Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

The Elder Scrolls III: Morrowind - preview

  12:00
Bethesda o třetím dílu ságy ze světa Tamriel tvrdí, že bude nejlepší a nejpropracovanější RPG, které kdy spatřilo světlo světa. Zda se jejich představy vyplní, na to si budeme muset počkat ještě nejméně rok, nicméně dohadovat se o tom můžeme už nyní na základě množství informací a obrázků, které vám nabízíme v tomto článku.
Elder Scrolls III: Morrowind

Žádnému náruživému RPG hráči asi netřeba slavnou, někdy až kultovní sérii Elder Scrolls představovat. Její počátky bychom ovšem museli hledat v dobách, kdy na českém poli počítačových časopisů vládlo Score a princátko Level se teprve na své zlaté časy připravovalo. V druhé polovině roku 1996 vydavatel Elder Scrolls, firma Bethesda, uvolnila na trh druhý díl zmíněné monstrózní ságy s podtitulem Daggerfall. V té době šlo o naprosto nejlepší a nejpokrokovější RPG, jež kdy spatřilo světlo světa (i když by se vlastně dalo částečně ještě mluvit o dungeonu). Žádná sláva ale netrvá věčně a u Daggerfallu téměř skončila dříve než začala. Hned po uvedení hry do prodejen se na Bethesdu strhla nekonečná lavina stížností ohledně programové části hry a tím začal známý kolotoč nových a nových patchů, kterými Bethesda tak trochu s křížkem po funuse záplatovala drobné i vážné nedostatky, k nimž patřila například nemožnost hru dohrát (!!!) nebo časté padání hry. Věřme ale, že Bethesda se ze svých chyb dostatečně poučila (připouští to ostatně i tvůrci série Elder Scrolls) a připravovaná hra Morrowind bude onoho bezhlavého vydávání patchů ušetřena.

Myšlenka vytvořit další hru z prostředí světa Tamriel je téměř tak stará, jako sám Daggerfall. Autoři totiž hned po jeho uvedení začali dávat dohromady reakce hráčů, fanoušků RPG, Elder Scrolls III: Morrowind a vlastní představy o tom, jak by měl Morrowind vypadat. Celé čtyři roky jim ovšem trvalo, než novinářům a hráčům milostivě odhrnuli roušku tajemství a umožnili nám tak nakouknout přímo do samotné "herní kuchyně". Mohlo by se sice zdát, že čtyři roky jsou pro tvůrce dostatečně dlouhou dobou, aby nám Morrowind předložili v celé jeho budoucí kráse, nicméně pravý opak je pravdou. To co je vedlo k tomu, že zveřejnili rozsáhlé press releasy (neboli tiskové zprávy), založili tématická fóra, na nichž diskutují nejen s novináři, ale především náruživými RPG pařany, a uvolnili několik desítek (neřku-li set) screenshotů, je bezesporu snaha získat zpětné reakce od hráčského publika. U tak rozsáhlé hry, jakou Morrowind bude, je totiž zhola nemožné obejít se bez názorů těch, jimž je hra určena, a již nesčetněkrát se tvůrcům tento postup vyplatil.

Ať už můžeme soudit z několika desítek rozhovorů, jež autoři vedli se zvídavými novináři, nebo z nezávislých tiskových zdrojů (dvě novinky již vyšly i u nás - v dubnu a v červenci), je stoprocentně jisté, že Morrowind bude v jistém smyslu převratným RPG. Sami tvůrci dokonce troufale tvrdí, že půjde o nejlepší RPG v historii. Žádná hra ještě hráči nenabídla takovou míru volnosti, jakou budou mít právě v Morrowindu, nikdy nikdo ještě neskloubil tak precizní grafické zpracování, převratný způsob odkrývání děje a příběhu s obrovskou variabilitou hry, Elder Scrolls III: Morrowind kterou umožní vložené editory. Jedno je tedy nad míru jisté, Morrowind nebude pouhou kopií Daggerfallu nebo nastavovanou kaší s hezčí grafikou, ale stejným herním stylem a interfacem. Celá hra totiž vzniká již čtyři roky takříkajíc na bílém papíře.

Název Morrowind představuje, jak jistě všichni Elder Scrolls maniaci ví, jednu provincii Dark Elves ve zmíněném světe Tamriel. Protože v ní probíhala aktivní vulkanická činnost, je její terén dosti vyvrásněný a členitý. Najdete zde travnaté vršky i rozsáhlá údolí a dokonce i veliký vulkán Dagoth-Ur, jenž je oddělen od hlavní herní plochy. Hra jako taková se ovšem odehrává přibližně na polovině Morrowindu, v oblasti nazvané Vvardenfell. Zatím sice není zřejmé, jak rozsáhlá hra bude, protože autoři dosud nedali dohromady všechny její oblasti, nicméně už nyní tvrdí, že ačkoliv bude Vvardenfell o něco menší než oblast, v níž se odehrával Daggerfall, budou se snažit exponenciálně zvýšit úroveň propracování hry.

