inFamous

inFamous

InFamous – dojmy z hraní

  • 6
Do redakce nám s předstihem dorazila demoverze superhrdinské akce inFamous. Je sice až moc krátká, ale leccos naznačuje.

inFamousCole, hlavní hrdina hry inFamous, to nemá lehké. V jeho městě vládne chaos a on sám navíc taky už není tím, kým býval. Díky ne zcela obvyklému incidentu se totiž stal jakýmsi akumulátorem, takže se může nabíjet elektřinou a následně ji zase používat k všemožným akcím. Na druhou stranu ale právě díky tomu může být tato hra o opravdovém superhrdinovi a ne jen o obyčejném Coleovi.

Demo začíná na střeše činžáku, kde musíte svému kolegovi tak říkajíc z vlastních zásob dobít baterie, aby se mohl dívat na televizi. V ní je po chvíli vysílání přerušeno vstupem jednoho z takzvaných Reaperů, kteří terorizují celé město. Po chvíli vám nad hlavou proletí letadlo, které o kousek dál shodí pro zbídačené město zásoby potravin, a tak se tam s kámošem vydáte.

Cole v mnohém připomíná Altaira z Assassin's Creed.

inFamousTrochu překvapí, že jste vyzváni, ať bez váhání seskočíte se střechy rovnou dolů na ulici, protože je to opravdu dost slušná výška i pro superhrdinu Coleova kalibru, ale na druhou stranu vám stejně nic jiného nezbývá. Přežijete to úplně v pohodě a později získáte ještě schopnost jakéhosi „elektro-tryskového“ brzdění – to pro případ, že byste se pokoušeli seskočit z nějaké ještě podstatně vyšší pozice.

Každopádně už při onom prvotním seskoku ze střechy nám autoři naznačují, na čem si dali záležet nejvíce – na možnosti zcela volného pohybu ve městě, respektive v prostoru. Není teď ovšem řeč o tom, že byste se vykašlali na misi a jeli si zahrát do baru šipky jako typicky v nejznámějším představiteli žánru GTA, i když ale možná i to bude v plné verzi možné. Demo o délce jedné mise (zjevně navíc jedné z prvních) na to ale pochopitelně nedokáže dát uspokojivou odpověď.

inFamousMáme ovšem na mysli skutečnost, že ať už se nacházíte kdekoliv, můžete jít prakticky – ehm – kamkoliv. Cole umí lézt po zdech, všemožných výstupcích a římsách, takže v mnohém připomíná Altaira z Assassin's Creed, i když ten byl schopen lézt téměř po všem. Cole je v tomto ohledu přeci jen o něco uvěřitelnější, částečně i proto, že jeho pohyby nejsou zase až tak ladné jako ty Altairovy.

Vedle šplhání po zdech ale může Cole vyskočit prakticky na jakýkoliv objekt, který se poblíž nachází. Dokáže vylézt na sloupy nebo přeskočit z lavičky na hydrant a odtamtud na telefonní budku. Demoverze poskytla jen jakýsi náznak, k čemu by to mohlo být dobré, ale i kdyby to hned nakrásně bylo úplně k ničemu, tak i přesto musí takto přesná detekce objektů potěšit každého, kdo kroutí hlavou nad tím, když postava ve hře nedokáže přejít přes dvě na zemi volně pohozené fošny, a musí je tak obcházet.

Jediná věc, na kterou se nám nepodařilo vyskočit jsou duté sudy, v nichž cosi hoří. inFamousJinak dokážete vylézt opravdu prakticky na cokoliv, což je v daném žánru opět jistým krokem kupředu. Respektive spíše možná novým přístupem, protože již na loňské Tokyo Game Show vývojáři ze studia Sucker Punch zcela jasně prohlásili, že herní plocha inFamous bude rozhodně menší než případě již zmíněného GTA. Tudíž si díky tomu mohou dovolit nějaké další „blbinky“ jako například právě výbornou detekci objektů.

Je škoda, že demo neukazuje z možností práce s elektřinou více.

Mimochodem, když už je řeč o Sucker Punch, tak to je přesně to studio, které si udělalo dobré jméno na PS2 svou cel-shadovou sérií plošinovek (či akčních adventur) Sly Cooper. A zdá se, že leccos z původních návyků se přeneslo i do inFamous. Konkrétně tedy to, že se zde objevují pasáže, v nichž hopsáte po plošinkách, které ovšem tentokrát nejsou vyvedeny v roztomile pastelovém zpracování, ale v duchu co inFamousmožná nejvíce realistickém.

Důležitou složkou hry budou pochopitelně i souboje, ale demo nedává příliš možností k jejich posouzení. V jeho závěru se dostanete do křížku s několika Reapery, kteří se snaží ukořistit letadlem shozené jídlo, nicméně za tu krátkou dobu člověk nemá moc šancí posoudit v čem je lepší střílet do Reaperů elektrickými výboji, než kdybyste do nich pálili klasickou zbraní. Je ale jasné, že v plné hře se bojové možnosti budou postupně rozšiřovat.

