Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stalker: Clear Sky

  12:07
O pokračování Stalkera jsme se dozvěděli překvapivě velké množství informací, které se točí kolem příběhu, spolupráce s frakcemi stalkerů i vylepšeného akčního modelu. Clear Sky vypadá skutečně zajímavě!

Stalker: Clear Sky Na Stalker: Shadow of Chernobyl ještě ani nezačal usedat prach, a GSC GameWorld již představila víceméně regulérní pokračování. Podle všeho se z dlouho propírané značky snaží vytěžit co možná nejvíce dokud je tato ještě v kurzu. Původní Stalker se totiž vyvíjel zhruba šest let, což je doba, která si jistě vyžádala nemalé finanční prostředky, které nejspíš nepokryl ani relativně velký úspěch prvního titulu. S již vytvořenými nástroji tak tvůrci chtějí připravit jakýsi nášup, jenž má přijít s podobným zážitkem, který si většina hráčů pochvalovala, ale v rámci rozlehlého světa i s mnoha novinkami a v neposlední řadě s odstraněním četných technických či logických chyb.

Frakce v pokračování nabudou podstatně výraznější role, a to i přesto, že se s nimi ve výsledku nebudeme muset spojit.

Clear Sky nás opět zavede do radioaktivitou zamořené Zóny. Nikoliv však po událostech z předchozího dílu, nýbrž před nimi. Na sedm různých zakončení předchůdce by se totiž navazovalo přinejmenším problematicky a mysteriózní úvod prvního dílu jako by byl přímo stvořen pro prequelové osvětlení záležitostí, které předcházely tomu, co jsme si již odehráli. Z náznaků autorů se dá usuzovat, že se Stalker: Clear Sky příběh bude točit kolem tajemného Streloka a jeho skupiny, přičemž bychom si měli zahrát za zcela nový charakter, nicméně není vyloučeno, že některé dějové linky nás svedou do křížku s postavou, za níž jsme hráli minule. Ta by měla mít v zápletce významnou roli, a jelikož byl Stalker odjakživa velmi nelineární záležitostí, můžeme předpokládat, že se s naším bývalým alter egem střetneme buď v roli přítele, či naopak nepřítele.

Autoři popisují nový ustřední charakter jako žoldáka, který může spolupracovat se všemi osmi frakcemi, jež se v Clear Sky objevují. Jsou to pochopitelně různé skupiny stalkerů, snažících se v Zóně najít cenné artefakty. Frakce v pokračování nabudou podstatně výraznější role, a to i přesto, že se s nimi ve výsledku nebudeme muset spojit. To je zajímavé, protože v takovém případě hra nejspíš nepůjde regulérním způsobem dohrát. Podmínkou otevření hlavního děje totiž je zlikvidování v řadách jedné z frakcí nějakou z konkurenčních. Jinak samozřejmě ale bude možné plnit řadu vedlejších misí, ať už pro nejrůznější skupiny stalkerů, nebo pro samostatná NPC.

Stalker: Clear Sky Hodně času strávíte hledáním artefaktů, jimž Clear Sky přisuzuje větší důležitost, a to jak příběhovou, tak užitnou. To je příjemný rozdíl oproti předchůdci, kde tyto cenné věcičky byly spíše do počtu. Zároveň s nárůstem jejich schopností tu jsou ale výraznější obtíže s hledáním. Artefakty tak již nebudou viditelné pouhým okem, ale abychom je našli, budeme v rukou muset třímat speciální přístroj. U těch důležitých samozřejmě dostaneme přibližnou polohu, ale ve finálním hledání se budeme moci bránit pouze pistolkou. To samozřejmě zvýší napětí, protože kdykoliv můžete narazit na nepřátele. Hodí se tak pročistit cílové území od protivníků, a teprve poté se pustit do hledání, jenže umělá inteligence bude opět dynamická a nikdo vám nezaručí, že zatímco budete pátrat, neprojde kolem skupina konkurenčních stalkerů. Riziko se ale rozhodně vyplatí podstoupit – artefaktů nebude tolik, ale měly by být vesměs nesmírně užitečné.

