Lords of Everquest - dojmy

  12:00
Blizzardi připravují podle úspěšné strategické série WarCraft onlinovku, s Lords of Everquest to je přesně opačně. Nejdřív MMORPG, nyní strategie - zatím si můžete přečíst naše první dojmy. Recenze je v přípavě.

Lords of Everquest Udělat podle světa úspěšného MMORPG EverQuest strategii v reálném čase byl poměrně chytrý nápad. Tvůrci nemusejí od začátku vymýšlet nový svět, prostředí, ba ani potvory a příběhy – čerpají totiž z vlastní rozsáhlé mytologie již fungujícího prostředí. Lords of EverQuest ale podle posledních trendů chtějí nabídnout víc než jen "klasickou" real-time strategii a tak se do hry zakomponovaly regulérní základy RPG prvků. Pokud můžeme porovnávat s dosud vyšlou produkcí, nabízí se přímo WarCraft 3. Mimochodem, nalezneme zde i další paralely: Blizzard nejdříve vytvořil úspěšnou sérii WarCraft, podle které nyní vytváří MMORPG World of WarCraft (vše o hře).

První na řadu přichází výuková mise, která nám vysvětluje, že hybným motorem hry je hrdina – v podání hry Lord. Hrdina se tváří jako obyčejná jednotka, nicméně prohlédneme-li si ji důkladněji, zjistíme, že máme tu čest s nejsilnější jednotkou ve hře. Hrdinu navíc obklopuje aura, která pomáhá přátelským jednotkám v Lords of Everquest dosahu a negativně se projevuje u těch nepřátelských. U jednotek je zajímavé – a v tomto ohledu šli tvůrci ještě dál než WarCraft III – že každá, ale úplně každá jednotka se bojem zoceluje a sbírá zkušenosti. Statistiky indikující poškození, rezistenci proti magii a podobně se nezobrazují ve formě čísel, ale slovního hodnocení (GREAT, FAIR...). Specifičnost jednotek zajišťují rozličné unikátní dovednosti a inventář (pro každou jednotku zvlášť), kam se ukládají nalezené svitky a artefakty. Ty pak samozřejmě mohou navýšit některé z atributů.

Herní rozhraní mě zprvu nepříjemně překvapilo velkým množstvím někdy i prázdných tabulek, čímž byl výřez obrazovky podstatně redukován. Naštěstí i tvůrci pochopili a přišli se zajímavou možností: s okénky si hráč může libovolně posouvat po obrazovce a pokud se mu zdá nějaké zbytečné, dokonce jej lze zavřít. Připadá vám zobrazování portrétu jednotky zbytečné? Fajn, stačí jednou kliknout a zmizí. Nebo byste jej raději viděli v horní části obrazovky? Fajn, přesuňte si jej dle libosti. Zkrátka – herní interface si můžeme Lords of Everquest uspořádat zcela podle svého. Interakce s prostředím je jednoduchá, stačí klikat myší pro pohyb případně vybírat ikonky kouzel či budov. Management surovin a výstavba základny se omezuje na opravdu nezbytné minimum. Těží se platina, kterou za stranu Shadowrealm přenášejí pavouci. Pro budovy stačí vybrat cílové místo, k výrobě nejsou potřeba ani dělníci, protože se staví samy. Máme zde klasický strom zákonitostí, čili nemůžeš postavit tohle a tohle dokud nepostavíš tohle.

Herní prostředí vypadá na první pohled sympaticky a detailně, navíc si lze rotovat kamerou a přibližovat / oddalovat scénu. Pohyb postaviček mi připadá, neříkám špatný, ale takový skákavý. Charakter krajiny odpovídá tomu, co důvěrně známé z tolikrát zmíněného WarCrafta III – máme mapu, kterou okupuje hromada podružných skupinek chránících na svých stanovištích svitky a artefakty. Dle předpokladu se více než vyplatí tyto skupinky vybíjet, protože si tím zvyšujeme úroveň vlastních jednotek. A to se při přípravě útoku na Lords of Everquest oponenta hodí. Jednu výtku bych měl k soubojům, protože pokud proti sobě bojují dvě stejné frakce, vzniká na obrazovce docela slušný chaos. Ve změti jednotek se vcelku těžko vyznává, což v případě použití kouzla situaci nijak neusnadňuje. Naštěstí se u jednotek používají jejich dovednosti povětšinou automaticky.

