Specnaz – ruské speciální jednotky

  • 5
Poslední dobou čím dál tím častěji vycházejí taktické akce, které nás postaví do role speciálních jednotek US Army. SPECNAZ: Project Wolf vám ale nabídne něco jiného: ruské elitní vojáky Specnaz.

Spectnaz Taktické akce z prostředí speciálních jednotek – to dnes není nijak neobvyklý žánr. Odstartovaly to Tom Clancy's Rainbow Six a první Delta Force, seznam doposud vydaných her je ale o poznání delší. Pozorného čtenáře v něm ale zarazí jedna věc: simulovány jsou stále tytéž speciální jednotky: stále znovu a znovu je nám vnucována role chrabrého amerického vojáka, který vždy a za každých okolností zachrání situaci a nakope odporným teroristických či jiným bastardům zadní části těla.

Martin "Equino-X" Horňák, potažmo BYTE Software (mezi tato dvě jména lze takřka položit rovnítko, neboť až dosud pracoval Martin na hře jen s jedním programátorem) chce toto klišé narušit – a činí tak velmi sympatickým způsobem: přípravou hry stejného žánru, která se ovšem bude zaobírat ruskými speciálními jednotkami SPECNAZ a kde se s proslulými komandy Delta Force setkáte jedině jako s pomocníky při vašich misích či jako protivníky v multiplayeru. Pokud se vám to zdá zajímavé a chtěli byste se o tom dozvědět něco víc, jste na tom stejně jako my před pár týdny. Po více než hodinové předváděčce v bratislavském sídle BYTE Software jsme ještě stále plni informací a dojmů, o něž se s vámi na následujících řádcích rádi podělíme.

SPECNAZ: Project Wolf se soustředí jak na singleplayer, tak i na hru více hráčů, a to v poměru asi 60:40 procentům. Osamělým hráčům nabídne celkem čtyřicet misí spojených do jedné velké kampaně, v rámci níž se podíváme do pěti asijských zemí: Iránu, Jemenu, Afghánistánu, Uzbekistánu a Myanmaru. Irán bude určený spíše začátečníkům a mise zde budou Spectnaz jednoduššího "výukového" typu, později ale přituhne a dokončit celou kampaň rozhodně nebude věcí několika odpolední. Každá mise bude probíhat klasickým vojenským způsobem, kdy budete někde vysazeni a postupně budete plnit různé cíle. Hra bude lineární, jedině s výjimkou takzvaných záchranných misí, které budete podnikat ve chvíli, kdy sice třeba splníte hlavní cíle, ale dojde k zajetí jednoho ze členů komanda.

V prostředí se autoři chtějí vyhnout něčemu, co bychom nazvali "stereotypní rozmanitost". "Nebudou tam taková klišé, že musíš mít v misích sníh, hory a naopak poušť... My tam máme Blízký východ, což je většinou poušť, pak Uzbekistán, to je nížinatá krajina s trávou, a pak Myanmar, který je trochu džunglovitý." Jako bonbónek vám můžeme prozradit, že v poslední části kampaně nastane situace, která se v reálu neuskuteční asi nikdy – SPECNAZ se spojí s Delta Force a vy tak budete potírat drogovou kriminalitu v Myanmaru po boku amerických elitních vojáků…

