Psát o úspěchu série The Sims je nošením dříví do lesa. Každý ví, že kromě World of Warcraft neexistuje v herní branži populárnější projekt. Přitom to celé začínalo z nenápadné myšlenky Willa Wrighta, jenž se své SimCity rozhodl koncipovat o poznání více intimně. Z počátečních rozpaků hra vystřelila na první příčky prodejnostních žebříčků – a už z nich neslezla. Následovaly spousty datadisků, dokonce masivně multiplayerová verze (ta ale propadla), další datadisky, druhý díl, opět datadisky a dnes už jsme tak daleko, že můžeme referovat o chystaném třetím dílu. Electronic Arts vyhradilo na The Sims
"Myslím, že si lidé neuvědomují, kolik strategických a taktických prvků je v jejich životě. Náš život je realtimová strategie."
Will Wright
|
mnohasetčlenný tým, který má za úkol starat se jen a jen o tuto stále kvetoucí značku. Díky tomu se na regálech povaluje tak obrovské množství datadisků, mezi nimiž se vyzná jen pár největších odborníků na tuto sérii. Je však třeba dodat, že vývoj The Sims už běží nezávisle na duchovním otci Willu Wrightovi, který se rozhodl zasvětit svůj profesní život dalšímu velkolepému projektu –
Spore. Ale i tak si lze jen těžko představit, že by
The Sims 3 dopadly špatně či snad neúspěšně.
"Skutečnost, že je struktura hry poprvé v její historii tak otevřená, dává autorům nové možnosti. Především mohou města zaplnit životem."
Zeptáte-li se autorů na největší změnu, kterou pro trojku chystají, odpoví svorně, že to bude mnohem více hra než kdy předtím. Jelikož proběhla už řada prezentací, můžeme si dovolit z nich udělat ucelený výstup. Maxis s oblibou předvádí rozšířený rozsah hry. Dostanete se do uceleného města, které sestává hned z několika sousedství. Představte si pravoúhlé silnice, idylické domečky, z nichž mnohé jste sami postavili, procházející se simáky, kteří nesou váš genetický vklad a o nedělích zahlédnete třeba i zaplněné tržiště. Hra vám dovolí odzoomovat mnoho set metrů nad hlavy lidí a střechy domů, odkud máte dokonalý přehled o veškerém dění. Okamžitě a plynule se však lze dostat do jakéhokoliv z příbytků a zapojit se do zdejšího života. Zapomeňte na nervující nahrávání, tady probíhá vše jako na drátkách.
Skutečnost, že je struktura hry poprvé v její historii tak otevřená, dává autorům nové možnosti. Především mohou města zaplnit životem. Na ulicích vidíte simáky, jak se dívají do výloh butiků, usedají v kavárnách, chodí spolu do parku, nebo se potkávají na semaforech a jen tak spolu pokecají. Samozřejmě, stále to není SimCity, ale není sporu o tom, že sousedství působí
zabydleně a uvěřitelně. Vzhledem k tomu, že můžete kliknout opravdu na jakoukoliv budovu a následně se do ní i podívat, otevírá se obrovská příležitost například k pozorování simáků při práci nebo při sportu. Pryč je tedy doba, kdy postavičky vyzvedl jejich zaměstnavatel, odvezl někam mimo mapu, hra zrychlila odsýpání času, aby následný večerní příjezd mohl nastat co nejdříve.
Velké a takřka reálně fungující město má další výhody. Například se vypravíte se svým simákem na návštěvu nové sousedky. Zazvoníte, chvíli čekáte, ale stále nikdo neotevírá. Když už se chcete obrátit zády, vidíte, jak z okna leze zloděj s pytlem nakradených věcí. V předchozích dílech by vám velmi rychle zmizel z dohledu z důvodu velké omezenosti úrovní. Tentokrát se za ním ale teoreticky můžete pustit a prohánět ho ulicemi. Podaří-li se vám ho dopadnout a majitelce přinést ukradené věci zpět, kdoví – možná mezi ní a vaším svěřencem vzplane románek.
The Sims hrají ve velké míře také ženy a ty si doslova libují v širokých možnostech vytváření a upravování postaviček. Ve třetím díle by měl být editor pro jejich tvorbu znovu důkladně přepracován – samozřejmě k lepšímu. Je ale otázkou, zda to oproti
The Sims 2, které už tak obsahovalo obrovské množství nastavení vlasů, očí, vrásek, uší, kůže, nosu, bradky apod. Ale nebojte, ukázalo se, že prostoru k vylepšování je dostatek. Nově tak autoři do hry zakomponovali černochy a asiaty. Sice už v předchozím díle bylo možné vytvořit barevné figurky, ale ruku na srdce – ty rozhodně neodpovídaly rasové anatomii. Ve trojce lze také přesněji definovat váhu simáků, nastavit jejich oblíbená jídla, barvy či hudbu. Ženským bude možné udělat těhotenské břicho, chlapům zase pořádné svaly. A kadeřnické fetišisty jistě zahřeje u srdce, když se dozvědí, že mohou nabarvit každý jeden vlas zvlášť jinou barvou. Na to všechno stačí pár minut času a několik rychlých kliků. Editor slibuje být uživatelsky ještě příjemnějším než ten předchozí.
Zevnějšek postavy je vytvořen a následně je třeba se zaměřit na jeho nitro – doslova. Tvůrci se rozhodli definitivně vyhodit systém z předchozích dílů, kdy jste si vybírali vlastnosti z pěti párů typu líný/aktivní či stydlivý/extrovertní. Teď stojí na výběr celých osmdesát charakteristik, jimiž se dá sim upravit opravdu dokonale k obrazu vašemu. Škála vystačí od ubrečeného, snílka, výbušného, paranoidního přes citlivého, introvertního, snaživého až po hloupého, namyšleného či naivního. Z těchto vlastností si vyberete pět, z nichž pak bude charakter dotyčného po celou dobu jeho života vycházet. Projevy jednotlivých výběrů mají být skutečně patrné a samozřejmě nepočítejte s tím, že si do jedné postavy dáte protikladné vlastnosti, jako například introvertní/milující zábavu.
