S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v kontextu této obrovské hry jen o kapku v moři, dáme vám snad jasnou představu o tom, co můžete očekávat od plné verze.
Autor: Warhorse
Hra začíná přesně tam, kde jsme naposledy skončili. Hlavní hrdina Jindra se se svým přítelem Janem Ptáčkem vydává na hrad Trosky s důležitou zprávou pro tamního panovníka. Druhý díl nijak nereflektuje předchozí rozhodnutí z jedničky a začínáte s čistými statistikami. Ty si skrze pár podobných voleb, které vidíte na obrázku, můžete lehce přizpůsobit, jinak je však další vývoj postavy plně ve vašich rukou.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Pokud jste předchozí díl nehráli, je to jistý hendikep, ale nebojte, rychle se zorientujete. Možná vás v počátku překvapí, že v titulní dvojici hrdinů hrajete za toho méně symaptického. Jan Ptáček hýří sebejistotou a neustále „hláškuje“, zatímco Jindra působí jako přechytralý šprt. Ale nebojte, ono se to časem srovná.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Úvodní sekvence je na rozdíl od zbytku hry přesně nalajnovaná, scenáristé se přitom nebáli ani takových klišé, jako jsou flashbacky na umírajícího otce. Svůj účel však plní dokonale – jednak vám připomene ty nejdůležitější události z minulého dílu, jednak dokáže uspokojivě vysvětlit, proč se ze zkušeného a respektovaného zbrojnoše zase stala úplná nicka, která musí začínat od nuly, a tak si znovu prožít klasický RPG oblouk.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Každopádně hra pořádně začíná až tady, na pranýři. Za napravení staré křivdy nás čeká dlouhá cesta. V mém případě opravdu dlouhá, nepochybuji, že přelezu hranici sta hodin. V tomto článku můžeme psát jen o prvním větším questu, což je podle odhadu autorů nějakých 8 hodin. Mě jeho splnění trvalo víc než 20.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Každopádně dobrodružství začíná neradostně, mám na sobě jen trenky, jsem špinavý, hladový, všichni okolo mnou pohrdají a nevím, co dělat dál. V podstatě tedy standardní den tuzemského herního novináře.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Takže jedno po druhém. Nejprve se omýt v sudu s vodou, poté někde ukrást košili, kalhoty a boty (nejde o manýru, okolí reaguje na to, jak vypadáte), nakonec se poohlédnout po nějakých nedojedených zbytcích. Zatímco ve většině her jste za neohroženého hrdinu, na jehož bedrech závisí osud celého světa, tady na začátku hrajete za váguse, co se přehrabuje v odpadcích. Což je kupodivu skvělé.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Jednou z věcí, kterých jsme se dopředu obávali nejvíc, byl mizerný technický stav. Dodnes si dobře pamatuji, jak jsme si v době vydání prvního dílu přeposílali vtipné kompilace nejrůznějších bugů, které trvalo opravit měsíce. Výsledek však předčil všechna naše očekávání – ta hra je úplně v pohodě. Ano, jde o nenaskriptovaný otevřený svět, takže se čas od času nějaká ty chybka vyskytne, dochází k tomu však jen výjimečně. A když už, nemá to zpravidla závažnější vliv na hratelnost, viz například tady dvě prolínající se postavy.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
A pak samozřejmě náhodně se zjevující koně v krkolomných pozicích. Tady bych autory snad i podezíral z toho, že to neopravovali schválně, protože podobný problém je ve hrách zavedeným vtipem minimálně od dob Zaklínače 3, kde se nebohá Klepna občas teleportovala i na střechy.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Největším problémem prvního dílu byl podle mnohých zbytečně komplikovaný soubojový systém. Autoři ho přislíbili zjednodušit, což se jim bez debat povedlo. Místo pěti různých směrů útoku si teď můžete vybírat už jen mezi čtyřmi, daleko čitelnější je pak blokování. Znamená to tedy, že jsou souboje zábavnější? Ne tak úplně. Je samozřejmě příliš brzy hodnotit, ale zatím mám pocit, že se nic zásadního nezměnilo. Souboje mi osobně přijdou velmi obtížné, nebaví mě a nevím, co mám dělat, aby se to změnilo. Zatím spoléhám na tupé zbraně, se kterými není potřeba příliš mířit a hlavně se pomocí plížení a přesvědčování snažím bojování vyhýbat. A hra s tímto postupem díky bohu počítá, snad tu nebude žádný boss, kterého by nešlo obejít, tak jako byl v minulém díle Prcek.