Pondělí 5. června 2023, svátek má Dobroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 5. června 2023 Dobroslav

Starshatter - první dojmy

  12:00
Za touto hrou nestojí velký programátorský tým, ani milionové finance. Stojí za ní jediný člověk. Přesto jde o velice zajímavý projekt, který, ač pokulhává po technické stránce, nabízí propracovaný herní a fyzikální model. Podívejte se nyní společně s námi na Starshatter blíže, dozvíte se o něm mnoho zajímavých detailů.

StarshatterPokud si myslíte, že v dnešním komercializovaném světě je k vývoji hry potřeba tým skládající se z padesátky programátorů, grafiků, scénáristů, zvukařů a hudebníků, a k tomu tak dva miliony dolarů od nějakého distributorského megakoncernu, Starshatter by vás měl přesvědčit o opaku. Tato hra je totiž vytvářena v režii jediného člověka, Johna DiCamilla, a s trochou nadsázky by se tak dala zařadit do kategorie garážových her, které kdysi v dávných dobách herní prehistorie vznikaly pod rukama amatérských nadšenců.

Ve Starshatteru se ocitneme v roli pilota Aliance, která se všemi prostředky snaží udržet ve vesmíru mír. Poté, co selhaly všechny pokusy o vyjednávání a místní potyčky mezi různými politickými frakcemi přerostly ve větší konflikty, nadešel čas pro použití hrubé síly. Jakožto začínající pilot si samozřejmě budete muset vyzkoušet ovládání jednotlivých lodí a přivyknout si na systém hry, pročež je zde připravena jedna tréninková kampaň. Pak již následují další, "ostré" kampaně, popisující chronologicky průběh války, a pokud si chcete jen tak zalétat a zastřílet, jsou zde samozřejmě i jednotlivé mise.

Kampaně jsou dynamické, což znamená, že nové mise jsou generovány na základě vašich úspěchů, či neúspěchů v těch předešlých. Nesmírnou výhodou tohoto systému je obrovská replayabilita, nevýhodou pak je téměř absentující Starshatterpříběh a žádné instrukce, které by vám pomohly se rychleji v misích zorientovat. Naštěstí si kdykoliv můžete hru pozastavit a zapnout si navigační obrazovku, kde máte ve 2D přehledně znázorněnou mapu sektoru (a vlastně i celého systému a galaxie). Zde si můžete vyhledávat různé spojenecké i nepřátelské stíhačky, lodě i vesmírné stanice, nastavovat waypointy a v pozdějších fázích hry dokonce rozdávat příkazy svým lodím. Jak totiž budete v hraní Starshatteru pokračovat, budete se dostávat ke stále větším plavidlům, takže brzy svého stíhače vyměníte za fregatu (ta již disponuje několika zbraňovými systémy, které můžete navíc nastavit na automatickou palbu, a může podnikat hyperprostorové skoky) či za letadlovou loď, ze které můžete vysílat menší plavidla, zejména již zmiňované stíhače. Hra tak dostává další rozměr, protože se v ní kromě vesmírné simulace objevují i prvky realtimové strategie. Lodě můžete ovládat buď přímo ve vesmíru (poté co si uvolníte kurzor, takže s ním nebudete ovládat pohyb vlastní lodě, ale HUD a ostatní plavidla), nebo, pokud se vám bude tento způsob zdát příliš zmateným, přes o mnoho přehlednější navigační obrazovku. Bohužel mi zatím připadá ovládání a zejména určování vzdálenosti (tedy pohybu po ose Z, čili "od vás") nedodělané, komplikované a obtížně zvládnutelné. Naštěstí máte možnost pozastavit hru (absence pauzy de facto poslala ke dnu Project Earth), stejně tak se všechny jednotky v dosahu radaru barevně označí, takže budete mít neustále přehled, kde se kdo nachází. Mise buď plníte v roli řadového pilota, takže se svým plavidlem hlídáte hranice, eskortujete svá či útočíte na nepřátelská plavidla. Hra není díky hyperprostorovým skokům omezena na jednotlivé (a relativně malé) Starshattersektory, a dokonce můžete se svým stíhačem sestoupit do atmosféry planet. Dění se pak přesune nad jejich povrch, takže mohou přibýt další úkoly, sestávající především z ničení pozemních cílů. Kromě těchto pilotních misí se později dostanete i k řízení celé flotily, jak již jsem popsal výše.

