Red Faction - nový Half-Life killer?

  12:00aktualizováno  12. srpna 9:05
Ačkoliv je Half-Life mezi námi již nějaký ten pátek, v mnohých ohledech se stále jedná o jednu z nejlepších akčních her, jež kdy spatřily světlo světa. Nyní se k nám blíží titul, který by jej mohl konečně z jeho trůnu sesadit. Jmenuje se Red Faction a podle všeho se bude jednat přinejmenším o pozoruhodnou záležitost.

Red Faction Když koncem minulého týdne naplno propuklo celosvětové šílenství kolem hratelné demoverze na hru Red Faction, nevěřil jsem vlastním očím. Chování mnoha tisícovek hráčů ze všech koutů světa připomínalo davové šílenství. Demo, které mělo být původně jedním z lákadel jistého nejmenovaného herního magazínu, se dostalo na internet a každý jej chtěl mít. Stalo se tedy věcí cti zjistit, co všichni na této nové 3D akci od společností Volition a THQ vidí, protože verze pro PS2 si zas až tak dobře nevedla. Inu, nebudu vás dlouho napínat. Podle pouhé demoverze se sice těžko vynášejí závěrečné soudy, ale čím víckrát jsem si Red Faction spustil, tím více jsem nabýval na dojmu, že se jedná o velice zdařilý „Half-Life killer“. Tento termín přitom není použit jen tak náhodou - Red Faction totiž připomíná slavný Half-Life v mnoha směrech, ale zdá se být mnohem, mnohem lepší. A to nejen vzhledem k tomu, že HL je mezi námi již nějaký ten pátek...

Přestaňme ale pět chválu na tuto hru a raději se podívejme na to, co nám nabízí. Bezesporu nejsilnějším magnetem, který přitahoval pozornost hráčů ještě před vydáním demoverze, byly inzerované schopnosti enginu, který jeho tvůrci pojmenovali Geo-Mod. Ten se měl od všech stávajících lišit především v jednom, zato však velice výrazném ohledu. Měl umožňovat použití nebývale kvalitního fyzikálního modelu, který se zde nezaměřuje pouze na pohyb postavy, schopnost prostřelit dřevěnou příčku či rozbít skleněnou výplň, nýbrž jde ještě mnohem dál. Díky Geo-Modu si můžete (a někdy dokonce i musíte) odstraňovat z cesty celé Red Faction skalní stěny. Říká se, že víra hory přenáší, ale jak vás Red Faction hodlá přesvědčit, tu samou schopnost má i dostatečná dávka dynamitu. Bylo by sice přehnané říci, že se můžete probourat kdykoliv, čímkoliv a kamkoliv, ale až tak daleko od pravdy to není. I skála je totiž rozdělena podle tvrdosti na několik skupin, a pokud proti vám stojí příhodně měkká stěna, je dílem okamžiku (nebo spíš několika desítek raket) vytvořit v ní třeba i deset metrů dlouhou chodbu. Ostatně, na jednom z okolních obrázků je takováto situace zachycena (pro lepší zvýraznění je záběr pořízen zevnitř tohoto tunelu). Demolice skal a vytvoření nových chodeb se tak pochopitelně stává nejen zcela ojedinělým prvkem v celém žánru FPS, ale také organickou součástí herního systému Red Faction.

Bylo by ale smutné, kdyby nám tak netrpělivě očekávaná hra jako Red Faction nenabídla nic jiného, než jakousi simulaci hloubení tunelů za ztížených podmínek. Po pořádné akční hře chceme příběh, nepřátele, zbraně, adrenalin, hezkou grafiku a kdoví co ještě. Naštěstí na to tvůrci nezapomněli. O příběhu toho zatím příliš mnoho známo není - něco je sice v tomto článku, ale evidentně to je jenom naprostý začátek a demo samotné toho zatím příliš mnoho neprozradilo. Zatím je známo, že se ocitáte v roli důlního dělníka Parkera, který strávil několik posledních let v dolech na Marsu. Tamní podmínky jsou naprosto nelidské a navíc se začala šířit jakási tajemná nákaza. Dělníci se bouří a dochází k povstání. To je téměř Red Faction celé krvavě potlačeno... Ale ne úplně. Jedním z důkazů jste vy sami, protože žijete a postupujete stále vpřed. Vaším cílem je - alespoň zpočátku - jen jedno jediné: dostat se domů, zpátky na Zem. Je ale pravděpodobné, že postupem času budete muset své plány změnit.

Kromě příběhu dochází k častým interakcím s ostatními osobami také v rámci samotné hry. Jak vidno, zde si tvůrci Red Faction vzali obrovské ponaučení z Half-Lifu, protože právě toto byl jeden ze základních pilířů, na nichž byl úspěch této hry vybudován. Není divu, máloco dodá hře tak na atmosféře, jako když vidíte kolem sebe spoustu akcí, probíhajících zcela nezávisle na vás, ale do nichž se můžete zapojit. Vzniká tak dojem opravdového, autonomního světa, jehož jste vy součástí a ne středobodem. Takže, řečno jinými slovy, můžeme se těšit na velké množství skriptových situací, které výborně navozují napjatou atmosféru hornické rebelie ve futuristickém prostředí marsovských hlubinných dolů.

