|
Největším příslibem jsou jistě každý týden přibývající mise, jež však nebudou zadarmo, ale autoři si řeknou o měsíční poplatek o výši deseti dolarů, což jistě není nic tak strašného, ale co si budeme povídat – mnoho hráčů to přeci jen odradí, ať už z jakýchkoliv důvodů. Ovšem pro ostatní se jedná o skvělý příslib, jenž může přinést zcela nový a dosud neozkoušený zážitek. Nové úkoly by se měly točit okolo reálných situací spojených s aktuální válkou proti teroru, která se především v USA dotýká takřka každého jedince. Právě zde je možné vysledovat největší publikum koupěchtivých jedinců, kteří se již nechtějí dívat jen pasivně na zprostředkované zprávy, ale rádi by okusili to, co prožívají povolaní vojáci na vlastní kůži . A přesně takový zážitek jim tvůrci chtějí nabídnout, i když sami skromně přiznávají, že všechno, co si tvrdí hoši prožijí, pro hráče připravit nejde, což je především vzhledem k přírodním podmínkám v Iráku a Afghánistánu pochopitelné. Přesto si ozkoušíme většinu z úkolů (a možná i některé navíc), jejichž splnění je vyžadováno od skutečných vojáků, ale na rozdíl od nich budeme mít tu výsadu, jež je schovaná za položkou „Load“ v menu. Ve dvou výše zmíněných státech se bude odehrávat valná většina počátečních misí, které by měly být obsaženy v balíku dvanácti kousků v samotné hře, což znamená, že si je budete moci zahrát bez nutnosti nějakého přídavného placení. I to je slušná porce a doplníme-li, že půjde o skutečné velké štiky obou dosud probíhajících konfliktů, jistě se vám začnou sbíhat sliny. Vedle samotného zatčení íráckého vůdce, které jak víme proběhlo na základě „důvěryhodných“ zpráv se v jedné misi podíváme na zoubek i jeho dvěma synům – Udajovi a Kusajovi. V operaci Červený úsvit s cílem zatknout Saddama sice nepadl žádný výstřel, jenže to se jednalo jen o přesně omezený úsek celé mise. Okolo něj se dá vytvořit ještě spousta omáčky, takže se o zahálení hlavně vaší zbraně nemusíte bát. Ale jsem si jistý, že ani kdyby si autoři něco málo nepřivymysleli, tak pokoření Husajna si nechá ujít jen málokdo. Vždyť, kdo by nechtěl vidět notně roztřeseného „slavného“ diktátora na kolenou, kterak se vzdává. Záleží jen na vás, zda ho za jeho hříchy odděláte či převezete k soudu, tak jak to má být. Ani v jednom případě vás konečné vyhodnocení operace nemine a jistě nemusím připomínat, že pro různé styly vyřešení mise bude odlišné.
Autoři mají skutečně z čeho čerpat a rozhodně nejsou odkázáni jen na mnohdy zkreslené zprávy médií. Spolupracují totiž s institutem z nejpovolanějších – ministerstvem obrany USA, které jim dá vždy „něco navíc“, a tak se ve hře mohou objevit i jinde neviděné fotky nebo informace. Půjde spíše o materiály pro skutečné fajnšmekry, ale za takové autoři hráče Kumy považují. Před každou misí se vám na monitor dostane brífinkový materiál o rozsahu nějakých 20-30 stran, což už je pořádné sousto. Jeho součástí budou zmíněná fota, ať už půjde o snímky ze satelitu či detailní záběry skutečných míst akce. Nebudou chybět ani rozbory jednotek, jež se na operaci podílejí, rozbory jejich vybavení a v neposlední řadě analýza protivníků. Jednoduše se dočkáme všeho, co mají v ruce skuteční odborníci a možná toho bude, vzhledem k již proběhnutým akcím v reálu, ještě mnohem více. Videočást úvodu do mise by měl obstarat ostřílený televizní matador Tad Low v roli moderátora zpráv, které by vás měly autenticky vtáhnout do děje. Obrazem i slovem bude přítomna i válečná odbornice a komentátorka Jax. Aby toho nebylo málo, dostanete k dispozici i záběry nejrůznějších televizí, jak zahraničních, tak i těch místních.
