Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O.R.B. - rouška tajemství odhalena

  12:00aktualizováno  12:35
Každý milovník vesmírných strategií jistě slyšel o hře O.R.B. Tento titul z dílny společnosti Strategy First je ve vývoji již několik let, kromě zajímavých screenshotů a pár kusých informací však o něm není známo zhola nic. Do rukou se nám naštěstí dostala preview verze, takže se podívejme, co pro nás má O.R.B. přichystáno.

O.R.BNelze se ubránit dojmu, že vesmírná realtimová strategie O.R.B. (Off-world Resource Base) je prokletá. Už přes dva roky vás informujeme o tom, jak daleko s jejím vývojem tvůrci (ne)pokročili, během té doby dokonce několikrát zazněly hlasy, že tato hra světlo světa nikdy nespatří. Není to však tak napínavé. Na důkaz toho, že projekt neupadl v zapomnění, nám společnost Strategy First nedávno poslala preview verzi. Můžeme tedy doufat, že se "Mimozemské těžařské základny" přece jen dříve nebo později dočkáme. Máme se ale po těch letech ještě nač těšit?

Verze, kterou jsme dostali k dispozici, má bohužel k finálnímu produktu hodně daleko - a to nemluvíme jen o kvalitách enginu a množství herních prvků. Aktuální build totiž obsahuje pouze tři lekce tutorialu a jednu jedinou misi za rasu Malusanů (detaily o nepřátelské straně Alyssianech zůstávají utajeny). Tato mise je navíc čistě bojová, takže skalní fanoušky žánru musíme hned na začátku zklamat - o těžbě, o stavění a vylepšování základny a o vymýšlení nových technologií zatím nevíme zhola nic. Musíme se proto spolehnout na slova vývojářů, když říkají, že na tyto nezbytné části každé pořádné vesmírné RTS nebude zapomenuto. O.R.BSkončeme však konečně s přehlídkou toho, co preview verze neobsahuje, a podívejme se na to, co v ní opravdu najdeme - a zkusme z toho odvodit co nejvíce podrobností.

Když loni na jaře producentka Strategy First Christina Gingerová oznámila, že práce na projektu O.R.B. navzdory neplánovanému ročnímu zdržení pokračují, prohlásila: "Můžeme nyní využít luxusu, který nám poskytuje tento čas navíc, a přidat do hry více vizuálních efektů a doplňkových funkcí. To je jeden z pozitivních rysů odložených vydání." V tomto směru jí musíme dát za pravdu. Co se týče grafického zpracování a systému ovládání, odvedli vývojáři práci na výbornou. Na těchto dvou prvcích pochopitelně kvality strategií většinou nestojí, ale lze je považovat za příjemný bonus, který může i průměrnému titulu zajistit slušnou dávku pozornosti médií i hráčů samotných.

Trojrozměrné zpracování hry je naprosto úchvatné. Kam se podíváte, tam něco je (podobnost se skutečným vesmírem tedy naštěstí nebude moc velká) - samá planeta, slunce, asteroid nebo světélkující mlhovina. A když už náhodou vaše oko zavadí o prázdný temný prostor, dříve nebo později se v něm objeví nepřátelská loď. Výbuchy a ostatní efekty O.R.Bvypadají velice realisticky, pokud se vaše eskadra zrovna otáčí, vidíte dokonce, jak se kroutí plazma šlehající z motorů. Na jednotlivé objekty tvůrci ani zdaleka nešetřili počtem polygonů, takže všechny lodě předvádějí detailní textury přibližující je "sci-fi realitě". Vývojáři splnili i svůj slib ohledně dynamičnosti prostředí - vše se pohybuje nebo rotuje, i když máme-li být upřímní, mnohem nápadnější je rotace než pohyb. Přesto je tím navozena poměrně slušná iluze "živoucího" vesmíru,  zvyšující požitek z hraní.

Největší problém vesmírných strategií, které koketují i s třetím rozměrem, je ovládání. Musí být snadné a intuitivní, přesto v něm musí být zohledněn nejen pohyb vpřed, vzad a do stran, ale také nahoru a dolů - vše pokud možno jediným kliknutím myši, žádné přímé řízení jako v simulátorech. Zde k tomu slouží navigační síť (můžete si ji kdykoliv vyvolat stiskem klávesy Ctrl), která určuje základní horizontílní a vertikální roviny. Chcete-li svou flotilu přemístit někam v prostoru, stačí si síť přesunout dle vašich požadavků, zadat konkrétní bod a můžete letět. To se pochopitelně týká jen waypointů, letíte-li k nějakému určitému cíli, nemusíte se nějakým zaměřováním obtěžovat, stačí kliknout na objekt.

