První Just Cause vyšlo roku 2006 a jedním z jeho cílů bylo sesazení GTA z trůnu her ve volném prostředí. Nevyšlo mu to však úplně podle plánu, jelikož obsahovalo několik opravdu nepříjemných bugů, které z něj udělaly sice kvalitní, leč jen nadprůměrnou hru. Některým hráčům však pohladilo srdce a mezi mnoha klony GTA jako jedinézahnulo přesně tam, kam bylo potřeba – udělalo z žánru naprosto šílenou arkádu, v níž se padák otvírá metr nad zemí, a fyzikální zákony nejsou ničím důležitým.
Just Cause 2 by podle slov vývojářů mělo myšlenku předchozího dílu rozvést, což ve zkratce znamená nesčetné množství vyvýšených bodů, odkud se dá kombinací volného pádu a padáku doplachtit téměř kamkoliv. Další nepostradatelnou součástí hry bude kotvička, kterou si jistě všichni pamatujete z minulého dílu – tentokrát se však půjde přitáhnout kamkoliv a kdykoliv, dokonce i při pádu. Dalo by se tedy říct, že se z hlavního hrdiny Rica Rodrigueze pomalu stává Spiderman.
I vedlejší úkoly budou do jisté míry originální.
Ačkoliv je při vývoji důraz kladen hlavně na všechny tyto akrobatické srandy, dočkáme se ovšem dokonce i plnohodnotného děje. Ten vypráví příběh zmiňovaného Rodrigueze, který se dostává na fiktivní ostrov Panau, zasazený někam do jižní Asie. Na pohled je hodně podobný kupříkladu Havaji či Novému Zélandu.
Tam má hrdina za úkol sesadit diktátora, jehož jméno je opravdu těžké vyslovit bez záchvatu smíchu: jmenuje se totiž Baby Panay. Kromě toho se však potká i se svým bývalým šéfem Tomem Sheldonem (ano, s tím flákačem z prvního dílu), který ho učil a ještě nedávno ho viděl potřásat si rukou s velitelem CIA. Nyní se ale věci mají jinak a Sheldon stojí proti zákonu, tudíž i proti vám.
Při prodírání skrz rozsáhlou herní plochu také budeme postupně dostávat různě obtížné úkoly, které se klasicky budou dělit na povinné a nepovinné. Ty povinné vám bude zadávat zaměstnavatel a jmenují se Agency Missions. Taková zadání musíte plnit, abyste se ve hře dostali dál, pohnuli s dějem, a tím pádem hru mohli dohrát.
Dohrát ji kompletně celou však nebude nikterak lehké díky dobrovolným misím, jejichž zadavatelé budou roztroušeni po celé mapě – tvůrci slibují, že i vedlejší úkoly budou do jisté míry originální, protože těm v prvním díle totiž opravdu chyběl nějaký výraznější nápad.
Prototypem takové obyčejné mise v Just Cause 2 je zhruba tento scénář: nepřátelské síly se mobilizují v nedaleké základně v údolí pod vysokou horou a chystají se převézt jednoho z politických hlavounů na jeho důležitý proslov. Jelikož už jste však v kůži hlavního hrdiny překazili plány několika tamním potentátům, jejich ozbrojené síly si už dávají mnohem větší pozor. To je důvod k opatrnějšímu postupu.
Vývojáři slibují rozsáhlý arzenál zbraní.
Vybaveni libovolnou zbraní nasedáte do vrtulníku, sledujete rozmístění kulometných postů a přistáváte na vrcholku hory. Postup si samozřejmě můžete zvolit sami, ale kvůli protiletadlovým střelám musíte k základně doplachtit. Takže se rozbíháte a skáčete s bazukou na zádech. Pár desítek metrů nad základnou otevíráte padák a saháte po bazuce, míříte na benzinové zásoby a rozpoutáváte chaos. Hlavoun vybíhá z krytu a snaží se zjistit, co se stalo – chopíte se příležitosti, raketu namíříte jeho směrem, přičemž o chvíli později John Rambo začne škytat a vy se už vezete ukradeným člunem pryč z ohrožení.
Co se pohodlnosti ovládání týče, míření a bojový systém by měl zpříjemnit detektor nepřátel, který vám sice ukáže polohu nepřítele, ale nechá vám volnost ve výběru části těla, kterou chcete zasáhnout. Tato volba posléze rozhodne, zda protivníka pouze zmrzačíte či přímo zabijete.
Aby bylo čím střílet, vývojáři slibují rozsáhlý arzenál zbraní – od klasických 9mm pistolí, přes samopaly se solidní kadencí, až po přenosné kulomety a RPG. Zbraně budou stejně jako lékárničky náhodně rozházeny po herní ploše, najdou se ale i místa, kde se zbraně, stejně jako vozidla či munice, bude nacházet vždy – v takzvaných safehousech, bezpečných útočištích, kde se mimo jiné i ukládá hra.
Už jsme mluvili o padáku, jenž by měl oproti své původní verzi reagovat na jakýkoliv pohyb naprosto bez problému, podobá se totiž spíš křídlům než klasickému padáku: stačí trošku nadzvednout nohy, zatáhnout za lanka a už lehce nabíráte na výšce. Padák půjde stejně jako v prvním dílu využívat například na střeše aut či letadel, když se chcete vznést do co nejvyšší pozice. Stačí se rozjet vozidlo do pořádné rychlosti, vyskočit na střechu a otevřít padák. Platí, že čím rychleji jedete, tím výš vyletíte.
Kotvička poslouží kromě přitahování se k objektům a pohybu po mapě i k manipulaci s objekty, například s notoricky známými výbušnými barely nebo přímo s nepřáteli. Můžete zachytit hák za protivníka a druhý konec za projíždějící auto a pak už stačí jen sledovat, jak se záporák snaží ze všech sil přežít. Zajímavější využití se však naskytne při zaháknutí rychle se pohybujícího objektu třeba k nosníku mostu.
Věcí, kterých bychom se po zkušenostech z prvního dílu mohli bát, jsou zejména protivníci a jejich umělá inteligence, a dále také bojový systém a jízdní model. Vývojáři ale slibují, že si z tvorby minulého Just Cause odnesli hodně cenných zkušeností a nebojí se, že by udělali ty samé chyby dvakrát. A ukázky ze hry prozatím nasvědčují tomu, že Avalanche Studios nemluví do větru.
Důvodů, proč se na Just Cause 2 těšit, je tedy dost. Ať už je to arkádový přístup k hraní, totální volnost pohybu, sesazování diktátora nebo výběr zbraní, skoro každý si určitě najde to svoje. Snad jen kromě těch, co mají hrůzu z výšek. Tento revolucionářský titul by měl vyjít snad již na podzim tohoto roku na platformy PS3, Xbox 360 a PC. Viva la revolución!
Index očekávání: 80%