A na co se můžeme těšit v plné verzi? Tři různé strany, patnáct od sebe odlišných hrdinů, přičemž herní dobu autoři udávají slušných 75 hodin. Uvidíme. Podstatnou část však tvoří hra více hráčů – stačí se připojit k netu, vybrat nebo založit hru a zápasit až proti jedenácti protivníkům. Na druhou stranu mám ze hry rozporuplný pocit – protože téměř to samé nabízí WarCraft III, akorát že v některých směrech možná i lépe. U Lords of EverQuest můžu zatím pochválit rozmanitost bytostí, systém získávání zkušeností pro všechny jednotky a pohledné herní scenerie. Mnoho důležitých drobností se do finální verze jistě odladí, poněvadž například první demoverze vyšla znovu a přepracovaná. A další budou následovat.

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

RECENZE: Tempest Rising je konečně pořádný nástupce Command & Conquer

90 %

Zlatá éra RTS, tedy strategií v reálném čase, se už nevrátí. O to víc si teď musíme vážit kvalitních titulů, jako je právě Tempest Rising.

Pět videoherních zabijáků, kteří si nás získali. Znáte je všechny?

Jejich živobytím je vraždění ostatních, takže z morálního hlediska k nim máme výhrady, ale přesto si nás svým způsobem získali.

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Kdysi jsme je milovali. Tyto hry nutně potřebují vzkříšení

Těmto starším herním značkám aktuálně chybí naděje, že by mohly dostat pokračování, nebo alespoň nějakou vylepšenou verzi. Byla by to ovšem velká škoda, jelikož spousta z nich má dodnes velkou...

PlayStation odhalil datum vydání samurajské akce Ghost of Yotei

Očekávaná samurajská akce Ghost of Yotei vyjde letos v říjnu na PlayStation 5. Podívat se můžete také na nový trailer, který poodhaluje střípky z příběhu.

23. dubna 2025  17:20 0

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

23. dubna 2025  13:30 7

RECENZE: Clair Obscur: Expedition 33 vyzývá na souboj japonská RPG

75 %

Žánr tahových RPG má zajímavý přírůstek nikoli z Japonska, ale tentokrát z Francie. Clair Obscur: Expedition 33 je ambiciózní hra, která se do tohoto žánru pustila po hlavě. A přináší jak spoustu...

PS5
23. dubna 2025 0

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

23. dubna 2025  9:22 22

Clair Obscur: Expedition 33

75 %

PS5
vydáno 23. dubna 2025  9:18,  aktualizováno  9:51

Nečekaný herní hit obvinili z rasismu, i tak se prodává skvěle

Simulátor dealera drog Schedule 1 se těší velkému úspěchu, nicméně se nevyhnul kontroverzím. Překvapivě ne kvůli drogové tematice, ale kvůli jednomu hernímu úspěchu s údajně rasistickým podtextem.

23. dubna 2025 6

Předělávku legendárního Oblivionu si můžete zahrát už dnes

Odhalení předělávky slavné hry The Elder Scrolls IV: Oblivion sice uniklo již před pár dny na internet, ale oficiální potvrzení je i tak příjemné. A skutečně není nutné čekat, hru si lze rovnou...

22. dubna 2025  18:03 6

V úterý odhalí předělávku legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion

O tom, že vydání vylepšené verze legendárního RPG Elder Scrolls IV: Oblivion je na spadnutí, si štěbetají vrabci na střeše. Nyní už je to oficiální.

22. dubna 2025  12:32 5

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

vydáno 22. dubna 2025  12:06,  aktualizováno  23.4 9:16

Star Wars Zero Company

vydáno 22. dubna 2025  11:18,  aktualizováno  11:19

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

22. dubna 2025 5

Star Wars Zero Company ukážou drsnou válečnou atmosféru Hvězdných válek

Star Wars Zero Company nemá být klasická hra ze světa Hvězdných válek. Hráči povedou nesourodou skupinu žoldnéřů, která musí zastavit hrozbu ohrožující celou galaxii.

22. dubna 2025  10:09 4
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.