Need For Speed: Shift začínají od nuly. Dojmy jsou pozitivní

  0:02
Konečně přišla změna, která byla potřeba. Čtěte naše dojmy z hraní nového závodního dílu.

Need for Speed: Shift

EA Czech 22.09.2009 PC

iDNES.cz

90%
Herní karta
Fotogalerie1

Need for Speed: Shift

Need for Speed: ShiftSérie Need For Speed potřebovala změnu. Naštěstí si to uvědomili i lidé z EA a další pokračování se ponese ve zcela odlišných kolejích, než na jaké jsme v rámci značky zvyklí. Nenáročné arkádové závodění vystřídá poněkud serióznější simulace.

Na úvod to zní možná příliš radikálně. Věci ale nejsou tak černobílé, jak se zdá. V první řadě by jistě nebylo nejlepší, kdyby se z čiré arkády stala tuhá realita. Nebojte, podle autorů by měl Shift uspokojit běžného hráče i ostříleného závodníka.

Trocha teorie neuškodí
Předmětem dnešního preview jsou dojmy z prezentace, na níž jsme si vyzkoušeli, jakže se nový přírůstek populární série hraje. Součástí tohoto sezení bylo i shrnutí základních herních aspektů, o nichž si něco řekneme na následujících řádcích, abychom poté přešli k samotnému pocitu z jízdy.

Need for Speed: ShiftNebude od věci začít tím, že si povíme, kdo za hrou stojí. Název vývojářského studia Slightly Mad vám nejspíš nic moc neřekne. Fakt, že studio tvoří lidé, jež se podíleli například na GTR 2, toho poví o mnoho víc.

Už jen tahle skutečnost dává tušit, že se máme na co těšit. Podle dostupných informací si ze hry půjde udělat jak tuhou simulaci s propracovaným modelem poškození, tak benevolentnější arkádu. Navíc s možností upravovat schopnost protivníků a realističnost jízdního modelu nezávisle na sobě. Na své by si tak měli přijít opravdu všichni.

Velmi podstatný je důraz na pohled z kokpitu. Mnohdy se setkáváme s tím, že ve hře úplně chybí. Shift na něm staví.

Tratě a vozy – to je základ!

V souvislosti se Shiftem se hovoří o 18 okruzích, na nichž se nachází 50 tratí. Nalezneme zde jak ty podle skutečných předloh, tak řadu smyšlených.

Z první skupiny jmenujme například legendární Brands Hatch, Silverstone nebo Spa-Francorchamps. Zdaleka největší výzvou bude nechvalně proslulá Severní smyčka Nürburgringu – Nordschleife. Vzhledem k přítomnosti Driftu se dočkáme i okruhů spojených s ním – například Ebisu Circuit.

Kromě tratí reálných najdeme i několik smyšlených a tak se proženeme ulicemi Tokia nebo třeba Londýna.

Co do počtu vozů je číslo o něco vyšší – přes 70 kousků. V Shiftu se objeví zástupci poměrně slabších (např. VW Scirocco třetí generace) i opravdu silných (Pagani Zonda F, Bugatti Veyron) kategorií. Na své by si měl přijít každý.

V praxi bychom se tak měli snadněji vžít do virtuálního řidiče a společně s ním pociťovat všechny nárazy, třesy a vrtochy vozu. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že se zpracování pohledu z kabiny opravdu povedlo.Need for Speed: Shift Byť není kamera nejpřehlednější, tak nejatmosféričtější rozhodně ano. Je celkem logické, že nebudou chybět ani běžnější pohledy – třeba "za autem" nebo z předního nárazníku.

Podle toho, jací jsme řidiči, se bude utvářet tzv. profil řidiče (Driver Profile). Ten reflektuje, jestli řídíme jako dobytek a bereme s sebou všechny okolo, anebo se prezentujeme profesorskou jízdou. V závislosti na stylu ježdění (v kariéře, samostatném závodě nebo online) je nám poté přiřazena jedna z osobností.

Během hraní získáváme body do profilu, které se připíší za agresivní jízdu, a třeba i za tu přesnou. Po dosáhnutí jejich určitého počtu se dostaneme na vyšší úroveň ala RPG. Dalším měřítkem hráčovy "kvality" Need for Speed: Shiftbudou odznaky, které mu jsou přiděleny například za určitý počet předjetí.

