Sacred - pokořitel Diabla 2?

  12:00
V případě, že holdujete RPG, především pak jejich akční odrůdě, neměli byste minout povídání o jednom z nejvážnějších adeptů na sesazení Diabla 2 z jeho zatuchlého trůnu.

Sacred
Výrobce: Ascaron Ent.
Vydavatel: Take 2
Datum vydání: únor 2004
homepage
Sacred Diablo 2 si na svém trůnu nejlepšího akčního RPG sedí již nějaký ten rok a přestože se zdaleka nejedná o bezchybnou hru, nikdo ji dosud nedokázal sesadit. A že se o to pokoušeli opravdoví velikáni herního průmyslu. Nox od Westwoodu, Darkstone od Delphine Software či Dungeon Siege Chrise Taylora rozhodně nebyly špatnými hrami, ale chyběl jim onen nepopsatelný prvek, díky němuž u hry strávíte hodiny a pořád se nemůžete odtrhnout. Něco takového by chtěl přinést titul Sacred od německého Ascaronu, jenž si bere právě Diablo 2 za svůj vzor a zároveň i laťku, již by rád přeskočil. Pojďme se společně podívat, zda má vůbec šanci.

Charakter 1. Gladiátor

Narodil se do otroctví a již odmalička byl otrockými kmeny cvičen v nejrůznějších stylech boje. Jedná se o jednoho z nejsilnějších mužů v Ancarii, jehož schopnosti můžete ocenit především v zápasnických arénách. V bojích sází především na svou sílu. Může nepřítele praštit zespodu do hlavy tak, že mu tato uletí. Skvěle se ohání dvěma zbraněmi, k čemuž se poutá spousta jeho speciálních dovedností jako berserk, kdy kolem sebe začne bezhlavě švihat či sekat. Gladiátor je charakter pro všechny, kteří chtějí nepřátelskými hordami procházet jako nůž máslem.

Boj dobra se zlem je starý jako svět sám. V dávných dobách porazili bohové vládnoucí nad Ancarií démona Worganara, který chtěl, jak jinak, zničit svět a všechnu jeho energii využít k vlastnímu posílení. Od té doby uplynulo již mnoho vody. Bohové se za tu dobu od Ancarie odvrátili, ale zlo přetrvalo. Sacred Nyní se zase v podobě černokněžníka Shaddara snaží ovládnout svět. Jedná se bohatého potomka knížete, který všechny své prostředky vkládá do toho, aby Ancarii zachvátil chaos. Naštěstí se nejlepším mágům podaří zničit jeho rituály a mocně oslabit jeho schopnosti. Zabít ho však nedokázali, což se za několik let projeví jako velikánská chyba. Oslabený Shaddar sjednotil všechny své přisluhovače v tajemné věži na jihu království, kde chce na světlo světa opět přivést Worganara, jehož síle by nemohl již nikdo vzdorovat. Mágové již nemohou temný rituál zastavit, a proto se na svou cestu musí vydat hrdina, na jehož bedrech neleží nic menšího, než záchrana celého světa. No, příběh ani omylem nevybočil ze zajetých kolejí klišovitého fantasy, ale v něm síla hry rozhodně neleží.

Autoři si pro hru vytvořili vlastní svět pojmenovaný Ancaria, který nemá nic společného s AD&D či jinou papírovou předlohou. Svojí rozsáhlostí se jim však snadno vyrovná, mnohé možná i překoná. Příběh nás provede skrz dvacet rozličných regionů, z nichž každý má podobnou rozlohu jako jeden akt v Diablu 2. Tím se nám zjevuje krásné číslo, jelikož si jednoduchou Sacred matematikou spočítáme, že Sacred bude pětkrát delší než jeho vzor. Aby toho nebylo málo, tak tvůrci vypustili na veřejnost i ohromný počet dungeonů, které hravě přesáhnou číslovku 130 a questů, jichž bude dohromady na 350! Jistě impozantní čísla, co říkáte? My můžeme jen doufat, že hra časem neupadne do tvrdého stereotypu, k němuž mají akční RPG blíže než co jiného. Snad se tvůrcům povede úkoly něčím ozvláštnit a dungeony stvořit s jistou invencí. Jinak bychom se totiž dočkali hry sice dlouhé, ale nadmíru nudné, a to by byla velká škoda. Ovšem již nyní si můžeme zmínit jednu zvláštnost, oproti jiným hrám tohoto ražení, která snad nebude jedinou výjimkou v celkovém konceptu. V Ancarii totiž nejsou žádné teleporty, což může, vzhledem k rozlehlosti prostředí, působit hrozivě, ale nebojte se. Na scénu přicházejí koně! Na nich jsou postavy mnohonásobně rychlejší a velké vzdálenosti jim nečiní žádný problém. Když narazíte na nějakého protivníka, ani se nemusíte namáhat se slézáním, protože i z kobyly můžete lehce bojovat, a to ještě účinněji něž kdybyste stáli nohama na zemi.