Multiplayer by měl být masovou záležitostí pro až 32 lidí, co se módů týče, bude jejich nabídka poměrně pestrá. Již z dřívějška víme, že se bude jednat o Deathmatch, Squadmatch, SPECNAZ vs. DELTA, Capture the Nuke, Atomic Countdown a The Reconaissance. První dva asi nepotřebují komentář žádný, ve SPECNAZ vs. DELTA bude jedna skupina hráčů ovládat ruské a Spectnaz druhá americké speciální jednotky a půjde o to splnit určitý úkol dříve než soupeři, Capture the Nuke je variací na na Capture the Flag, jak už ale název napovídá, hlavní roli bude hrát atomový kufřík. Ten by ovšem neměl být jen tak lehce sebratelný, lépe řečeno, když ho ukradnete, neuběhnete s ním kvůli jeho váze daleko, ale bude potřeba ho naložit na nějaké to vozidlo. V módu Atomic Countdown má každý tábor svou atomovou bombu. Cílem je doběhnout do soupeřova tábora a spustit její odpočítávání – dokud u ní stojíte, ubíhá čas a pokud se vám podaří dotlačit ho až na nulu, vyhráváte a stáváte se národním hrdinou ("Umřel za vlast!" :o). Nejoriginálnějším módem ze všech je ale poslední Reconaissance – jde o to, že jeden hráč se vůbec neúčastní, ale jen rozdává rozkazy vojákům podobně jako v realtimových strategiích. Jednotliví hráči je pak budou plnit a podávat zprávy o pohybech nepřítele, na jejichž základě se velitel bude rozhodovat. Může se stát, že někdo jeho příkazy neposlechne – pak je možné ho zavřít do basy nebo rovnou vyhodit ze hry. Na konci hry proběhne hodnocení kvalit velitele, takže si můžete vybudovat celou virtuální kariéru. Na závěr popisu hry více hráčů by se hodilo už jen podotknout, že seznam módů stále ještě nemusí být konečný. Nápadů mají v BYTE Software dost, vše je jen otázkou času a finančního rozpočtu, který závisí na výsledku jednání s herními publishery, které se právě dostávají do finálních fází (konkrétně se spekuluje o jednom opravdu velkém britském vydavatelském domu, ale ještě nemůžeme nic prozradit…).

Hra by měla být velmi realistická. Modely zbraní by se měly co nejvíce blížit skutečnosti, což je možné zajistit i díky faktu, že se Spectnaz BYTE Software samovolně ozvali veteráni, kteří bojovali v Čečensku, i spousta zapálených fanoušků, kteří vychytávají všechny mušky ve skladbě arzenálu i ve vzhledu samotných zbraní a jejich doplňků.

Na monitoru jsme viděli v pohybu pre-alpha demo určené právě vydavateli. Ačkoli většinu času Martin strávil spíše vyjmenováváním, co všechno bude ještě přiděláno, vypadala už tato raná verze graficky výtečně. Pozornost si jistě zaslouží velice pěkně vypadající modely (animace je dělána ručně, bez pomoci technologie motion capture, přesto vypadá velmi věrně) a především perfektní práce se stíny. Ty se lámou na všech objektech úplně stejně jako ve skutečnosti, když se svou postavičkou zajdete do stínu, ztmaví se její textura, ale neobjeví se o něco tmavší silueta uvnitř nadřazeného stínu, jako je tomu v řadě her zvykem, ale stíny se složí (je to logické, když stojíte u zdi, také před sebou vidíte jednolitý stín ve tvaru oné zdi a ne vaši siluetu uvnitř tohoto stínu…).

Většina vývojářů se chlubí v PR materiálech a v rozhovorech dokonalou umělou inteligencí. Martin přiznává, že v jeho hře bude AI vyrobena poměrně jednoduše a z většiny půjde pouze o skripty. "Ono to stačí – třeba Incubation získala dokonce nějaké ceny a všichni ji chválili, jak je tam skvělá umělá inteligence – přitom nebyla žádná. To bylo jenom, že AI vědělo, kde jsi, a šlo na tebe. Prosté…"

Snad vás předchozí řádky přesvědčily, že se skutečně máme na co těšit. Ještě si počkáme, minimálně do poloviny příštího roku, spíše se dá ale předpokládat, že se vývoj ještě trochu protáhne - to ale nic nemění na tom, že první dojmy z nabídky a vzhledu SPECNAZ: Project Wolf jsou vesměs pozitivní.

Seznam zbraní ve SPECNAZ: Project Wolf
SPECNAZ:
Primární zbraně: AK-74M + GP-25, AN-94( ABAKAN ), SVD Dragunov, V-94, AS( VAL ), VSS Vintorez, OC-14-4A-03( GROZA ), Bizon – Silencer, 6P41( Pecheneg ).
Sekundární zbraně:Steckin – Silencer, MP-444( BAGIRA ), GSH-18.
Granáty: RGD-5, RGD-5 Delayed.
Výbušniny: RPG-18, RG-6 ( 6G-30 ), Semtex.
CSW: Specnaz lopata, nůž.
Delta Force:
M4 + M203, M40A1, MP5SD6, M249-SAW, Barrett M82A1 ( Light Fifty ), Colt Delta Elite.
Nepřátelé:
AKSU-74, AK-47, RPK, CZ-700S, M16A2, M79, FAMAS, TYP-56, TYP-64, TYP-79, BA-52, RPG-7, DSK, Browning-M2.