Na Stalker: Shadow of Chernobyl ještě ani nezačal usedat prach, a GSC GameWorld již představila víceméně regulérní pokračování. Podle všeho se z dlouho propírané značky snaží vytěžit co možná nejvíce dokud je tato ještě v kurzu. Původní Stalker se totiž vyvíjel zhruba šest let, což je doba, která si jistě vyžádala nemalé finanční prostředky, které nejspíš nepokryl ani relativně velký úspěch prvního titulu. S již vytvořenými nástroji tak tvůrci chtějí připravit jakýsi nášup, jenž má přijít s podobným zážitkem, který si většina hráčů pochvalovala, ale v rámci rozlehlého světa i s mnoha novinkami a v neposlední řadě s odstraněním četných technických či logických chyb.
Frakce v pokračování nabudou podstatně výraznější role, a to i přesto, že se s nimi ve výsledku nebudeme muset spojit.
Clear Sky nás opět zavede do radioaktivitou zamořené Zóny. Nikoliv však po událostech z předchozího dílu, nýbrž před nimi. Na sedm různých zakončení předchůdce by se totiž navazovalo přinejmenším problematicky a mysteriózní úvod prvního dílu jako by byl přímo stvořen pro prequelové osvětlení záležitostí, které předcházely tomu, co jsme si již odehráli. Z náznaků autorů se dá usuzovat, že se příběh bude točit kolem tajemného Streloka a jeho skupiny, přičemž bychom si měli zahrát za zcela nový charakter, nicméně není vyloučeno, že některé dějové linky nás svedou do křížku s postavou, za níž jsme hráli minule. Ta by měla mít v zápletce významnou roli, a jelikož byl Stalker odjakživa velmi nelineární záležitostí, můžeme předpokládat, že se s naším bývalým alter egem střetneme buď v roli přítele, či naopak nepřítele.Autoři popisují nový ustřední charakter jako žoldáka, který může spolupracovat se všemi osmi frakcemi, jež se v Clear Sky objevují. Jsou to pochopitelně různé skupiny stalkerů, snažících se v Zóně najít cenné artefakty. Frakce v pokračování nabudou podstatně výraznější role, a to i přesto, že se s nimi ve výsledku nebudeme muset spojit. To je zajímavé, protože v takovém případě hra nejspíš nepůjde regulérním způsobem dohrát. Podmínkou otevření hlavního děje totiž je zlikvidování v řadách jedné z frakcí nějakou z konkurenčních. Jinak samozřejmě ale bude možné plnit řadu vedlejších misí, ať už pro nejrůznější skupiny stalkerů, nebo pro samostatná NPC.
Hodně času strávíte hledáním artefaktů, jimž Clear Sky přisuzuje větší důležitost, a to jak příběhovou, tak užitnou. To je příjemný rozdíl oproti předchůdci, kde tyto cenné věcičky byly spíše do počtu. Zároveň s nárůstem jejich schopností tu jsou ale výraznější obtíže s hledáním. Artefakty tak již nebudou viditelné pouhým okem, ale abychom je našli, budeme v rukou muset třímat speciální přístroj. U těch důležitých samozřejmě dostaneme přibližnou polohu, ale ve finálním hledání se budeme moci bránit pouze pistolkou. To samozřejmě zvýší napětí, protože kdykoliv můžete narazit na nepřátele. Hodí se tak pročistit cílové území od protivníků, a teprve poté se pustit do hledání, jenže umělá inteligence bude opět dynamická a nikdo vám nezaručí, že zatímco budete pátrat, neprojde kolem skupina konkurenčních stalkerů. Riziko se ale rozhodně vyplatí podstoupit – artefaktů nebude tolik, ale měly by být vesměs nesmírně užitečné.
Přitom si říkáme, že umělá inteligence kamarádů i protivníků se zlepšila minimálně o řád.
Na E3 byla prezentována úroveň v komplexu částečně rozbořené nemocnice a postřehy z ní jsou navýsost zajímavé. Začíná vstupem do objektu, který je vystavěn v typickém komunistickém stylu, je omšelý, a snad i proto působí velmi atmosféricky. Vybíháme po schodech a už slyšíme hlasy. Za převrženým stolem a sloupy se v jedné z chodeb krčí parťáci z naší frakce. Jsou pod palbou protivníků, takže jim pomáháme útokem se dostat dále. Jenže po chvíli už není kam jít. Musíme počkat na spolubojovníka s výbušninou. Ten vyhodí do povětří zeď, tudíž můžeme pokračovat dále. Přitom si říkáme, že umělá inteligence kamarádů i protivníků se zlepšila minimálně o řád. Působí skutečně uvěřitelně – všichni se po nemocnici realisticky pohybují, využívají každičké překážky a připravují tak zážitek z jedinečného boje. Původní Stalker měl rovněž slušnou AI, ale ta až příliš často trpěla výpadky – ty jsme tu nezaznamenali ani jednou, snad to bude platit i pro plnou verzi.Potěšila i intenzivnější a záživnější akční složka. To je dáno jednak skvělým chováním všech na bojišti, jednak zvýšenou průrazností zbraní. S protivníky tak již není nutné se patlat neúměrně dlouho, ale pár výstřelů s nimi většinou skoncuje. Rovněž Zóna od minula dozná podstatných změn. Autoři ji totiž prezentují jako ještě mnohem nebezpečnější a divočejší místo než dříve, což se bude projevovat jednak větším výskytem monster a zmutovaných zvířat, jednak také nárůstem anomálií. Při procházkách budeme narážet jak na staré lokace v nové grafice, tak zcela nová prostředí – to by mělo být řešeno v poměru 50 na 50. Není to tak, že by nás tvůrci chtěli šidit, má to naopak svou logiku – okolí Černobylu se za rok zkrátka tolik nezměnilo, a pokud budeme procházet známými lokacemi, je jasné, že musí vypadat přinejmenším podobně.
Tvůrci s Clear Sky konečně chtějí dohnat technologickou špičku a vylepšují proto svůj X-Ray engine jak jen to jde. Především prostředí působí mnohem atraktivněji a i pohyby postav jsou jednoznačně plynulejší. Na významu získal i fyzikální engine, kdy by mělo být možné částečně ničit zástavbu.
Tvůrci s Clear Sky konečně chtějí dohnat technologickou špičku a vylepšují proto svůj X-Ray engine jak jen to jde.
Vývoj pokračování by neměl trvat ani zdaleka tak dlouho jako v případě předchůdce. Důležité je, že engine je až na dílčí vylepšení hotový a tvůrci už zkrátka ví co a jak. Přestože hra bude v lecčems podobná Shadow of Chernobyl, velmi se na ní těšíme, protože z hlediska atmosféry a napětí by již tak skvělou jedničku mohla překonat, a to i s vypuzením nepříjemných chyb.Index očekávání: 90%