Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lock On: Modern Air Combat - preview

  12:00
Žánr hardcore bojových leteckých simulátorů má již několik let svého jednoznačného vládce. Je jím Flanker 2, respektive jeho inovovaná verze Flanker 2.5, která nabízí vše, po čem prahnou milovníci skutečně realistického létání – fantastický fyzikální model, špičkovou simulaci avioniky i detailně zpracované zbraňové systémy. Na E3 byl k vidění nástupce této živoucí legendy.

Lock On: Modern Air Combat

Playman 20.11.2003 PC

iDNES.cz

88%
Herní karta

Lock On: Modern Air Combat

Na kraji South Hall, mekky PC her na E3, bylo vidět těsně u sebe dva nejočekávanější letecké simulátory – Il-2 Sturmovik a Lock On: Modern Air Combat (LOMAC). Nechejme však stranou bezesporu špičkový produkt týmu kolem Olega Maddoxe, a věnujme se nástupci legendárního Flankera 2, pro něž byla letošní E3 veřejnou premiérou. Od minulého dílu došlo ke změně na pozici hlavního producenta hry, a tak byli všichni zvědaví, nakolik se Mattu Wagnerovi, který má mimo jiné na svědomí Jane’s F/A-18, práce na novém působišti daří. Na začátku je nutno říct, že LOMAC opouští tradiční model série Flankerů, kdy byla ve hře simulována pouze moderní letadla východní provenience. Tentokrát se budou moci virtuální piloti posadit jak do tradičních Su-27, Su-33 a MiG-29K (známého z verze 2.5), tak do „klasického“ MiG-29, F-15C a bitevníků A-10, Su-25 a Su-39. Mimoto se na bojišti objeví vedle běžných letadel známých z předchozích verzí také exotické stroje v podobě Mirage 2000, Tornada, či F-4 Phantom II. Nová krev ve vývojářském týmu se projevila i v celkovém pojetí hry – realismus bude možné široce přizpůsobovat všem vrstvám hráčů. Na své si tedy přijdou jak nadšenci, kteří hodiny pilují akrobatické sestavy okoukané z Kvočurových videokazet, tak „obyčejní“ lidé, kteří se zrovna nenarodili s kniplem v ruce. Lock On: Modern Air Combat Už při tréninku, který opět nejprve vede instruktor, je však patrné, že se příznivci starého dobrého Flankera ve hře neztratí – jde jen o pokračování ve stejném duchu s několika příjemnými novinkami.

Snad jedinou vadou na kráse Flankera 2 byl systém statických kampaní – narozdíl od takového Falcona 4 byly všechny mise skriptované a podle výsledků jednotlivých misí se hráč jenom přesouval do různých „větví“ předem připraveného stromu scénářů kampaně. Autoři se proto v LOMAC rozhodli použít systém s tajemnou zkratkou DBG (Dynamic Battle Generator), který podle aktuální situace na bojišti vygeneruje příslušnou misi. Model virtuální války v DBG je skutečně komplexní – na další dění bude mít vliv jak zničená infrastruktura (pokud „sundáte“ jediný most v okolí, nebudou mít nepřátelské tanky možnost rychlého přesunu přes řeku), tak bojové prostředky (každý tank, každá raketa, loď či dělo tvoří součást „resources“, které se zapojují do virtuálních bojových činností). Generátor pak připraví následující misi, informuje o primárních a sekundárních cílech a připraví seznam waypointů – pokud hráči něco z toho nebude líbit, může misi libovolně editovat (takový průlet nad oblastí s nepřátelskou baterií S-300V rozhodně není dobrý nápad), nebo rovnou „skočit“ do nějakého jiného probíhajícího bojového letu (buďto přes mapu, nebo pomocí obrazovky AWACSU). Lock On: Modern Air Combat Mapa je rozdělená na jednotlivé sektory - v případě série úspěšných (nebo naopak katastrofálně neúspěšných) misí se hráč posune (ustoupí) do dalšího sektoru. Pokud je v nově dobyté oblasti letiště, může se začít používat pro efektivnější plnění bojových úkolů. Jakmile získá jedna ze stran kontrolu nad všemi sektory, nebo nebude mít žádnou vojenskou techniku, kampaň končí (teoreticky je možné válčit opravdu hodně dlouho – i s jedním sektorem se dá zorganizovat protiofenzíva vedoucí ke konečnému vítězství, pokud má člověk dost bojových prostředků).