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Pojďme se podívat na inventář, který se od minula prakticky nezměnil. Stále na Jindru budete muset věšet spoustu oblečení, pod helmu si dávat kuklu, pod brnění košili a tak dále a tak dále. Ano, je to realistické, ne, nepřidává to hře žádnou hloubku navíc a celkově je to spíš opruz. Skvělou novinkou je ovšem možnost mít předpřipraveno několik různých profilů, mezi kterými je snadné měnit. Při honění banditů tak máte na sobě plnou polní, po příchodu do města se snadno převléknete do nóbl obleku. Problém je, že to všechno hodně váží, takže si co nejrychleji musíte pořídit koně.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Když jsme u menu, musíme zmínit i skvělou encyklopedii, která není jen suchopárnou učebnicí vědeckých faktů, ale obsahuje i různé zajímavé historické „pikošky.“ Byť tedy zde uvedené informace musíte brát s rezervou, například tady se tvrdí, že se pojem císařský řez vžil, kvůli tomu, že ho s oblibou využívala šlechta, lékařská skripta však uvádějí, že výraz caesares pochází od slova caedo, tedy řezat. Nevím, každopádně je to jedna z nejzábavnějších herních encyklopedií, co jsem kdy viděl.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Příliš se nezměnila ani mapa, která je stále nádherně stylizována do podoby dobových pergamnů. Rozloha mapy odpovídá prvnímu dílu, nicméně později ve hře se vám otevře ještě jedna taková.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Co je však nejlepší, je krajina detailně vymodelována podle skutečnosti. Ano, chybí tak sice pompézní výhledy známé třeba ze Skyrimu, zase vše působí daleko přirozeněji a uvěřitelněji. Při procházce kolem hradu Trosky jsem opakovaně poznával lokace, kde jsme v létě byli na výletě. Právě průzkum do nejmenších detailů replikované krajiny je pro mě osobně tím největším tahákem, který Kingdom Come nabízí.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Samozřejmě podoba lidských osad se za tu dobu zásadně změnila a s největší pravděpodobností je nepoznáte. Ani v té Kutné Hoře, kterou mám díky každoročnímu festivalu Creepy Teepee prolezlou jako málokteré jiné město, se bez mapy nedokážu orientovat.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Po nějakých 15 hodinách hraní už je situace veselejší. Našel jsem místo, kde mi dají vždy najíst a nechají přespat a vyhandloval jsem koně, díky němuž už není cestování mezi lokacemi tak zdlouhavé.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Vrátil se mi i věrný pejsek Vořech, který pomáhá v bojích i při stopování. Na obrázku mimochodem vidíte, jak to vypadá, když si uděláte inventuru a zjistíte, že půlka nashromážděného jídla se zkazila. Aby se tak nestalo, musíte potraviny tepelně zpracovat, ideálně vyudit.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Hra se snaží o maximální realismus, a to klidně na úkor zábavy. O zdejším ujetém systému ukládání (ano, sejvovice jsou zpět) se více rozepíšu až v recenzi, protože předpokládám, že se bude ještě odlaďovat. V tuto chvíli se vám může stát, že díky nahodilé události přijdete klidně o hodinu hraní jako nic. Po několika těchto případech jsem se naučil čas od času hru vypínat, čímž dochází k automatickému uložení, na SSD diskách je pak opětovné nahrávání záležitost sekund. Je to zbabělé, patrně se to dá vnímat jako cheatování, ale dělat znovu a znovu ty stejné věci je nuda.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Tato obrazovka se totiž zjevuje až příliš často.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Ve hře odpovídajícím způsobem ubíhá čas, na což nesmíte zapomínat. Počítačem ovládané postavy jednoduše nečekají na místě s vykřičníkem nad hlavou, kdy se s nimi uráčíte promluvit. Ne, přes den chodí do práce a v noci spí. Při dlouhém cestování tak na některé z nich budete muset počkat.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Mimochodem když je ve hře tma, tak je opravdu tma, ne že se jen o něco sníží jas scény. Bez louče neuvidíte na krok, pokud vás bez ní někdo spatří ve městě, automaticky jste podezřelí.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Počasí a denní doba se samozřejmě mění plynule, budete tak svědky mnoha krásných rán, kdy se vesnice pomalu probouzí k životu…
