Iron Man ve virtuální realitě: létat jako superhrdina je naprosto strhující

aktualizováno 
Sony nám loni nadělila úžasného Spider-Mana a jejich další exkluzivní výlet do světa Marvelu nepůsobí o nic méně ambiciózně. Zahráli jsme si na GamesComu demo a překvapilo nás výpravou i hratelností.

Ačkoliv mám novou éru virtuální reality upřímně rád a konkrétně s PlayStation VR mám za sebou kromě jiného nezapomenutelnou dvacetihodinovou seanci v Resident Evil 7, jsem obecně k VR hrám samotným stále skeptický. Drtivá většina z nich jsou spíše hříčky než opravdové hry a já mám radši smysluplnější zážitky s dobrým příběhem než kolotočové kejkle.

Iron Man VR

Iron Man VR

O to víc mě Iron Man zaskočil, protože kromě náznaku solidní výpravy a la loňský Spider-Man nabízí zážitek z létání a boje tak silný, že se mi vůbec nechtělo od něj odcházet. Už chápu, proč Sony věnovala této hře takovou pozornost na jaře při jejím oznámení a nyní při jejím předvádění na GamesComu, kde měla desítku samostatných kabin pro prezentaci.

Relativně mladé americké indie studio Camouflaj (mají za sebou osm let existence, jednu výpravnou mobilní hru a dohromady padesát zaměstnanců) dokázalo perfektně zúročit klíčový aspekt postavy Iron Mana (nebo spíše jeho brnění, abych byl přesný), nad kterým jsem u filmů nikdy dostatečně nepřemýšlel. Ale okamžitě mě plnou vahou praštil po palici, jakmile jsem si virtuální brnění na sebe oblékl. Abyste létali, musíte neustále ovládat úhel i rychlost pohybu svými končetinami, hlavně rukama, protože právě v nich jsou zabudovány vaše (směrové) trysky.

Zkuste se nad tím pořádně zamyslet, jak to v praxi funguje. Stojíte na místě, dáte ruce podél těla a stisknete spouště v dlaních (hra se ovládá velmi intuitivně dvěma ovladači Move, které suplují role tlačítek na vašich virtuálních rukavicích). Okamžitě vás to vykopne do vzduchu, ale zároveň cítíte všechny otřesy a náklony, jak chtě nebo nechtě mírně hýbáte rukama a korigujete tak úhel trysek.

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

V praxi poměrně brzo naberete dojem, že se vlastně „odstrkujete rukama od vzduchu za vámi při letu na opačnou stranu“, což je samozřejmě šílená myšlenka, jenže klíčová je ta její fyzičnost a hmatatelnost. Podobně jako nám v těch nejlepších snech létání připadá jako zcela jasná fyzikální záležitost („musím správně máchat rukama“ nebo „musím správně šlapat nohama“, abych se vznášel tak a onak), zde bleskově naberete cit pro úplně svobodný pohyb vzduchem, jaký vám nikdy nedal žádný simulátor letadla, protože manévrovací potenciál vašich končetin je samozřejmě nekonečně vyšší.

K tomu si pak přidejte věci jako „nitro boost“ (samozřejmě se to takhle nejmenuje) pro krátkodobý zážeh trysek na dvě stě procent, který vás vykopne jako raketu směrem, kterým se takto odrazíte. Je to obzvlášť strhující, pokud se takto odpálíte kolmo, vysoko nad krajinu kolem vás, odkud pak pomocí řízeného sestupu zaútočíte na nepřátele pod vámi.

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

Když už je řeč o boji, nezapomeňte, že většina nejoblíbenějších Iron Manových zbraní také spočívá doslova v jeho dlaních. V praxi pak natáhnete ruku s otevřenou dlaní proti nepříteli a vypustíte z ní smrtící paprsek, který můžete regulovat po stránce intenzity. „Ukazovat“ tímto způsobem na nepřátele je skoro stejně zábavné jako samotné létání. Po chvíli si opravdu připadáte jako Iron Man, jako všemocný létající bůh se smrtícím dotekem. Nechybí ani možnost blízké cíle prostě sejmout ohnáním se sevřenou pěstí, což už je opravdu třešnička na dortu.

To všechno skvěle podporuje parádní grafika i hudba. Ačkoliv moje půlhodina s hrou spočívala pouze v tréninku nad mořem poblíž útesů se Starkovou vilou, kde jsem se učil létat a sestřelovat drony, vše bylo zasazeno do kontextu tréninku připomínajícího první film a doprovázeno zábavným dialogem. Pochopil jsem také, proč byly místnosti pro testování hry tak velké, protože jsem se hýbal rozhodně více než u hraní průměrného VR titulu.

Po chvíli létání a otáčení se všemi směry jsem úplně ztratil přehled o směrech v realitě a občas mi je připomnělo nechtěné zamotání se do kabelu VR helmy (pořád říkám, že nikoliv rozlišení ani frekvence, ale kabely jsou největší problém starších přístrojů). Každopádně to beru jako pozitivum, že mne hra dokázala tak pohltit a rozpohybovat. Něco podobného jsem s VR ještě nezažil a rozhodně vám vřele doporučuji demo vyzkoušet, pokud budete mít příležitost. Jsem si zcela jistý, že vás příjemně překvapí.

Autor:
  • Nejčtenější

Svět Fortnite vtáhla černá díra. Epic ukázal, jak se má dělat marketing

Jedna z nejpopulárnějších her dnešního světa je již více než dvanáct hodin mimo provoz. Není to kvůli technické chybě,...

Cosplayerku vyloučili ze soutěže, protože ztvárňuje černošskou postavu

Jako cosplayer se můžete stát téměř kýmkoliv chcete. Ostříleným bojovníkem, robotem, zvířetem či dokonce osobou jiného...

Zahrajte si stovky dosových klasik zdarma přímo v prohlížeči

Nezisková organizace Internet Archive rozšířila svoji nabídku o další počítačové hry. Ty největší klasiky minulosti...

RECENZE: Miniaturní Pilgrims potvrzují genialitu českého studia Amanita

Nečekaně vydaná hříčka od kultovního studia Amanita se hodí spíše na mobily než na velké počítače, ovšem na jejím...

Výpadek Fortnite trval víc než den. Hráči se smáli i propadali hysterii

Sociální sítě plní tisíce příspěvků reagující na takzvaný Fortnite Blackout. Někteří hráči berou nucenou pauzu od...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

V Zombie Army 4 příliš mířit nemusíte, nepřátel jsou nekonečné davy

Zahráli jsme si půl hodiny z chystaného pokračování oblíbené zombie střílečky. Sice nás neohromila originalitou ani...

Iron Man ve virtuální realitě: létat jako superhrdina je naprosto strhující

Sony nám loni nadělila úžasného Spider-Mana a jejich další exkluzivní výlet do světa Marvelu nepůsobí o nic méně...

Tvůrci World of Tanks dělají moderní střílečku, hraje se skvěle

Nová střílečka od vydavatelství Wargaming by si chtěla ukousnout podíl z přesyceného trhu pseudorealistických válečných...

Final Fantasy VII Remake plní svůj účel. Není dokonalý, ale těším se

Remake zřejmě nejpopulárnějšího dílu japonské RPG ságy balancuje na hraně mezi nostalgií a experimentem. Zahráli jsme...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz