Rainbow Six: Raven Shield - dojmy

  • 125
Napínavý příběh v podání mista Toma Clancyho již vemi brzy zaútočí svým třetím pokračováním. Očekávejme hutnou taktickou 3D akci s technologickými hračičkami, které používají speciální jednotky.

Rainbow Six: Raven ShieldPodrobnější informace o Raven Shield jste si již u nás mohli přečíst, ale nyní vám nabízím své osobní dojmy, ke kterým jsem dospěl po shlédnutí demonstrační verze, prezentované vývojáři na letošní výstavě Electronic Entertainment Expo 2002 v Los Angeles. Pro ty z vás, kterým předchozí článek unikl, v kostce shrnu, co na nás ve třetím díle proslulé série čeká. Za prvé je to samostatný kabátek hry, který poprvé nebude z dílen firem Red Storm Entertainment a Ubi Soft, jelikož se autoři rozhodli licencovat zbrusu nový Unreal Warfare engine, z kterého Raven Shield vycucne skutečně maximum. Čeká na nás 15 misí pro jednoho hráče, mezi nimiž bude například odhalení kufříku s biologickými zbraněmi nebo eliminace gangu, terorizujícího londýnskou banku.

Novinek, které nám Unreal engine přinese, je tolik, že se mi těžce vybírá tu, se kterou začnu. Dle mého názoru vás při spuštění, krom úchvatného exteriéru, praští do očí zbraň, kterou máte v sérii Rainbow Six možnost poprvé vidět i z pohledu první osoby! Zároveň zde nebude možnost přepnout si do 3rd person pohledu, což alespoň já jako důvod k nějaké výtce opravdu nevidím. Samo sebou, že nebude chybět plánovací část před začátkem jednotlivých misí, ta ale byla nyní velmi zjednodušena, avšak zachovala vše, na co jsme byli zvyklí. Rainbow Six: Raven ShieldZbraně se zdají opravdu velmi detailně propracované a například v optice ostřelovací pušky můžete pozorovat, jak se mění odraz podle toho, jak postupuje vpřed. Další z mnoha grafických vychytávek je systém pro noční vidění. Kráčíte-li temnými prostory budov se zapnutým nočním viděním a znenadání se objeví terorista, který má na zbrani přimontovanou baterku, a posvítí vám do očí, jste ztraceni, jelikož není vidět vůbec nic.

Stojíte-li před dveřmi do místnosti, která není zajištěná, máte hned několik možností, jak se s tím vypořádat. První z nich je použití Heart-Beat senzoru, který zaznamenává tlukot srdcí všech lidí ve vašem okolí. Narozdíl od předchozích dílů to již není znázorněno na minimapě tečkami, ale nasadíte si brýle, které vám pomocí kruhů ne nepodobných těm, jež se tvoří na vodě v dešti, prozradí, zda se někdo ve vedlejší místnosti nachází. Zdá se to být velmi efektivní, i když ne z daleka tak, jako další varianta. Tou je možnost použití termálních senzorů (tudíž pohled á la predátor), ale narozdíl od něj máte možnost vidět protivníka i přes zdi (jak tlustou zeď však budeme moci prohlédnout, zjistíme nejspíš až sami při hraní). Posledním způsobem, jak se dostat co nejbezpečněji do nezajištěné místnosti, je využít ostatních členů vašeho týmu, kterým můžete po stisknutí mezerníku zadat Rainbow Six: Raven Shieldrozkaz: otevřít dveře, otevřít a vyčistit, otevřít a vhodit granát anebo otevřít, hodit granát a vyčistit – poslední jmenovaný je samozřejmě nejspolehlivějším způsobem, neboť máte téměř jistotu, že podezřelý bude po výbuchu granátu nějakým způsobem ochromen a nebude schopen obrany, či dokonce odhodí zbraň, jakmile vás zahlédne. Pro tento případ budete mít pouta, aby dotyčný svůj čin později znovu nezvážil a nestřelil vás do zad. Těžko v tuto chvíli říci, zda budou k dispozici i útočné granáty, zato plynové a zábleskové budou určitě. Dobře je zpracován šok, který prožívá protivník ochromený flashbangem (popřípadě vy, pokud jste špatně hodili). Velmi jasné světlo je doprovázeno hlukem, což dokonale ochromí jeho smysly, takže se po dobu tak dvou vteřin nemůže bránit, jelikož vůbec netuší, odkud vás má čekat. Dvě vteřiny jsou poměrně krátká doba pro obyčejného člověka, ale pro člena speciální jednotky je to dostatečně dlouho, aby za tuto chvilinku stačil bez většího rizika paralyzovat případného protivníka. Plynový granát bude zase působit na protivníkovy (vaše) dýchací cesty a zrak, tudíž opět se nebude moci nějakou tu vteřinku zcela soustředit na obranu, popřípadě s horší muškou.