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
…i až kýčovitě krásných západů slunce. Občas je snadné zapomenout, že „jen“ hrajete hru a prostě se jen kocháte okolní přírodou. Mimochodem jestli to z obrázků zatím není patrné, grafika je parádní, a to i na slabším hardwaru.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Příběh se rozjíždí velmi, velmi pomalu a zpočátku Jindra řeší jen drobné vedlejší úkoly. Ty jsou ovšem z valné většiny skvěle napsány a obsahují morálně nejednoznačné situace, které pak můžete řešit podle vlastního žebříčku hodnot. Například tady setkání s jednotkou kumánských žoldáků, kteří si do vesnice přišli doplnit zásoby. Pomůžete místním je vyhnat, postavíte se na jejich stranu, abyste zabránili většímu krveprolití, anebo si budete prostě hledět svého a do konfliktu se nezapojíte? Je to jen na vás, podobných voleb je přitom hra plná.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
S Kingdom Come 2 mám zatím jen tři větší problémy. Za prvé – realismus je fajn, ale občas to hra vyloženě přehání. Nejviditelnějším příkladem jsou mnohé a podle mého úplně zbytečné minihry. Páčení je úplně stejný opruz jako minule, nově tu máme například kování. Nestačí jen přijít ke kovadlině a vybrat si požadovaný tovar, ne, vše si musíte pečlivě vykovat sami. Výsledkem je zhruba pětiminutová pasáž, ve které střídavě nahříváte železo a poté do něj mačkáním odpovídajících tlačítek mlátíte kladivem. Je přitom potřeba neustále hlídat správnou teplotu a bouchat rovnoměrně, jinak se výrobek zkazí a musíte začít od začátku. Realistické? Ano. Zábavné? Ani trochu. Tuto konkrétní pasáž přitom nejde jednoduše ignorovat, protože je součástí příběhu. Podobných zbytečností je tu více, už teď se bojím, jak zde budou zpracovány sexuální scény. Hledání klitorisu, udržování správné rytmiky přírazů nebo rozhodovací strom? V tomto případě rozhodně platí, že méně by bylo více.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Druhou výtkou jsou dialogy. Autoři se občas pokoušejí o vtipy a jen málokdy jim to vyjde, snad kromě pár replik pana Ptáčka jsem se ještě nezasmál. Spíš naopak. Šíp v zadku, ha ha ha. Na jakoukoliv kritiku scénáře je však v tuto chvíli ještě moc brzo, ovšem některé charaketry vyloženě šustí papírem. Naštěstí jen ty vedlejší.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Ten největší problém mám však se zdejším systémem morálky respektive simulací zločinů. Myšlenka je jednoduchá – každá akce vyvolá ve světě reakci, jestli vás někdo načapá při páchání zločinu, máte problém. Teorie zní fajn, v praxi to nefunguje, střetává se přitom totiž až moc mechanismů, které spolu nejsou vzájemně provázány. Typická situace – zachráníte dívce život, odvedete ji domů a dostanete odměnu. Vyčerpaní si sednete na židli něco sníst a šup, už na vás volá „policii“, protože v její světnici nemá cizí člověk co dělat. Jednou bych nad podobnou situací mávnul rukou, podesáté už skřípu zubama, obzvláště v kombinaci s omezeným ukládáním je totiž hra děsně nepředvídatelná.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz
Každopádně bavím se královsky a už se nemůžu dočkat, co bude dál. Konečně mám koně, psa, opravené brnění, vlastnoručně vykovaný meč a tak jsem připravený na cokoliv, co mi zdejší svět může nabídnout. Bude to tentokrát na rovnou stovku? Na rovinu asi ne, na to je zážitek ze hry příliš syrový, ale už teď můžu s klidem konstatovat, že jestli se vám líbila jednička, dvojku si rovnou předobjednejte. Je v každém ohledu lepší.
Autor: Warhorse, Bonusweb.cz