Naše hráčská osobnost, náš způsob jízdy pak bude mít vliv na to, jaká auta a díly se nám zpřístupní.

Tím jsem nakousl tuning. Ten se série drží i nadále, ale protentokrát by měl zacházet do daleko komplexnějších vod. Znovu bychom se měli dočkat vizuálního a výkonového vylepšování vozidla s tím, že vše bude mnohem realističtější než dříve. Veškeré úpravy by měly ovlivňovat chování krasavce více, než tomu bývávalo. Dočkáme se i vzhledové úpravy vnitřku kokpitu. 

Vlastní dojmy z hraní

Na prezentaci jsme měli možnost otestovat dvě tratě a pět automobilů. Jízdní model byl nastaven někde ve zlatém středu a protivníci spíše jen brzdili provoz. Hrálo se na X360 gamepadech.

První chvíle se nesly za doprovodu následujícího (po většinou vnitřního) monologu: „Jej, ono to nebrzdí. Ou, to by v reálu muselo bolet. Aha, asi jsem skončil na střeše. Sakra, další zatáčka,“ a tak dále.

Need for Speed: ShiftPostavit Shift třeba vedle Carbonu, to je nebe a dudy. Do zatáček musíte brzdit s dostatečným předstihem, auto na silnici nedrží jako přikované a za výzvu se dá označit už jen ovládnutí samotného vozu. Ano, konečně přišla změna, která byla potřeba!

Mezi jednotlivými auty byly cítit rozdíly, avšak nejen co do rychlosti, ale i jejich chování. Zatím se tedy nezdá, že nám bude servírován stále stejný jízdní základ pouze s drobnými obměnami.

Primárním klíčem k úspěchu se stane také dobrá znalost trati. Trávit většinu času v kačírku (nebo ve zdi) k vavřínům nepovede. Alespoň na vyšších obtížnostech.

V subjektivnějším zhodnocení nebudu šetřit chválou. Pohled z kokpitu je opravdu atmosférický.Need for Speed: Shift Pro všechny kamery obecně platí, že cítíme, jak auto nedělá přesně to, co mu poručíme nebo co bychom čekali. Musíme být vždy ve střehu, abychom mohli reagovat na jeho chování.

Graficky titul působil velmi pěkně. Tratě byly opravdu propracované, ačkoli v té rychlosti moc času na jejich obdivování nezbylo.

Sám jsem si vyzkoušel, že projet trať co nejrychleji byla opravdu výzva (účastníci prezentace měli zvláštní motivaci). Dovedl jsem kroužit několik kol v kuse, jenom abych se pokaždé o trochu zlepšil. Situace, která byla v sérii dosud nevídaná – hráč se nebude snažit pokořit jen protivníky, nýbrž i samotné auto, potažmo záludnosti trati.

Need for Speed: ShiftJízdní model na mne zapůsobil skvělým dojmem, a trochu vyvstává otázka – je tohle ještě vůbec NFS?

Pokud se podaří spojit napsané „na papíře“ s tím, co jsem viděl, tak se máme na co těšit. Zatím vše nasvědčuje tomu, že před námi stojí počin, který je v sérii Need For Speed nevídaný.

Hra vychází na PC, XBOX 360, PS3 a PSP. Na konec srpna je plánované demo.

Autor:

iDNES.cz

90%

Čtenáři

80% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Stahujte zdarma skvělou českou oddechovou hru, máte na to týden

Vynikající česká hra Botanicula od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Cílem je zachránit semínko z domovského stromu ze spárů parazitů.

Trochu se škube, ale vypadá skvěle. První dojmy z předělávky Oblivionu

Bez varování oznámený a vydaný remake legendárního The Elder Scrolls IV: Oblivion dorazil i na zařízení v naší redakci. Hru pilně testujeme, na recenzi však budeme potřebovat víc času, tak nejprve...

26. dubna 2025 0

Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...

25. dubna 2025  11:37 3

Český Chuchel je dočasně zdarma, na stažení máte týden

Vynikající česká hra Chuchel od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Její hlavní hrdina touží po jediném – získat třešni, kterou mu ukradl záhadný padouch.

25. dubna 2025 1

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

25. dubna 2025 1

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 1

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

24. dubna 2025 10

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 10

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 26

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.