Rainbow Six: Raven ShieldPohyby se dočkají rovněž několika novinek. Mezi nimi uvítáme možnost chodit v náklonu či jen nakouknout za rohy. Budeme moci ovládat i rychlost a úhel náklonů, což nám zajistí větší efektivnost, snadnější a především přesnější zamíření cíle. V podstatě to samé vám nabídne i možnost zalehnout, což upotřebíte především s ostřelovacími specialisty. Posledním přidaným pohybem je možnost sjíždění žebříků, dle slov předvádějícího mladíka z Ubi Softu, v "poloze sedící kachny", což nám nejen urychlí přesun, ale i sníží dobu, kdy jsme otočeni zády a tím pádem tvoříme i snadně zasažitelný cíl.

Co ještě stojí za zmínku, je fyzikální systém Unreal enginu, který byl upraven tak, aby co nejvíce odpovídal skutečnosti. To znamená, že způsob a směr pádu nepřátel závisí nejen na úhlu, pod jakým jste je zasáhli, ale i na místě, kam jste je zasáhli! V praxi to znamená, že když zasáhnete nepřítele stojícího na vyvýšené plošině do nohy, noha se mu podlomí a on se poroučí k zemi ve směru podlomené nohy, přičemž se berou v potaz veškeré překážky, na které případně narazí.

Má nezodpovězená otázka je, budeme-li mít možnost střílet skrz nejrůznější materiál s nejrůznější účinností, jako tomu bylo například ve SWAT 3. Rainbow Six: Raven ShieldZbraní totiž bude k dispozici opravdu víc než dost – mělo by se jich vyskytovat 57 - při čemž každou z nich bude moci jistým způsobem modifikovat, například přimontovat tlumič, optiku či přídavný zásobník nábojů.

Veškeré postavy ve hře budou velmi detailně propracované, takže poznáte, kdo má u sebe jakou zbraň a podobně. Exteriéry vypadají velice realisticky a přesvědčivě, což mě nutí k zamyšlení nad tím, jaké budou minimální systémové požadavky pro naprostou plynulost Raven Shieldu. Ty však prozatím nejsou známy. Na monitorech Ubi Softu na výstavě E3 2002 byla samolepka Athlon XP, což mě trochu uklidňuje, neboť tyto procesory je možno nakoupit za velmi rozumnou cenu. Navíc než Raven Shield vyjde, má klesnout cena grafických akcelerátorů, což je druhá polovina plynulosti.

Hra byla v době losangeleské výstavy dokončena ze 60 % a vydání bychom se měli dočkat počátkem roku 2003. Dle toho, co jsem měl možnost shlédnout, jsem došel k závěru, že Raven Shield obsahuje takové množství novinek, že se v podstatě ani nedá srovnávat s předchozími tituly na motivy Toma Clancyho, čímž se jako jediný možný konkurent nabízí připravovaný čtvrtý díl SWATu - Urban Justice. Který z nich nakonec získá titul nejlepší taktická hra roku nebo přesněji nejlepší taktická hra vůbec? Na odpověď si budeme muset ještě chvilku počkat.


Témata: Hluk