Dobrodružství mladého hackera a jeho přátel, které vám vezme dech. Svět cyberpunku a moderních technologií, jenž je postaven na základech úžasných děl Williama Gibsona a Phillipa K. Dicka, filmů Bladerunner, Matrix a Ghost in the Shell.
Těmito slovy popisují vývojáři z ruského týmu Buka připravovaný titul Paradise Cracked na oficiálních stránkách tohoto projektu, jehož vydání máme skoro na dosah ruky. Pokud vám výše zmíněná, ať už literární nebo filmová díla nic neříkají, proč se nepodívat na tuto problematiku trochu obecněji? Cyberpunk se jako směr vyčleňuje na přelomu 70. a 80. let převážně v USA. Za jeho zakladatele bývá považován Bruce Sterling, John Shirley a W. Gibson jehož první román, Neuromancer je brán jako stěžejní dílo tohoto uměleckého a dnes již i myšlenkového hnutí. Gibson se mimo jiné zapsal do dějin, nejen těch cyberpunkových a literárních, svým termínem “cyberspace”, jehož poprvé použil v povídce “Burning Chrome”. Toto slovíčko bývá dnes skloňováno a překládáno nejen mezi poměrně malou komunitou příznivců hnutí, ale celým světem technologií a komunikací. Po Gibsonovi následovalo mnoho dalších autorů a literární cyberpunk se postupně vyvíjel, jeho metody se měnily až do stavu v jakém je dnes – bez ohledu na tento vývoj je jeho myšlenka víceméně stále stejná. Představit nám vizi blízké budoucnosti na základě naší přítomnosti. Odtud se dá “vystopovat” i původ termínu “cyberpunk” - již zhruba posledních dvacet let hýbou světem stroje, proto “cyber-” a již dvacet let existuje hnutí punku, jako revolty proti moci menšiny a společenskému systému, odtud “-punk”. Postupně tento žánr, nebo chcete-li směr, pronikl do filmu, hudby a obrazů. Tak dnes máme úžasné filmy jako Bladerunner, Johnny Mnemonic, eXistenZ a jiné. To, že nezmiňuji snímek Matrix je možná trochu záměrné. Tento film mne v mnohém velmi zklamal, poněvadž se podle mého jedná sice o poutavě a velice efektně ztvárněný film, ale s cyberpunkem to má, mimo prostředí, v němž se děj odehrává, pramálo společného. V neposlední řadě také máme japonskou větev cyberpunku, která vznikala prakticky souběžně s tou americkou. Tento, řekněme “východní”, druh se americkému v mnohém podobá, avšak ještě více se liší. Jeho hlavním médiem nejsou knihy, ale od počátku film. A to především film kreslený. Rozebírat tuto problematiku podrobněji by vydalo na samostatný několikadílný článek, proto vám jenom předhodím pár jmen, podle kterých se můžete řídit, v případě hlubšího zájmu o tuto problematiku. Z hraných filmů je to jednoznačně dvojice snímků Tetsuo a Tetsuo 2 a z kreslených (kterým se “odborně” říká “anime”) hlavně Ghost in the shell, Akira, Serial Experiments Lain a Neon Genesis Evangelion (poslední dva jmenované jsou seriály). Nyní si můžeme udělat přehled cyberpunku ve hrách na PC (je možné že nějakou vynechám, tak se na mne prosím nezlobte). Jedna z prvních, která je dodnes velmi poutavá a zábavná, nesla název Perihelion. Dále můžeme jmenovat hry jako: remake filmu Ghost in the Shell na PS1, Neuromancer na Amigu, na PC pak Syndicate, Syndicate Wars, System Shock 1 a 2 a (velmi povedenou) hru na motivy Bladerunnera jako “podkladu” pro samostatný příběh. No a nakonec jedny z nejlepších her, které kdy spatřily světlo světa – postapokalyptické ságy Fallout a Fallout 2. Obě tyto hry jsou kapitolou samy pro sebe, přečtěte si jejich recenze, nebudete litovat a samozřejmě si je poté zahrajte :o)). Jak je vidět, všechny cyberpunkové hry by se daly spočítat na prstech jedné mutantské ruky, proto každá zmínka o byť nejistém projektu přináší mnoho očekávání. Takto již čekáme na Fallout 3 a na další. A hra, kterou nám přináší Mist Games by toto čekání měla vyplnit mnohou hodinou zábavy a co možná více, učinit toto čekání nakonec zbytečným – kdo ví, jaké nakonec budou ty ostatní?
