Středa 28. září 2022, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. září 2022 Den české státnosti

Max Payne – první dojmy ze hry

  12:00aktualizováno  12:30
Do naší redakce dorazil dnes odpoledne dlouho očekávaný Max Payne. Přinášíme vám čerstvé dojmy nashromážděné po dokončení prvních pěti kapitol hry, která spojuje atmosféru Pulp Fiction a Matrixu v jedinečný akční zážitek plný zkrvavených mrtvol, svištících kulek a tajemné atmosféry newyorkského podsvětí.

Max Payne

Ačkoliv se mohl zdát dnešní den v redakci celkem nudný, odpoledne vyvedlo všechny z omylu – poprvé jsme měli možnost okusit na vlastní kůži dlouho očekávanou akční hru Max Payne, kterou pod hlavičkou Take 2 vyrobili lidé z Remedy a 3D Realms (na E3 měli karavan hned vedle Illusion Softworks). Soudě podle ohlasu, který vzbudila naše novinka a video, jsme nebyli jediní natěšení příznivci akčních her s temným příběhem plným drog, krve a vůně spáleného střelného prachu. Nezbylo než se ponořit do hlubin New Yorku a vydat se coby tajný policista Max Payne po stopě tajemné drogy Valkyre, jejích tvůrců a distributorů.

Celým dějem hry prostupuje nesmírné násilí – po úvodní animované scéně se ostatně již první mise odehrává v Maxově domě, kde je právě několika šílenými narkomany mumlajícími cosi o příchodu neznámého mesiáše zavražděna jeho rodina. Procházet potemnělým domem a slyšet nářek umírající ženy za zablokovanými dveřmi, kde ji mučí šílenci, je i ve hře celkem záběr na nervy – ale bude ještě hůř. Jednotlivými úseky hry prostupují animované meziscény, Max Payne ve kterých je většinou někdo zabit, a navíc bude hráč až příliš často procházet místy, kde se buďto právě chystají popravit policisty (naštěstí se po první misi o nějaké kolegy nemusí Max starat – koneckonců jsou i po něm), nebo stopy krve rozmazané po zdi a podlaze svědčí o tom, že se jim to právě povedlo. Právě fakt, že se kromě vyložené akce, kdy nepřátelé padají k zemi jeden za druhým, ve hře objevují i násilné scény „refinovanějšího“ typu, je důvodem, proč autoři již při prvním spuštění hry nabízejí možnost zapnout „rodičovský omezovač“ – hry jako Max Payne prostě v celé své brutální nahotě dětem do rukou nepatří.

Valná část hraní se (díkybohu) točí kolem „klasických“ akčních scén – ve světě drogových kartelů se na vlídné slovo moc nedá, a tak doslova na každém kroku přicházejí ke slovu zbraně. V tomto ohledu je Max Payne celkem střídmý, a tak se není nutné bát, že by na nebohého detektiva vyběhlo dvacet protivníků najednou. Tvůrci hry se rozhodli „dávkovat“ nepřátele po malých skupinkách (tak do pěti lidí), které jsou ale doslova všude – ať již v místnostech, potemnělých chodbách, na toaletách, či v budkách strážných. Je vidět, že postavy mají implementovanou celkem solidní umělou inteligenci – většina z nich neútočí bezhlavě, ale snaží se skrývat za nábytkem a zbytečně se nevzdalovat zpoza rohů (vždy jenom vykouknou, vystřelí a zase zalezou). Max Payne Když dostane zásah Max, sníží se mu podle „vážnosti“ (rána z pistole do ruky ani tak nevadí, ale hlava ustřelená brokovnicí je zárukou okamžité smrti jak Maxe, tak nepřátel) ukazatel energie v podobě postupně červenající siluety postavy. Také výběr zbraní je zpracovaný zajímavým způsobem – jednotlivé číslice totiž nepřepínají mezi zbraněmi samotnými, ale spíše celými kategoriemi. Pod jedničkou tak postupně k ulomené trubce přibude i baseballová pálka, „pistolovou“ dvojku zase ovládnou beretty (ať již samotné nebo ve dvojicích) a velkorážní Desert Eagle, na trojce zase trůní brokovnice „pumpa“ a upilovaná lovecká, čtyřka je vyhrazená automatickým zbraním, pětka granátům, či molotovům – a tak to jde dál. Je zajímavé, jak moc se od sebe jednotlivé zbraně (i v rámci jedné kategorie) liší – například s dvouhlavňovou brokovnicí toho (narozdíl od Dooma) moc nezmůžete, a Desert Eagle zase ztrácí v konkurenci dvou menších pistolí najednou.

