Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

No Man‘s Land – preview + první dojmy

  12:00aktualizováno  10. října 9:50
Po American Conquest a WK: Battles letos vyjde další zajímavá RTS, která nezapadá mezi úplné trháky, ale zaujme zajímavým prostředím, grafikou a novými nápady. Více v preview a dojmech z dema - recenze příští týden.

NO MAN'S LAND
Výrobce: Related Designs
Vydavatel: CDV
Datum vydání: 2. polovina 2003
Homepage
Minulý rok přinesl do žánru realtimových strategií dva výborné kousky: na Age of Mythology a Warcraft III se bude díky jejich hratelnosti a spoustě nových nápadů vzpomínat i za pár let. Přestože v posledních měsících vyšly hry pro masový trh (C&C: Generals, Rise of Nations a Frozen Throne), není tento rok ve znamení bůhvíjaké originality. Ono toho totiž v žánru RTS ani moc nového vymyslet nejde, proto letos vyšly a ještě se chystají spíše sympatické a zábavné kousky, které dostávají známky něco přes osmdesát procent – k American Conquest nebo WK: Battles by se letos měla přidat i hra No Man‘s Land (dále jen NML), jež rozhodně nebude vyloženým AAA titulem, ale na druhou stranu potěší každého, kdo od dob Dune 2 viděl většinu realtimových strategií.

No Man’s LandNML čerpá z poměrně neomšelého prostředí kolonizace Ameriky, námořních bitev a vyhánění domorodých indiánů z jejich původního prostředí. Ve třech na sobě nezávislých kampaních, které se odehrávají od příjezdu prvních evropských lodí, až po bitky o železnice, se vystřídá několik hratelných stran. Evropané jsou zastoupeni Angličany a Španěly, americký kontinent zase původními indiány a směskou kolonistů, kteří se v průběhu staletí stali Američany. Autoři do plné verze slibují rozsáhlý a barvitý příběh stejně jako podstatné rozdíly mezi jednotlivými skupinami, ale z demoverze čítající dvě mise se toho moc vyčíst nedalo.

Management zdrojů počítá se třemi základními surovinami – jídlem, dřevem a zlatem. V těchto ohledech NML využívá osvědčených principů a nesnaží se vymýšlet nic nového. Jídlo se získává lovem, rybařením nebo pěstováním na farmách a zlato stavěním dolů na vhodných nalezištích. Základy ekonomiky a získávání surovin se mezi jednotlivými stranami neliší, zato výzbroj a způsoby boje už ano. Zatímco Angličané a Španělé mají k dispozici dělostřelecké zbraně, obranné valy, věže a No Man’s Landmocné námořnictvo, indiáni spoléhají na své šamany, průzkum, duchy předků a rychlou pěchotu vyzbrojenou primitivními luky a oštěpy.

Atmosféra kolonizačních bojů je hře vidět úplně všude. Vyprávění příběhu a zadávání úkolů se děje skrz dnes oblíbené in-game animace na pozadí šumícího moře a pobíhajících krocanů. První mise dema se odehrává na několika ostrovech, kde se Španělé snaží chytit korzára v anglických královských službách, Francise Drakea. Spíše než originalitou (stačí postavit osm lodí a vrhnout se na nepřítele) zaujme mise prostředím a pestrou grafikou, která s jemným nádechem zapadajícího slunce perfektně vykresluje atmosféru námořních bojů šestnáctého století. Ani náplň druhé mise není původní, místo toho je aspoň pekelně těžká. Do uplynutí časového odpočtu musí hráč ubránit svou pevnost před nájezdy nepřátel, kteří disponují zhruba šestinásobně větším vojskem. I na nejlehčí obtížnost počítač díky přesile vyhrává, ovšem po osahání jednotlivých typů jednotek se dá vykouzlit alespoň vyrovnaná partie. Obranné věže jsou normálně k ničemu, obyčejní vojáci z nich sice střílí, ale až kanóny schované vevnitř svou palbou dotírajícího nepřítele pořádně propečou. Vyplatí se taky vytrénovat pár koní a No Man’s Landjízdou otravovat nepřátelské dělostřelectvo, které jinak bez zábran pálí na pevnost a ničí zdi. Ani v NML nechybí hrdinové, každý má své speciální vlastnosti a dovednosti (například házení dynamitů). V duchu tradic nikdo z nich nesmí mít zkřivený ani vlásek, takže se do boje – ačkoli by se jejich pomoc dost hodila – mohou nasazovat jen občas.

V demoverzi se dobře ukázaly vazby mezi jednotlivými typy jednotek, a i když má základní voják s puškou bůhvíjak velké zdraví, jeden zásah dělem nadělá z celého oddílů pěšáků náplň do rakví. Každá jednotka v průběhu bitev nabírá zkušenosti a ty s vysokou hodností se stávají vražednými nástroji, které si poradí s polovinou nepřátelské armády. Třebas takový vycvičený útočný anglický pes zakousne během chvilky několik krků. Aby zkušení vojáci přehnaně nedominovali bitevním pláním, budou v plné verzi nájemní vrazi vystupující jako neovladatelné postavy. Vždy si najdou člověka, za jehož zabití dostanou odměnu, a pustí se do něj. Onou osobou, na kterou se pořádá lov, může být elitní nepřátelská jednotka, když ale oponent vypíše vyšší odměnu, nájemní vrazi se obrátí a půjdou po hráči.

No Man’s Land No Man’s Land No Man’s Land

Amerika byla v době příjezdů zlatachtivých Španělů panenskou končinou, a tak se po zemi se prohání spousta zvěře. Volně pobíhající koně mohou být zkroceni a osedláni, Evropané si navíc mohou ve stájích cvičit svoje vlastní, zatímco indiáni si je musí najít v přírodě. Koně budou jakousi další surovinou; kterákoli jednotka na ně může nasednou, čímž získá větší rychlost a výhodu nad ostatními. Zabitý jezdec po sobě vždy zanechá netknutého koně, kterého ihned může obsadit někdo jiný.

No Man’s LandKromě toho hra přijde s několika novinkami, zajímavě například zní jakási protivylepšení kontrující nepřátelským vynálezům. Zejména indiáni by měli vynikat touto vlastností, která třebas v podobě moru bude zpomalovat produkci jídla ostatních národů. Autoři do plné verze slíbili i železnice, zatím ovšem neoznámili, k čemu budou a jestli vůbec půjdou stavět jako normální budova.

Grafika na první pohled trochu připomíná Age of Mythology. Chtělo by to možná ještě zapracovat na animacích postaviček, ale s prostředím a budovami si grafici vyhráli. Lodě díky měřítku, které aspoň částečně dodržuje rozdíly mezi pidi panáčky a velkými budovami, působí jako opravdová a mocná plavidla. Každý národ má svou vlastní odlišnou architekturu, španělské budovy silně připomínají kulisy seriálového Zorra, indiáni žijí ve svých typických teepee a stavby kolonistů navozují představu divokého západu. 3D zobrazení zaručuje při zachování přehlednosti možnost přibližování a oddalování pohledu stejně jako změny denních dob a různé počasí. Doporučení požadavky byly stanoveny na procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM a GeForce 3 a podle demoverze se zdají docela reálné.

NML se zatím tváří jako vyloženě osmdesátiprocentní hra, která se sice neřadí mezi nejbombastičtější tituly svého žánru, ale potěší svou originalitou a svěžestí. Datum vydání, jak už to bývá a vždycky bude, se párkrát posunulo, a tak CDV pro jistotu přesunulo hru do kolonky 2. polovina 2003.

Autor:
Témata: bitka, Loď, Warcraft
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...