Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

The Bard's Tale – návrat starých časů

  12:00aktualizováno  8. dubna 2004 4:48
Málokterý český hráč bude znát trojdílnou sérii dungeonů z počátku 80. let. Proto je oznámení jejich moderního pokračování velkým, ale ne nepříjemným překvapením. Lze vstoupit dvakrát do stejné řeky?

The Bard's Tale

Playman 1.6.2005 PC

iDNES.cz

85%
Herní karta

The Bard's Tale

THE BARD'S TALE
Výrobce: InXile Entertainment
Vydavatel: Interplay
Datum vydání: Vánoce 2004
Homepage N/A
Práce herního historika je u některých žánrů poměrně snadná, když ale zabředne do RPG, může se mu klidně stát, že se z análů nevyhrabe vůbec. Po zúžení škatulky na čtverečkové dungeony z pohledu vlastních očích většina českých hráčů skončí u Stonekeepu, sužebně starší si vzpomenou na Ishary od francouzských Silmarils, ještě větší pamětníci vyloví Westwoodí sérii Eye of the Beholder, slavné ságy Wizardry a Might & Magic (byť ty se již neřadí do klasické kobkařiny) či hry jako Ravenloft nebo Menzoberanzzan od SSi, přičemž za zakladatele, původce a zároveň nekorunovaného krále – Dungeon Mastera od FTL z roku 1985. Stejně tak je ale překvapí zmínka o hře ještě staršího data vydání, v Anglii a USA považované za jednu z největších klasik, přitom u nás prakticky neznámou a nikdy nijak zvlášť hranou. Jmenuje se The Bard's Tale, vyšla na začátku 80. let pro počítače Amstrad, C-64, posléze pak i ZX Spectrum, Atari a Apple II, ve stejném roce jako Dungeon Master se pak dočkala konverze na PC a Amigy. Příběh se točil okolo města Skara Brae, které stálo na pokraji pádu pod útokem zlého mága Mangara. RPG systém nabízel několik ras a povolání, přičemž speciální důležitost byla přikládána logicky bardovi, celkem bylo k mání 70 kouzel pro až 6 postav v družině (k té se navíc mohly připojit další NPC, mezi nimiž byl i rudý drak!). Hra se odehrávala v docela rozsáhlém městě a The Bard's Tale pěti podzemních dungeonech a z nějakého důvodu okouzlila tisíce hráčů natolik, že si vyžádali dvě neméně kvalitní a prodávaná pokračování, Construction Kit, jenž umožnil vytváření dungeonů vlastních – a když se Interplay rozhodli další díly nevydávat a sérii uložit k ledu, rozjeli obrovskou petiční akci za revizi tohoto přístupu k legendě.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky
Jak vidno z titulku článku, hlasy fanoušků byly nakonec vyslyšeny – v době, kdy už to prakticky nikdo neočekával. Brian Fargo, vůdčí duše původní ságy, nyní šéf firmy InXile Entertainment, se před necelým rokem rozhodl vrátit se ke své vlastní srdcové záležitosti. A první, co musel řešit, byla nutně otázka pojetí. Jak zpracovat pokračování tak staré hry? "Nebude to Bard's Tale 4," vyjádřil se Brian jasně. Na druhou stranu ale chce zachovat ducha hry. Ve výsledku si tak musel on a ostatní scénáristé studia dát půlroční tvrdou práci, jejímž výsledkem je design založený na principech klasiky, ale mnohem čerstvější, komplexnější a přitom osobitý a u starých harcovníků nostalgii vyvolávající. Prostředí bude prosyceno mytologií severního Skotska, hra sama začne poblíž Skara Brae ve starobylých ruinách na Orknejských ostrovech. Mísit se tak bude mytologie Vikingů, Keltů a dalších národů, hra bude bohatá jazykově (různá nářečí) i ve své aluzivnosti.

