Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Splinter Cell - tichý špión (preview)

  12:00
Agenti Toma Clancyho vždy plnili ty nejtěžší úkoly, ovšem nikdy nebyli na zachraňování světa sami. Nyní je tu superagent samotář, jenž ve stylu Solida Snakea z Metal Gear Solid řeší ty nejzapeklitější mise.

Tom Clancy's Splinter Cell

Jméno amerického spisovatele Toma Clancyho se v poslední době objevuje nejen na stránkách internetových a papírových časopisů zabývajících se hrami, ale i na plátnech kin. V květnu proběhla ve Spojených státech premiéra filmu The Sum of All Fears (Nejhorší obavy), jenž byl natáčen dle autorova stejnojmenného románu a on na něj osobně dohlížel, takže se maximálně drží své knižní předlohy. Clancyho strach z filmových zpracování svých je proslulý a producentům trvalo pěkně dlouho, než ho přesvědčili k účasti na dalším filmu. Tomovo jméno máte možnost zahlédnout ve spojitosti s dalšími připravovanými herními tituly - třetím dílem Rainbow Six a pro týmy Ubi Softu a Red Storm Entertainment titulem netradičního žánru, zvaným Tom Clancy's - Splinter Cell. A právě této novince se dnes podíváme na zoubek.

Ve Splinter Cell (dále jen SC) nemáme žádný tým vycvičených specialistů vynikajících v jednom, popřípadě dvou oborech. Stačit vám musí jediný člověk - stínový agent jménem Sam Fisher. Sam je na vše sám a navíc dokáže ovládat jakoukoliv zbraň, poradí si s nejnovější špičkovou technologií a NIKDY po sobě nezanechá jedinou stopu. Pracuje pro tajnou agenturu spadající pod křídla NSA (National Security Agency - Národní bezpečnostní agentura), jež nese název Third Echolon. Samova cesta je dlouhá, temná, velice nebezpečná a navíc nemá na dosah záložní tým, který by zasáhl v případě neúspěchu. Tom Clancy's Splinter CellŽádná taková zadní vrátka nejsou a nebudou, jelikož náš člověk je nejlépe vycvičený a vybavený agent, jakého kdy americká vláda měla. V zájmu národní bezpečnosti mají stínoví agenti svobodu dělat cokoliv si umanou. Vláda Sama vyšle na spoustu přísně utajených "black ops" akcí, v nichž musí splnit ty nejnemožnější (rozuměj téměř sebevražedné) úkoly, jakými jsou infiltrace vysoce zabezpečené pevnosti, zabavení kritických dokumentů, zničení inkriminujících dat či zlikvidování nepřítele, který se vládě zdá z určitých důvodů nepohodlný - to vše bez zanechání jediné stopy své přítomnosti.

Prvním markantním rozdílem v porovnání s ostatními Clancyho tituly, je způsob (úhel) vidění hry. Ve SC je k dispozici pouze 3rd person pohled (á la Tomb Raider) a autoři jsou si vědomi faktu, že musí být přítomna velice inteligentní kamera, kterou by měl mít hráč možnost plně kontrolovat, aby neztratil přehled o ničem, co se v jeho okolí děje.

Montrealské studio Ubi Softu se stejně jako v případě Raven Shieldu (dále jen RS) rozhodlo pro licenci nejnovějšího Unreal enginu, zajišťujícího úchvatnou grafickou podívanou, jež vás po nějakou dobu Tom Clancy's Splinter Cellpřilepí ke křeslu i monitoru a nenechá vás vzdálit se ani na krok. Jelikož se jedná o "stealth" akci, kladli vývojáři velký důraz hru světla a stínu, což v praxi znamená následující - stojíte někde ve stínu, pevně přitisknutí zády ke zdi, aby vás procházející strážce nezahlédl. Nezpůsobíte-li nějakým způsobem zbytečný hluk, strážce vás nezaregistruje a bude pokračovat svou cestou, jako tomu bylo například v dnes již legendárním Thiefovi. V ostatních 3D akcích je protivníkovi jedno, jestli jste vidět nebo ne, on o vás zkrátka ví, a proto vás také může bez lítosti zlikvidovat. Tady ne. Je více než jasné, že se musíte světlu vyhýbat, ať už máte tmu rádi nebo ne, neboť jste-li odhaleni, mise je neúspěšná (nebo alespoň z části) a vy jako profesionál selžete, zrovna tak jako ochrana Spojených států amerických. To je důvod, proč byste měli využívat obrovské škály interakce s okolním světem, jako je možnost zhasínání nebo rozbíjení světel, používání sítnicových skenerů či snímačů otisků prstů. Krom toho hra nabízí skvělý způsob interakce s nepřáteli. Potřebujete-li projít kolem nějakých protivníků, kteří například hlídají u dveří, jež nemáte možnost obejít, stačí někde způsobit hluk - nejlépe pomocí menšího kousku výbušniny - hlídači se rozeběhnou za zvukem a vaše cesta je volná.

