Pod názvem The Godfather si možná ještě nic nepředstavíte, jelikož toto anglické slovíčko patří přeci jen k těm obtížnějším a v běžné mluvě jen zřídkakdy užívaným. Když vám ovšem prozradíme, že v češtině to znamená Kmotr a ještě ho napíšeme takhle s velkým písmenem, mělo už by být celkem jasno. Ano, i legendární kniha od Maria Puza a ještě mnohem populárnější filmové zpracování vytvořené pod taktovkou Francise Forda Coppoly, se dočkají svého herního přepracování. Ostatně téma i kultovnost celého díla k tomu jedině vyzývají. A kdo jiný by mohl získat licenci než obří moloch Electronic Arts, který za ní vysolil nemalý dolarový obnos a již zhruba rok na titulu pracuje? Že to v EA s Godfatherem myslí skutečně vážně, dokládá i nedávná párty, jež se konala v italské čtvrti New Yorku a bylo na ní možné vidět spoustu ze stříbrného plátna známých osobností, z nichž některé si před lety zahrály právě v Kmotrovi. Ale pojďme na to postupně, tenhle ambiciózní projekt si to určitě zaslouží!
Tvůrci se chvástají až neuvěřitelnou živostí a uvěřitelností s jakou se jim podařilo vykreslit New York padesátých let minulého století.

Musíme doufat, že se podobně zadaří i Godfatherovi. Komerční úspěch mocně podpořený reklamní kampaní EA a krásnými vzpomínkami na legendární scény z Kmotra, je již v podstatě zajištěn a vzhledem k pozornosti, jakou tvůrci ke
svému dílu upínají se už nyní dá konstatovat, že nepůjde o totální propadák, ale minimálně nadprůměrný kousek. Jenže takových je dnes spousta a pokud nechce hlava italské mafie zapadnout rychleji než se vynořila, bude muset předvést něco velkého a právě kvůli tomu se na něj tolik těšíme, protože nám cosi našeptává, že jestliže se Godfather povede tak, jak je zamýšleno, nejenže se stane jednou z nejlepších her tohoto roku, ale s největší pravděpodobností se zlatým písmem zapíše i do herní historie.
Godfather se od jiných her vznikajících na základě filmové licence podstatně liší v jednom prostém bodě – na poměry je až neuvěřitelně starý a s rukou na srdci musíme přiznat, že jsme v jeho zvirtualizování ani ve snu nedoufali. Vždyť herci, na nichž stála většina velkolepého úspěchu jsou buď mrtví, staří a ve většině případů mnohem slavnější, než když se objevili ve svých prvních větších rolích právě v Kmotrovi. Žádný z nich už nemá kontrakt s Paramount Pictures, filmovým distributorem, přesto naprostá většina z nich kývla na spolupráci na herní předělávce. Vždyť jde o skvělou příležitost k znovuoživění a třeba i rozšíření bývalé slávy. Nejslavnější z hereckého ansámblu – Marlon Brando minulý rok zemřel a jeho part, hlavně pak namluvení postavy samotného Dona Vita se zdálo být v ohrožení. Nedávno však EA přišlo s překvapivou zprávou hovoří o faktu, že Brando svou roli stihl namluvit ještě před svou smrtí, tudíž se ve hře neobjeví jen jeho, špičkovými technologiemi, zdigitalizovaná podoba, ale i nenahraditelný a charismatický hlas mafiánského kápa z dob, kdy slovo čest i v této branži něco znamenalo.
Aby byl odkaz skutečně absolutně živý, dočkáme se i přítomnosti dalších dvou hlavních postav celé ságy – James Caana coby Sonnyho Corleona a Roberta Duvalla, jenž tak přesvědčivě ztvárnil Toma Hagena. I v těchto případech bude samozřejmostí naprostá vizuální i hlasová věrohodnost. Možná si říkáte, že tahle omáčka okolo v podobě protagonistů přeci nestojí nad samotnou hratelností a máte pravdu, ale pořád stojí o mnoho výše než
u jiných projektů. Kdo viděl Kmotra pochopí – podobně hluboce vykreslené charaktery s charizmatem na rozdávání jsou prostě nenahraditelnou položkou celku a bez nichž by byl zážitek ať už z filmu nebo právě ze hry sotva poloviční. Opět by se zde dalo využít příměru s Riddickem, kde hlavní se hlavní postava starala o značnou část atmosféry.
