Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Max Payne – první dojmy ze hry

  12:00aktualizováno  12:30
Do naší redakce dorazil dnes odpoledne dlouho očekávaný Max Payne. Přinášíme vám čerstvé dojmy nashromážděné po dokončení prvních pěti kapitol hry, která spojuje atmosféru Pulp Fiction a Matrixu v jedinečný akční zážitek plný zkrvavených mrtvol, svištících kulek a tajemné atmosféry newyorkského podsvětí.

Max Payne

Ačkoliv se mohl zdát dnešní den v redakci celkem nudný, odpoledne vyvedlo všechny z omylu – poprvé jsme měli možnost okusit na vlastní kůži dlouho očekávanou akční hru Max Payne, kterou pod hlavičkou Take 2 vyrobili lidé z Remedy a 3D Realms (na E3 měli karavan hned vedle Illusion Softworks). Soudě podle ohlasu, který vzbudila naše novinka a video, jsme nebyli jediní natěšení příznivci akčních her s temným příběhem plným drog, krve a vůně spáleného střelného prachu. Nezbylo než se ponořit do hlubin New Yorku a vydat se coby tajný policista Max Payne po stopě tajemné drogy Valkyre, jejích tvůrců a distributorů.

Celým dějem hry prostupuje nesmírné násilí – po úvodní animované scéně se ostatně již první mise odehrává v Maxově domě, kde je právě několika šílenými narkomany mumlajícími cosi o příchodu neznámého mesiáše zavražděna jeho rodina. Procházet potemnělým domem a slyšet nářek umírající ženy za zablokovanými dveřmi, kde ji mučí šílenci, je i ve hře celkem záběr na nervy – ale bude ještě hůř. Jednotlivými úseky hry prostupují animované meziscény, Max Payne ve kterých je většinou někdo zabit, a navíc bude hráč až příliš často procházet místy, kde se buďto právě chystají popravit policisty (naštěstí se po první misi o nějaké kolegy nemusí Max starat – koneckonců jsou i po něm), nebo stopy krve rozmazané po zdi a podlaze svědčí o tom, že se jim to právě povedlo. Právě fakt, že se kromě vyložené akce, kdy nepřátelé padají k zemi jeden za druhým, ve hře objevují i násilné scény „refinovanějšího“ typu, je důvodem, proč autoři již při prvním spuštění hry nabízejí možnost zapnout „rodičovský omezovač“ – hry jako Max Payne prostě v celé své brutální nahotě dětem do rukou nepatří.

Valná část hraní se (díkybohu) točí kolem „klasických“ akčních scén – ve světě drogových kartelů se na vlídné slovo moc nedá, a tak doslova na každém kroku přicházejí ke slovu zbraně. V tomto ohledu je Max Payne celkem střídmý, a tak se není nutné bát, že by na nebohého detektiva vyběhlo dvacet protivníků najednou. Tvůrci hry se rozhodli „dávkovat“ nepřátele po malých skupinkách (tak do pěti lidí), které jsou ale doslova všude – ať již v místnostech, potemnělých chodbách, na toaletách, či v budkách strážných. Je vidět, že postavy mají implementovanou celkem solidní umělou inteligenci – většina z nich neútočí bezhlavě, ale snaží se skrývat za nábytkem a zbytečně se nevzdalovat zpoza rohů (vždy jenom vykouknou, vystřelí a zase zalezou). Max Payne Když dostane zásah Max, sníží se mu podle „vážnosti“ (rána z pistole do ruky ani tak nevadí, ale hlava ustřelená brokovnicí je zárukou okamžité smrti jak Maxe, tak nepřátel) ukazatel energie v podobě postupně červenající siluety postavy. Také výběr zbraní je zpracovaný zajímavým způsobem – jednotlivé číslice totiž nepřepínají mezi zbraněmi samotnými, ale spíše celými kategoriemi. Pod jedničkou tak postupně k ulomené trubce přibude i baseballová pálka, „pistolovou“ dvojku zase ovládnou beretty (ať již samotné nebo ve dvojicích) a velkorážní Desert Eagle, na trojce zase trůní brokovnice „pumpa“ a upilovaná lovecká, čtyřka je vyhrazená automatickým zbraním, pětka granátům, či molotovům – a tak to jde dál. Je zajímavé, jak moc se od sebe jednotlivé zbraně (i v rámci jedné kategorie) liší – například s dvouhlavňovou brokovnicí toho (narozdíl od Dooma) moc nezmůžete, a Desert Eagle zase ztrácí v konkurenci dvou menších pistolí najednou.

Fanoušci filmu Matrix by nyní měli zbystřit zrak. Již nemusí závidět svým oblíbeným hrdinům (tuším, že to byl hlavně Neo) schopnost neskutečně rychlého pohybu, kdy se letící kulky plouží kolem těl hlemýždím tempem – v Maxi Paynem si to můžete vyzkoušet na vlastní kůži. Vedle ukazatele energie v levém dolním rohu je symbol přesýpacích hodin, které se postupně doplňují. Max Payne Právě čas „naspořený“ v hodinách umožňuje provádění oněch zpomalených triků – pokud má postava dostatečnou rezervu, stačí zvolit směr skoku a stisknout speciální klávesu (ovládání Maxe kombinací klávesnice a myši je ostatně velmi přehledné a precizní). Hra se několikanásobně zpomalí, ale ovládání zůstane stejně rychlé – během letu, který trvá většinou kolem pěti sekund, tak není problém přesně zamířit a zničit protivníky v místnosti, kam se „normálním“ způsobem není možné prostřílet (jenom při tom ubývá čas v hodinách). Právě kvůli ohromné efektivitě palby ve zpomaleném režimu, kdy jsou vidět dráhy jednotlivých kulek (nebo broků v případě „pumpy“) zavedli tvůrci hry ono časové omezení – nelze tedy nepřetržitě zpomaleně poskakovat, Max si musí také chvíli odpočinout. Další přepnutí do zpomaleného režimu se děje automaticky hlavně ve chvílích, kdy zabijete posledního protivníka v dané místnosti či chodbě – jeho smrt si tak můžete vychutnat v dramatickém detailním pohledu, kdy však stále ještě funguje míření a tlačítko střelby. Ony kulky, které se stopovkou pomalu míjejí padající tělo tedy střílíte i v animační fázi vy a záleží jen na vás, zda si obraz podobnými „vylomeninami“ zpestříte. Další příjemnou vychytávkou je také vykřičník, který se nad postavou Maxe objeví ve chvíli, kdy prochází kolem nějakého důležitého místa (například stůl s dopisem) – Max Payne jeho prohlídka spustí sérii statických komiksových obrázků, na jejichž pozadí drsný detektivův hlas vysvětluje další události.