Fanoušci filmu Matrix by nyní měli zbystřit zrak. Již nemusí závidět svým oblíbeným hrdinům (tuším, že to byl hlavně Neo) schopnost neskutečně rychlého pohybu, kdy se letící kulky plouží kolem těl hlemýždím tempem – v Maxi Paynem si to můžete vyzkoušet na vlastní kůži. Vedle ukazatele energie v levém dolním rohu je symbol přesýpacích hodin, které se postupně doplňují. Max Payne Právě čas „naspořený“ v hodinách umožňuje provádění oněch zpomalených triků – pokud má postava dostatečnou rezervu, stačí zvolit směr skoku a stisknout speciální klávesu (ovládání Maxe kombinací klávesnice a myši je ostatně velmi přehledné a precizní). Hra se několikanásobně zpomalí, ale ovládání zůstane stejně rychlé – během letu, který trvá většinou kolem pěti sekund, tak není problém přesně zamířit a zničit protivníky v místnosti, kam se „normálním“ způsobem není možné prostřílet (jenom při tom ubývá čas v hodinách). Právě kvůli ohromné efektivitě palby ve zpomaleném režimu, kdy jsou vidět dráhy jednotlivých kulek (nebo broků v případě „pumpy“) zavedli tvůrci hry ono časové omezení – nelze tedy nepřetržitě zpomaleně poskakovat, Max si musí také chvíli odpočinout. Další přepnutí do zpomaleného režimu se děje automaticky hlavně ve chvílích, kdy zabijete posledního protivníka v dané místnosti či chodbě – jeho smrt si tak můžete vychutnat v dramatickém detailním pohledu, kdy však stále ještě funguje míření a tlačítko střelby. Ony kulky, které se stopovkou pomalu míjejí padající tělo tedy střílíte i v animační fázi vy a záleží jen na vás, zda si obraz podobnými „vylomeninami“ zpestříte. Další příjemnou vychytávkou je také vykřičník, který se nad postavou Maxe objeví ve chvíli, kdy prochází kolem nějakého důležitého místa (například stůl s dopisem) – Max Payne jeho prohlídka spustí sérii statických komiksových obrázků, na jejichž pozadí drsný detektivův hlas vysvětluje další události.

Po technické stránce se jedná o naprosto jedinečnou záležitost. Již z prvních screenshotů sice celá redakce věděla, že se na hráče chystá něco neskutečného, ale výsledek bezesporu předčil i optimistická očekávání – při pohledu na detailní textury (grafitti konečně vypadá jako grafitti), jedinečnou hru světel a stínů (nejlépe je to vidět při explozích, které osvětlují okolní stěny) a animované postavy vymodelované do nejmenšího detailu (včetně obličejových grimas) doslova „spadla čelist“ všem lidem v kanceláři, kteří bez jediného slova hltali dění na monitoru. Překvapivá byla také různorodost prostředí, ve kterých se Max pohyboval – rodinný domek napadený několika narkomany, podzemní prostory metra, se všemi turnikety, automaty na lístky, ale také služebními prostory a servisními vozy, moderní banka, zapadlý několikapatrový veřejný dům (včetně reálií v podobě plakátů, fotografií i tajných kamer) i volné prostranství na ulici s hořící cisternou v pozadí (mimochodem – plameny jsou zobrazeny velmi dobře, ať již hoří cisterna nebo „jenom“ molotov). Max Payne Drobné vady na kráse by se však našly i zde – například lampy svítí i poté, co se jejich žárovky rozprsknou po přesně mířené střele brokovnice. Rovněž animace umírajících nepřátel nevypadají v případě zásahu velkorážnými broky příliš věrohodně – protivník prostě vyletí do vzduchu, zaplachtí pár metrů dozadu (v případě trefy sedícího narkomana klidně i dva metry vysoko) vystříkne krev a tím to hasne. Proto není divu, že s přibývajícím zkušenostmi nahradila brokovnici „pumpu“ dvojice poloautomatických pistolí, se kterými vypadají přestřelky tak, jak opravdu vypadat mají. Příjemné překvapení přinesla i hardwarová náročnost hry – na redakčním Duronu 800 s 256 MB RAM a GeForce 2 GTS běžela grafika v rozlišení 1024x786x32bit a plných detailech (bez antialiasingu) naprosto plynule bez sebemenších známek zpomalení.