Ptáte se, do jaké žánrové škatulky The Godfather spadá? Inu, mělo by jít o jeden z nejoblíbenějších konceptů dneška ne nepodobný systému použitém v Grand Theft Autu. Pokud vás nyní napadá příměr s Mafií či snad dokonce přichází rozčarování z okopírování tohoto českého hitu, můžeme vás uklidnit. Godfather rozhodně nemá ambice stát se klonem čehokoliv, to si autoři s takto silným trademarkem nemohou dovolit. Kmotr by měl být především o volnosti a o co možná nejrealističtějším vykreslení mafiánského světa.
Hratelnost se stejně jako ve zmíněných titulech bude skládat ze dvou stylů – buď budeme ve voze projíždět obřím městem nebo vylezeme na vlastní a vyřídíme si to s neřády z očí do očí. Jistě vás zajímá poměr dvou složek, tak tedy vězte, že bude rozdělen trochu překvapivě 20:80 ve prospěch akce na vlastních nohách. Dočkáme se velké spousty skvěle hratelných a akčních přestřelek, v nichž budeme moci využít i spousty různých pohybů jako je třeba braní rukojmí apod. Nepůjde však jen o střílení, ale i o manipulaci, vydírání, vybírání výpalného atd. Hráč začíná coby mafiánský zelenáč, což znamená, že se nevžijeme do žádné z filmových postav, ty si zahrají jen významné role v rodině a musí se vypracovávat čím dál tím výše. Přes jednodušší donáškové úkoly se posuneme k tvrdším akcím jako jsou třeba vendetty, až jednou možná budeme ovládat celou rodinu. Na počátku hry bude třeba si vytvořit vlastní charakter a již zde se ukazuje smysl pro detail autorů. Můžete si totiž vytvořit v podstatě jakéhokoliv italo-amerického
muže (ženu žel ne) v editoru ne nepodobném tomu z Tiger Woods Golfu.
Dočkáme se velké spousty skvěle hratelných a akčních přestřelek, v nichž budeme moci využít i spousty různých pohybů jako je třeba braní rukojmí apod.
Tvůrci se chvástají až neuvěřitelnou živostí a uvěřitelností s jakou se jim podařilo vykreslit New York padesátých let minulého století. Nejenže konkurenční atmosféra jednotlivých rodin z jeho určitých částí přímo sálá, ale mocně na vás dýchne i atmosféra minulosti. Mnohem důležitější však je, že každá vaše akce nějakým způsobem ovlivní svět, v němž se po dobu hry ocitnete. Žádná akce nezůstane bez patřičné odezvy. K dispozici budou rozdílné cesty, odlišné mise a hned několik různých zakončení, v závislosti na tom, jak se budete chovat. Ve hře objevíme spoustu charakterů, tzv. NPC, s nimiž povedeme četné rozhovory a právě to, jak je povedeme nebo, jak se k těmto lidem zachováme ovlivní jejich další jednání k nám. Budeme se moci stát bezcitnými a skrz zbraně vládnoucími členy rodiny nebo se uplatníme spíše jako rozvážní vůdcové schopní zmanipulovat lidi ve svůj prospěch. Samozřejmostí budou i kombinované
Graficky hra nevypadá vůbec špatně, byť zde mohou vyvstat jisté problémy spočívající v současném vývoji PC a konzolových verzí. Každopádně New York padesátých let vypadá skvěle. Ulice jsou zalidněné, baráky zase sympaticky oprýskané a čas od času projede nějaký ten veterán. Prostě idylka podpořená řádným blues – skvělý soundtrack má mít asi sto minut. Celkově to tedy vypadá na slušnou pecku s famózní atmosférou. Electronic Arts ve svém repertoáru ještě nemají podobnou hru ve stylu GTA, a tak si tuto možnost jistě nebudou chtít pokazit, navíc, když si pojistili tak lukrativní licenci. Otázkou však zůstává, zda stihnou The Godfather vydat ještě v tomto roce, přeci jen, podobně rozsáhlý titul potřebuje hodně času, ale EA již několikrát dokázali, že pracují hodně rychle a rozhodně ne špatně.
Index očekávání: 95%