Charakter 2. Seraphim

Seraphim by se dala nejlépe představit jako ženský protějšek ke gladiátorovi. Jedná se o bojového anděla, který disponuje magií měsíce a velkou silou. Disponuje vysokým skokem, s jehož pomocí se může dostat z bitvy či do ní naopak způsobujíc zranění naskočit. Dokáže metat blesky či okouzlit vlastní zbraně tak, že získají možnost způsobit poškození ohněm či statickou elektřinou.

Na výběr máme z šesti hrdinů, o jednoho více než v Diablu 2, ale to teď není vůbec důležité. Hlavní je, že jsou naprosto rozdílní a disponují odlišnými herními styly. Jedná se o gladiátora, seraphima, upírku, lesní elfku, temného elfa a mága. Dalo by se říci, že nemají prakticky nic společného. Každý charakter začíná na jiném místě Ancarie, jež je pro něj typické. Například mág zažije svůj rozjezd poblíž magických kamenů, ne nepodobných Stonehenge, elfka se „probudí“ v lese, gladiátora zastihneme v aréně atd. Počátek hry je brán i jako volný tutorial, jenž je však zahrnut v příběhu. Každá z postav ho bude mít koncipován tak, abychom se ji naučili skvěle ovládat a využívat všech předností a naopak eliminovali zápory.

Charakter 3. Mág

Jeho síla rozhodně neleží v boji na blízko, i když i zde může chvíli obstát se svou holí a zapnutou rezistencí proti útokům. Disponuje obrovským počtem kouzel, od těch nejzákladnějších jako fireball, puknutí země až po ty vypečenější ve stylu neviditelnosti či obrovských hurikánů. Kdo bude hrát za Mága, přijde si na své také v oblasti grafických efektů, jelikož ty jeho čáry vypadají vážně kouzelně.

Zvláštní roli hrají v příběhu dva již zmínění elfové, které autoři k zahrání rozhodně doporučují, protože hra by za ně měla být Sacrednejzajímavější a nejobměňovanější. Oba dva začínají na stejném místě a v průběhu času se mezi nimi vyvrbí i malý románek, takže se můžeme těšit na uštěpačné hlášky i bojovou oddanost. Temný elf vsází i svoje boty především na sérii bojových umění. Ovšem umí víc než kdejaké kung-fu či karate. Svým protivníkům po jejich smrti vysaje duši a přemění ji v životní energii pro sebe. Mimo jiné oplývá i speciálními granáty, jimiž škodí ve velkém stylu, potažmo vytvoří pentagram, jakousi past, a když na něj šlápne nestvůra, úplně ji to vysaje, silnějším protivníkům to "jenom" ubere značnou část života. Lesní elfka se raději se svým lukem drží v pozadí a bombarduje nepřátele šípy nebo podporuje své spolubojovníky pozitivní magií. Když se někdo nepříjemně přiblíží, není nic jednoduššího než z něj na nějakou dobu udělat milé domácí zvířátko. Zvládne dokonce i paralyzovat či vyvolávat pomocníky z řad lesní zvěře.

Charakter 4. Upírka

Dokáže se ohánět klasickými zbraněmi, ale to činí především ve dne, kdy jí nic jiného nezbývá. Jak však na Ancarii padne stín noci, promění se v krvelačnou bestii, kdy nepotřebuje žádné pomocné zbraně. Její drápy a zuby se postarají o rozpoutání krvavých orgií v řadách nepřátel. Postupem času se dostane až na takový stupeň, že i těžší soupeře zabije na jedno kousnutí. K jejím slabostem však patří právě denní forma, kdy je velice zranitelná. Upírka dozajista patří mezi nejzajímavější charaktery, ale jedná se také o postavu z hlediska ovládnutí nejtěžší.

