zjednodušily. Byli jsme totiž ochuzeni o metr jakosti životního prostředí a míru pohodlí. Obě potřeby zůstaly pouze v podobě efektů na celkovou náladu, takže když sima posadíme do pohodlného křesla v hezky dekorovaném pokoji, tak nám pár kladných bodů k celkové náladě přibude.
Uvidíme, jak se tento systém osvědčí v dlouhodobější praxi.
Otevřené sousedství – splněný sen.
Jistě si pamatujete na chvíle, kdy jste chtěli sima vyslat někam do města a neobešlo se to bez četných nahrávacích obrazovek. Alespoň mně zmíněná skutečnost značně vadila a věřím, že nejsem sám.
V The Sims 3 je situace naprosto odlišná a pro mnohé bude právě otevřené sousedství tím největším lákadlem, proč přesedlat z druhého dílu na nový.
V třetím pokračování nám nic nebrání v tom, abychom vyrazili po svých do městského parku, najedli se v luxusní restauraci nebo zašli na pláž. Není ale problém oddálit na přehled celého sousedství, kliknout na ikonu nad interaktivní budovou a zvolit činnost, kterou tam chceme spáchat. Ať už půjdeme sami nebo vezmeme milovanou osobu s sebou.
Navazování kontaktů je tak o mnoho snadnější a virtuální človíčkové nejsou nelogicky uzavřeni na svém pozemku, ale mohou libovolně brouzdat městem a poznávat nová individua.
Mnoho drobných vylepšení.
Není třeba nijak zdůrazňovat, že od třetího pokračování očekáváme i řadu menších změn, které povedou k větší přehlednosti titulu.
O těch se, stejně jako o samotném chování simů, podrobně zmíníme až v recenzi. Přesto ale nebude od věci u našich opečovávaných postaviček ještě nějaký čas zůstat.
Z předchozích zkušeností se sérií jsme si mohli odnést vědomí toho, že námi ovládané postavy ve hře mají svou hlavu. Necháme sima chvilku bez úkolu a hle, začne žít svým životem.
Třetí díl tuto skutečnost nechává v zajetých kolejích a popravdě řečeno je fajn hrát s vědomím, že naše postava není nesvéprávný tupec.
VIDEO
V sociálním simulátoru jsou alfou a omegou rozhovory s ostatními. Nezůstaly beze změny a my se tak setkáme s o poznání přehlednějším systémem. Když už se s někým dáme do řeči, vidíme na ukazateli pod ikonou konané aktivity, jaký je náš vzájemný vztah. Také se v krátkém popisu dozvíme bezprostřední reakci na naše interakce.
Bilancování nad dojmy.
Dnešní preview nemělo přinést ucelený pohled na nové dílo z rodiny The Sims, ale pouze vypíchnout ty věci, které nás nejvíce zaujaly.
Již teď jsme napjati, jak to dopadne s proklamovanými online možnostmi, v nichž by se mohla a nejspíš i bude skrývat největší síla třetího pokračování.
První chvíle napověděly leccos. Nemáme před sebou kompletně novou hru, jako spíše soubor mnoha malých evolucí a dost možná i revolucí. Jestli budou dostačující pro komplexní a skvěle zábavnou hru s nekonečnou herní dobou, to si povíme později.