Technické zpracování LOMAC postoupilo oproti Flankeru 2 o další generaci. Snad nejvíce je pokrok v grafice vidět při nízkém letu těsně nad vrcholky stromů. Ano stromů – ve hře jich je kolem 50 milionů a během letu vypadají báječně. Právě stromy jsou zřejmě tím jediným, co v současných leteckých simulátorech chybělo – při nízkém pomalém letu se dá za lesem skrýt protiletadlovému stanovišti a navíc rychle ubíhající krajina s vegetací dobře navozuje pocit rychlosti. Obecně se dá říct, že je krajina oproti minulému Flankeru o mnoho tmavší a členitější – koneckonců hornatý Kavkaz s hustou oblačností a východní pobřeží Černého moře jsou oproti plochému Krymu jiné kafe (pokud se vývojářům povede zahrnout do hry i oblast Abcházie, kde jsem poměrně dlouho pobýval, můžete se do budoucna těšit i na srovnání modelu krajiny se skutečnou předlohou). Kapitolu samu pro sebe tvoří i letový model – na této úrovni prakticky nejde z pohledu amatéra posoudit, nakolik se blíží realitě. S Flankerem však i tentokrát půjde provádět Lock On: Modern Air Combat akrobatické vylomeniny typu Kobry a Kolkolu, ale zřejmě největším lákadlem bude bezesporu pomalu letící A-10 se svými extrémními náklony do zatáček, kdy to vypadá, že se křídlo musí každou chvíli zarýt do země a kdy pilot jen bezmocně sleduje, kterak se na něj otáčí věže Šilek. Příjemné je i zařazení F-15, která se ve vzduchu chová úplně jinak než ruské stíhačky a nabízí tak odlišný pohled na taktiku vzdušného boje. Jisté vrásky na čele však přidělává vylepšená grafika (a také umělá inteligence) majitelům pomalých počítačů – hardwarová náročnost LOMAC je podobně krvavá, jako tomu bylo u předchozího dílu. Gigahezrový procesor s 256 MB DDR RAM a GeForce 3 měl s plnými detaily opravdu plné ruce práce.

Velká vylepšení se chystají také v multiplayeru. První změnou, kterou pocítí všichni ostřílení harcovníci z Flakera, je vylepšení multiplayerového interface – už tedy nebude nutné po připojení k misi hostitelského počítače plánovat další „misi nad misí“, stačí jenom vybrat stranu, nakonfigurovat zbraně a spustit hru. Díky širokému výběru letadel je mnohem více podporovaná práce s formacemi – bude tedy například možné postavit proti sobě letku Su-25 krytou MiGy-29 a skupinu A-10 podporovanou F-15. Lock On: Modern Air Combat Zatímco se tedy útočné letouny budou snažit zničit co nejvíce nepřátelských tanků, bude nad jejich hlavami probíhat divoký boj stíhaček, ze kterých se čas od času jedna oddělí, aby trochu provětrala křídla pomalým bitevníkům. Zoufalství, které musí prožívat pilot Su-25, když na radaru vidí blížící se F-15 neomylně navigovanou přes AWACS a na jeho zoufalé volání o pomoc nikdo nereaguje, je nepopsatelné. Vzhledem k hardwarové náročnosti skupinových bojů je počet hráčů v multiplayeru omezen na (zatím) šestnáct, ale na druhou stranu se z takového klání na lokální síti za použití Roger Wilca stane dokonalý trenažér vzdušných soubojů – není tedy nutné aspirovat na „masivní“ hraní několika stovek lidí najednou. „Flakerovskou“ komunitu by měl potěšit i fakt, že se počítá s možností importu vlastních kamufláží a misí, stejně jako tomu bylo u předchozích verzí.