Není příliš obvyklé věnovat u akčních her hodně místa zvukovému doprovodu celé hry, ale zde je nutno udělat výjimku – právě zvuky totiž nemalou měrou dotvářejí fantastickou filmovou atmosféru Maxe Payna. Přestavte si, že se blížíte ke dveřím, za kterými slyšíte, jak se dohadují dva mafiáni. S kvalitními stereosluchátky není problém zjistit, kde přibližně postavy stojí, a tak po vpádu Max Payne (respektive matrixovském „vletu“) dovnitř neomylně nacházíte své cíle. Některé dialogy jsou místy až komické – z vedlejší chodby na vás například zaútočí padouch, který okamžitě zmizí za roh. Za chvíli odtamtud slyšíte, jak se trojice lidí hádá o tom, kdo z nich půjde nevítaného návštěvníka dorazit. Jindy z ničeho nic zazní obrovská expoze, ze stropu spadnou kusy omítky a je na vás, abyste se vydali podívat, co se vlastně stalo. O takových všudypřítomných drobnostech jako vrzání dveří, šumění vody nebo sykot prostřeleného minimaxu se jistě není potřeba zmiňovat – zkrátka a dobře Max Payne dokáže kombinací skvělé grafiky a ještě lepších zvuků hráči navodit autentickou atmosféru nebezpečného světa narkomafie.

Zatím je příliš brzo hru hodnotit, koneckonců je to první den, kdy se Max Payne objevil na monitorech redakčních počítačů, ale již teď je jasné, že se vývojářům z Remedy a 3D Realms povedl vytvořit skvělý titul, který bude rozhodně aspirovat na nejlepší hru letošního roku. Narozdíl od jiných, mnohem více hypovaných projektů (že, pánové z Lionheadu) má podle všeho reálnou šanci toto ocenění získat – strhující atmosféra, originální nápady a dokonalé technické zpracování hráče do křesla doslova přimrazí.

Autor:
Témata: Karavan, Kartel, Napadení
  • Nejčtenější

Namodujte si Skyrim: proměňte ho v Elden Ring, okořeňte pornem

Chtěli jste někdy vrátit život více než deset let starému Skyrimu? Poradíme vám, jak na to a ještě mnohem víc. Díky...

Hackera, který odhalil GTA VI, dopadla policie. Nemusí to ovšem být konec

Hlavního podezřelého z velkého úniku informací týkajících se chystané hry Grand Theft Auto VI již dopadla policie. Je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po 30 letech od vydání si Němci konečně mohou legálně koupit Wolfensteina

Německá ratingová agentura udělila hodnocení hře Wolfenstein 3D, a ta se tak může konečně začít prodávat v digitálních...

I tátové od rodin si rádi zastřílejí, žánr boomer shooters je na vrcholu

Přestože dnešní technologie umožňují zprostředkovat téměř fotorealistické zážitky, stále více lidí se vrací k retro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znamenaly průlom, definovaly žánry. Tyto hry se navždy zapsaly do historie

Premium Videoherní průmysl je tu s námi už poměrně dlouhou dobu a vychrlil tisíce a tisíce různých projektů. Na spoustu z nich...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Budování zábavního parku v Park Beyond neskrývá vysoké ambice

V Park Beyond budeme budovat zábavní park, jehož vrcholem je obrovská horská dráha, jíž si můžeme vychutnat i z pohledu...

Brutální akce Wo Long vás o historii Číny moc nenaučí, ale jinak je skvělá

Exkluzivně Japonské herní studio Team Ninja dokázalo povýšit klasické herní mlátičky na vyšší úroveň, jejich hity jako Nioh, Dead...

PREVIEW: The Last Oricru je jako Dark Souls po česku, nejlepší je ve dvou

Dostali jsme jedinečnou možnost zahrát si v předstihu dlouhé roky vyvíjené akční RPG The Last Oricru od pražského...

PREVIEW: Horor podle dětské knihy? Lies of P jsou černým koněm Gamescomu

Brutální fantasy řežba od neznámého korejského studia inspirovaná knihou o dřevěném chlapci Pinocchiovi je zřejmě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...