Úterý 30. května 2023, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 30. května 2023 Ferdinand

Middle-Earth Online

  12:00
Představte si, že už si nemusíte o úžasném světě Středozemě jen číst. Že se můžete stát sličným elfem, hbitým hobitem, silným trpaslíkem či hrdým člověkem a postavit se Sauronovým stvůrám.

Kdykoli se objeví byť jen sebetišší zvěsti o tom, že se chystá hra ze světa stvořeného geniálním spisovatelem Johnem Ronaldem Reuelem Tolkienem, herní žurnalisté a samotní "řadoví" hráči se mohou zbláznit nadšeným očekáváním. Může skončit neblaze, jak dokázala nemastná neslaná hra Fellowship of the Ring založená na filmové licenci. Avšak pokud jde o MMORPG Middle-Earth Online, o kterém si budeme povídat dnes, nemáme nejmenší obavy, že by se tato historie opakovala. Poměrně nenápadná hra, o které se toho dosud moc neví a často se o ní nemluví, má jako jedna z mála potenciál ovládnout pole masivní RPG zábavy, přestože není bůhvíjak originální. Když si představíme, že se staneme sličným elfem, hbitým hobitem, silným trpaslíkem či hrdým mužem a sami se postavíme se zbraní v ruce Sauronovým skřetům, je nám nelehko u žaludku z nervozity. Zkrátka a dobře - samo prostředí a atmosféra Středozemě bude působit jako největší tahák a autoři nebudou nuceni vymýšlet kdovíjaké inovace.

Autoři. Ano, autoři, ale kdo to vlastně je? Na Middle-Earth Online pracuje zkušený tým Turbine Entertainment, který má za sebou již dvě velké MMO hry - Asheron's Call, datadisk a jeho nedávno vydané pokračování, navíc producentem je dobře známý Chris Taylor, který se v herním průmyslu pohybuje již více než dvacet let a naposledy se postaral o Dungeon Siege.

Middle-Earth Online je pochopitelně založena na ději knihy. Chris Taylor v jednom z rozhovorů přímo slibuje, že se dočkáme událostí, které kniha popisuje, a setkáme se i se známými postavami – Frodem, Gandalfem, Aragornem, Sarumanem a dalšími. Tyto klíčové osoby nebudou pochopitelně hratelné, budou to NPC, ale na celou hru budou mít zásadní vliv. Na druhou stranu, v Middle-Earth Online toho bude k vidění mnohem více než "jen" výprava Společenstva prstenu. Do rámce nadcházejícího střetu mocností zla a dobra zasadí autoři obrovskou spoustu questů, na které v knize ani jinde nenarazíte.

Dosud nebyl zveřejněn seznam hratelných ras, ale je jasné i bez nápovědy, že bude možné hrát za lidi, elfy, trpaslíky, hobity a další, zatím tajné rasy. Každopádně ale nebude možné hrát za zlé postavy a se skřety, zlobry, vlky či krutými Východňany se potkáte jen v roli NPC. Autentičnost Středozemě dodrží mimojiné jakási "jmenná policie" – autoři budou kontrolovat, aby jména odpovídala rázu světa a pokud budete chtít svou postavu nazvat třeba Ferda Mravenec, nepovolí vám to. Pro ty méně kreativní je připravena řada jmen typických pro každou rasu. Co se povolání týče, budete moci hrát řadu civilních postav (zajímavě zní například hostinský, ještě lépe kovář – kdo ví, třeba si jednou vykovete vlastní kouzelný prsten – a to by bylo něco!), ale samozřejmě také dobrodruhy ovládající bojová i magická umění.

I když – s magií to nebude tak úplně horké. Kdo knihy četl (kdo ne, ať se pořádně stydí!), ví, že kouzelníků se v nich mnoho nevyskytuje a magie nenabírá podoby ve hrách stokrát omletého fireballu, blesku, štítu a několika dalších typických kouzel. Stejně tak v Middle-Earth Online bude magie špatně přístupná, obtížná na studování a nejistá na použití. Některé rasy, jako například hobiti, ji pak nebudou moci používat vůbec.

