Kolem proslulé bojovky se zase jednou šušká o něco intenzivněji, než za několik předchozích let. Je to téměř devět let od doby, kdy Capcom vydal poslední řadový díl Street Fightera (dál již jen SF) – díl třetí, pojmenovaný 3rd Strike. Ačkoliv je SF stařičká bojová arkáda, zdá se, že je stále dost populární na to, aby se o ní mluvilo s patřičným vzrušením. Vývojáři přepracovali provedení z klasického 2D do jakéhosi pseudo 3D, jelikož chtějí lehce překopat koncept a přejít (snad) na next-gen platformy. I když opravdu jen lehce, protože základ hratelnosti by měl ležet v původních 2D principech. Nabízíme vám tedy nejnovější informace, screenshoty a ohlasy z hraní na AOU ’08.
Grafika ve Street Fighteru IV se podobá něčemu mezi cell-shadingem a olejovou malbou.
Fight!
Začněme rovnou u desperátů, v jejichž kůži se budete moci prokopávat či proboxovávat hrou. Podle slibů vývojářů byly všechny postavy představeny na AOU 2008 (dojmy z akce níže) - mělo se totiž objevit osm postav z původního SF II a nějaké ty nové, zatím neodhalené. Postavy by pak měly vypadat a bojovat tak, jak tomu bylo v již zmíněném druhém dílu. Kupříkladu Guile umí kromě jeho sonic-boomu a výkopu ze salta rovněž pořádně nakopnout kolenem; Blanka (pozor, zvíře) zase ovládá útok z kotoulu a elektrický šok, stejně tak jako úskoky skluzem. Staří známí možná do hry nepřinesou zrovna nějakou čerstvost, ale je příjemné vidět je všechny v moderní 3D grafice. Hlavně tedy Kena a Rya :-).
Jak jsme zmínili, jsou tu také nějací noví bojovníci – atraktivně vypadající Crimson Viper a Francouz Abel. Příslušnice něžného pohlaví je agentka z USA, jež nosí speciální účes, sluneční brýle a je navlečena do černého oblečku. Jakmile si sundá své brýle a stane ve vítězné póze, v obličeji dokonce lehce připomíná Angelinu Jolie. Specializuje se na různorodé pomůcky k boji a její unikátní útoky jsou působivé jak na blízko, tak na dálku. Při akcičce pojmenované Viper Burning Kick, jak již název napovídá, ji uvidíme ve vzduchu a jejího protivníka se spálenou drž… pusou na zemi. Stejně tak dobře ovládá silný úder do země, jenž se přetransformuje na ničivou vlnu.
Abel je pro změnu svalnatý blonďák, jehož vzhled zkrášluje modrý dougi-karate obleček, ale nenechte se zmást – karate není jeho jediným uměním. Ovládá více bojových stylů najednou a při boji je libovolně mixuje, čímž se stává efektivním a nevyzpytatelným. Podle informací prý trpí amnézií a pachtí se po každé stopě, která by mohla vést k posledním přežívajícím jednotky Shadoloo. Abel je dokonce považován za druhého nejsvalnatějšího rváče ve hře, tedy hned za Zangiefem. Specializuje se výhradně na boj zblízka a kombo útoky, které má možnost zakončit pěstí či kolenem, vypadají luxusně.
Capcom si dal pořádně záležet na tom, jak bude hra při vypadat.
Arkáda?
Poslední známá konfigurace, na které rozběhli v Tokiu hru, zahrnovala automat Taito X2 – jenž je založen na PC chipsetu Intel Q965 a emulovaných Windows XP SP2. Doporučeným hardwarem stále zůstává přístroj Taito VEWELIX, jenž bude dodáván společně se hrou. Byl také přítomen na AOU a připojen ke dvaatřicetipalcovému HD monitoru. Každopádně ale asi není potřeba pochybovat o tom, že se časem dočkáme i na aktuálních domácích konzolích, přestože tedy zatím žádná taková verze oznámena nebyla.