"Zeptáte-li se autorů na největší změnu, kterou pro trojku chystají, odpoví svorně, že to bude mnohem více hra než kdy předtím."
Nový systém vlastností do Sims-univerza přináší také neokoukaný element, kterým je nálada vašich svěřenců. Dosud rozhodovaly především potřeby typu hlad či energie. Ty se sice v
The Sims 3 objevují znovu, ale plní už jen určitou část nálady simáka. Aktuálně totiž bude záležet na tom, jak zohledňujete vybrané charakteristiky. Pokud
uzavřeného hocha poženete na studentskou párty, nálada mu akorát klesne. Kovaný zahrádkář bude zase těžko spokojený, pokud ho vrhnete do bytu bez vegetace, i když mu do obýváku nainstalujete domácí kino. Pokud mu ale dáte pěknou zahrádku, kde se může starat o rajčátka, můžete si být jistí jeho nadšením. Tento systém lze jen chválit, protože už se konečně neopírá o nesmyslnou úměru drahý=dobrý pro sima. Svěřence už nepůjde uspokojit jen luxusem. Maxis tím zabíjí dvě mouchy jednou ranou: postavičky působí ještě uvěřitelněji a hra představuje zároveň výrazně větší výzvu. Ostatně na nízké nároky
The Sims 2 si stěžovala řada hráčů.
Sim se zrodil a potřebuje někde bydlet. Jako obvykle ho lze nastěhovat buď do již existujícího baráku, nebo mu postavit vlastní střechu nad hlavou. Jakmile dům stojí, přichází čas na vybavování jeho interiéru. Co si budeme povídat, v předchozím díle měl hráč stále velmi svázané ruce, pokud chtěl být opravdu kreativní. Sice tu bylo na výběr obrovské množství předmětů, ale vždy jen v několika barevných vydáních. Pokud se vám nelíbily, měli jste smůlu.
Také v případě tapet, koberců, parket apod. byl repertoár po čase nepříjemně omezen, a kdo si chtěl domov vytvořit skutečně podle svého, musel se obrátit na fanouškovské stránky nebo vydávat dolary za oficiální doplňkové balíčky od Electronic Arts, popřípadě musel sáhnout po externích programech a sám přiložit ruku k dílu. To si autoři dobře uvědomili a přímo do hry implementovali mocný editor interiéru. Stačí kliknout na vybraný objekt a už ho máte v editovacím okénku, přičemž v reálném čase můžete měnit jeho vzezření. Každý kus nábytku se navíc skládá z několika částí, jež lze ovlivňovat samostatně.
Hra nám tedy pěkně naboptnává, jen co je pravda. Pokud vás znepokojuje otázka ovládání, buďte klidní. I v tomhle případě si tvůrci vědí rady a dokonce tvrdí, že přepracovaný interface nabídne rychlejší organizaci a také větší přehlednost. Spousta důležitých elementů bude zakomponována
přímo do hry, což znamená, že nebude zapotřebí tolika externích tabulek a menu. Jistě si také pamatujete, že simové, jakmile se vrhli do nějaké aktivity, tak ji velmi neradi opouštěli. Pokud si začali číst knížku, museli jste jí jim doslova vytrhnout z ruky, popřípadě je hnát pryč od počítačových her, aby šli dělat něco užitečnějšího. Takové problémy nyní mizí, jelikož se autoři rozhodli, že hráčům dají možnost přisoudit každé volnočasové aktivitě určitý čas – a to pouhým posuvníkem. Další vylepšení: povídáte-li si váš charakter s někým dosud cizím, zobrazují se naspodu obrazovky vlastnosti neznámého. Tím ho poznáváte a dokážete lépe volit témata rozhovoru, jež by ho mohla zajímat. Jakmile musí sim zdolat delší cestu, například z ložnice k poštovní schránce, vezme to během, nikoliv loudavým pochodem.
Výrazný posun vpřed můžeme očekávat i v otázce umělé inteligence.
The Sims 3 už nebude trpět nelogickými kiksy, jež poškozovaly atmosféru a naopak nabídne řadu příjemných vychytávek. Simové si například na ulici budou uhýbat z cesty, ještě než se střetnou, nebo se naopak sdružovat do hloučků se stejným diskutovaným tématem. Co se týče grafiky, nemusíte mít strach, že by byl použit více jak čtyři roky starý engine z druhého dílu. Nasazení se dočká zcela nová technologie, ale ani v jejím případě nečekejte nějaké realitě se velmi blížící vzezření. Autoři chtěli zachovat specifický, částečně dětský, částečně komiksový styl. Zároveň si uvědomují, že běžný hráč The Sims nemá doma nabušený počítač a nevadí mu, že postavičky nemají tolik polygonů jako v
Call of Duty 4. To ale rozhodně neznamená, že hra vypadá špatně – naopak.
Velmi dobře pak působí i plynulé střídání dne a noci, jež vystřídalo na sekundu přesný přechod.
V případě série The Sims lze jen těžko očekávat revoluci. Hra funguje tak dobře, že zásadní změny by jí mohly v očích milionů fanoušků jen poškodit. Přesto se autoři vrhli do zevrubné evoluce. Jádro zůstává nedotčeno, ovšem všechno kolem prochází vylepšováním. Zdá se, že začátkem příštího roku přijde nový král prodejních žebříčků.