Přesný RPG systém, který bude hra využívat, nebyl zveřejněn, ale z velké části má být založen na získávání zkušenosti a zlepšování si různých vlastností a dovedností. Taylor slibuje jednoduchou tvorbu postavy, postupem času získáte větší možnosti k její specializaci a rozvoji. Samozřejmá volba groupování s přáteli pro získání bonusů a taktického postavení proti nepříteli, můžeme tedy mluvit o spoustě malých společenstev. Dále bude možné se ženit, adoptovat jiné postavy a postavit si své vlastní sídlo, které bude odpovídat zvyklostem jednotlivých ras – na vyšších úrovních si budete moci sami na k tomu určených místech postavit hobití noru, dům, magickou věž či ještě něco honosnějšího. Zabydlování světa tímto způsobem bude pochopitelně opět kontrolováno a omezeno, aby si hráči nezakládali příbytky v nevhodných oblastech, ale ta možnost zde bude, což je důležité.

Už bylo řečeno, že se ve hře budete moci stát nejen dobrodruhem, ale také řemeslníkem. V Middle-Earth Online bude fungovat systém trhu. Zase je zde ono kouzelné slůvko: bude kontrolován. Kontrolován, aby nedošlo k přehlcení magickými předměty, což by zase neodpovídalo duchu Tolkienova světa. Hra bude vybalancována tak, aby jejich výroba – přestože bude možná – byla natolik obtížná, že ji zvládnou opravdu jen ti nejlepší.

Svět Středozemě bude i v Middle-Earth Online rozsáhlý a nebezpečný. Konkrétní čísla, kterými se vývojáři rádi chlubí (x tisíc kilometrů čtverečních, x milionů objektů – čtete to u každé druhé novinky), tentokrát k dispozici nejsou, nicméně cestování bude mnohem obtížnější záležitostí, než jsme zvyklí. Ve hře nebude teleportace a možností, jak se rychle a bezpečně přesunout, bude málo a budou hodně drahé. Cesta na jen trochu vzdálenější místo, nebude jen tak, budete se na ni muset připravit jako na opravdovou výpravu a zažijete při ní nejedno dobrodružství. Středozemě je divoká a nikdy nemůžete vědět, co se skrývá za nejbližším stromem…

Co se bojů týče, autoři sice slibují "unikátní" a "dosud jinde neviděný" systém, ještě však nevysvětlili, v čem spočívá, takže tyto reklamní řeči přeskočíme a řekneme si něco o důsledcích a průvodních jevech boje. Bylo již řečeno, že nelze hrát za zlé postavy (Chris Taylor trefně podotýká, že řešit problémy typu "hráč A, který hraje za Uruk-hai, se chce dát do party s kamarádem B, který hraje muže z Gondoru, a ono mu to nejde" by nebylo nejlepší), přesto se ve hře s největší pravděpodobností objeví – byť omezené – možnosti PvP boje. Není ještě přesně vyřešeno, co se stane po jeho skončení a jaké budou postihy za smrt či selhání v boji, to je jeden z problémů, na kterém se v současné době pracuje a bude se měnit i v průběhu plánovaného interního i veřejného betatestu.

Už vás asi zajímá, kdy to vypukne. Bohužel, v tom vás musím zklamat – neví se a Turbine se brání jakémukoliv oznamování dat. Každopádně jedno je jisté – plné verze se dočkáme až v roce 2004, a to kdo ví, zda se tento rok stihne veřejný betatest. Práce je hodně – a myslím, že pokud Turbine využijí čas účelně a přinesou nám skutečně po všech stránkách vypilované MMORPG z úžasného světa Středozemě, můžeme jim i nějaké to zdržení prominout.

Pozn. redakce - rozhodli jsme se nepoužít obrázky z první verze hry, která již měsíce není aktuální. Obrázky v tomto článku jsou pouze ilustrativní.


