|
Z příběhu se sice autorům opět nepodařilo vykřesat větší míru originality, ale poslední dobou si stejně začínám myslet, že už to snad ani nejde. Tentokrát se podíváme do vzdálené budoucnosti, jejíž největší vadou je, že lidé se na přelidněnou matičku Zemi již prostě a jednoduše nevejdou. Vlády tehdejších nejvýznamnějších států se rozhodly pro nepříliš humánní krok, který bychom mohli očekávat leda tak v totalitním státu a ne v demokratické společnosti. Jednoduše vzali velkou část lidí a posadili ji do obřích vesmírných plavidel - směr dosud nekolonizovaných planet. Nikdo tak nevěděl, co očekávat. Přesto se největší přepravní lodi Maximus XV podařilo dostat téměř k cílové destinaci. Jenže do cesty se jim na poslední chvíli postavilo z mýtů známé monstrum, chcete-li celý pás podivných anomálií - Black Nebula, která neváhá a schramstne vše, co se objeví na jejím obzoru. Na lidi tak čekala zcela nová výzva, postavit se vesmírným monstrům, která v útrobách Nebuly uvízla již nějakou dobu před nimi a dá se říci, že se tu docela příjemně zabydlela. Přestože zpočátku vypadá situace tak, že se lidé budou muset v nové domovině také usadit, s postupem času se jim podaří objevit možnost poslední záchrany, jakýsi modul s pohonem dostatečným pro úprk z tohoto nehostinného světa. Problém je akorát v tom, že modul je na značně nepřístupném místě, kam je třeba se postupně probojovat. Kreatury ale disponují schopnostmi, které jsou pro normální lidi zcela nepřekonatelné, proto je třeba vybrat někoho, kdo by proklestil cestu pro všechny. Ideálním kandidátem se zdá být jeden z vesmírných mariňáků, kteří se na cestu vydali, aby hned po zamýšleném přistání na cílové planetě zabránili vzniku lidového povstání. Ve hře se mu bude říkat Space Hack a ujme se ho samozřejmě hráč. Je třeba říci, že jen hodně zřídka se k vám přidá nějaká další postava a když už, tak jen na krátkou dobu. Jste tak v celé šlamastyce sami.
Když tvůrci na hře začali pracovat, byla většina podobných her zasazena do fantasy prostředí, takže před sebou měli velkou výzvu, jak hru pojmout ve sci-fi, které je přeci jen hodně specifické. Zvláště pak tvorba prostředí není jednoduchou záležitostí, tedy pokud nechceme pobíhat po docela sterilních areálech vesmírných lodí, tak jak to známe třeba ze Star Treku. Přesto je vesmír skvělým dějištěm pro epickou tragédii lidstva a ve spojení s chystaným systémem tzv. biosfér. Jedná se o menší světy samy pro sebe, jež se navzájem mohou velice lišit. Navíc nabízejí množství elementů, které obohatí nejen vizuální vzezření, ale i samotnou hratelnost, což si jistě necháme líbit. Autoři jsou nadšeni, že se jim dostalo možnosti vystavět zcela originální a dosud neviděný svět a dávají si na jeho tvorbě hodně záležet. Je nutné si uvědomit, že začínali od úplné píky a přestože si vzali ty nejlepší prvky z těch nejlepších sci-fi her a filmů, pořád tvoří především vlastní a unikátní prostředí, na němž by rádi v případě úspěchu vystavěli zajímavou sérii. Rebelmind jsou rovněž znechuceni neustálým opakováním fantasy klišé stanoveného Tolkienem a chtějí všechno dělat odlišně. Možná si říkáte, že to je přeci jasné, když vytvářejí sci-fi záležitost, ale my musíme říci, že Space Hack nebude klasickým zástupcem tohoto žánru, nýbrž narazíme i prvky z fantastické literatury, ale z trochu jiného soudku, než se na nás v současnosti valí ze všech stran. Rozhodně jsme zvědaví, jak se podobná kombinace vydaří a zda nepůjde jen o nesmyslnou slátaninu, ale vzhledem k tomu, že se na tvorbě světa podílí silný tým designérů a také známých polských sci-fi scénáristů a spisovatelů, neměl bych v této otázce velké obavy.
