Určitá období lidské historie se zdají pro dnešní publikum tak nějak atraktivnější než ostatní. Zčásti je to jejich přirozeným "kouzlem", zčásti faktem, že byla zpracována v řadě romantických knih, filmů či počítačových her a nabídla čtenářům a divákům silný zážitek. Středověk mezi ně bezesporu patří: v idealizované podobě je především o kláních silných, v lesknoucí se zbroji zakutých rytířů, čestných bojovníků za slávu svého pána a dvorných kavalírů, když dojde na věci lásky. V podobě o stupeň bližší realitě je to vojensky strhující doba dobývání pevností primitivními zbraněmi, tvrdé boje muže proti muži ještě bez střelných zbraní a samozřejmě též mocenské intriky a záludnosti feudálního systému vlády.
Nicméně beze všech ochranných obalů: středověk je také době pěkně hnusná a pro život rozhodně ne nejvhodnější: ve městech řádí mor, na venkově chudoba a vydřidušské daně vymáhané královskými pochopy – a průměrná délka života dělající ze čtyřicetiletých mužů starochy nedává velkou perspektivu do budoucna. Zhruba někde mezi naznačenou druhou a třetí polohou pojímání období mezi
|
" V kampaňovém módu je za sebou seřazeno sedmnáct scénářů, jež se odehrávají ve čtrnácti středověkých státních útvarech. "
Když se do sebe pustí mocní
Situace je následovná. Papež Štěpán IX. dosadil na německý a francouzský trůn své "koně" Jindřícha II. a Karla IV. Tím si chce pojistit svůj vliv, zvláště když vydává nařízení, že jen králové smí dosazovat biskupy, zatímco nižší šlechtě je to zapovězeno. To se pochopitelně nelíbí významným vévodům, a tak dosazují na pozici císaře Svaté říše římské svého vlastního favorita, Otto I. A už se může rozjet na několika úrovních mašinérie intrik a vzájemných sporů. O moc bojují vévodové francouzští i němečtí, střetává se moc světská a duchovní v boji o investituru – a vůbec všechno se to mele přesně tak, jak to znají hráči Medieval: Total War nebo již zmiňovaných Knights of Honor.
V kampaňovém módu je za sebou seřazeno sedmnáct scénářů, jež se odehrávají ve čtrnácti středověkých státních útvarech, samozřejmostí je pak přítomnost samostatných bitev ve skirmish módu a multiplayer až ve čtyřech lidech buď po síti nebo skrze internetovou službu vydavatele (již takřka samozřejmostí je v této souvislostu žebříčkový systém, který bude spojovat hráče podle posledních výsledků a tedy aktuálních schopností, aby byla zajištěna vyrovnanost her).
" Kings of the Dark Age rozhodně nejsou čistokrevnou RTS jako Knights of Honor a spíše se svým stylem podobají Medievalu a fantasy tahovkám. "
Tak je to RTS nebo ne?
Kings of the Dark Age rozhodně nejsou čistokrevnou RTS jako Knights of Honor a spíše se svým stylem podobají Medievalu a fantasy tahovkám. V reálném čase totiž poběží pouze boje, jádrem hry by ale měl být tahový mód vládnutí nad vlastním územím. Pohled na obrázky pak prozradí, že při tvorbě vizuální stránky se autoři nechali hodně inspirovat klasickou ságou Heroes of Might & Magic. Je otázkou, nakolik je stylizace do jásavých a kontrastních barev, komiksových spritů a prostředí, nad nímž se slabší povahy rozplývají, vhodnou volbou pro titul, jenž si minimálně podle informací na domovské stránce zakládá zejména na realističnosti, ale vypadá to hezky, to každopádně.
Zpět ale k hernímu systému. V globální části by měli Kings of the Dark Age nabídnout propracovanou diplomacii, chybět nebude ani tolik oblíbené rozhodování o politickém manželství, hráči se budou dále starat o hospodářskou prosperitu, výstavbu měst a okolních aglomerací – a samozřejmě též rekrutování a cvičení armád.
Otázkou zůstává, jak moc prostoru dostanou hráči přímo uvnitř městských útvarů, protože zda bude systém jejich vylepšování podobnější HOMM nebo Strongholdu zatím není jasné ani z obrázků, které vesměs ukazují buď bojové sekvence, anebo hlavní mapu.
Pusťte se do sebe!
Přestože jako důležitější mód je brána tahová část, velké penzum času dozajista hráči stráví i realtime šarvátkami mezi svými a cizími armádami. Ačkoliv se bitvy budou moci odehrávat ve všech prostředích, nejlepším kořením herního zážitku budou jistě ty, kde významnou roli odehrají opevnění a hradní zdi. Tady autoři na svém webu zmiňují jako největší inspiraci Stronghold. Chybět nebudou dobývací zařízení, katapulty, věže, balisty, ale i obranné prostředky. Bez zajímavosti není, že autoři vyrazili čerpat inspiraci do starobylých měst ve své rodné zemi, a tak ti, kdo někdy navštívili pobřežní města Porec a Rijeka, dost možná některé obranné principy a vzhled opevnění poznají.
" Ačkoliv se bitvy budou moci odehrávat ve všech prostředích, nejlepším kořením herního zážitku budou jistě ty, kde významnou roli odehrají opevnění a hradní zdi. Tady autoři na svém webu zmiňují jako největší inspiraci Stronghold. "
Co se jednotek týče, měl by být počet nahrazen rozdílností –
k dispozici budou základní druhy pěchoty, jízdy a střelců plus nějaká ta primitivní technika, každá ale bude mít své specifické použití. Strategické možnosti rozšíří simulace morálky, emocí, samozřejmostí je vliv terénu. To by se pak mělo týkat i počítačového oponenta, jehož umělá inteligence se podle tiskových oznámení pohybuje na samotné špičce herního pole. To se uvidí až v praxi, nicméně kdo by si chytrého a realisticky reagujícího protivníka nepřál?
Bude to stačit?
Práce chorvatských vývojářů vypadá velice sympaticky. Podle tuny textů, které vrhli na svou osobní stránku, a smlouvy se slušným německým publisherem Zuxxez Entertainment lze soudit, že na jejich hře něco opravdu bude. Ovšem nekritické nadšení na místě také není: i Knights of Honor vypadají o třídu lépe, a to se v jejich případě nejedná o "top-notch" grafiku, jakou nabízí třeba Rome: Total War. Otázka ozvučení nikde rozebrána nebyla, ale asi nenabídne nikterak zvlášť výjimečný zážitek. Celkově se tak Kings of the Dark Age jeví jako titul směřovaný k majitelům slabších počítačů a skalním fanouškům daného historického období.
|
Jasně čitelný zápal studia Cateia Games je věcí pěknou, ovšem je dobře známo, že sám zápal k vytvoření zábavného titulu nestačí. Herní systém má velký potenciál, otázkou zůstává, jak moc ještě autoři vylepší technické provedení a jakou proslulost jim zajistí vydavatel. Protože přiznejme si – hra sama na to, aby zaujala statisíce fanoušků, předpoklady nemá.