Space Colony - dojmy

  12:00
Jaké je to asi být zaměstnancem na malé vesmírné kolonii? Tuhle otázku převedli do počítačového zpracování tvůrci Space Colony a na nás teď je, abychom posoudili, jak moc zábavný život mimo Zemi je.

Harmonizovat vztahy
Space Colony Jaké je to asi být zaměstnancem na malé vesmírné kolonii? Tuhle otázku převedli do počítačového zpracování tvůrci Space Colony a na nás teď je, abychom posoudili, jak moc zábavný život mimo Zemi je. Před příletem vlastních zaměstnanců kolonie máme připravené pouze základní funkce pro přežití – to znamená příletovou plochu, centrálu se třemi pulty (kyslík, elektřina, zdravotnictví) a zcela nezařízený obytný prostor. Během několika okamžiků už přijíždějí první čtyři zaměstnanci pověření nejzákladnějšími úkoly pro tuto misi (vyčistit od odpadků, zajistit jídlo a zabydlet se – tím se myslí, aby spokojenost zaměstnanců vzrostla na určitou hranici). Brzy zjišťujeme, že fungování kolonie nezáleží ani tak na rychlosti výstavby jednotlivých zařízení, ale na harmonii vztahů mezi kolonisty a zajištění jejich základních potřeb. Dalo by se říci, že vedle stavění kolonie a plnění úkolů se staráme o pohodlí a štěstí svých zaměstnanců.

Stavíme kolonii
Aby kolonie fungovala, musíme ctít základní pravidla hry – přes zmíněnou centrálu, tj. místnost s terminály, Space Colony zajišťujeme přísun kyslíku a elektřiny. Jednoduše pověříme jednoho ze zaměstnanců (s příslušnou dovedností), aby se postaral o načerpání kyslíku do zásoby. Jednoduchým přiřazením osadníkům určujeme jejich hlavní a vedlejší pracovní náplň, čímž si danou činnost automatizujeme (tj. nemusíme se o to dál starat). Fajn, kolonie funguje, ale žít v těchto podmínkách se déle než den nedá. V první řadě jsou panáčci po vyčerpávající cestě vesmírem unavení, takže jim každému zvlášť postavíme postel. Následuje jídelní a sprchový kout a pro chvíle oddychu a zábavy postavíme malou diskotéku a křesla. Jídlo se zpracovává z místní flóry pomocí dalšího zařízení.

Lidské potřeby
Na zajištění základních lidských potřeb si musíme dávat nebývalý pozor – například se porouchal jídelní kout. Hladové postavy začaly po několika dnech bláznit, pobíhaly po prostorách kolonie jak smyslů zbavené a vyhlášený jedlík dokonce začal zbraní demolovat místní vybavení. Každou postavičku charakterizuje několik potřeb, jež vyznačuje symbolická ikona s barevně indikovaným posuvníkem (zelená = ok, červená = krize). Space Colony Podívejme se tedy na faktory, které ovlivňují celkovou spokojenost. Jak se říká, peníze jsou vždy až na prvním místě, což znamená, že každý člověk chce za svou práci brát adekvátní odměnu. Druhý posuvník vypovídá o tom, jak moc je postava znuděná – tj. všichni se potřebujeme občas zabavit. Někomu ke štěstí stačí diskotéka, jiný hledá útěchu v baru s dobrým pivem; nezapomínejme na individualitu každého osadníka. Dalším faktorem je potřeba lidského kontaktu – necháme-li postavu jenom pracovat, jíst, spát, pít pivo (případně tancovat na diskotéce) a vyučovat, brzy začne být nevrlá vůči ostatním a klesnou i pracovní výkony. Mimochodem, právě od toho, jak je zaměstnanec šťastný, se odvíjí i čas, který pro svého zaměstnavatele pracuje. Za potřebou lidského kontaktu hledejme utužování přátelských vztahů, které mohou přerůst až v lásku. Samozřejmé je, že si, tak jako v běžném životě, některé postavy nepadnou do oka. Míru přátelství a nenávisti samozřejmě opět vyjadřují barevné indikátory. Další čtyři faktory hovoří poměrně jasně – potřeba jíst, potřeba spát, hygienické potřeby a zdraví (postava může onemocnět). Pokud u dané potřeby nalezneme hvězdičku, znamená to, že ji Space Colony preferuje nade všechny ostatní potřeby.

A co zábava?
Ovládání je poměrně intuitivní a hlavně přehledné, stačí klikat na ikonky s příslušnými symboly případně klasiky klikneme na panáčka a posléze na předmět, třeba postel. Postavička všeho nechá a půjde si zdřímnout. Základní taje ovládání, na něž už se pouze nabalují nové možnosti ve výstavbě a příchozí lidé, prozradí dobře vyřešený tutorial. Grafické 2D zpracování působí tím správným dojmem, panáčkové se možná mohli hýbat ještě o něco lépe, tedy spíše plynuleji. Ale i po téhle stránce je vše celkem ok. V pokročilejších misích se můžeme těšit například na útok mimozemšťanů, kteří (překvapivě :) nesouhlasí s plundrováním vlastní planetky a samozřejmě na větší množství postav, vesmírné turisty... A právě v tom leží velká neznámá hry, poněvadž ono ukočírovat třeba jenom šest lidí dá, v některých momentech, celkem pořádnou práci. A až tam budeme mít dvacet nespokojenců najednou? Věřme tedy, že se ze starání se o rozlehlou kolonii se všemi svými zaměstnanci nestane rutinní záležitost a nuda.

Index očekávání: 7/10

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

90 %

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Kdysi jsme je milovali. Tyto hry nutně potřebují vzkříšení

Těmto starším herním značkám aktuálně chybí naděje, že by mohly dostat pokračování, nebo alespoň nějakou vylepšenou verzi. Byla by to ovšem velká škoda, jelikož spousta z nich má dodnes velkou...

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 6

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 22

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51

Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle

Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

23. dubna 2025 6

Předělávku legendárního Oblivionu si můžete zahrát už dnes

Odhalení předělávky slavné hry The Elder Scrolls IV: Oblivion sice uniklo již před pár dny na internet, ale oficiální potvrzení je i tak příjemné. A skutečně není nutné čekat, hru si lze rovnou...

22. dubna 2025  18:03 6

V úterý odhalí předělávku legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion

O tom, že vydání vylepšené verze legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion je na spadnutí, si štěbetají vrabci na střeše. Nyní už je to oficiální.

22. dubna 2025  12:32 5

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

vydáno 22. dubna 2025  12:06,  aktualizováno  23.4 9:16

Star Wars Zero Company

vydáno 22. dubna 2025  11:18,  aktualizováno  11:19

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

22. dubna 2025 5

Star Wars Zero Company ukážou drsnou válečnou atmosféru Hvězdných válek

Star Wars Zero Company nemá být klasická hra ze světa Hvězdných válek. Hráči povedou nesourodou skupinu žoldnéřů, která musí zastavit hrozbu ohrožující celou galaxii.

22. dubna 2025  10:09 4
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.