Jelikož je Sacred, navzdory svým hojným akčním prvkům, pořád RPG, tak leží těžiště v úkolech, jak z hlavní, tak i vedlejší dějové linky. Jednotlivé charaktery budou mít i vlastní úkoly, ale většina z nich by měla být pro všechny společná, i když na ně narazí Sacredtřeba v odlišném pořadí, protože, jak již bylo řečeno, postavy jsou zpočátku roztroušeny po všech koutech Ancarie. Zadávání zakázek funguje na osvědčeném schématu důvěry, což znamená, že nejprve si v určitém regionu musíte vydobýt patřičné postavení, aby vám byly zadávány důležitější questy. Například pobitím vlků, kteří sužovali pole, dostanete jak zlato od nevolníků, tak i pozvání do sousedství, kde se vám odemknou nové možnosti, dozvíte se více informací nebo si budete moci pronajmout pomocníka ovládaného počítačem. V přehledně vedeném deníku se vám všechny úkoly zapisují společně s důležitými informacemi. V případě, že si na svá bedra uvrhnete více z obrovské porce questů, nemusíte panikařit. Tyto nejsou omezeny časově a můžete si je tak plnit v jakémkoliv pořadí. Úkoly se akorát nepřenáší mezi regiony, což je logické, jelikož v každém z nich narazíme na naprosto jiné NPC. Na obrazovce se vždy objeví šipka, jež vás zavede k místu určení, kde je třeba něco vykonat. Pokud by bylo úkolů víc, tak se ukazatel jednoduše rozdvojí. Všechny úkoly jen těžko splníte na jedno zahrání, protože splněním jedněch se uzavře možnost úspěšného završení dalších. Splnění hlavních a přiměřeného množství vedlejších questů by mělo vystačit na hezkých 100 hodin hry. Navíc je zde silný prvek znovuhratelnosti, jelikož lákadlo v podobě nových postav je příliš silné, než aby se mu dalo odolat.

Získané zkušenosti se tentokrát nebudou investovat do obecných vlastností jako síla, obratnost, výdrž apod., nýbrž je přidělíme ke specifickým vlastnostem jako umění rajtovat na koních, zacházení s mečem, lukem atd. Způsob je to jistě zajímavý, halvně kvůli tomu, že ještě více roztáhne rozdíly mezi jednotlivými postavami.

Charakter 5. Lesní elfka

V poslední době neexistuje fantasy, kde by se neobjevila sličná elfka. Její největší předností je lukostřelba. Když se chopí meče, moc dobře to většinou nedopadá. Defenzivní schopnosti jsou jí vlastní, protože sama o sobě je velice křehká. Dokáže si brát život z okolních stromů, pro nepřátelé se stane na chvíli neviditelnou převzetím barev okolí

Velkým příslibem jsou dozajista speciální schopnosti či pohyby, jichž je Sacred plný. Tyto nauky se pak dají spojovat do spektakulárních komb a vy se můžete kochat jejich účinností. Proto, aby hráč v jejich početnosti neztratil přehled, jsou Sacred rozdělena do několika odvětví. Například fireball či ohnivý déšť se zařadí do ohnivého elementu apod. K naučení všech těchto serepetiček slouží runy. Nalezením první toho kterého znaku se nám zpřístupní daná schopnost. V případě, že naleznete druhou, daná schopnost se vylepší. Runy jsou jedním z nejcennějších zboží v Ancarii, takže nečekejte, že je najdete volně povalovat či prodávat za pár zlaťáků. Obvykle o ně svedete urputný boj s nějakou z nejsilnějších nestvůr. Odměna je však sladká jako med. Zbraní, brnění a dalších předmětů se na nás chystá vážně hodně. Množství z nich je pak určených jen pro tu kterou postavu. Takový mág bude mít možnost nosit více prstenů než ostatní charaktery, gladiátor zase ovládá umění boje s více zbraněmi najednou. Přesně od toho se pak budou odvíjet předměty pro tu kterou postavu.

Diablo 2 si získalo velkou řadu příznivců svým multiplayerem a ani na něj nechce Sacred zanevřít, i když zřejmě nebude disponovat tak vychytaným systémem jakým battle.net bezesporu je. Ve hře více hráčů by největším příslibem měla být týmová hra, kdy se jednotlivé postavy budou doplňovat svými vychytanými schopnostmi.

Charakter 6. Temný elf

A ještě jeden elf! Tentokrát v temné podobě, která se oddělila od těch klasických, lesních. Tato samotářská stvoření žijí v opuštěných místech Ancarie a jen minimálně se nechávají spatřit. Jedná se o mistry bojových umění. Ke štěstí nepotřebují žádný meč či luk, stačí jim to, co mají přiděleno od přírody. K tomu se řadí ještě mocná, především destrukční, kouzla.

Ani graficky nevypadá Sacred špatně. Vše je detailně prokresleno, postavy se pohybují přirozeně atd. Scénu bude možno Sacred přibližovat, o rotaci se zatím jen spekuluje. Ovšem i kdyby nebyla přítomna, není proč se hněvat, protože nějakého valného využití by stejně nedostála. Na druhou stranu doufejme, že se povede zvuková kulisa, jelikož ta je pro atmosféru více než důležitá. Zatím to vypadá, že by se o ni měl postarat některý z německých orchestrů, což by bylo jedině dobře.

