Už dlouho se mi do spárů nedostala žádná lepší 3D akční střílečka s first person pohledem, takže když se objevila možnost napsat preview na FPS Serious Sam od společnosti Croteam, považoval jsem to za vítanou příležitost zbavit se nepříjemných abstinenčních příznaků. Tak se pohodlně posaďte, opřete si bradu do dlaní a nechte si vyprávět pohádku o tom, jak jediný člověk zachránil celé lidstvo.
Příběh hry Serious Sam je více než dobře popsán již v květnové novince, takže můžeme přejít okamžitě k tomu, co nám titul nabízí i po jiných stránkách. Demoverze, podle které je toto preview psáno, obsahuje sice jen jednu misi, ta je ale naštěstí příhodně velká a objevuje se v ní dostatečné množství prvků, abychom si z nich mohli udělat obrázek o tom, jak bude vypadat zbytek.
Z pochopitelných důvodů není do dema začleněno skutečné intro, ale protože něco nám tvůrci nabídnout musí, uchýlili se k poměrně zdařilé in-game animaci, která nás zavede do všech koutů egyptského komplexu, jímž musíte projít. Nebojte se však, že by shlédnutí těchto záběrů mohlo fungovat jako spoiler. Znalost okolí vám moc nepomůže, protože jak je napsáno níže, obtížnost hry tkví v něčem zcela jiném. Klidně si tedy vychutnejte pohled na všechny ty triky s grafikou, kterými nás tvůrci zahrnují. Může to totiž být klidně naposledy, kdy na to máte čas.
Po úvodní animaci se vám pochopitelně objeví hlavní nabídka. V ní si budete moci nastavit velké množství voleb, většinu z nich bohužel bude podporovat až finální verze a v demu je není možné změnit. Zmiňme se tedy pouze o jedné jediné, kterou uvítají především majitelé starších a slabších grafických karet. Můžete si totiž určit, zda má systém upřednostňovat kvalitu zobrazení, plynulost hry nebo použít standardní nastavení. Mohu potvrdit, že změny jsou vskutku patrné, a to jak na grafice, tak na frame-rate.
Dost však planých řečí, stejně vás zajímá spíše to, jak vypadá Serious Sam jako takový. Tak na tuto otázku vám mohu odpovědět jednoduše. Vypadá naprosto úchvatně. Bez přehánění. Croteam si se svým enginem pohrál a začlenil do něj snad všechny možné efekty, které jsou v současné době používány. Podezírám jej dokonce z toho, že si jich pár přidal, bohužel to ale nemůžu dokázat :o).
Nečekejte žádné temné a stísněné prostory, které ovládaly žánr v jeho počátcích. Serious Sam si libuje v obrovských otevřených nádvořích s množstvím různých soch, sošek, stromů, ozdobných rybníčků, vysokých sloupů, zdí pokrytých reliéfy atd. Když si k tomu připočtete rozlišení například 1024x768, tušíte asi, proč nemám ke grafickému zpracování titulu větších výhrad.
Samotným zpracováním je Serious Sam zcela klasickou střílečkou, na jaké jsme zvyklí vlastně už od dob pradědečka Dooma - nic víc, nic míň. Tak to alespoň vypadá podle dema, což nemusí být pochopitelně zcela objektivní způsob posuzování. Abych však hře nekřivdil, i v oné jediné misi se nachází určitý počet "adventurních" prvků. Já jsem alespoň narazil na jeden :o), jeho vyřešení a provedení mi však zabralo bratru nějakých pět vteřin. Zkrátka a dobře, jak je grafika výborná, tak je herní systém fádní a neoriginální. Naštěstí tu je alespoň NETRICSA, která přináší do hry trošku nový nádech. Toto jméno je odvozeno ze zkratky anglického výrazu, který v češtině znamená "neurotronicky implantovaný analyzátor bojových situací". Zmíněné zařízení vám dodává nejen informace o misi, nepřátelích, zbraních a použitelných taktikách, ale také vám čas od času poradí, jak se zachovat.
A věřte tomu, že čas od času se dobře míněná rada hodí. Dokáže vás například upozornit na blížící se hromadný útok, varuje vás před pastmi, nebo vám odkryje slabá místa vašich nepřátel. Takto získané poznatky pak budete ještě rádi používat, protože to je často jediná alespoň trochu zaručená šance na přežití. Každý z protivníků totiž útočí jiným způsobem a má rozdílné chování. Škála všech možných i nemožných protivníků je přitom opravdu široká. Najdeme zde poměrně klasické vojáky, až na to, že ti zdejší nemají hlavu (nezdá se však, že by jim to vadilo... ony zombie mají poměrně dlouhé vedení). Setkáme se i s příšerkami mírně podobné "bezkrkým prasatům" z Dooma, zde jsou ale některé schopny letu. Nechybí ani harpyje, kříženec býka a parní lokomotivy, přerostlý škorpión s rotačním kulometem či kamikadze s výbušninou v jedné ruce a hlavou ve druhé.
Poměrně zajímavým způsobem vyřešili tvůrci problém, jak dostat nepřátele na místa, na kterých byste je vůbec nečekali, třeba už jenom proto, že jste "to tam už hergot prošli a všechno to vystříleli". Doufám jen, že tento systém nepřejmou i ostatní hry, protože to je přeci jen trošku nefér. Vojáci se totiž materializují z čistého vzduchu a po smrti stejným způsobem mizí. Jejich zjevení navíc závisí buď na vaší pozici, nebo na tom, jak dlouho se již v dané lokaci pohybujete. Výsledek je takový, že si nikdy nemůžete být jisti minutou ani vteřinou, ve které dojde k hromadné přestřelce (v poslední místnosti jsem strávil cca 20 minut a stále se objevovali noví a noví a noví a noví a...).
Co se zbraní týče, neočekávejte nic převratného. Začínáte s obyčejným nožem a pistolí, záhy však přejdete k těžším kalibrům. Těšte se tedy na druhou pistoli, brokovnici s jednou či dvěma hlavněmi, rotační kulomet a raketomet. V plné verzi budou pravděpodobně ještě nějaké zbraně, v demu bohužel nebyly. Nemyslete si však, že budete celou dobu požívat pouze jednu jedinou zbraň a ostatní že budete zanedbávat. Vzhledem k obrovské různorodosti protivníků se ke slovu dostanou všechny, snad až na onen nešťastný nůž. Ona dokonce i ta pistole ze začátku má totiž své výhody. Pokud jsou vaši nepřátelé dostatečně daleko, můžete je díky obrovskému dostřelu zneškodnit, aniž by střelbu opětovali.
A tím bychom asi tak mohli skončit. Vzhledem k tomu, že hra samotná zatím nespatřila světlo světa, měla naše redakce k dispozici pouze hratelnou demoverzi, ale už z ní je zřejmé, že Serious Sam bude kvalitní a záživnou FPS, i když soutěž o nejoriginálnější hru roku by pravděpodobně nevyhrála. Pokud vám to nevadí, těšte se na začátek nového tisíciletí, kdy by měla být konečně hotová.