Systém hry se v zásadě neliší od již vyšlých akčních RPG, ale naopak se s chutí drží jejich vynikající a dynamické hratelnosti, což můžeme při vzpomínkách na neutuchající pařbu Diabla, jedině kvitovat, a to s povděkem. Cesta k „mateřskému modulu“, který znamená záchranu nebude cesta jednoduchá a věřte, že nás provede celým, autory opěvovaným, světem. Přesto nám při prvním zahrání údajně jistojistě unikne nějaká ta možnost nebo neobjevená stezka, což by mělo vést k oblíbenému znovuzahrání. Otázkou ale zůstává, zda hra neupadne příliš brzy do stereotypu, jak to v podobných gameskách neustále hrozí. I z vyjádření tvůrců se dá pochopit, že půjde výhradně o kosičku se vším všudy. Pro splnění úkolu budeme muset pořád držet levé tlačítko myši, protože kvantita monster dosáhne vskutku vysoké míry. Ale samozřejmě nezůstaneme ochuzeni ani o obligátní vývoj postavy ve všech možných směrech. Neustálé zlepšování charakteristik bude údajně tím pravým hnacím motorem, který hráčům nedovolí přestat hrát. Nemusíme se bát žádného levelového stropu, tady se jimi šetřit nebude a zpočátku budete vylepšovat vlastnosti každou chvíli, časem trochu přituhne, přesto se ale budeme moci pořád těšit z dosažení nových příček a investice zkušenostních bodíků se tak stane naším denním chlebem. Půjde sice vytvořit všestrannou postavu, ale bude to trvat dlouho, ale kdo si něco podobného bude chtít vyzkoušet, nemusí se děsit z klacků házených mu pod nohy, jelikož ve světě půjde i po dohrání hlavní dějové linie strávit pěkných pár chvil, i když nemůžeme čekat žádný epický záběr ve stylu Morrowindu. Někoho vylepšování postavy a sbírání nových předmětů ale rozhodně uspokojí. Vlastnosti budou sice jen čtyři – síla, chytrost, obratnost a výdrž – jenže to by nemělo být zdaleka všechno, jelikož si pěkně užijeme ještě s biochipy, které nám umožní vylepšovat všechny možné schopnosti. K nalezení budou v mrtvých tělech nepřátel, ale pěkné kousky bude možné si i koupit. Jejich zabudováním chtějí autoři docílit vyšší taktičnosti, jelikož míst pro biochipy nebude neomezené množství a na určitých místech se vyplatí je měnit.
Ještě jsme si neřekli, že biosféry budou vlastně jednotlivými částmi obří lodě Maximus, na kterou se přenese veškeré dění. Sice přesně nevíme, jak si tuto skutečnost autoři chtějí upevnit v příběhu, ale součástí lodě bude i vesnička s několika komunikaceochotnými obyvateli, od nichž můžeme získávat jak zbraně, tak i zakázky nutné pro hlavní i vedlejší dějovou linii. Ta druhá jmenovaná sice, jak již bylo řečeno, nebude tak hutná, přesto na několik pěkných hodin postačí. Celkově by nám hra měla zabrat přes třicet zajímavých hodin, což je porce na dnešní dobu slušná, navíc bude hodně záležet, zda půjdeme přímo za nosem nebo si cestu více vychutnáme. Dostaneme se do podpalubí Maxima, industriálních zón nebo hibernačního prostoru. Celkem bychom se měli dočkat 15ti biosfér. Důležité je také vědět, že i hlavním úkolům se budeme moci věnovat teprve tehdy, až budeme mít náladu a nikdo nás za to hendikepovat nebude.
Hodně si slibujeme i od velikánského množství nepřátel, od těch nejmenších, kteří ale také dokáží zatopit, a to především ve skupinkách, přes větší, až po samotné bosse, jichž rovněž nebude málo. Celkem by to mělo být nějakých 100 originálních druhů, do čehož nezapočítáváme hrátky s převleky. Alespoň nebudeme narážet pořád na ty samé typy, ale vyzkoušíme si taktiku boje i proti sofistikovaným bojovníkům, na něž mnohdy nebude stačit jen obyčejná laserová puška. Půjde o nejrůznější hmyz, zmutovaná monstra nebo hrozivé titány. Autoři své fantazii opravdu popustili uzdu na tu nejvyšší míru. Pokud se ptáte na zbraně, tak jejich repertoár bude pro vás i nepřátele víceméně společný. Vzdor sci-fi prostředí narazíme na sekery, meče, ale pročistíme i hlavně silných kanónů. Tvůrci pracují na skvělé umělé inteligenci, která by umožnila kooperaci v řadách protivníků. Můžeme se těšit na jejich komandování od silnějších pohlavárů, které když zabijete, výrazně tak oslabíte údernou sílu celé skupiny. Chybět nebude ani nepříjemné obkličování apod.
Space Hack běží na interně vyvíjeném enginu, který byl od vydání Groma značně vylepšen a nabízí prakticky všechny vymoženosti modernějších grafických karet jako je realtimové stínování, čímž pádem se můžeme těšit na pěknou hru světla a stínu. Velký důraz bude kladen i na terénní nerovnosti, převýšení a další atmosférické efekty. Prostě můžeme čekat pěknou podívanou při nízkých hardwarových nárocích, které by měly být hodně přizpůsobitelné i slabším mašinám.
Abychom to nějak shrnuli. Space Hack bude víceméně klasickým, ale řemeslně provedeným akčním RPG v zajímavém sci-fi prostředí a pěknou hromadou nepřátel a vybavení, což je vlastně základem tohoto žánru. Ani vylepšování statistik jistě nepřekvapí, ale zcela jistě překvapí, zvláště v případě, když budou okořeněny o pěkné implantáty. Možná se to nezdá, ovšem vytvoření kvalitního akčního RPG není jednoduchou záležitostí a z postupu společnosti Rebelmind je vidět, že to vědí a snaží se, co možná nejvíce možných chyb eliminovat, abychom se za pár měsíců mohli radovat z dlouhé a kvalitní zábavy.
Index očekávání: 7,5/10