Tom Clancy's Splinter Cell

Autoři rovněž slibují, že veliký důraz má být kladen na realtimové stínové a světelné efekty, což se dle demoverze předváděné na E3 povedlo opravdu bravurně. V jedná části dema se Sam nepříliš osvětlenou ventilační šachtou až do míst, kde skrz větrací mřížku z místnosti proniká světlo do tmavé šachty přesně tak, jak by se tomu dělo ve skutečnosti. Samozřejmě se Sam na této mřížce zastavil, aby části jeho osoby byly rovněž světlejší než ty, kterým v průniku světla brání zmiňovaná mřížka. Za tento efekt opravdu klobouk dolů. Pokud vám tma ve ventilační šachtě začne lézt na mozek, můžete použít brýle pro noční vidění, u nichž však nebylo předvedeno, jestli fungují na stejném principu jako v RS, kde pokud se podíváte do jasného světla či na vás jen nepřítel zamíří baterkou, jsou vám zcela k ničemu. Osobně doufám, že tomu tak bude pro zachování co největší dávky realismu. Druhé brýle, jež máte k dispozici, jsou s termálními senzory, díky nimž prohlédnete bez problému zeď do vedlejší (horní, dolní) místnosti a vyvarujete se tím zbytečného incidentu či odhalení. Když už popisuji tyto hi-tech hračičky, nesmím opomenout mikrokameru. Tu prostrčíte klíčovou dírkou nebo pode dveřmi a zjistíte, zda se za nimi někdo nalézá či nikoli (stejný způsob používají i členové jednotek SWAT, ale ve hře toto pojetí ještě Tom Clancy's Splinter Cellnebylo - tedy konkrétně ne klíčovou dírkou, ale jen nakukování za roh). Z dalších vymožeností by měly být přítomny ještě plynové granáty - účinek bude opět podobný RS, kde jste částečně ochromeni slzením očí a pálením krku i několik vteřin po proběhnutí "obláčkem", a v neposlední řadě odposlouchávací zařízení. Kdykoliv ve hře máte přístup k inventáři, kde naleznete informace nejen o všech úkolech probíhající mise, ale i o vaší výbavě, již ještě doplní 13 ultramoderních zbraní.

Agent vykonávající takto nebezpečné mise (které oficiálně ani neexistují), musí kromě práce s nejmodernější technikou dokonale ovládat nejrůznější typy pohybů, obzvláště těch, potřebných pro bezhlučné pronikání mezi nepřáteli, plížení se ventilační šachtou atd. SC je na první pohled trochu podobný hře Metal Gear Solid, avšak narozdíl od tohoto titulu je nesrovnatelně realističtější a odehrává se spíše v přítomnosti, než blízké budoucnosti.

Producent Ubi Softu Mathieu Ferland prohlásil, že se již od začátku vývoje soustředili převážně na "tiché" pohyby, efekty světla a stínu, zvukový design a co je nejdůležitější - udržení perfektní Tom Clancy's Splinter Cellhratelnosti. Pozadu však nejsou ani ostatní skvělé vlastnosti zahrnující kvalitní umělou inteligenci, kombinovanou s předskriptovanou částí a reakcemi na určité podněty - hluk, zahlédnutí hlavního hrdiny apod. Vyskytnou se výjimečné efekty, jako vlastní fyzikální systém pro pružné objekty, z nichž se má jednat převážně o provazy a dveře vyrobené z plastových materiálů.

A co říci závěrem? Určitě nás čeká velmi originální hra s úžasnou grafikou, hratelností a nejrůznějšími vychytávkami, kterých se dosyta nabažíme. Rozhodně je příjemné vědět, že veškeré nápady, charaktery, vizuální detaily, herní realističnost i příběh musí projít schválením Toma Clancyho a jeho týmu. Stojí to sice mnoho úsilí, ale hru to udělá snadněji uvěřitelnou a detailnější. Jedinou chybičkou je datum vydání. Pro Xbox by se sice Splinter Cell měla objevit již koncem prázdnin, popřípadě začátkem podzimu, ale pro další konzole (PS2 a GC) a pro PC je plánován až na rok 2003. Takže si popřejme příjemné čekání.

Autor:
Témata: Hluk, Tomb Raider, Xbox
  • Nejčtenější

Vývojáři Baldur’s Gate počítali i s tím, že hráči zabijí všechny postavy

Vývojáři famózní Baldur’s Gate 3 chtěli dát hráčům maximální svobodu, museli se proto připravit na každou myslitelnou...

Policisté zabavili při razii pušky, munici, kokain a meč z Warcraftu

Při domovní prohlídce u drogových dealerů v kanadské komunitě Norway House objevili policisté 130 gramů kokainu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ikonická filmová scéna posloužila jako drsný zakončovák v Mortal Kombatu

Scéna zúčtování z vynikajícího filmu Kill Bill 2 od Quentina Tarantina posloužila jako vzor pro fatalitu, tedy brutální...

Máte poslední šanci koupit si hru Avengers, než navždy zmizí z obchodů

Po pouhých třech letech od vydání bude nepovedená hra Marvel’s Avengers nadobro vyřazena z katalogů herních obchodů....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Disco Elysium už je i česky. Ukousli jsme si velké sousto, říká překladatel

Disco Elysium, jedna z nejupovídanějších her, jaké kdy vznikly, se po čtyřech letech od vydání dočkala fanouškovské...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

PREVIEW: Spider-Man 2 je na novinky skoupý, hraje se ale zase parádně

Zajeli jsme si do Londýna, abychom si mohli v předstihu zahrát očekávaný playstationový blockbuster Spider-Man 2. O...

PREVIEW: Bezmála sto let starý komiks o Tintinovi dostane i svoji videohru

Dobrodružství investigativního reportéra Tintina bavila děti už před druhou světovou válkou a budou je bavit i nadále....

PREVIEW: Vrací se hrdina 90. let Simon the Sorcerer. Napraví si reputaci?

Italské studio Smallthing se chystá vzkřísit pozapomenutou adventurní značku Simon the Sorcerer. Zatímco v devadesátých...

Hlavní hvězdou akční strategie Pikmin 4 je pejsek Oatchi. První dojmy

Kapitán Olimar již tradičně ztroskotá na „neznámé“ planetě. Jenže vzápětí se zřítí i loď se záchranáři z Rescue Corps....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...