Není to typ, který by vás přímo okradl, ale spíše se pokusí vás o peníze připravit lstí
The Bard's Tale Takto charakterizuje Brian Fargo hlavní postavu barda. Ten nebude zdaleka klasickým vyvoleným RPG hrdinou, který musí zachránit svět, což je první klišé, které bude Bard's Tale bořit. Autoři dělají hru pro dospělé publikum, takže se vyhýbají standardním záchranným subquestům a epickým vyprávěním – ba co víc, vysmívají se jim. V průběhu hry se objeví hned několik NPC, které samy sebe považují za vyvolené zachránce – jen aby byly vzápětí vymazány z povrchu zemského nějakým obzvláště trapným způsobem. Situačnímu humoru jistě jen pomůže přítomnost vypravěče, který bude glosovat dění ve hře a čas od času promouvat s hlavním hrdinou. Okolo barda a jeho hudby se bude točit veškeré skutečně důležité dění. Hudba dá bardovi možnost vyvolat si různé tvory na pomoc, v podstatě mu bude suplovat kouzla – a umožní mu vyřešit i několik hodně zapeklitých úkolů.

Teorie je teorie, ale jaká bude praxe?
Zatím se v tomto článku mluvilo hodně obecně. S návratem k postavě barda už přejdeme ke konkrétním příkladům designerských lahůdek, které Bard's Tale nabídne. Sám bard je totiž postavou značně zkušenou. Přijímá všechny události s despektem a chladnou rozvahou, neboť sám už procestoval tolik míst a zažil tolik dobrodružství, že si je ani sám pořádně nepamatuje. Z toho vyplývá i řada vtipných situací ve hře. Při návštěvě taverny může dojít k nepříjemnému překvapení, The Bard's Tale když píseň o strašlivé nestvůře, kterou kdosi přivolal na město, odhalí, že oním zloduchem byl právě bard. Naopak nečekaně mu vzdá slávu jedna vikinská osada. Její obyvatelé dlouho obléhali zabarikádované původní obyvatelstvo, až kolem procházející bard omylem probudil spícího draka, který ve své zlobě totálně spálil dřevěné hradby a umožnil nájezdníkům konečně zvítězit. Z herních úkolů prozradil Brian kupříkladu zbavení hospody dotěrných velkých krys v podzemí – ani to ale není tak klišoidní, jak to vypadá. Krysy totiž chrlí oheň, a tak si napoprvé bard ze sklepa odnese namísto slávy a peněz jen popálenou zadnici a posměch štamgastů. Když se ale naučí zelektrizovat vodu, v níž krysy stojí, reputaci si přece jen napraví – a třeba si ho všimnou i sličné servírky. Při úkolech budou pochopitelně hrát velkou roli dialogy, ale jejich členění bude prosté – hráč může volit jen mezi kladnou a zápornou variantou, což autoři odůvodňují tím, že ve hrách s mnoha možnostmi stejně všechny nakonec vedou k témuž cíli (snad až na Planescape: Torment). Celkem mají dialogy více než pět tisíc řádků, ve hře samotné ale text zobrazován nebude – titulky budou pouze volitelné, aby se hráči více ponořili do světa hry.

Kdy už to konečně vyjde?
Celkem nabídne Bard's Tale asi třicet hodin hraní, což je ale čas nejrychlejší. The Bard's Tale S různými subquesty a vedlejšími příběhy to může být i mnohem více. Po technické stránce bude vše v nejlepším pořádku, neboť hra využívá upravené verze enginu Baldur's Gate: Dark Alliance. Hudba bude dobová s důrazem na skotský folklór, na vysoké úrovni by mělo být i namluvení. Na celou tuhle krásu, které my – ani celá fanouškovská komunita Bard's Tale, která za ni celé ty roky bojovala – nemůžeme uvěřit, si ale budeme muset ještě nějaký ten čásek počkat. Hra je ve vývoji necelý rok a ještě minimálně do Vánoc 2004 na ní bude práce až až. Oficiální oznámení a první výron screenshotů ale naznačuje, že to Interplay myslí vážně, a že projektu v cestě k úspěšnému dokončení nestojí již vůbec nic.