Grafika ve Street Fighteru IV se podobá něčemu mezi cell-shadingem a olejovou malbou. Opravdu to celé připomíná a odkazuje na původní hry, což ostatně bylo jedním z hlavních záměrů tvůrců. Transformace do 3D kabátku ovšem nabízí novému SF daleko více výhod, nežli zastaralá grafika druhé dimenze. Pro příklad si představte litý boj s oponentem, tvrdé údery a pěkně vykreslenou komiksovou vizualizaci. Soupeř vás kopne mezi nohy, což vás naštve do té míry, abyste ukončili jeho bídnou existenci. Levý hák, pravý hák, koleno do brady, zvedák - a už je vyřízený. A vy díky dynamické kameře můžete vidět, že pořád ještě dýchá. Nemluvě tedy o tom, že 3D zpracování dává prostor například k úkrokům do stran a podobně. i když na to asi Capcom asi zas až tak sázet nebude.
Jakýkoliv zápas v SF IV začíná hezkou animací dvou postav. Třeba Crimson Viper vejde do arény s mobilem u ucha, čímž ukazuje, že se celá pro práci div neroztrhne a bojování je pro ni jen vedlejšák. Ryu, jenž je známý svou klidnou povahou a rozvážností postává na jednom místě: pouze čeká, až dorazí jeho konkurent. Blanka, jakožto bestie z divočiny, jen sedí na zemi, hledí směrem od bojiště a škrábe se na svém pozadí, dokud si neuvědomí, že už jeho protivník dorazil. Jakmile souboj skončí, vítěz se postaví do obligátní pozice, kamera zazoomuje blíž k jeho obličeji a průhledné okénko cituje jeho vítěznou frázi.
Herní ohlasy
Jak Capcom slíbil, tak se také stalo. Street Fighter IV byl prezentován hratelnou formou na Japonském Arcade Operators Union Amusement Expo ’08. Ačkoliv od prvního oznámení (říjen) uplynuly sotva čtyři měsíce, hra už byla v celkem solidním provedení. V celém sále panovala napjatá atmosféra plná dychtivého očekávání - jakmile přišel zřízenec Capcomu, všichni se nahrnuli k jejich stanovišti. Kolem poledne tam byla taková fronta, že ten, kdo si chtěl nového SF zahrát, musel čekat alespoň hodinu. Nemluvě o tom, že bylo přítomno na šestnáct hracích automatů. A to byl teprve byznys den, tudíž si vcelku umíme představit, jak vypadal ten veřejný.
Capcom si dal pořádně záležet na tom, jak bude hra vypadat. Zahlédli jsme bolestné výrazy v obličeji protivníka vždy, když dostal do zubů; vývojáři dokonce nezapomněli vytvořit ani jakýsi „surový model“ postav. Pokud totiž používáte postavu schopnou elektrických útoků (Blanka, Crimson Viper), máte možnost provádět jejich speciální pohyby a přitom sledovat kostru oponenta, jako za starých časů. Jestliže zasadíte protivníkovi více ran, začne se lehce motat a je dezorientovaný: to se pak objeví klasické hejno ptáčků, kroužící kolem jeho hlavy.
Jen letmý pohled na hru nám napověděl, že je SF IV skutečně plně ve 3D: pohyb bojovníků je velice hladký a stíny v aréně se procedurálně mění podle pozice hráče. Postačí chvilka, abyste si zvykli na změnu kamery a rychlá by měla být i adaptace z hlediska ovládání, které je ve SF IV velice podobné tomu z 2D předchůdců. Celý boj vlastně probíhá jakoby ve standardní 2D bojovce, aniž by kamera dělala nějaké ultra-pokročilé přesuny či se přemisťovala do prazvláštních úhlů. Hraní tehdy ostatně bylo přehledné a nic v něm nechybělo, takže žádnou revoluci v ovládání jsme ani nečekali.
Moje zuby!?
Street Fighter IV vypadá vskutku zajímavě. V době nepřemožitelného Soulcaliburu a očekávaného nového Tekkena to sice nebude mít zrovna lehké, ale fronta, která byla v jednom kuse přítomna u herních automatů na AOU po celý den prezentace, snad mluví za vše. Do japonských heren by tato hra měla dorazit někdy v červenci, to je ovšem řeč pouze o hře společně s automatem VEWELIX. Kdo bude chtít hru hrát bez automatu, ten ji obdrží hned další měsíc po vydání. Kdy však vyjde SFIV na domácích mašinách, to je zatím nejasné. Ale jak se říká, kdo si počká, ten se dočká a na tuhle věcičku si počkáme docela rádi.
Index očekávání: 80%