Katastrofické filmy mají několik pravidel. První: musí se odehrávat ve známých metropolích. Druhé: na konci z města nesmí zbýt vůbec nic. New York si tento osud vyzkoušel již hodněkrát, ať už to bylo vinou mohutné přílivové vlny (Den poté), meteoritu (Armageddon) nebo vesmírných křižníků mimozemské rasy (Den nezávislosti). Studio Radical Entertainment chce světovému centru zasadit další úder – za tímto účelem se do něj rozhodlo vypustit Alexe Mercera. Říkáte si, že jeden toho mnoho nezmůže? Tak to Alexe ještě neznáte, protože proti němu bledne jakákoliv mimozemská hrozba závistí.
Po ulicích se prochází monstra, která chvíli předtím vyskočila z puklin země.
Hrdina hry je výsledkem experimentu, při němž vědci na nějaké skrupule vůbec nehleděli. Podařilo se jim vytvořit bytost se schopností změnit podobu a vůbec řadou dalších zajímavých specialitek. To ale Alex, když se jednoho rána probudí a může si vzpomenout leda tak na své jméno, ještě neví. Na tom by nebylo moc zvláštního, jen kdyby za okny nezuřil chaos – v New Yorku se usídlila podivná epidemie. Po ulicích se prochází monstra, která chvíli předtím vyskočila z puklin země. Samozřejmě že mezi Alexovou amnézií a nepříjemnostmi ve městě je k nalezení určitá spojitost. Ale jaká, to už budete muset ve stylu GTA zjistit sami.Se zmíněným hitem má ale Prototype společný pouze nelineární princip hraní. Vše ostatní už je jiné a podobné dalším velkým titulům akčního žánru. Už jsme to nakousli. Největší předností hry mají být Alexovy schopnosti. Především ty týkající se převtělování. Zaměřením na tento prvek se hra podobá například Hitmanovi, ale dal by se najít ještě o něco bližší vzor. Messiah – hra, která již zapadla, ale stejně jako v Prototype jste v ní na sebe brali podoby normálních lidí, ale i budoucích obětí. Na rozdíl od Agenta 47 je tu vtip ve skutečnosti, že Alex nejenže vypadá stejně jako člověk, kterého si vyhlédl, ale přebírá i jeho vědomí a tím pádem také schopnosti.
Zkoušíme to na oficírovi americké armády. Nejprve se k němu hezky zezadu připlížíme, a jakmile se na obrazovce objeví patřičný symbol, stiskneme akční klávesu. Rázem je Alex, nutno dodat ne zrovna mírumilovně, převtělen do vojáka. S nově nabytou rolí si můžeme nejen volně štrádovat po vojenské základně, ale dokonce i komandovat podřízené. A nebo si rovnou objednat bombový nálet. To je navýsost praktické, protože bázi máme za úkol zničit.
Bombardováním jsme na sebe poněkud upozornili, protože kdo by na vlastní stanoviště shazoval pumy, že? Už nepomůže ani dobré maskování, a tak nezbývá než vzít nohy na ramena. V Alexově případě to platí doslova, protože hrdina se manhattanskými ulicemi pohybuje s takovou rychlostí a elegancí, že by mu i Spider-Man sotva stačil. Když Alex skočí na jedno z mnoha přítomných vozidel, stlačí svou vahou efektně jeho střechu. Skoro aby se před ním třásly i budovy – ve chvílích, kdy po nich šplhá, létá zdivo na všechny strany. Variabilní pobíhání a poskakování městem bude tvořit důležitou součást hry a připomíná momentálně módní „parcour“. Díky realistickým animacím navíc vypadá parádně. Když hrdina běží plnou parou vpřed a vy rychle změníte směr, vidíte ještě náznak plánovaného pohybu, těsně předtím než se rozeběhne kýženou cestou. Už tak hodně razantní a akční pronásledovačky se tím mění bezmála ve filmový zážitek.
Variabilní pobíhání a poskakování městem bude tvořit důležitou součást hry a připomíná momentálně módní „parcour“.
Chodci reagují podobně jako v Assasins Creed realisticky na Alexovo chování. Jelikož jsme zrovna pronásledování polovinou americké armády a cestou se nám podařilo zlikvidovat nějaké to auto, není divu, že dav křičí a panikaří. Nakonec jsme ale obklíčeni v pasti. Nastala chvíle, kdy musí Alex prokázat, jak je na tom s bojem. A vypadá to, že se vůbec nemá za co stydět. Své ruce a nohy roztáčí do smrtící spirály, na blízko drtí jednoho protivníka za druhým v neuvěřitelných kreacích. Prakticky nikdo proti tomuto lidskému monstru nemá šanci. A to si dává záležet – skoro každý voják končí hodně nepříjemnou a brutální smrtí. To ještě nic není proti tzv. „Ground Spikes“. Když tuto vychytávku použijete, vrazí Alex ruku do země a o kus dál ze země vyletí smrtící bodáky, které naberou hned několik protivníků najednou. Už teď je jasné, že by se hra neměla do rukou dostat mladistvým.Podařilo se nám dorazit na Times Square, kde se prochází a rozsévají zkázu monstra, která jakoby vypadla z Resident Evilu. Najednou jsme docela rádi, že máme v zádech armádu. Jednak se pozornost všech zúčastněných trochu rozmělní, jednak máme možnost sledovat bitvu mezi oběma tábory. Umělá inteligence vše řídí s velkou mírou uvěřitelnosti. Kontrahenti využívají i okolního prostředí. Auta létají vzduchem, vrtulníky pálí z raketometů i kulometů, lidé v panice utíkají, trosky padají všude možně, sklo se tříští – a my stojíme uprostřed. To, co tady tvůrci chtějí předvést, strčí s velkou pravděpodobností do kapsy i drahé hollywoodské blockbustery typu Transformers.
Už teď je jasné, že by se hra neměla do rukou dostat mladistvým.
Na Prototype se prostě těšíme. Přes ne úplně špatnou zápletku nečekáme příběhový opus, a to zejména z důvodu poskytnuté volnosti. Na ději hra ale nestojí. V první řadě tu je jeden z nejzajímavějších hrdinů za poslední léta, v druhé potom skutečnost, že ve velmi interaktivním New Yorku rozpoutá pekelný ohňostroj. A u něj bychom věru nechtěli chybět.Index očekávání: 90%