Samotné mise budou pokaždé nabízet rovnou dvě varianty, a to singleplayerovou či verzi pro více hráčů. V případě, že zvolíte prvně jmenovanou, dostanete pod ruku čtyři vojáky, z nichž jednoho budete přímo ovládat. Samozřejmostí bude volné přepínání mezi nimi. Ti, jež zrovna neovládáte, vás budou následovat a poskytovat krytí. Jejich umělá inteligence by měla být na patřičné úrovni, přesto se ke slovu dostanou i jednoduché příkazy jako „následuj mě“ nebo „drž pozici“. Ovšem nečekejte, že s příkazy vykouzlíte nějakou zázračnou akci, v přestřelkách se budete skutečně muset spolehnout na jejich (ne)zdravý úsudek. Mnohem více byste měli využívat zmíněného přepínání, jelikož každý z vojáků se může pochlubit jiným zaměřením, takže pokud budete potřebovat například raketomet, vyplatí se o jeho hladké použití postarat sám. Autoři se zatím pyšní především misí týkající se zneškodnění Saddamových synů. V této úrovni si užijeme skutečné zábavy a pochopíme, co to znamená „městský boj“, který je až neuvěřitelné brutální a chaotický. Všude pobíhají zmatení civilisté a z rozbombardovaných baráků sviští kulky všemi směry. Do toho se ozývají výkřiky protivníků i příkazy speciálních jednotek. Než se dostanete ke dvěma bratrům, kteří do doby jejich smrti drželi prakticky nejvýznamnější funkce v rozpadlém režimu, budete muset zabít mnoho jejich pobočníků, často rovněž významných a reálných osob, které se ocitly na známých kartách. Pokud budete nějak hodně zraněni, můžete použít třeba lékárničku či pomoc medika přímo v misi, což je právě jeden z prvků, jenž prezentuje jistý odklon od naprosté realističnosti. V takovém případě by totiž Kuma byla zřejmě nehratelná. Další mise se odehrává v afghánských horách a jejím cílem je zatčení významných osob Al-Kajdy a Talibanu. Tento terén nabízí skutečnou rozlohu a je to přeci jen něco trochu jiného než uličky irácké metropole. Je mnohem otevřenější a rozsáhlejší, mnoho bojů se tak odehrává na dálku. Navíc se do hry zapojí i artilerie spolu s leteckou podporou, takže se můžeme těšit na živější dojem. Nemyslete si však, že v horách polapíte samotného Usámu. Musíme připomenout, že obsažené akce se zakládají na reálném podkladu a jak víme, mise zakončená úspěšným polapením tohoto vrchního pohlavára světového teroru, zatím neproběhla. Ale jsme si jisti, že se to jednou povede a my si tuto operaci budeme moci vychutnat.
Netradiční je preferovaný pohled, ten je totiž umístěn do očí třetí osoby. Autoři tento krok ospravedlňují lepší přehledností a dokonalejším periferním viděním na bojišti. Přesto si nedovolili absolutní risk a zařadili i first person pohled, takže bude možné si vybrat. Doufejme, že druhý jmenovaný nebude jen ošizeným bratříčkem prvního. Celkové grafické zpracování nevypadá kdovíjak zázračně, dalo by se označit za průměr, především pak nepříliš povedené rozpohybování modelů postav, na němž by stálo za to ještě trochu zapracovat. Zato zbraně jsou provedeny velice pěkně. Podle účastníků prezentace hry je však jejich účinnost mírně diskutabilní. Například taková sniperka je až neuvěřitelně smrtící, vždyť se jí vůbec neklepe zaměřovač, jako by voják vůbec nedýchal. Zato taková M-16 je vyvedena solidně – na delší vzdálenosti je nepřesná, což je realistické. Chybky v této oblasti se ale dají ještě dobře vyladit a zřejmě se tak v právě probíhajícím betatestu i stane. Navíc ke každé stažitelné misi bude přibalen i patch opravující nalezené bugy a také je bryskně opraví. To se nám jeví jako příjemný servis.
Velkým příslibem je i multiplayer, v němž bude možné projet každou z misí a to hned několika způsoby. Buď s lidskými bytostmi pojedete v kooperativním módu nebo si to rozdáte proti sobě. Jedna strana bude reprezentovat teroristy a druhá jejich eliminátory. Právě v této oblasti spatřuji jeden z největších kladů projektu, protože půjde přeci jen o něco trochu jiného než jsou klasické střílečky. Zkusit si relativně aktuální úkol v partě je rozhodně příjemné a není pochyb, že ho spousta hráčů využije. Navíc se v takovém případě nebudete muset spoléhat na umělou inteligenci, která po čase stejně vždy ukáže své trhliny. O vymýšlení nových taktik ani nemluvě.
Autoři slibují skutečně rychlé zpracování aktuálních konfliktů a nemusíme se bát, že bychom na ně čekali nějak dlouho, kdy už by byly zastaralé a v novinách by se psalo zase o něčem jiném. Vývojáři totiž zaměstnávají mnoho analytiků a odborníků na danou problematiku, kteří hned vědí, kde se co šustne a i v takových případech začnou připravovat podklady pro herní zpracování. Samozřejmě se může stát, že zvířený prach zase ulehne, ale získané materiály se budou dát využít třeba zase za nějakou dobu. Nemusíme se ani bát, že by nebylo co zpracovávat. Říkám to nerad, ale lidi se mezi sebou rádi perou a nemusíme se „bát", že by tomu zanedlouho bylo jinak. Čtyři akce za měsíc se zdají být docela reálné, otázkou je, kolik hráčů bude ochotno za ně platit. Pro jiné hry jsou totiž přídavné mise přístupny zdarma, a to především díky modařské scéně. O nějakých editorech se v souvislosti s Kumou nemluví. Je to logické, vždyť by si jimi tvůrci do jisté míry konkurovali. Na druhou stranu, za takto profesionálně provedený obsah si mnozí rádi sáhnou hlouběji do kapsy, zvláště pokud se samotný základ hry povede, tak jak je slibován. A to se dozvíme již poměrně brzy, jelikož Kuma: War spatří světlo světa v nejbližších týdnech, maximálně měsících. Pokud ji tedy nepostihne nějaký ten odklad.
Index očekávání: 8/10