Spellforce – lepší než Warcraft III?

  • 80
Stateční bojovníci, zlotřilí orkové, prohnaní temní elfové. Zlé síly, mocné magické monumenty, pomsta, drsní vesničané a šlechetní rytíři. Takové jsou kulisy chystaného titulu Spellforce: The Order of Dawn.
Volker Wertich z firmy Phenomic při prezentaci hry Spellforce na E3

Na letošním veletrhu E3 byly prezentovány nejen již oznámené a netrpělivě očekávané tituly, ale i hry do té doby neznámé, jež ovšem nevypadají o nic hůře. Jedním z takových nových kousků je i kombinace realtimové strategie a RPG s názvem Spellforce: The Order of Dawn, která díky svému fantasy pojetí, žánrovému zařazení i vynikajícímu 3D zpracování bude možná velkým konkurentem notně hypované (a řekl bych až přehypované) záležitosti Warcraft III od společnosti Blizzard Entertainment. Titul Spellforce byl v Los Angeles prezentován několikaminutovou herní sekvencí komentovanou Volkerem Wertichem, vedoucím projektu a designérem firmy Phenomic, která hru pro společnost JoWood připravuje.

Celá hra začíná výběrem a tvorbou hlavního hrdiny, s nímž se budete probojovávat celou kampaní. Jak už název titulu našeptává, většina důležitých věcí souvisí s magií a kouzly. Tím je dáno i zaměření našeho hlavního hrdiny, který bude problémy řešit nejen hrubou silou, ale zejména mocnými zaklínadly. Kromě klasické magie, do níž spadají kouzla útočná (firebally, blesky a podobné legrácky), obranná, léčivá a speciální (například při prezentaci použitá Spellforce hypnóza), se ke slovu velkou měrou dostanou i zaklínadla vyvolávačská. Vzhledem k tomu, že na začátku každého scénáře (nebo alespoň většiny scénářů) bude váš mág osamocen, je jasné, že si bude muset ku pomoci nějaké bytosti vyvolat. Takový rituál ovšem nelze provést kdykoliv a kdekoliv si vzpomenete, ale jen na určitém místě – v blízkosti speciálního magického monolitu. Těch bude na mapě obvykle poskrovnu a budou se o ně logicky vést tuhé boje, jelikož jejich kontrola je životně důležitá. Aby to bylo ještě složitější, monumentů bude několik druhů, přičemž každý bude určen pro vyvolávání jiné kategorie tvorů. Nejběžněji a v nejhojnějším počtu vyvolávanou jednotkou budou pracovníci, které můžete použít víceméně klasickým RTS způsobem. O něco vzácnějšími tvory budou hrdinové, kteří coby silné jednotky mohou doprovázet hlavní postavu či bojovat samostatně. K dispozici by měly být i další obelisky, které umožní například doplňování magické energie nebo vyvolávání kouzelných tvorů. Každý druh monumentu se od ostatních liší již svým vzhledem; například obelisk pro přivolávání hrdinů má podobu statného bojovníka se zdviženou paží třímající meč.

Spellforce

Vzhledem k tomu, že ve Spellforce přeci jen převažuje část strategická, jistě vás zajímá, jak je vyřešena fáze výstavby základny a resource management. Vězte tedy, že obě tyto části hry se nesou v duchu klasické RTS. Jakmile pomocí již zmíněných monumentů vyvoláte potřebné pracanty, můžete je poslat těžit suroviny či stavět domy. Při prezentaci nám Volker předvedl typické rubání dřeva a těžbu kamene, přičemž tyto a podobné činnosti lze urychlit výstavbou příslušné budovy, v tomto případě domku dřevorubce a kameníka. Kromě takovýchto hospodářských budov se samozřejmě dočkáme i celé řady staveb dalších, v nichž bude možno trénovat řadové vojáky či vyrábět předměty, které poté můžete přidělit svému mágovi a jeho pomocníkům. Nebude chybět ani základní budova – Head Quaerter. Při stavění budov bychom se ve finální verzi měli dočkat i klasického vizuálního ztvárnění postupného dokončování dané stavby, i když ve verzi prezentované na E3 ještě nebyla tato grafická funkce implementována.