O.R.B

Je však pravda, že zvláště konzervativní stratégové by mohli mít potíže s adaptací na trojdimenzionální zpracování. Pro ty je zde připravena jednoduchá mapa, na níž jsou přehledně zobrazeny všechny okolní objekty. Nejedná se jen o nějakou kosmetickou záležitost - pokud chcete, můžete prakticky celou hrou projít v tomto módu a vyhnout se tak případné dezorientaci. Nebudete sice zrovna svědky žádných vizuálních orgií, ale zato budete přesně vědět, kdo se kde nachází. Při hektičtějších soubojích se dokonce vyplatí tento pohled na bojiště i v případě, že v ostatních případech spoléháte na svou prostorovou představivost - 3D zpracování je sice hezké, ale vždy máte výhled jen na část svého okolí a chybí vám ten správný nadhled. Srdce hráčů nejspíš potěší i možnost zrychlit tok času až osminásobně nebo jej naopak úplně zastavit.

Dojde-li k souboji, a věřte, že si jich užijete dost a dost, začnou promlouvat zbraně, štíty - a fyzikální síly. Ty mohou hrát dokonce větší roli, než zbraně a štíty dohromady. Nemyslete si, že kdo má větší laser, ten zákonitě vyhrává. Skutečnost je trošku jiná. Malé hbité lodě mají oproti nemotorným kolosům totiž jednu nespornou výhodu - O.R.Bdokáží provést nálet, během několika vteřin se obrátit a útok zopakovat; a to dřív, než se posádka velkého korábu stačí vzpamatovat. Tvůrci evidentně nezapomněli na to, že obrat ve vesmíru nějakou dobu trvá. Kdo tuto skutečnost nehodlá ve hře O.R.B. brát na vědomí, ten si rovnou může stoupnout do řady s ostatními poraženými.

Tím jsme bohužel vyčerpali vše, co lze z preview verze zjistit. Zdá se vám to málo? Nejste sami, mám ten samý pocit. Vesmírné strategie bývají velice komplexní, ale O.R.B. se tak zatím netváří. Ano, v tutorialu byl jistý náznak základny, v samotné misi jste pak byli svědky obsazování na minerály bohatého asteroidu, hru to však nijak neovlivnilo. Pochopitelně, že ve finální verzi toto všechno bude v plné kráse a připojí se k tomu ještě vynalézání nových technologií, zatím ale nemůžeme předem odhadnout, na co se můžeme těšit - nebo čeho se obávat. Doufejme, že se skutečný stav věcí dozvíme dříve než za rok.

Autor:
  • Nejčtenější

Jen 15 minut slávy? Kdeže, dívka, co plive na penis, nově streamuje na Kicku

Američanka Haliey Welchová, známá celému internetovému světu spíše jako „Hawk Tuah Girl“ chytila příležitost za pačesy. I když její video, ve kterém bezelstně na kameru předvádí, jak zaručeně orálně...

10. října 2024 28

Nerozdýchali skvělá hodnocení novinky, na protest zfalšovali skóre recenzí

Remaku hry Silent Hill 2 věštila jistá skupina hráčů neúspěch. Těšili se na moment, až hra neobstojí ani u kritiků. Když však vyšly recenze, které hru vychválily jako jednu z předních her roku, tito...

9. října 2024 17

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....

7. října 2024  17:16 13

Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit

Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.

6. října 2024 14

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zablokovali i platící zákazníky. Co to správce herního enginu popadlo?

Sociální sítě poslední zhruba týden řeší chování správce profilu herního enginu Godot, který začal ve velkém blokovat uživatele i vývojáře her. Ti se ohradili proti tomu, když správce označil engine...

4. října 2024 46

Bylina bude Diablo z prostředí slovanské mytologie

Žánr diablovek příští rok rozšíří i zajímavě vypadající Bylina. Ta klasické porcování davů nepřátel osvěží originálním zasazením, tvůrci se totiž inspirují ve slovanském folklóru.

11. října 2024  13:38 2

KVÍZ: Četli jste v devadesátkách herní časopisy? A pamatujete si z nich něco?

Herní časopisy pomáhaly v devadesátých letech zásadním způsobem formovat tuzemskou herní scénu. Vlastní jim byl neformální projev, společné nadšení pro věc a velmi specifický (dnes bychom řekli, že...

vydáno 11. října 2024

Disney Epic Mickey: Rebrushed

vydáno 10. října 2024  15:15,  aktualizováno  15:21

Disney Epic Mickey: Rebrushed

vydáno 10. října 2024  15:15

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...