Po technické stránce se jedná o naprosto jedinečnou záležitost. Již z prvních screenshotů sice celá redakce věděla, že se na hráče chystá něco neskutečného, ale výsledek bezesporu předčil i optimistická očekávání – při pohledu na detailní textury (grafitti konečně vypadá jako grafitti), jedinečnou hru světel a stínů (nejlépe je to vidět při explozích, které osvětlují okolní stěny) a animované postavy vymodelované do nejmenšího detailu (včetně obličejových grimas) doslova „spadla čelist“ všem lidem v kanceláři, kteří bez jediného slova hltali dění na monitoru. Překvapivá byla také různorodost prostředí, ve kterých se Max pohyboval – rodinný domek napadený několika narkomany, podzemní prostory metra, se všemi turnikety, automaty na lístky, ale také služebními prostory a servisními vozy, moderní banka, zapadlý několikapatrový veřejný dům (včetně reálií v podobě plakátů, fotografií i tajných kamer) i volné prostranství na ulici s hořící cisternou v pozadí (mimochodem – plameny jsou zobrazeny velmi dobře, ať již hoří cisterna nebo „jenom“ molotov). Max Payne Drobné vady na kráse by se však našly i zde – například lampy svítí i poté, co se jejich žárovky rozprsknou po přesně mířené střele brokovnice. Rovněž animace umírajících nepřátel nevypadají v případě zásahu velkorážnými broky příliš věrohodně – protivník prostě vyletí do vzduchu, zaplachtí pár metrů dozadu (v případě trefy sedícího narkomana klidně i dva metry vysoko) vystříkne krev a tím to hasne. Proto není divu, že s přibývajícím zkušenostmi nahradila brokovnici „pumpu“ dvojice poloautomatických pistolí, se kterými vypadají přestřelky tak, jak opravdu vypadat mají. Příjemné překvapení přinesla i hardwarová náročnost hry – na redakčním Duronu 800 s 256 MB RAM a GeForce 2 GTS běžela grafika v rozlišení 1024x786x32bit a plných detailech (bez antialiasingu) naprosto plynule bez sebemenších známek zpomalení.

Není příliš obvyklé věnovat u akčních her hodně místa zvukovému doprovodu celé hry, ale zde je nutno udělat výjimku – právě zvuky totiž nemalou měrou dotvářejí fantastickou filmovou atmosféru Maxe Payna. Přestavte si, že se blížíte ke dveřím, za kterými slyšíte, jak se dohadují dva mafiáni. S kvalitními stereosluchátky není problém zjistit, kde přibližně postavy stojí, a tak po vpádu Max Payne (respektive matrixovském „vletu“) dovnitř neomylně nacházíte své cíle. Některé dialogy jsou místy až komické – z vedlejší chodby na vás například zaútočí padouch, který okamžitě zmizí za roh. Za chvíli odtamtud slyšíte, jak se trojice lidí hádá o tom, kdo z nich půjde nevítaného návštěvníka dorazit. Jindy z ničeho nic zazní obrovská expoze, ze stropu spadnou kusy omítky a je na vás, abyste se vydali podívat, co se vlastně stalo. O takových všudypřítomných drobnostech jako vrzání dveří, šumění vody nebo sykot prostřeleného minimaxu se jistě není potřeba zmiňovat – zkrátka a dobře Max Payne dokáže kombinací skvělé grafiky a ještě lepších zvuků hráči navodit autentickou atmosféru nebezpečného světa narkomafie.

Zatím je příliš brzo hru hodnotit, koneckonců je to první den, kdy se Max Payne objevil na monitorech redakčních počítačů, ale již teď je jasné, že se vývojářům z Remedy a 3D Realms povedl vytvořit skvělý titul, který bude rozhodně aspirovat na nejlepší hru letošního roku. Narozdíl od jiných, mnohem více hypovaných projektů (že, pánové z Lionheadu) má podle všeho reálnou šanci toto ocenění získat – strhující atmosféra, originální nápady a dokonalé technické zpracování hráče do křesla doslova přimrazí.

Autor:
Témata: Karavan, Kartel, napadení
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Škoda představila závodní elektroauto, objeví se ve hře Gran Turismo

Poprvé ve víc než čtvrt století dlouhé historii závodní série Gran Turismo dostanou její hráči...

Autoři prvních The Elder Scrolls chystají novou hru. Má být zase obrovská

Dvojice herních vývojářů, která stála u zrodu dodnes oblíbené série The Elder Scrolls, představila...

85 %

RECENZE: Stellar Blade je poctivá řežba, která se nebojí násilí ani erotiky

Měla to být jen klasická výplňovka vydavatelského plánu ve slabším období roku, nakonec se však...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...