Jak se z výše popsaného zdá, neměl by Sacred udělat žádnou ostudu a s trochou štěstí by měl, co do kvality, Diablo 2 pokořit. Otázkou číslo dvě však je, jak ho přijme široké publikum, na které je zamřen, jelikož propagace veškerá žádná. O hře se zatím nahlas mluví snad jen v Německu, a to je rozhodně škoda. Jak se tomuto nadějnému projektu povede vstup na světové trhy budeme moci sledovat v posledním měsíci roku. V přípravě je i demoverze, jež by měla vyjít několik dní před vydáním.

Index očekávání: 7/10
Témata: Diablo, Máslo, nůž, software

Nejčtenější

Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?

Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

Co natáčíš? Populární streamerku vulgárně napadli během vysílání

Populární korejská streamerka Yoo Yoon-jin, známá celému světu pod přezdívkou Jinnytty, nebude na svou nedávnou návštěvu jižní Francie vzpomínat v dobrém. Přímo během živého natáčení ji totiž...

Stáhněte si zdarma hned dvě luxusní hry. Ale pospěšte si

Obchod Epic Store opět rozdává dvě PC hry zdarma, ale tentokrát to stojí za to. Na své si přijdou fanoušci zombie akcí a stylových her od českého studia Amanita.

Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech

Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....

19. května 2025 2

RECENZE: Hororový Necrophosis stírá hranici mezi hrou a uměním

85 %

Co je po smrti? To je otázka, která trápí lidstvo od samotného úsvitu. Nicota? Pokračování v cestě někam dál? Strach z neznáma, co leží za nejzazší hranicí, je jedním z těch největších. Co se ale...

PC
19. května 2025 0

KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?

Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...

vydáno 18. května 2025

Největší svět, natřásání zadků. Dvacet zajímavostí o nejočekávanější hře

Městská akce Grand Theft Auto 6 je nejočekávanější hra současnosti. Ačkoliv vychází až za rok, venku už je spousta zajímavostí. Pojďme se na dvacet z nich podívat.

17. května 2025 6

Těchto 11 her od Nintenda se dočká bezplatného vylepšení na Switch 2

Nintendo zveřejnilo seznam jedenácti her na původní Switch, které se dočkají bezplatného vylepšení, a na Switchi 2 tak budou fungovat lépe.

16. května 2025  14:45 0

Necrophosis

85 %

PC
vydáno 16. května 2025,  aktualizováno  12:46

Stáhněte si zdarma hned dvě luxusní hry. Ale pospěšte si

Obchod Epic Store opět rozdává dvě PC hry zdarma, ale tentokrát to stojí za to. Na své si přijdou fanoušci zombie akcí a stylových her od českého studia Amanita.

16. května 2025  9:51 10

Hvězdu chystaného hitu dopředu připravují na střet s nenávistnými „fanoušky“

Oznámení hry Intergalactic: The Heretic Prophet od cenami ověnčeného studia Naughty Dog vloni nevyvolalo jen nadšení, ale i vlnu kritiky. Její hlavní představitelkou je totiž plešatá černoška, která...

16. května 2025 35

Hardwarové specifikace konzole Switch 2 potvrzeny, nová funkce má dopad

Očekávaná konzole Switch 2 vychází za méně než měsíc a my se konečně víme, jaký hardware se ukrývá uvnitř. Ukazuje se, že většina leaků byla pravdivá.

15. května 2025  11:19 1

Vše, co víme o konzoli Switch 2: cena, dostupnost, hry, nové funkce

Společnost Nintendo uvede v červnu novou konzoli Switch 2, nástupce populárního Switche. Co umí, kolik bude stát a na jaké hry láká? Nahlédněte do našeho přehledu.

12. dubna 2025,  aktualizováno  15.5 10:51 2

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

Ubisoft šetří, remake Prince vydá do roka a hitům dopřeje více péče

Ubisoft zveřejnil hospodářské výsledky za fiskální rok 2025. I nadále se chystá šetřit, zatímco svým nejdůležitějších značkám dopřeje více času na vývoj. Pochvaluje si také březnový Assassin’s Creed...

15. května 2025  10:05 0

Doom a ti další. Zběsilý masakr monster desetkrát jinak

Novinka z legendární série stříleček Doom opět nabídne zběsilou akci, ale není zdaleka jediná. Pokud chcete ještě před hraním dát šanci některé z alternativ, máte rozhodně z čeho vybírat.

15. května 2025 0
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.