Pod čarou:
Middle-Earth Online to nikdy neměla lehké. Prvním majitelem licence byla Sierra, ta vytvořila hrůzné demo s fotorealistickými texturami, které naštěstí neprošlo a projekt šel k ledu do doby, než ho od Sierry odkoupila herní pobočka Vivendi, pro kterou také pracuje Chris Taylor. Taylor se stal oficiálním vyslancem na diskusních fórech, kde sbírá nápady, odpovídá na dotazy a uklidňuje pro-tolkienovské fanatiky. Otázky typu "bude hobit chodit pomaleji, když přejde bosou nohou přes potok" jsou poměrně běžné a Taylor na ně na všechny pečlivě odpovídá. Jeho pozdrav "pax, chris" (mír, chris) se stal skoro značkovým. Nezpomeňte, prosím, že vývoj Middle-Earth Online je teprve na samém začátku a zatím nebyly vypuštěny žádné ingame obrázky, pouze skicy, a to pouze pro papírové časopisy. Ještě ostřeji byl hlídán vývoj Star Wars Galaxies, kdy první informace pronikly na veřejnost až za dlouhou dobu. Rádiové utajení má smysl: návrháři nejsou znejistěni hnidopichy, nic se neřekne předem a očekávání na straně hráčů roste. Middle-Earth Online nicméně potáhne především z licence: připravte se, že to může být úplně obyčejná online RPG, která bude obsahovat vše, co má Dark Age of Camelot, Ultima Online a Asheron's Call.
-Pavel Dobrovský

Autor:
  • Nejčtenější

Díky AI si můžete popovídat s Amouranth. Zadarmo ovšem ani kuře nehrabe

Provokativní streamerka Amouranth začala poskytovat novou službu. Díky umělé inteligenci schopné realisticky napodobit...

RECENZE: Hrot je geniální české retro z éry tvrdého socialismu

Nad socialistickým Československem se stahují černá mračna. V ulicích Prahy se děje cosi zneklidňujícího. Místo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hra se stala obětí review bombingu, její vývojář přitom ani neví proč

Psaní zavádějících recenzí s cílem srazit výslednou hodnotu na agregátorech hodnocení, je v herním světě bohužel celkem...

Posolte šneka! Fanoušci organizují protesty proti změnám v populární hře

Fanoušci populární vojenské hry War Thunder vstoupili do otevřené války s vývojáři. I když ti z plánovaných změn na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Matka setřela hulváta, který na videoherním turnaji urazil jejího syna

Třiadvacetiletý profesionální hráč Enrique „Maister“ Hernández sice v turnaji v bojové hře Super Smash Bros. Ultimate...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

PREVIEW: Resident Evil v remaku čtvrtého dílu děsí i bez zombie

Po remaku druhého a třetího dílu hororové série Resident Evil se již brzy stejné péče dočká i ten čtvrtý. A podle...

Zombie akce Dead Island 2 se vyhrabala z hrobu a slibuje krvavý masakr

Před lety oznámená zombie akce Dead Island 2 se probrala z kómatu. Podle prvních ukázek a ohlasů se zdá, že se mají...

Bojovková legenda Street Fighter o sobě dává vědět. Šestý díl vypadá nadějně

Pokud jste fandové žánru bojovek, měli byste zpozornět. Revoluce se asi nechystá, ovšem i tak se zdá, že se Street...

Hráli jsme remake hororového Sherlocka Holmese. Originál v něm nepoznáte

Navzdory válce nepřestává ukrajinské studio Frogwares dělat hry. Chystaný Sherlock Holmes: Awakened je sice „jen“...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...

Po dlouhé nemoci zemřela královna rokenrolu Tina Turner. Bylo jí 83 let

Ve věku 83 let zemřela americká popová hvězda Tina Turner. Zpěvačka známá pro své strhující výkony a také mocné a drsné...