Přitom si říkáme, že umělá inteligence kamarádů i protivníků se zlepšila minimálně o řád.

Na E3 byla prezentována úroveň v komplexu částečně rozbořené nemocnice a postřehy Stalker: Clear Sky z ní jsou navýsost zajímavé. Začíná vstupem do objektu, který je vystavěn v typickém komunistickém stylu, je omšelý, a snad i proto působí velmi atmosféricky. Vybíháme po schodech a už slyšíme hlasy. Za převrženým stolem a sloupy se v jedné z chodeb krčí parťáci z naší frakce. Jsou pod palbou protivníků, takže jim pomáháme útokem se dostat dále. Jenže po chvíli už není kam jít. Musíme počkat na spolubojovníka s výbušninou. Ten vyhodí do povětří zeď, tudíž můžeme pokračovat dále. Přitom si říkáme, že umělá inteligence kamarádů i protivníků se zlepšila minimálně o řád. Působí skutečně uvěřitelně – všichni se po nemocnici realisticky pohybují, využívají každičké překážky a připravují tak zážitek z jedinečného boje. Původní Stalker měl rovněž slušnou AI, ale ta až příliš často trpěla výpadky – ty jsme tu nezaznamenali ani jednou, snad to bude platit i pro plnou verzi.

Potěšila i intenzivnější a záživnější akční složka. To je dáno jednak skvělým chováním Stalker: Clear Sky všech na bojišti, jednak zvýšenou průrazností zbraní. S protivníky tak již není nutné se patlat neúměrně dlouho, ale pár výstřelů s nimi většinou skoncuje. Rovněž Zóna od minula dozná podstatných změn. Autoři ji totiž prezentují jako ještě mnohem nebezpečnější a divočejší místo než dříve, což se bude projevovat jednak větším výskytem monster a zmutovaných zvířat, jednak také nárůstem anomálií. Při procházkách budeme narážet jak na staré lokace v nové grafice, tak zcela nová prostředí – to by mělo být řešeno v poměru 50 na 50. Není to tak, že by nás tvůrci chtěli šidit, má to naopak svou logiku – okolí Černobylu se za rok zkrátka tolik nezměnilo, a pokud budeme procházet známými lokacemi, je jasné, že musí vypadat přinejmenším podobně.

Tvůrci s Clear Sky konečně chtějí dohnat technologickou špičku a vylepšují proto svůj X-Ray engine jak jen to jde. Především prostředí působí mnohem atraktivněji a i pohyby postav jsou jednoznačně plynulejší. Na významu získal i fyzikální engine, kdy by mělo být možné částečně ničit zástavbu.

Tvůrci s Clear Sky konečně chtějí dohnat technologickou špičku a vylepšují proto svůj X-Ray engine jak jen to jde.

Vývoj pokračování by neměl trvat ani zdaleka tak dlouho jako v případě předchůdce. Důležité je, že engine je až na dílčí vylepšení hotový a tvůrci už zkrátka ví co a jak. Přestože hra bude v lecčems podobná Shadow of Chernobyl, velmi se na ní těšíme, protože z hlediska atmosféry a napětí by již tak skvělou jedničku mohla překonat, a to i s vypuzením nepříjemných chyb.

Index očekávání: 90%

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

V Assassin’s Creed Hexe budeme hrát za čarodějnici

Assassin’s Creed Hexe se má odehrávat v 16. století během čarodějnických procesů v Evropě. Půjde o...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Fortnite umožňuje vypínat oslavné animace, aby se poražení hráči neurazili

Provozovatelé hry Fortnite nyní umožňují všem hráčům vypnout zobrazování oslavných animací, jež prý...

World of Warcraft: Dragonflight se rozloučí remixem Mists of Pandaria

Zatímco separátní battle royale režim Plunderstorm se pomalu blíží ke konci, tvůrci během května...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...