Když jsem před časem recenzoval Flanker 2, zapochyboval jsem, zda lze v oblasti leteckých simulátorů pro osobní počítače jít v dohledné době o další krok dál. Po více než dvou letech je však jasné, že to přeci jen půjde – LOMAC nabízí další podstatná vylepšení jak v herní, tak neherní oblasti a nezbývá než napjatě čekat na únor příštího roku, kdy by se měl dostat do obchodů. Je však možné, že dojde k dalšímu posunutí data vydání – autoři se ne E3 nechali slyšet, že pokud nebudou stíhat implementovat všechny podstatné novinky, klidně ho ještě o nějaký ten měsíc odloží.

Autor:

iDNES.cz

88%

Čtenáři

90% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%
  • Nejčtenější

Že už není kam dál klesat? Microsoft prodává 12 starých obrázků za 150 korun

Hráče povedeného remaku Age Of Mythology pobouřilo dodatečné DLC. Za zhruba 150 korun totiž získají jen 12 portrétů herních hrdinů, které už navíc byly součástí 22 let starého originálu.

11. září 2024 5

Dostane se Kingdom Come do Guinessovy knihy? Délkou scénáře vydá za 100 filmů

Vývojář Daniel Vávra se na sociálních sítích pochlubil, že celý scénář nadcházející hry Kingdom Come: Deliverance má více než 2 miliony slov. To by znamenalo, že by v této kategorii mohl soupeřit s...

9. září 2024 34

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sony ukázalo nejvýkonnější konzoli na světě PlayStation 5 Pro. Levná nebude

Technická prezentace PlayStationu přinesla očekávané odhalení výkonnější verze konzole PlayStation 5 s přídomkem Pro. Vyjde letos v listopadu, oproti standardnímu modelu si ovšem zájemci pár tisíc...

10. září 2024  17:21,  aktualizováno  21:29 28

Videoherní filmy, na kterých studia prodělala i kalhoty

Zlé jazyky tvrdí, že jsou filmové adaptace videoher prokleté, a ano, pokud se budeme bavit čistě o pravděpodobnosti, je mnohem větší šance, že videoherní film propadne, než to, že se z něj stane hit....

8. září 2024 12

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kde jsou hry pro drahý playstation? Kritikou nešetří ani PC hráči

Vysoká pořizovací cena PlayStationu 5 Pro rezonuje od úterý internetem. Sony tepou fanoušci nejenom za předražený hardware se srovnatelnou cenou jako obstojné herní PC, ale i za nedostatek nových...

13. září 2024 12

To se nepovedlo. Z oznámení nejvýkonnější konzole si lidé dělají legraci

Dlouho očekávané představení vylepšené verze konzole PlayStation 5 nedopadlo tak, jak si asi v Sony představovali. Kvůli její vysoké ceně, nedostatečně prezentovanému rozdílu oproti původní verzi a...

15. září 2024 0

Streamer zkouší oživit kariéru poté, co byl obviněn z obtěžování nezletilé

Herní bavič Herschel Beahm, známý pod přezdívkou Dr Disrespect, byl vykázán z populární streamovací služby Twitch kvůli sexuálně podbarvené komunikaci s nezletilou. Po několika měsících ticha se nyní...

14. září 2024 2

RECENZE: Vynikající Heroes of Might and Magic III bodují i jako deskovka

Kdysi nesmírně populární počítačová série Heroes of Might and Magic se skrz kultovní třetí díl znovu připomíná. Vítejte ve stejnojmenné deskové hře, která se aktuálně objevuje na trhu a která zaujme...

14. září 2024 4

RECENZE: Návrat závodů Test Drive měl velké ambice, ale zcela pohořel

45 %

Návrat jedné z vůbec nejstarších sérií závodních her je políčkem hráčům, kteří na něj tak dlouho čekali, a černou kaňkou na dědictví Test Drive.

Xbox Series X/S
13. září 2024  11:13 2

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...