Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Iron Man ve virtuální realitě: létat jako superhrdina je naprosto strhující

Sony nám loni nadělila úžasného Spider-Mana a jejich další exkluzivní výlet do světa Marvelu nepůsobí o nic méně ambiciózně. Zahráli jsme si na GamesComu demo a překvapilo nás výpravou i hratelností.

Ačkoliv mám novou éru virtuální reality upřímně rád a konkrétně s PlayStation VR mám za sebou kromě jiného nezapomenutelnou dvacetihodinovou seanci v Resident Evil 7, jsem obecně k VR hrám samotným stále skeptický. Drtivá většina z nich jsou spíše hříčky než opravdové hry a já mám radši smysluplnější zážitky s dobrým příběhem než kolotočové kejkle.

Iron Man VR

Iron Man VR

O to víc mě Iron Man zaskočil, protože kromě náznaku solidní výpravy a la loňský Spider-Man nabízí zážitek z létání a boje tak silný, že se mi vůbec nechtělo od něj odcházet. Už chápu, proč Sony věnovala této hře takovou pozornost na jaře při jejím oznámení a nyní při jejím předvádění na GamesComu, kde měla desítku samostatných kabin pro prezentaci.

Relativně mladé americké indie studio Camouflaj (mají za sebou osm let existence, jednu výpravnou mobilní hru a dohromady padesát zaměstnanců) dokázalo perfektně zúročit klíčový aspekt postavy Iron Mana (nebo spíše jeho brnění, abych byl přesný), nad kterým jsem u filmů nikdy dostatečně nepřemýšlel. Ale okamžitě mě plnou vahou praštil po palici, jakmile jsem si virtuální brnění na sebe oblékl. Abyste létali, musíte neustále ovládat úhel i rychlost pohybu svými končetinami, hlavně rukama, protože právě v nich jsou zabudovány vaše (směrové) trysky.

Zkuste se nad tím pořádně zamyslet, jak to v praxi funguje. Stojíte na místě, dáte ruce podél těla a stisknete spouště v dlaních (hra se ovládá velmi intuitivně dvěma ovladači Move, které suplují role tlačítek na vašich virtuálních rukavicích). Okamžitě vás to vykopne do vzduchu, ale zároveň cítíte všechny otřesy a náklony, jak chtě nebo nechtě mírně hýbáte rukama a korigujete tak úhel trysek.

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

V praxi poměrně brzo naberete dojem, že se vlastně „odstrkujete rukama od vzduchu za vámi při letu na opačnou stranu“, což je samozřejmě šílená myšlenka, jenže klíčová je ta její fyzičnost a hmatatelnost. Podobně jako nám v těch nejlepších snech létání připadá jako zcela jasná fyzikální záležitost („musím správně máchat rukama“ nebo „musím správně šlapat nohama“, abych se vznášel tak a onak), zde bleskově naberete cit pro úplně svobodný pohyb vzduchem, jaký vám nikdy nedal žádný simulátor letadla, protože manévrovací potenciál vašich končetin je samozřejmě nekonečně vyšší.

K tomu si pak přidejte věci jako „nitro boost“ (samozřejmě se to takhle nejmenuje) pro krátkodobý zážeh trysek na dvě stě procent, který vás vykopne jako raketu směrem, kterým se takto odrazíte. Je to obzvlášť strhující, pokud se takto odpálíte kolmo, vysoko nad krajinu kolem vás, odkud pak pomocí řízeného sestupu zaútočíte na nepřátele pod vámi.

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

Iron Man VR

Když už je řeč o boji, nezapomeňte, že většina nejoblíbenějších Iron Manových zbraní také spočívá doslova v jeho dlaních. V praxi pak natáhnete ruku s otevřenou dlaní proti nepříteli a vypustíte z ní smrtící paprsek, který můžete regulovat po stránce intenzity. „Ukazovat“ tímto způsobem na nepřátele je skoro stejně zábavné jako samotné létání. Po chvíli si opravdu připadáte jako Iron Man, jako všemocný létající bůh se smrtícím dotekem. Nechybí ani možnost blízké cíle prostě sejmout ohnáním se sevřenou pěstí, což už je opravdu třešnička na dortu.

To všechno skvěle podporuje parádní grafika i hudba. Ačkoliv moje půlhodina s hrou spočívala pouze v tréninku nad mořem poblíž útesů se Starkovou vilou, kde jsem se učil létat a sestřelovat drony, vše bylo zasazeno do kontextu tréninku připomínajícího první film a doprovázeno zábavným dialogem. Pochopil jsem také, proč byly místnosti pro testování hry tak velké, protože jsem se hýbal rozhodně více než u hraní průměrného VR titulu.

Po chvíli létání a otáčení se všemi směry jsem úplně ztratil přehled o směrech v realitě a občas mi je připomnělo nechtěné zamotání se do kabelu VR helmy (pořád říkám, že nikoliv rozlišení ani frekvence, ale kabely jsou největší problém starších přístrojů). Každopádně to beru jako pozitivum, že mne hra dokázala tak pohltit a rozpohybovat. Něco podobného jsem s VR ještě nezažil a rozhodně vám vřele doporučuji demo vyzkoušet, pokud budete mít příležitost. Jsem si zcela jistý, že vás příjemně překvapí.

Autor:
  • Nejčtenější

Správce kempu stále používá k práci počítač Atari ST zakoupený v roce 1986

Nizozemec Frans Bos spravuje již třicet pět let svoji administrativu na klasickém počítači Atari ST s pouhým jedním...

Provokativní streamerka Amouranth byla vykázána ze sociálních sítí

Osmadvacetiletá streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa známá především pod přezdívkou Amouranth dostala nečekaně ban na...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Nejpopulárnější seriál současnosti vděčí za svůj úspěch i herní kultuře

Seriál Hra na oliheň vzal svět útokem. Na Netflixu si připsal nejúspěšnější seriálový start vůbec. Co je jeho receptem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To se u nás bude líbit. Na Steamu brzy vyjde simulátor hospody

V listopadu vychází originální budovatelská strategie Tavern Master, ve které budeme moci provozovat vlastní...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

PREVIEW: Z Sherlocka Holmese je namyšlený hezoun, hra je však vynikající

Zahráli jsme si první dvě hodiny z chystané hry Sherlock Holmes: Chapter One a nemůžeme se dočkat, až dostaneme zbytek....

Strategie Two Point Campus slibuje při budování univerzity víc volnosti

Two Point Campus je oficiální pokračování výborné strategie Two Point Hospital. Ačkoliv základní info před časem omylem...

PREVIEW: Back 4 Blood dokazuje, že i masakrování zombíků se může omrzet

Chystaná multiplayerová řežba Back 4 Blood navazuje přesně tam, kde před 12 lety skončil její předchůdce Left 4 Dead 2....

Forza Horizon 5 v Mexiku. Grafika je místy k nerozeznání od skutečnosti

Jedním z lákadel show Microsoftu byla i nová festivalová Forza Horizon 5, v níž se budeme ve stovkách různých vozů...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...