Když se v polovině loňského června objevily první informace o hře Project Eden, napřely se jejím směrem oči celého herního světa. Důvod byl prostý. Tato hra totiž vzniká v dílnách společnosti Core Design, která se proslavila především svou sérií akčních adventur Tomb Raider. Původní informace mluvily mimo jiné o tom, že v Project Eden budou převažovat akční prvky, o tom, že budete ovládat čtveřici speciálně vycvičených členů bezpečnostní služby a o tom, že půjde přepínat pohled mezi first person a third person. Nyní, více jak o rok později, vydali tvůrci hratelnou demoverzi. Můžeme tedy poměrně přesně zhodnotit, co všechno se tvůrcům nakonec podařilo do hry implementovat a jak Project Eden na první pohled vypadá.
Asi bychom se měli zmínit o příběhu, ale protože byl poměrně dobře vykreslen již v tomto článku a k dispozici je i samotné intro, projděme si jej jen ve zkratce. Děj je zasazen do vzdálené budoucnosti, kdy přelidnění Země již není prázdným pojmem, ale trpkou realitou. Nejbohatších lidí se to pochopitelně nijak nedotýká - ti i nadále žijí ve svých mrakodrapech a o starosti ostatních se moc nestarají. Ale dole, na zemi a pod ní, žije ta nejubožejší chudina a místní podsvětí. To by nijak nevadilo (těm bohatým), kdyby tam zároveň nebyly i životně důležité továrny. Jedna z nich však vypověděla službu a město je tak ohroženo. Na místo je tedy vyslána skupina čtyř specialistů, kteří mají za úkol vyšetřit, co se v továrně vlastně stalo a dát vše zase do pořádku. Ano, tušíte správně, právě o tuto čtveřici se budete starat.
Váš tým se tedy skládá ze čtyř lidí, přesneji řečeno ze tří lidí a jednoho kyborga. Každý z nich má pochopitelně jinou specializaci - a v tom tkví základ samotné hry. Mladá počítačová expertka Minoko dokáže nabourávat elektronické systémy a pomocí terminálů ovládat různá zařízení, Andre dokáže opravit takřka vše, na co narazí, a kyborg Amber je jakousi jednomužnou průzkumnou a zároveň likvidační jednotkou, kterou nezastaví ani nepřátelé, ani nic jiného. Této trojici velí zkušený veterán Carter, který kromě jiného dokáže nejlépe vyslýchat svědky a podezřelé. Z toho vyplývá jedno - hra bude zaměřena spíše na adventurní část než na samotnou akci. Tomu ostatně napovídá i ona vydaná demoverze, v níž sice narazíte na několik protivníků, ale jejich likvidace je pravděpodobně tím nejlehčím úkolem. O to více se však zapotíte při plánování postupu vpřed, otevírání různých cest, kombinování schopností svých svěřenců apod. Nejlépe vše asi popíše skutečnost, že zatímco napoprvé vám bude splnění mise obsažené v demoverzi trvat asi půl hodiny, napodruhé již vše stihnete za necelých pět minut (a spíš ještě o něco rychleji). Nepočítejte tedy příliš s nějakými krvavými přestřelkami a oslnivou umělou inteligencí vašich nepřátel. Ti zde budou spíše pro zpestření, těžiště samotné hry spočívá v něčem naprosto jiném.
Podíváme-li se na technickou stránku provedení Project Eden, nezbývá nám nic jiného, než uznat profesionalitu pracovníků Core Design. Vizuální ztvárnění postav i prostředí je na velice slušné úrovni, design je poměrně nápaditý a rozhodně není nějak sterilní. Majitelé slabších počítačů sice asi budou mít problémy se sekáním obrazu, ale při dostatečné konfiguraci (cca 500 MHz, 128 MB RAM) by hra měla běhat naprosto plynule. Bohužel, z jediné mise se těžko vyvozují závěry, ale pokud bychom měli porovnávat Project Eden s předchozími produkty tohoto vývojářského studia, musíme konstatovat, že stojí přinejmenším o stupínek výše než Tomb Raider. Konec konců, Project Eden je ve vývoji již dostatečně dlouho na to, aby se tvůrcům podařilo do něj zakomponovat vše, co měli v plánu.
V každé hře, v níž ovládáte více než jednu postavu, je jednou z nejdůležitějších věcí přijatelný interface. Zde rozhodně není na co si stěžovat. Přepínání mezi postavami i jejich ovládání včetně využívání specifických vlastností je naprosto intuitivní, čemuž ještě napomáhá zvýraznění aktivních objektů ve vašem okolí. Stejně jako u většiny her s third person perspektivou sice čas od času narazíte na problémy s kamerou, těm se však můžete vyhnout přepnutím do pohledu z vlastních očí. Jinak bych ale spíše doporučoval pohybovat se s volnou kamerou pověšenou za vašimi zády, přeci jen je to pro tento typ her příjemnější a máte lepší povědomí o dění a objektech ve vašem okolí.
Jak se tedy zatím zdá, bude Project Eden určen hlavně pro milovníky akčněji laděných adventur, v žádném případě však ne pro fanoušky klasických 3D akcí. Pokud bychom jej měli přirovnávat k Tomb Raiderovi, budete zde řešit mnohem více logických hádanek a akce jako taková bude stát spíše na pozadí. To ale rozhodně není na škodu - už delší dobu se na trhu neobjevila žádná akční adventura, která by vypadala opravdu dobře a zároveň potrápila naše mozkové závity. Takže vydržme ještě nějaký ten týden, až se objeví finální verze této hry, zdá se, že to bude stát za to.