Za zmínku stojí i fyzikální model hry, nabízející několik možností nastavení. Pokud si zvolíte ten nejkomplexnější (honosící se názvem "Newtonský"), nebudou trysky vaší lodě ovládat rychlost, ale jen zrychlení. Plavidlo se pak bude pohybovat stejným směrem i pokud je vypnete. To vám umožní množství manévrů, jakýchsi vesmírných skluzů, kdy budete moci například střílet kolmo ke směru pohybu, ovšem jen za předpokladu, že máte perfektní orientaci a také notnou dávku trpělivosti, kterou budete při této volbě určitě potřebovat. V druhém, arkádovém nastavení budou naopak trysky ovlivňovat rychlost a směr, kterým se díváte, bude vždy shodný se směrem letu. Mezi dalšími méně podstatnými atributy bych ještě zmínil ulehčení přistávání, zjednodušení HUDu, či nastavení inteligence oponenta.

Na technickém zpracování Starshatteru se bezpochyby podepsal fakt, že je tvořen jediným člověkem (stejně se mi tomu nechce věřit). Zvukové efekty jsou velmi chudé a na hudbu jsem v hratelné verzi, kterou jsem měl k dispozici, zatím nenarazil. Modely jsou jednodušší a textury bezvýrazné. Krajina je homogenní, stejně tak byste ve Starshattervesmíru marně hledali nějaká meteorická pole. Ani počtem různých lodí se hra nemůže zrovna chlubit. Naštěstí jsou tady fandové a na neoficiálních stránkách jsou už ke stažení vesmírné stanice, stejně jako lodě různých kategorií, a i nové mise.

Starshatter je vcelku obtížnou hrou, zejména než se zorientujete v množství nastavení a obrazovek, a také než zvládnete relativně komplexní ovládání (různé klávesové zkratky vám bez problémů zaberou celou klávesnici). Ve většině misí bojujete proti přesile (ovšem často jsem nemusel bojovat vůbec, nepříteli jsem se až podezřele snadno vyhnul, ale asi to byla jen chyba v programu), raket máte nedostatek, stejně tak i klamných cílů, lasery se vám po chvilce vybijí a pak musíte čekat a zuřivě kličkovat. Pokud se ale dostanete do křížové palby, je s vámi amen. Vzhledem k absenci štítů se váš stíhač po zásahu jedinou raketou, či po krátké dávce z laserů bryskně změní v rozžhavenou rakev.

Pokud k hraní nepotřebujete pozlátko dokonalého technického zpracování, máte-li rádi vesmírné simulátory a jste-li ochotni věnovat jim alespoň několik hodin svého času a také jistou dávku trpělivosti, mohli byste Starshatter ocenit takový, jaký je. Pokud by se snad autorovi podařilo vylepšit grafiku (což asi sotva, vzhledem k tomu, že hra má vyjít koncem roku), mohl by zaujmout i ostatní, více konzumně zaměřené hráče. Jak to vše dopadne, nám ukáže jen daleká budoucnost...

Autor:
  • Nejčtenější

Nejlepší Diablo vůbec? První recenze na Diablo 4 nešetří nadšením

Akční hra na hrdiny Diablo 4 se vrací k temným kořenům a alespoň částečně napravuje pošramocenou reputaci kdysi téměř...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu

V červnu se utkáme se samotným peklem, postavíme si vlastní zábavní park, pokusíme se utéct ze zdánlivě opuštěného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejsmutnější herní trailer všech dob byl inspirován skutečným příběhem

Japonská společnost Nintendo láká na svůj aktuální hit The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom nebývale depresivní...

Doom už funguje i v teletextu. Před dvaceti lety by to byla velká věc

Oddaný fanoušek rozběhal klasickou střílečku Doom i skrz zastaralou technologii teletextu. Dokonce ho lze nyní ovládat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Posolte šneka! Fanoušci organizují protesty proti změnám v populární hře

Fanoušci populární vojenské hry War Thunder vstoupili do otevřené války s vývojáři. I když ti z plánovaných změn na...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Chronicles of Forgotten Tears je jako povedené fantasy péčko s příběhem

I erotické vizuální novely mohou mít jistou úroveň. Nezávislé dobrodružství Chronicles of Forgotten Tears dobře známý...

Češi kutí velmi slibnou kombinaci střílečky a strategie Silica. První dojmy

Lidé se stali mezihvězdným druhem, překonali překážky dlouhých vesmírných cest díky teleportaci a osídlili vzdálené...

Zahráli jsme si Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp. A je to paráda

Po víc než dvaceti letech se vrací populární strategická série. Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp je remake dílů z Game...

Zombie akce Dead Island 2 se vyhrabala z hrobu a slibuje krvavý masakr

Před lety oznámená zombie akce Dead Island 2 se probrala z kómatu. Podle prvních ukázek a ohlasů se zdá, že se mají...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...