Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stalker: Clear Sky

  12:07
O pokračování Stalkera jsme se dozvěděli překvapivě velké množství informací, které se točí kolem příběhu, spolupráce s frakcemi stalkerů i vylepšeného akčního modelu. Clear Sky vypadá skutečně zajímavě!

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

CD Projekt 20.08.2008 PC

iDNES.cz

80%
Herní karta

Stalker: Clear Sky Na Stalker: Shadow of Chernobyl ještě ani nezačal usedat prach, a GSC GameWorld již představila víceméně regulérní pokračování. Podle všeho se z dlouho propírané značky snaží vytěžit co možná nejvíce dokud je tato ještě v kurzu. Původní Stalker se totiž vyvíjel zhruba šest let, což je doba, která si jistě vyžádala nemalé finanční prostředky, které nejspíš nepokryl ani relativně velký úspěch prvního titulu. S již vytvořenými nástroji tak tvůrci chtějí připravit jakýsi nášup, jenž má přijít s podobným zážitkem, který si většina hráčů pochvalovala, ale v rámci rozlehlého světa i s mnoha novinkami a v neposlední řadě s odstraněním četných technických či logických chyb.

Frakce v pokračování nabudou podstatně výraznější role, a to i přesto, že se s nimi ve výsledku nebudeme muset spojit.

Clear Sky nás opět zavede do radioaktivitou zamořené Zóny. Nikoliv však po událostech z předchozího dílu, nýbrž před nimi. Na sedm různých zakončení předchůdce by se totiž navazovalo přinejmenším problematicky a mysteriózní úvod prvního dílu jako by byl přímo stvořen pro prequelové osvětlení záležitostí, které předcházely tomu, co jsme si již odehráli. Z náznaků autorů se dá usuzovat, že se Stalker: Clear Sky příběh bude točit kolem tajemného Streloka a jeho skupiny, přičemž bychom si měli zahrát za zcela nový charakter, nicméně není vyloučeno, že některé dějové linky nás svedou do křížku s postavou, za níž jsme hráli minule. Ta by měla mít v zápletce významnou roli, a jelikož byl Stalker odjakživa velmi nelineární záležitostí, můžeme předpokládat, že se s naším bývalým alter egem střetneme buď v roli přítele, či naopak nepřítele.

Autoři popisují nový ustřední charakter jako žoldáka, který může spolupracovat se všemi osmi frakcemi, jež se v Clear Sky objevují. Jsou to pochopitelně různé skupiny stalkerů, snažících se v Zóně najít cenné artefakty. Frakce v pokračování nabudou podstatně výraznější role, a to i přesto, že se s nimi ve výsledku nebudeme muset spojit. To je zajímavé, protože v takovém případě hra nejspíš nepůjde regulérním způsobem dohrát. Podmínkou otevření hlavního děje totiž je zlikvidování v řadách jedné z frakcí nějakou z konkurenčních. Jinak samozřejmě ale bude možné plnit řadu vedlejších misí, ať už pro nejrůznější skupiny stalkerů, nebo pro samostatná NPC.

Stalker: Clear Sky Hodně času strávíte hledáním artefaktů, jimž Clear Sky přisuzuje větší důležitost, a to jak příběhovou, tak užitnou. To je příjemný rozdíl oproti předchůdci, kde tyto cenné věcičky byly spíše do počtu. Zároveň s nárůstem jejich schopností tu jsou ale výraznější obtíže s hledáním. Artefakty tak již nebudou viditelné pouhým okem, ale abychom je našli, budeme v rukou muset třímat speciální přístroj. U těch důležitých samozřejmě dostaneme přibližnou polohu, ale ve finálním hledání se budeme moci bránit pouze pistolkou. To samozřejmě zvýší napětí, protože kdykoliv můžete narazit na nepřátele. Hodí se tak pročistit cílové území od protivníků, a teprve poté se pustit do hledání, jenže umělá inteligence bude opět dynamická a nikdo vám nezaručí, že zatímco budete pátrat, neprojde kolem skupina konkurenčních stalkerů. Riziko se ale rozhodně vyplatí podstoupit – artefaktů nebude tolik, ale měly by být vesměs nesmírně užitečné.

Přitom si říkáme, že umělá inteligence kamarádů i protivníků se zlepšila minimálně o řád.

