náhledy
Půl roku po uvedení konzole PlayStation 5 na trh jsme konečně dostali další vysokorozpočtovou exkluzivitu, kterou si na jiném stroji jednoduše nezahrajete. Pokud byste čekali klasický mainstreamový zážitek pro každého, byli byste na omylu.
Autor: Housemarque
Začátek hry je ovšem ještě poměrně tradiční. Hrajeme za astronautku Selene, která se vydává na průzkum tajemné planety Atropos…
Autor: Housemarque
…jenže jak už to tak bývá, něco se pokazí a hlavní hrdinka zde bude muset bojovat o přežití. Kolikrát už jsme podobný úvod viděli? Nicméně i přes tuto jednoduchou premisu autoři slibují propracovaný příběh s mnoha zvraty. Bohužel na rozdíl od ostatních playstationových exkluzivit se tentokrát musíme obejít bez české lokalizace.
Autor: Housemarque
Konečně mě hra pouští k ovládání, a tak si po dlouhé době mohu vychutnat „opravdový“ next-gen. Díky 4K rozlišení při 60 FPS jsou i tyto klasické sci-fi scenérie krásnou podívanou a zážitkem samy o sobě. Ještě o trochu víc než grafika mě pak baví zvuková stránka, se sluchátky podporujícími 3D zvuk je zážitek pohlcující. A mimochodem vynikající je i hudba, o kterou se postaral elektronický producent The Haxan Cloak.
Autor: Housemarque
Netrvá dlouho a nalézám první zbraň…
Autor: Housemarque
…a krátce poté i prvního nepřítele. Zoufale neoriginální svítící příšerka s chapadly padá po pár ranách z pistole, i to málo však stačí k pořádnému vyzkoušení tolik propagované haptické odezvy ovladače DualSense. Gamepad vám v rukou vrní prakticky neustále, což má asi simulovat padající kapky deště, až střelba ale této dosud samoúčelné vychytávce dává nějaký vyšší smysl. Pokud totiž chcete vystřelit silnější náboj, musíte silou překonat pomalu rostoucí odpor příslušného tlačítka, což působí skvěle.
Autor: Housemarque
Zhruba půlhodinový pohodový průchod hrou ukončilo střetnutí s prvním bossem, které bylo tak rychlé, že jsem si ho ani nestačil „vyfotit“. Ale to nevadí, hra počítá s tím, že budete často umírat. Vlastně je to klíčová složka hratelnosti.
Autor: Housemarque
Returnal je totiž next-gen jen svojí technickou stránkou, jinak funguje na principech hry Rogue, která vznikla už v osmdesátých letech minulého století. Po každé smrti se okolní svět zresetuje a přegeneruje, takže neustále začínáte znovu od bodu nula. Do dalšího „cyklu“ si přenesete jen úspěšně absolvované klíčové momenty příběhu, naučené schopnosti a především zkušenosti. Ne ty vyjádřené nějakým číslem, ale ty vaše, skutečné. Jakmile se naučíte vzorce chování nepřátel a jejich slabiny, je hra daleko jednodušší než napoprvé.
Autor: Housemarque
Nicméně proces učení je zde dlouhý, a tak jsem se po dvou hodinách hraní moc daleko nedostal. Ano, jakž takž se začínám orientovat v základních mechanismech a přežívám stále déle a déle, ovšem žádný zásadní dějový posun to ještě nepřineslo.
Autor: Housemarque
Returnal není vyloženě brutálně obtížný ve stylu Souls her, kdy vás nepřátelé za každou chybku tvrdě potrestají. Na druhou stranu je daleko komplexnější než obyčejné „doomovky“, kterými se dá jen přímočaře prostřílet. O výsledku každého střetnutí je z poloviny rozhodnuto ještě před jeho započetím, klíčem k úspěchu je správné využívání dostupných schopností a vybavení.
Autor: Housemarque
Z počátku to sice může vypadat, že každý cyklus je v podstatě stejný jako předchozí, ale opak je pravdou. Náhodně vygenerované vybavení vám předurčí, jakým stylem budete mapou procházet, a pokud se novým podmínkám nepřizpůsobíte, čeká vás rychlý konec. Variací je nespočet, a i když se jednotlivé arény po čase začnou opakovat, jsou pokaždé zaplněny jinými překážkami.
Autor: Housemarque
Na druhou stranu se nemusíte bát nějakého dlouhého laborování v inventáři a porovnávání číselných statistik. Jakmile si osvojíte místní pravidla, budete všechny nalezené zbraně/vylepšení/artefakty používat už zcela automaticky.
Autor: Housemarque
Jak už bývá v podobných hrách zvykem, často naleznete mrtvoly po jiných hráčích. Pokud se na to cítíte, můžete je zkusit pomstít, alespoň ze začátku se však podobným místům vyhýbám jako čert kříži.
Autor: Housemarque
Momenty intenzivní akce jsou naštěstí střídány atmosférickým průzkumem okolí. Returnal vypadá opravdu skvěle a člověk by se občas raději jen kochal než střílel. Příliš na výběr ale nemá.
Autor: Housemarque
Obávám se, že při ceně přesahující 2 000 Kč půjde pro spoustu fanoušků PlayStationu o zklamání. Namísto vysokorozpočtové příběhové jízdy nabízí Returnal pořádně tuhou hratelnost ze staré školy. Na druhou stranu po úvodním mírném zklamání se u mě dostavil ten klasický pocit „ještě jeden pokus a jdu spát“, k čemuž jsem se nakonec dokopal až v půl čtvrté ráno. To se u špatné hry prostě stát nemůže. Returnal vychází 30. dubna pouze pro konzoli PS5, naši recenzi si budete moci přečíst ještě před vydáním hry.
Autor: Housemarque