Index očekávání: 7/10

Kde se dají sehnat starší díly Bard's Tale?

Jsou v zásadě dvě cesty, kterými lze dnes získat všechny díly ságy The Bard's Tale. Jedna z nich je – kulantně řečeno – ne tak úplně zákonem povolená. Figurují v ní takové prvky jako abandonware stránky, ale ke všemu ne klasické abandonware jako The Underdogs, protože v rámci sběratelských edic se Bard's Tale stále prodává a takovéto stránky si zakládají na tom, že podobné hry nenabízejí je tedy třeba hledat na warezem zavánějících webech, popřípadě se poptat kamarádů, zda by se u nich nenašla nějaká ta pár let stará disketa… Cesta legální pak vede buď přes objednávku u autorů, je třeba ale připomenout, že všechny hry i spolu s Construction Kitem v České republice vyšly v roce 1997 v rámci krabice Ultimate RPG Archives, kde se nacházelo celkem dvanáct klasických RPGček jako Wizardry VII GOLD, Might & Magic 4 a 5, starší klasiky Wastelands a hlavně famózní Stonekeep. Masivní soubor byl doprovázen několikasetstránkovou knihou, která obsahovala manuály všech her v plném znění. Autor článku je shodou okolností jedním z vlastníků tohoto sběratelského kousku, ale předesílá, že o jeho prodeji neuvažuje. Nicméně – do Čech samozřejmě nepřiputovala jen jedna krabice… :o)

Autor:

iDNES.cz

85%

Čtenáři

75% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Nic není nemožné. Legendární střílečku rozjedete jako elektronický dokument

Pomalu se krátí seznam způsobů, jakými ještě není možné spustit legendární střílečku Doom z roku 1993. Nyní nově totiž také tuto hru spustíte i v rámci formátu dokumentů PDF.

Go woke, go broke? Queerosexuální gendermancerka opouští EA bez potlesku

Režisérka třetího pokračování kultovní série Dragin Age Corinne Buscheová opustila po 18 letech vydavatelství Electronic Arts. Ostře sledovaná hra sice uspěla u kritiků, neprodávala se ovšem příliš...

Vyzkoušeli jsme si Assassin’s Creed Shadows, působí jak dvě hry v jedné

Chystaný japonský díl zavedené série Assassin’s Creed od oznámení provázejí samé problémy a po několika odkladech už mu věří jen ti největší fanoušci. Jak jsme si však mohli s dvouměsíčním předstihem...

Starfield měl být brutálnější, správně simulovat řezání hlav ovšem není jen tak

Návrhář postav Dennis Mejillones z Bethesdy se nechal slyšet, že gigantické sci-fi RPG Starfield mělo být původně stejně brutální, jako jeho postapokalyptický bratříček Fallout. Jenže většina postav...

26. ledna 2025 9

Vše, co víme o chystané konzoli Nintendo Switch 2

Společnost Nintendo uvede během roku 2025 novou konzoli Switch 2, nástupce populárního Switche. Pojďme si rozebrat vše, co o konzoli prozatím víme a co očekávat.

25. ledna 2025 1

Go woke, go broke? Queerosexuální gendermancerka opouští EA bez potlesku

Režisérka třetího pokračování kultovní série Dragin Age Corinne Buscheová opustila po 18 letech vydavatelství Electronic Arts. Ostře sledovaná hra sice uspěla u kritiků, neprodávala se ovšem příliš...

25. ledna 2025 120

Nintendo Switch 2

vydáno 24. ledna 2025  14:14,  aktualizováno  14:15

Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.
Neodstatek vitamínu D způsobuje křivici, doplňujte ho.

Vitamínu D se říká sluneční vitamín, protože je úzce spojen s UV zářením. Je nepostradatelný pro náš organismus, který si ho sice umí vyrobit, ale...

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Čisté a hrubé příjmy v Evropě: Kypr, Česko i Slovensko překvapují

Poměr mezi hrubou a čistou mzdou je v jednotlivých státech Evropy odlišný. Odlišné příjmy kvůli rozdílným daňovým...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...