Harmonizovat vztahy
Jaké je to asi být zaměstnancem na malé vesmírné kolonii? Tuhle otázku převedli do počítačového zpracování tvůrci Space Colony a na nás teď je, abychom posoudili, jak moc zábavný život mimo Zemi je. Před příletem vlastních zaměstnanců kolonie máme připravené pouze základní funkce pro přežití – to znamená příletovou plochu, centrálu se třemi pulty (kyslík, elektřina, zdravotnictví) a zcela nezařízený obytný prostor. Během několika okamžiků už přijíždějí první čtyři zaměstnanci pověření nejzákladnějšími úkoly pro tuto misi (vyčistit od odpadků, zajistit jídlo a zabydlet se – tím se myslí, aby spokojenost zaměstnanců vzrostla na určitou hranici). Brzy zjišťujeme, že fungování kolonie nezáleží ani tak na rychlosti výstavby jednotlivých zařízení, ale na harmonii vztahů mezi kolonisty a zajištění jejich základních potřeb. Dalo by se říci, že vedle stavění kolonie a plnění úkolů se staráme o pohodlí a štěstí svých zaměstnanců.
Stavíme kolonii
Aby kolonie fungovala, musíme ctít základní pravidla hry – přes zmíněnou centrálu, tj. místnost s terminály, zajišťujeme přísun kyslíku a elektřiny. Jednoduše pověříme jednoho ze zaměstnanců (s příslušnou dovedností), aby se postaral o načerpání kyslíku do zásoby. Jednoduchým přiřazením osadníkům určujeme jejich hlavní a vedlejší pracovní náplň, čímž si danou činnost automatizujeme (tj. nemusíme se o to dál starat). Fajn, kolonie funguje, ale žít v těchto podmínkách se déle než den nedá. V první řadě jsou panáčci po vyčerpávající cestě vesmírem unavení, takže jim každému zvlášť postavíme postel. Následuje jídelní a sprchový kout a pro chvíle oddychu a zábavy postavíme malou diskotéku a křesla. Jídlo se zpracovává z místní flóry pomocí dalšího zařízení.
Lidské potřeby
Na zajištění základních lidských potřeb si musíme dávat nebývalý pozor – například se porouchal jídelní kout. Hladové postavy začaly po několika dnech bláznit, pobíhaly po prostorách kolonie jak smyslů zbavené a vyhlášený jedlík dokonce začal zbraní demolovat místní vybavení. Každou postavičku charakterizuje několik potřeb, jež vyznačuje symbolická ikona s barevně indikovaným posuvníkem (zelená = ok, červená = krize). Podívejme se tedy na faktory, které ovlivňují celkovou spokojenost. Jak se říká, peníze jsou vždy až na prvním místě, což znamená, že každý člověk chce za svou práci brát adekvátní odměnu. Druhý posuvník vypovídá o tom, jak moc je postava znuděná – tj. všichni se potřebujeme občas zabavit. Někomu ke štěstí stačí diskotéka, jiný hledá útěchu v baru s dobrým pivem; nezapomínejme na individualitu každého osadníka. Dalším faktorem je potřeba lidského kontaktu – necháme-li postavu jenom pracovat, jíst, spát, pít pivo (případně tancovat na diskotéce) a vyučovat, brzy začne být nevrlá vůči ostatním a klesnou i pracovní výkony. Mimochodem, právě od toho, jak je zaměstnanec šťastný, se odvíjí i čas, který pro svého zaměstnavatele pracuje. Za potřebou lidského kontaktu hledejme utužování přátelských vztahů, které mohou přerůst až v lásku. Samozřejmé je, že si, tak jako v běžném životě, některé postavy nepadnou do oka. Míru přátelství a nenávisti samozřejmě opět vyjadřují barevné indikátory. Další čtyři faktory hovoří poměrně jasně – potřeba jíst, potřeba spát, hygienické potřeby a zdraví (postava může onemocnět). Pokud u dané potřeby nalezneme hvězdičku, znamená to, že ji
preferuje nade všechny ostatní potřeby.
A co zábava?
Ovládání je poměrně intuitivní a hlavně přehledné, stačí klikat na ikonky s příslušnými symboly případně klasiky klikneme na panáčka a posléze na předmět, třeba postel. Postavička všeho nechá a půjde si zdřímnout. Základní taje ovládání, na něž už se pouze nabalují nové možnosti ve výstavbě a příchozí lidé, prozradí dobře vyřešený tutorial. Grafické 2D zpracování působí tím správným dojmem, panáčkové se možná mohli hýbat ještě o něco lépe, tedy spíše plynuleji. Ale i po téhle stránce je vše celkem ok. V pokročilejších misích se můžeme těšit například na útok mimozemšťanů, kteří (překvapivě :) nesouhlasí s plundrováním vlastní planetky a samozřejmě na větší množství postav, vesmírné turisty... A právě v tom leží velká neznámá hry, poněvadž ono ukočírovat třeba jenom šest lidí dá, v některých momentech, celkem pořádnou práci. A až tam budeme mít dvacet nespokojenců najednou? Věřme tedy, že se ze starání se o rozlehlou kolonii se všemi svými zaměstnanci nestane rutinní záležitost a nuda.
Index očekávání: 7/10