Nedílnou součástí každé strategie jsou samozřejmě boje a jejich aktéři – Spellforce bojovníci, hrdinové a různá monstra. Již výše jsem uvedl, že nejsilnějšími jednotkami na vaší straně obvykle budou, společně s hlavní postavou, vyvolaní hrdinové. Těch můžete mít v jednu chvíli po svém boku pět a příjemné je, že na výběr by mělo být z mnoha profesí (například bojovník, nekromant, elementalista). Tyto hrdiny můžete přiřadit ke svému čaroději a vyrazit společně do boje, který by měl díky dobře řešenému interfacu umožnit i složitější magické bitky. V horní liště totiž máte ikonky svých reků (kterých je maximálně šest; čaroděj + pět hrdinů) a pod nimi symboly schopností a kouzel, kterými disponují. Při bitvě pak stačí označit cíl a kliknout na příslušný symbol, hrdina již udělá sám vše potřebné – rozběhne se na soupeře s tasenou sekerou, spustí střelbu z luku, vrhne kouzlo atp. Přesto, že Volker v krátké ukázce předvedl pouze boj čtveřice hrdinů se smečkou vlků a třemi temnými elfy, můžeme říci, že bojová fáze vypadá velmi dobře. Hrdinové samozřejmě nemusí vždy doprovázet mága, ale mohou bojovat i na vlastní pěst, stejně jako běžní vojáci trénovaní ve městě nebo magičtí tvorové přivolaní u speciálních monumentů.

Již v úvodu jsem nakousl RPG ladění celé hry. Autoři do Spellforce Spellforce skutečně zakomponovali principy role-playing, a to zejména co se hlavního hrdiny týče. Váš čaroděj se totiž bude s nasbíranými zkušenostmi zlepšovat ve svých schopnostech, bude se učit nová kouzla a postupně se mu budou zpřístupňovat noví hrdinové, vojáci a pracovníci. Vylepšovat si budete moci i své vybavení, i když Volker zatím neupřesnil, zdali nalezené, vyrobené či jinak získané předměty bude možno přenášet do dalších scénářů v rámci kampaně. Doufejme, že ano.

Z obrázků rozprostřených kolem článku jste již jistě pochopili, že hra bude zpracována ve 3D. To samozřejmě přináší volnost kamery (mimochodem o dost větší volnost, nežli jsme mohli vidět v beta verzi Warcraft III) a možnost různých pohledů. Kromě klasického rotování a zoomování běžného i u jiných 3D strategií nám autoři přichystali i pohled třetí osoby nastavený za záda hlavního hrdiny, přepnout se dokonce můžete i do FPS a prohlížet si svět očima svého čaroděje. Ne že by snad TPS a FPS pohled byl ve strategiích něčím úplně novým, ale ve Spellforce máte díky velmi dobré grafice opravdu pocit, že pobíháte po lese a díváte se na práci svých dřevorubců, stojíte u monumentu a vyvoláváte mocné hrdiny, popřípadě na Spellforce pahorku před vesnicí čelíte po boku svých věrných hordě dobyvačných orků. Hra poběží na vylepšeném enginu ze hry AquaNox a měla by zvládat i mohutné bitvy početných vojsk, stejně jako efekty doprovázející sesílání všemožných kouzel, což bylo dobře patrné i při Volkerově prezentaci.

Spellforce by měla být hotova koncem tohoto roku a musím říci, že jsem na její finální podobu opravdu zvědav. Již v úvodu jsem nastínil jistou podobnost tohoto titulu a dlouho očekávaného Warcraftu III. Přesto, že je zatím díky různé fázi vývoje, trochu odlišnému pojetí a naprosté absenci informací o multiplayeru ve Spellforce obtížné obě hry srovnávat, zatím vše nasvědčuje tomu, že Warcraft by v této hře mohl získat velmi silného konkurenta.

PS: Pokud se chcete pokochat více obrázky, máte možnost v naší galerii, navíc jsme pro vás připravili i více než dvouapůlminutový trailer z E3.


Témata: bitka, Blizzard, Warcraft