Na E3 byla prezentována úroveň v komplexu částečně rozbořené nemocnice a postřehy Stalker: Clear Sky z ní jsou navýsost zajímavé. Začíná vstupem do objektu, který je vystavěn v typickém komunistickém stylu, je omšelý, a snad i proto působí velmi atmosféricky. Vybíháme po schodech a už slyšíme hlasy. Za převrženým stolem a sloupy se v jedné z chodeb krčí parťáci z naší frakce. Jsou pod palbou protivníků, takže jim pomáháme útokem se dostat dále. Jenže po chvíli už není kam jít. Musíme počkat na spolubojovníka s výbušninou. Ten vyhodí do povětří zeď, tudíž můžeme pokračovat dále. Přitom si říkáme, že umělá inteligence kamarádů i protivníků se zlepšila minimálně o řád. Působí skutečně uvěřitelně – všichni se po nemocnici realisticky pohybují, využívají každičké překážky a připravují tak zážitek z jedinečného boje. Původní Stalker měl rovněž slušnou AI, ale ta až příliš často trpěla výpadky – ty jsme tu nezaznamenali ani jednou, snad to bude platit i pro plnou verzi.

Potěšila i intenzivnější a záživnější akční složka. To je dáno jednak skvělým chováním Stalker: Clear Sky všech na bojišti, jednak zvýšenou průrazností zbraní. S protivníky tak již není nutné se patlat neúměrně dlouho, ale pár výstřelů s nimi většinou skoncuje. Rovněž Zóna od minula dozná podstatných změn. Autoři ji totiž prezentují jako ještě mnohem nebezpečnější a divočejší místo než dříve, což se bude projevovat jednak větším výskytem monster a zmutovaných zvířat, jednak také nárůstem anomálií. Při procházkách budeme narážet jak na staré lokace v nové grafice, tak zcela nová prostředí – to by mělo být řešeno v poměru 50 na 50. Není to tak, že by nás tvůrci chtěli šidit, má to naopak svou logiku – okolí Černobylu se za rok zkrátka tolik nezměnilo, a pokud budeme procházet známými lokacemi, je jasné, že musí vypadat přinejmenším podobně.

Tvůrci s Clear Sky konečně chtějí dohnat technologickou špičku a vylepšují proto svůj X-Ray engine jak jen to jde. Především prostředí působí mnohem atraktivněji a i pohyby postav jsou jednoznačně plynulejší. Na významu získal i fyzikální engine, kdy by mělo být možné částečně ničit zástavbu.

Tvůrci s Clear Sky konečně chtějí dohnat technologickou špičku a vylepšují proto svůj X-Ray engine jak jen to jde.

Vývoj pokračování by neměl trvat ani zdaleka tak dlouho jako v případě předchůdce. Důležité je, že engine je až na dílčí vylepšení hotový a tvůrci už zkrátka ví co a jak. Přestože hra bude v lecčems podobná Shadow of Chernobyl, velmi se na ní těšíme, protože z hlediska atmosféry a napětí by již tak skvělou jedničku mohla překonat, a to i s vypuzením nepříjemných chyb.

Index očekávání: 90%

Autor:

iDNES.cz

80%

Čtenáři

89% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%
  • Nejčtenější

Jen 15 minut slávy? Kdeže, dívka, co plive na penis, nově streamuje na Kicku

Američanka Haliey Welchová, známá celému internetovému světu spíše jako „Hawk Tuah Girl“ chytila příležitost za pačesy. I když její video, ve kterém bezelstně na kameru předvádí, jak zaručeně orálně...

10. října 2024 28

Nerozdýchali skvělá hodnocení novinky, na protest zfalšovali skóre recenzí

Remaku hry Silent Hill 2 věštila jistá skupina hráčů neúspěch. Těšili se na moment, až hra neobstojí ani u kritiků. Když však vyšly recenze, které hru vychválily jako jednu z předních her roku, tito...

9. října 2024 17

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....

7. října 2024  17:16 13

Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

6. října 2024 14

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo si na to stěžuje? Japonští vývojáři jsou frustrováni západní cenzurou

Japonští vývojáři spjatí s populární herní sérií Dragon Quest jsou frustrováni změnami, které museli provést v připravovaném remaku Dragon Quest III HD-2D.

6. října 2024 48

Která je nejkrásnější? Zvolte miss mezi streamerkami

Mají až miliony sledujících. Jsou úspěšné, krásné a hrají počítačové hry. Řeč je o herních streamerkách. A právě váš hlas může rozhodnout o tom, která je nejkrásnější.

12. října 2024 2

Bylina bude Diablo z prostředí slovanské mytologie

Žánr diablovek příští rok rozšíří i zajímavě vypadající Bylina. Ta klasické porcování davů nepřátel osvěží originálním zasazením, tvůrci se totiž inspirují ve slovanském folklóru.

11. října 2024  13:38 5

KVÍZ: Četli jste v devadesátkách herní časopisy? A pamatujete si z nich něco?

Herní časopisy pomáhaly v devadesátých letech zásadním způsobem formovat tuzemskou herní scénu. Vlastní jim byl neformální projev, společné nadšení pro věc a velmi specifický (dnes bychom řekli, že...

vydáno 11. října 2024

Disney Epic Mickey: Rebrushed

vydáno 10. října 2024  15:15,  aktualizováno  15:21

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...