K dispozici máme momentálně pouze preview verzi hry a proto je těžké hádat, na kolik se bude finální produkt lišit. Již teď však mohu s klidem říci, že pokud se nic nepokazí, bude to dozajista velmi povedená hra. Na začátku článku jsem slovy autorů zhruba nastínil prostředí, ve kterém se hra bude odehrávat. Jedná se dle mého názoru o ideální podklad pro atmosférický, tajemný a dobrodružný příběh. Atmosféru a poutavost hry lze cítit i z této nedokončené verze – zasedl jsem zhruba o půlnoci pouze k zamýšlené instalaci, Paradise se nainstalovalo, nastavil jsem úroveň grafických detailů, zkusmo pustil hru a po chvilce se začalo rozednívat :o). Je těžké hodnotit hru v této fázi jako celek a mohlo by to vést k zavádějícím závěrům, proto spíše nastíním různé detaily a postřehy z (bohužel) nedlouhého hraní. Za vynikající tah považuji kompletní ruský dabing celé hry. Číňan žvatlající “Ja něpaňemaju što vy gavaritě” ve spojení s anglickými titulky “I don't know what you're talking about” působí velmi zajímavě a kontrastně “ :o))). Ale nemějte obavy, finální verze bude samozřejmě namluvena anglicky. Na začátku hry nebylo intro, a tudíž uvedení do děje bylo opravdu autentické. V roli mladého, nezkušeného hackera máte zjistit, kdo po vás jde a proč. Tato zápletka je v počátku hry trochu zatlačena do pozadí, hlavně díky tomu, že téhož človíčka hledá i policie a ten musí utíkat, seč mu síly stačí, aby si zachránil holý život. První hodiny na útěku ho zavedou do China Townu, kde má najít pár lidí, kteří by mohli být ochotni mu pomoci. Tam také můžete získat společníka do party, který vám bude velmi platný. Zpočátku vypadá Paradise Cracked na klasické RPG, pouze s jinými kulisami. Avšak posléze jsem postupně přišel na to, že do hry bude zamontováno spoustu prvků takticko-strategické akce tak, jak si třeba pamatujete ze hry Jagged Alliance 2. Vaše skupina se bude rozrůstat a postupně budete získávat zkušenosti a specializace, ale také budete muset před každým bojem velmi přemýšlet, jak ho zahrát, poněvadž zbraně v rukou nepřátel jsou nebezpečné a jedna rána z brokovnice může poslat zdravého silného bojovníka na projížďku po řece Styx. Avšak pokud zrovna nebojujete, herní systém jakoby vypadl z oka Falloutu – máte k dispozici PDA, která zaznamenává všechna důležitá fakta, loguje komunikaci s NPC, sděluje horké novinky ohledně dění ve městě, o změně silničních pravidel od příštího týdne etc... Inventáře, zbraně, systém nakupování, pohyb postav, to všechno je Falloutu podobné. Ba co víc – občas se mi zdálo, že autoři nějakou šikovnou vlastnůstku staršího systému pozapomněli okopírovat :o)) a ovládání se tím trochu znesnadnilo. Například když se mi povedlo někoho zabít, nestačilo kliknout na mrtvolu, abych jí prohledal, musel jsem kliknout na inventář a tam se mi objevilo co leží na zem. Celé město je rozděleno do standardních hexů, po kterých se můžou jednotlivci pohybovat, a které také určují dostřel zbraní a vzdálenost kterou za jedno kolo můžete ujít. Celá hra je totiž striktně hrána na tahy, takže i když nemáte v zorném poli nepřátele, stále musíte počítat kroky. Tahy ostatních jsou vám skryty, pokud se neodehrávají ve výseči, kterou vidíte. To vede místy ke zpomalení hry, protože pohyby ostatních elementů trvají občas celkem dlouho. Elementů píši proto, že ve hře se nepohybují pouze osoby, ale i tramvaje, stroje, roboti a celkově je prostředí poměrně živé. Počet NPC je také celkem vysoký, otázkou však je, jak velké bude jejich zakomponování do děje a zdali nebudou pouze “křovím”. Příjemně na mne zapůsobil i počet modelů postav – neprohlížel jsem je moc detailně, ale prakticky každý se něčím lišil (a to i v případě uniformovaných policistů).
Jak vidíte, opravdu je se na co těšit. Pokud hra bude mít hutný, dobře konstruovaný a nelineární příběh, dočkáme se určitě mnoha hodin opravdu zábavného hraní. Her s touto tématikou není nikdy dost a jejich hraní je radostí pro všechny příznivce RPG, Sci-Fi, cyberpunku a hlavně počítačů. V pokročilejší části hry by mělo dojít i na vloupávání se do cizích mainframů, posílání fiktivní pošty a jiných prvků. Hra by se tím odlišila od předchůdců, kteří byli zaměření buď hlavně na příběh (Fallout) nebo na taktiku a strategii (Jagged Alliance). Pokud tato kombinace vyjde, je pravděpodobné, že se bude jednat o velmi dobře a vysoko hodnocenou hru. Pokud si o Paradise Cracked chcete udělat lepší představu, mrkněte do naší galerie screenshotů.