Způsob vývoje hráčova charakteru bude v podstatě obdobný jako je v ostatních RPG hrách, ale neklade takový důraz na volbu povolání (resp. žádný). Pokud jste tedy kouzelník, nic vám nebrání v tom, abyste bojovali obouruční sekerou, Elder Scrolls III: Morrowind ale popravdě s ní asi nebudete zacházet příliš efektivně. Pokud tedy budou kouzelník a bojovník rovnoměrně věnovat svou snahu studování boji s uvedenou obouruční sekerou, bojovník bude ve své snaze bezesporu úspěšnější. Oproti Daggerfallu autoři o trochu zvýhodnili postavení zloděje ve hře, jelikož Morrowind oprostili od zaběhnuté linie magie vs. nemagie. Mezi magii, boj a "kradení" autoři rozdělili 27 skillů, tedy dovedností.

Jednou z hlavních částí Morrowindu budou samozřejmě dialogy a interakce s non-player charactery (NPC, aneb ostatními postavami). Tak jako v Daggerfallu je i zde upřednostněn boj a akce před zdlouhavými rozhovory, jejichž úlohou je pouze pomoci hráči ke zjištění důležitých údajů a nebudete tedy zatěžováni zbytečnými, zajímavými, nicméně nicneříkajícími rozhovory a la Fallout (snad jsem se teď nedotknul zarytých příznivců této geniální post-nukleární RPG). Ani to vám však nebrání v tom, abyste komunikací s NPC strávili dlouhou dobu, zvlášť když vás má některá z nich v oblibě. Chování ostatních postav vůči té vaší bude ovlivňovat také vaše zařazení v jedné z několika tzv. guild (těžko přeložitelné, jedná se o společenství, obdobu cechu). Některé z nich jsou veřejné a jejich členem se může stát téměř kdokoliv, jiné jsou pouze pro pozvané. Navíc do hry autoři začlenili i jakási tři hlavní společenstva, jejichž členové se automaticky stávají nepřáteli zbylých dvou. Elder Scrolls III: Morrowind Nic vám také nebrání v tom, abyste se v některém z měst Morrowindu dostali až do čela společenského žebříčku a hráli tak například podstatnou úlohu v politickém dění.

Z předchozího odstavce je téměř jasné, jakým způsobem budete napříč Morrowindem postupovat. Nejen, že pro vás není povinností držet se hlavní příběhové linie, ale podle slov autorů je také prakticky možné hru dohrát i bez dokončení hlavní zápletky. Morrowind samozřejmě obsahuje mnoho dílčích dobrodružství, neboli questů, a mimoto je hráči poskytnuta naprostá volnost pohybu po celé herní ploše. Nebudete se ovšem moci pohybovat tak snadno jako v Daggerfallu, kliknutím myši, ale buďto po svých, najatým dopravním prostředkem (levnější alternativa), kouzly (velmi drahá alternativa), příp. teleporty (také poměrně drahá alternativa).

Naneštěstí se budete moci bavit hraním Morrowindu nejdříve ke konci roku 2001, což, jak jistě dobře víte, v herním světě znamená spíše polovinu roku 2002. Autoři nicméně slíbili, že se pokusí co nejdříve uvolnit hratelné demo Morrowindu, aby hru mohli podle zpětných reakcí hráčů a odborného publika ještě vyladit k dokonalosti. Pokud tedy Elder Scrolls III: Morrowind nebude nejlepším RPG všech dob, bude bezesporu nejpřevratnějším a nejhratelnějším RPG několika posledních let. Jen, aby betatesteři svou práci neodflákli jako v případě Daggerfallu.

Autor:
Témata: Fallout, Laviny

Nejčtenější

Nejbohatší člověk světa byl přistižen při podvádění ve hrách, nenese to dobře

Nejbohatší člověk světa Elon Musk chtěl během streamování předvést hráčům své umění v aktuálním herním hitu Path of Exile 2, místo toho si však uřízl pěknou ostudu. Ukázalo se totiž, že jeho...

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Nic není nemožné. Legendární střílečku rozjedete jako elektronický dokument

Pomalu se krátí seznam způsobů, jakými ještě není možné spustit legendární střílečku Doom z roku 1993. Nyní nově totiž také tuto hru spustíte i v rámci formátu dokumentů PDF.

Vše, co víme o chystané konzoli Nintendo Switch 2

Společnost Nintendo uvede během roku 2025 novou konzoli Switch 2, nástupce populárního Switche. Pojďme si rozebrat vše, co o konzoli prozatím víme a co očekávat.

25. ledna 2025 0

Go woke, go broke? Queerosexuální gendermancerka opouští EA bez potlesku

Režisérka třetího pokračování kultovní série Dragin Age Corinne Buscheová opustila po 18 letech vydavatelství Electronic Arts. Ostře sledovaná hra sice uspěla u kritiků, neprodávala se ovšem příliš...

25. ledna 2025 34

Nintendo Switch 2

vydáno 24. ledna 2025  14:14,  aktualizováno  14:15

Civilizace VII: datum vydání, cena, hardwarové nároky a hlavní změny

Datum vydání snad nejočekávanější strategie letošního roku se blíží. Sid Meier’s Civilization VII přichází po více jak osmi letech od vydání předchozího dílu. Přinášíme přehled základních informací a...

24. ledna 2025 2

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...