I za takto krátkou dobu se ale dalo vypozorovat, že mají protivníci tendenci se zodpovědně krýt za všemožnými objekty, tudíž by teoreticky mohla přijít vhod ona již zmíněná možnost vyskočit či vylézt prakticky na cokoliv. Pokud se nepřítel kryje za telefonní budkou, můžete se za ní krýt taky, a pak protivníka zlikvidovat shora. Ovšem, zda to opravdu k něčemu bude, to zjistíme až z plné verze hry.

inFamousChvíli předtím se pak setkáváme s náznakem dalšího využití elektřiny. Hledáte předmět ukrytý pod autem, ale jelikož těch je tu několik, tak nevíte pod kterým. Pomoc je pochopitelně jednoduchá – stačí každé z nich vystavit elektromagnetické vlně a tou ho odhodit nebo převrátit. To vás ale stojí tolik energie, že ji musíte znovu doplnit. Naštěstí je ale po ruce jakýsi transformátor, nebo jak se všechny ty věci kolem elektřiny jmenují, a tam si můžete v pohodě „natankovat plnou“.

Přesto je ale ve výsledku škoda, že demo neukazuje z možností práce s elektřinou více. Takto by to totiž na leckoho mohlo působit, jako kdyby se tu zkrátka jen místo kulek střílelo elektřinou a telekinezi pro pohybování s předměty dnes má, řečeno s jistou dávkou nadsázky, taky již skoro každá druhá hra.

Dalším důležitým aspektem jsou pak pasáže, v nichž se můžete rozhodnout, zda inFamousbudete hodní či zlí. Po vystřílení Reaperů tak Cole začne uvažovat nad tím, že shozené zásoby by pro něj, jeho přítelkyni a kámoše vystačily na týdny. Může tak s pomocí svých schopností lidi rozehnat a nebo je nechat, ať si něco nabere každý. Tato rozhodnutí pochopitelně budou mít vliv na další vývoj hry ať už v podobě postupně zpřístupňovaných bonusů či vylepšení nebo v tom, jak se k vám budou chovat běžní obyvatelé města.

Víceméně jediná výtka směřuje ke zvukové stránce hry, respektive k dabingu.

Nicméně i když se v demu rozhodnete být za dobráka a jídlo necháte všem, tak se vzápětí na velké obrazovce v ulicích objeví další vysílání Reaperů, kteří celému městu ukazují Coleovu fotku a upozorňují, že jde o vysoce nebezpečného člověka, a pokud ho lidé nepomohou Reaperům odstranit, tak se jejich situace ještě zhorší. Holt, za dobrotu na žebrotu.

inFamousCo se týče grafického zpracování, jedná se o poněkud rozporuplný bod. V první chvíli totiž zarazí, že hra nevypadá nijak extra dobře, ale pokud si uvědomíme, že se jedná o městskou akci, pak v daném žánru vypadá inFamous velmi slušně. Otázkou ovšem zůstává, jak velké ve skutečnosti bude celé město. Protože inFamous na jednu stranu vypadá lépe než GTA, ale na stranu druhou je menší než GTA. Takže je potřeba zjistit, o kolik menší vlastně je.

Každopádně ale potěší celá řada různých detailů jako například množství porůznu se povalujících předmětů, papírů či lidí (skutečně tam na ulici polehávají, hned poté, co seskočíte ze střechy) a jak již bylo naznačeno, prostředí je slušně zaplněno nejrůznějšími lavičkami, telefonními budkami nebo podobnými objekty. Velmi stylově pak působí prakticky statické meziherní animace, které balancují někde na pomezí japonské a americké komiksové školy.

Víceméně jediná výtka tak směřuje ke zvukové stránce hry, respektive k dabingu, inFamousprotože zvuky samy o sobě jsou naprosto v pořádku. Dabing je ovšem tak trochu, řekněme, přehnaný. Cole zní drsněji Duke Nukem, což k jeho vzhledu zase až tak příliš nesedí, zatímco jeho kámoš je hodně afektovaně „v pohodičce“ a navíc je ukecaný až hrůza. Pokud by to tak mělo být celou hru, tak se možná vyplatí ho hned zkraje zastřelit. Snad to tedy nebude potřeba, a pokud bude, tak to snad půjde.

Zdá se, jako by autoři i tady tak trochu zůstali zaseknutí u těch plošinovek, v nichž se přece vždy musí objevit nějaký ten „bodrý chlápek, tak trochu pošuk, ale ve skutečnosti naprostý klaďas se srdcem na dlani“.

Celkově zatím ale tak jako tak působí inFamous velmi dobrým dojmem. Pokud tedy bude vše, co naznačuje demo, dotaženo do poctivého konce, budeme tady mít tak trochu jinou variaci městských akcí, která by ale právě touto odlišností mohla a měla zaujmout.

Index očekávání: 85%