Měli jsme tu Japonsko, středověk, Řím i imperiální dobu. Zaznívaly hlasy, že dále se půjde buď cestou pokračování zasazených do již prozkoumaných období nebo třeba vytěžením první a druhé světové války. Možná se ještě dočkáme. Ovšem ze všeho nejdřív okusíme, jaké bylo býti na přelomu 18. a 19. století Napoleonem, případně jeho nepřáteli.
Už po vydání strategie Empire: Total War se šeptalo, že by případný datadisk mohl mít něco společného právě s Napoleonem. Nakonec se to ukázalo jako pravda a navíc to nebude jen prostý datadisk, nýbrž menší, samostatně spustitelné pokračování série.
Napoleon: Total War nabídne tři oddělené kampaně, ve kterých zažijete kariéru malého, zpupného a nesmírně úspěšného vojevůdce.
Pokud čekáte, že se na počátku kampaní opět dostanete na rozsáhlou strategickou mapu, která v Empire dosáhla rozměrů bezmála celé zeměkoule, budete zklamáni. Pokračování se totiž odehrává na oddělených fragmentech mapy.
Nejprve budete bojovat o Itálii, pak o Egypt a nakonec o celou Evropu. Jak to ostatně zakusil samotný Napoleon.
Omezení se týká také národnostní volby. Například první a druhé tažení je výhradně určeno jen Napoleonovi a jeho francouzské armádě, zatímco všichni ostatní jsou nepřátelé a není možné za ně hrát. Ve třetí kampani si potom zahrajete i za velmoci jako Prusko nebo Anglie.
Aby toho náhodou nebylo málo, třetí, evropská, kampaň bude hratelná také v kompetitivním multiplayeru. To znamená, že proti sobě nastoupí dva hráči a budou se přetahovat o moc v Evropě. Ještě před započetím prodeje Napoleon: Total War chce studio Creative Assembly uvolnit multiplayerový mód i pro tahové tažení na strategické mapě také pro Empire: Total War. Stane se tak prostřednictvím bezplatného patche.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že tím jediným zajímavým na hře je ona třetí, nejrozsáhlejší kampaň, není tomu tak bezvýhradně. Každé z tažení hráče postaví před jiné výzvy. V Itálii Napoleon povede nezkušené jednotky do prvních bojů. Cíle nejsou tak rozsáhlé. Stačí dobýt několik měst.
Do Egypta se vypraví s elitními vojáky, proti nimž se postaví angličtí vojáci z povolání. Přitom je zapotřebí co možná nejvíc šetřit vojenskou silou, protože získat posily není vůbec snadné.
Teprve ve třetím tažení se vám pod rozkaz dostane celé francouzského vojsko i námořnictvo. Generály už nebudete rekrutovat pomocí poplatků ve zlatě, nýbrž svým jednotkám přidělíte předdefinované velitele s individuálními talenty. Jeden generál tak bude lépe bojovat v horách, jiný si zase libuje v obléhání.
Přínosné jsou rovněž nové suroviny. Třeba v italské provincii chovají obzvlášť kvalitní koně. Pakliže se vám tento kus země podaří dobýt, zvýšíte bojovou sílu svého jezdectva.
Větší roli by měla hrát také starost o jednotky. Budete muset vybudovat skladiště a zakládat statky. Bez patřičné výživy armády v nehostinném terénu, jako je egyptská poušť nebo ruská step, utrpí velmi rychle citelné porážky, aniž by se o ně musel nějak více přičinit sám nepřítel.
Bude rovněž záležet na stavu protivníkových armád. Jak na tom jsou, zjistí špioni. Ve třetí kampani si užijete plnými doušky i diplomacii. Nabídka vyjednávacích možností je přitom oproti Empire: Total War širší.
V Napoleon: Total War se ale nedočkáte jen vylepšení tahové složky hry, nýbrž i realtimových bitev. Například dělové koule budou mít poprvé vliv na terén a budou hloubit krátery.
Kolem generálů se rozprostírá vlivová zóna, takže byste se měli pokoušet nahnat do ní co možná nejvíc jednotek a nenechat je roztroušené po bojišti. Kdo je v této zóně, bojuje lépe. Proto se vyplatí vyslat generály na frontu, byť hrozí, že je ztratíte.
Mušketýři dokáží rychleji obsazovat a čistit domy, aby se ve městech mohli rychleji posunovat od budovy k budově. Novinky se týkají i námořních bojů. Tak třeba menší škody na lodích bude možné opravovat ještě za bitvy.
Zatím zůstává otázkou propojitelnost s Empire: Total War, nebo lépe řečeno retroaktivita novinek na kampaň v Empire. Pravdou je, že předchozí datadisky nic takového nenabízely, takže jsme spíše skeptičtější.
O kvalitu Napoleon: Total War si každopádně starosti neděláme. Creative Assembly už jasně dokázali, že velkolepý mix z tahového tažení a realtimových bitev prostě umí lépe než kdo jiný. Zbývá jen doufat, že kampaně budou stát opravdu za to, když už neohromí svým rozsahem.