|
Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky
Jak vidno z titulku článku, hlasy fanoušků byly nakonec vyslyšeny – v době, kdy už to prakticky nikdo neočekával. Brian Fargo, vůdčí duše původní ságy, nyní šéf firmy InXile Entertainment, se před necelým rokem rozhodl vrátit se ke své vlastní srdcové záležitosti. A první, co musel řešit, byla nutně otázka pojetí. Jak zpracovat pokračování tak staré hry? "Nebude to Bard's Tale 4," vyjádřil se Brian jasně. Na druhou stranu ale chce zachovat ducha hry. Ve výsledku si tak musel on a ostatní scénáristé studia dát půlroční tvrdou práci, jejímž výsledkem je design založený na principech klasiky, ale mnohem čerstvější, komplexnější a přitom osobitý a u starých harcovníků nostalgii vyvolávající. Prostředí bude prosyceno mytologií severního Skotska, hra sama začne poblíž Skara Brae ve starobylých ruinách na Orknejských ostrovech. Mísit se tak bude mytologie Vikingů, Keltů a dalších národů, hra bude bohatá jazykově (různá nářečí) i ve své aluzivnosti.
Není to typ, který by vás přímo okradl, ale spíše se pokusí vás o peníze připravit lstí
Takto charakterizuje Brian Fargo hlavní postavu barda. Ten nebude zdaleka klasickým vyvoleným RPG hrdinou, který musí zachránit svět, což je první klišé, které bude Bard's Tale bořit. Autoři dělají hru pro dospělé publikum, takže se vyhýbají standardním záchranným subquestům a epickým vyprávěním – ba co víc, vysmívají se jim. V průběhu hry se objeví hned několik NPC, které samy sebe považují za vyvolené zachránce – jen aby byly vzápětí vymazány z povrchu zemského nějakým obzvláště trapným způsobem. Situačnímu humoru jistě jen pomůže přítomnost vypravěče, který bude glosovat dění ve hře a čas od času promouvat s hlavním hrdinou. Okolo barda a jeho hudby se bude točit veškeré skutečně důležité dění. Hudba dá bardovi možnost vyvolat si různé tvory na pomoc, v podstatě mu bude suplovat kouzla – a umožní mu vyřešit i několik hodně zapeklitých úkolů.
Teorie je teorie, ale jaká bude praxe?
Zatím se v tomto článku mluvilo hodně obecně. S návratem k postavě barda už přejdeme ke konkrétním příkladům designerských lahůdek, které Bard's Tale nabídne. Sám bard je totiž postavou značně zkušenou. Přijímá všechny události s despektem a chladnou rozvahou, neboť sám už procestoval tolik míst a zažil tolik dobrodružství, že si je ani sám pořádně nepamatuje. Z toho vyplývá i řada vtipných situací ve hře. Při návštěvě taverny může dojít k nepříjemnému překvapení,
když píseň o strašlivé nestvůře, kterou kdosi přivolal na město, odhalí, že oním zloduchem byl právě bard. Naopak nečekaně mu vzdá slávu jedna vikinská osada. Její obyvatelé dlouho obléhali zabarikádované původní obyvatelstvo, až kolem procházející bard omylem probudil spícího draka, který ve své zlobě totálně spálil dřevěné hradby a umožnil nájezdníkům konečně zvítězit. Z herních úkolů prozradil Brian kupříkladu zbavení hospody dotěrných velkých krys v podzemí – ani to ale není tak klišoidní, jak to vypadá. Krysy totiž chrlí oheň, a tak si napoprvé bard ze sklepa odnese namísto slávy a peněz jen popálenou zadnici a posměch štamgastů. Když se ale naučí zelektrizovat vodu, v níž krysy stojí, reputaci si přece jen napraví – a třeba si ho všimnou i sličné servírky. Při úkolech budou pochopitelně hrát velkou roli dialogy, ale jejich členění bude prosté – hráč může volit jen mezi kladnou a zápornou variantou, což autoři odůvodňují tím, že ve hrách s mnoha možnostmi stejně všechny nakonec vedou k témuž cíli (snad až na Planescape: Torment). Celkem mají dialogy více než pět tisíc řádků, ve hře samotné ale text zobrazován nebude – titulky budou pouze volitelné, aby se hráči více ponořili do světa hry.
Kdy už to konečně vyjde?
Celkem nabídne Bard's Tale asi třicet hodin hraní, což je ale čas nejrychlejší.
S různými subquesty a vedlejšími příběhy to může být i mnohem více. Po technické stránce bude vše v nejlepším pořádku, neboť hra využívá upravené verze enginu Baldur's Gate: Dark Alliance. Hudba bude dobová s důrazem na skotský folklór, na vysoké úrovni by mělo být i namluvení. Na celou tuhle krásu, které my – ani celá fanouškovská komunita Bard's Tale, která za ni celé ty roky bojovala – nemůžeme uvěřit, si ale budeme muset ještě nějaký ten čásek počkat. Hra je ve vývoji necelý rok a ještě minimálně do Vánoc 2004 na ní bude práce až až. Oficiální oznámení a první výron screenshotů ale naznačuje, že to Interplay myslí vážně, a že projektu v cestě k úspěšnému dokončení nestojí již vůbec nic.
Index očekávání: 7/10
|