Mnohým akčním hrám je též vytýkán jeden nešvar, a to přílišná lineárnost. To dovedl do dokonalosti jinak kvalitní a zábavný Max Payne, v němž naprosto chyběla jakákoliv možnost alespoň na moment uhnout z nalinkované cesty. Jak se zdá, Red Faction tímto neduhem rozhodně trpět nebude. Demoverzi jsem hrál třikrát a jen chvílemi jsem se ocital na stejných místech. Valnou většinou máte na výběr, jakou cestou se dáte a nic vám tedy nebrání si po dohrání celého titulu chvilku odpočinout a vrhnout se do boje od začátku. Příběh Red Faction pravděpodobně zůstane sice stejný, ale váš postup úrovněmi bude až na klíčové okamžiky naprosto odlišný. A co budeme zastírat, to je přesně to, co od akčních her požadujeme a co nám většinou chybí. Dohrajeme-li nějaký titul za patnáct hodin, chceme mít možnost zahrát si jej znova a přitom se nenudit. Vše nasvěčuje tomu, že přesně toto nám Red Faction umožní.

Marná sláva, i kdyby byl herní systém akční hry rozvržen sebelépe, bez přijatelného grafického zpracování, AI nepřátel a zbraňového arzenálu bychom jej asi jen tak nepřijali do úzkého kroužku kultovních her. Naštěstí se nezdá, že by hře Red Faction stálo cokoliv v cestě. Jak se můžete přesvědčit sami pohledem na okolní obrázky, není nač si stěžovat. Někdo by sice mohl namítnout, že očekával větší úroveň detailů, lepší vizuální efekty apod., ale někteří lidé by to říkali i ve chvíli, kdy by se koukali na naprosto realisticky natočený film :o). Red Faction je vystavěn na kvalitním enginu, který mírně převyšuje současný standard, a je to na něm velice dobře vidět. Podobně na tom je hra i v ostatních ohledech. Arzenál zbraní sice nebyl z demoverze patrný (elektrický obušek, poloautomatická pistole, raketomet a plastická trhavina), ale věřme tomu, že bude dostatečný. Zato jsme si mohli poměrně obšírně otestovat umělou inteligenci vašich protivníků - a také, že jsme to udělali.

Red Faction Vaši protivníci v Red Faction sice nejsou naprostí géniové, ale když je porovnáme s padouchy známými z jiných her, musíme jen uznale pokývat hlavou. Toto nejsou ti bezduší hlupáci ze Serious Sam, dokonce ani mírně nahluchlí vojáci ze samotného Half-Lifu. Živým soupeřům se sice nevyrovnají, ale i tak nebude jejich likvidace tak úplně snadnou záležitostí. Nevrhají se bezhlavě na vás, ale zaklekávají, uhýbají, odstupují si nebo čekají za rohem. Také si jsou pochopitelně vědomi toho, co mají v ruce za zbraň, takže se jinak chovají s pistolí a jinak s pouhým obuškem. Počítejte tedy s tím, že jejich likvidace nebude tak úplně jednoduchá. Než aby vám běželi přímo do rány, to raději vyběhnou zpoza rohu, zakleknou, věnují vám dva headshoty, které sice nejsou tak úplně smrtelné jako v Counter-Striku, ale ubírají nepoměrně více než třeba rána do nohy, načež se znovu schovají za roh, vymění si zásobník a vše se opakuje. Na druhou stranu, vy se jim můžete krásně odvděčit tím, že na ně hodíte plastickou trhavinu, oni zpanikaří a utíkají pryč... což jim není moc platné, protože vy můžete trhavinu odpálit třeba i na sto metrů...

Do hry je zkrátka zapracováno slušné množství různých detailů, které nejsou samy o sobě příliš podstatné, ale v souhrnu dělají z Red Faction velice slušnou zábavu, která vám vydrží opravdu na dlouho. Už jenom z toho důvodu, že na poprvé nemáte šanci prozkoumat vše, co je tu na vás přichystáno. Uvidíme samozřejmě, jaká bude výsledná verze hry, ale zatím se zdá, že se k nám konečně blíží titul, jehož zábavnost nekončí prvním dohráním singleplayerové mise. Možná, že tam teprve všechno začíná...

Autor:
 
Témata: Half-life, Raketa

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

Demo Anthem sužovaly technické problémy, vydání hry působí uspěchaně

Anthem

O víkendu běželo, či spíše neběželo uzavřené demo očekávané sci-fi hry Anthem od Bioware. Jaké bylo? Přinášíme vám tři...

Sekiro: Shadows Die Twice bude víc než jen Dark Souls se samuraji

Sekiro: Shadows Die Twice

Letošní novinka od mistrů ze studia From Software s názvem Sekiro: Shadows Die Twice je mezi fanoušky očekávaná se...

Najdete na iDNES.cz