Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Homeworld 2 – první dojmy

  12:00
Je pěkné číst si v PR textech popisujících změny a vylepšení, ke kterým dojde v pokračování revoluční vesmírné RTS Homeworld. Něco úplně jiného je ale zkusit si je v praxi… Recenze bude následovat již brzy!

Homeworld 2

HOMEWORLD 2
Výrobce: Relic
Vydavatel: Vivendi
Datum vydání: 16.9. (US) / 26.9. (UK)
Homepage
Tým Relic má zatím na svědomí pouze dvě hry, přesto se jedná o vývojářské studio s velkým jménem. K němu pomohla především v roce 1999 vydaná vesmírná RTS Homeworld, která ukázala, že tři rozměry ve strategii lze chápat nejen jako polygonové modely, terén, avšak jinak v podstatě stále plochou mapu – 3D může také znamenat naprostou volnost pohybu ve vesmírném prostoru. Přitom vše šlo vcelku snadno ovládat a takřka filmové zpracování dalo hře potřebnou šťávu. Druhou hitovkou z dílny Relicu pak byla taktéž realtimovka, avšak úplně jiného ražení – Impossible Creatures (dříve též Sigma nebo Adventures of Rex Chance). Zde šlo hlavně o genetické manipulace a tvorbu vlastní armády z různých zvířat. Nápad bezesporu perfektní, provedení už ale trpělo nedostatkem skutečné strategie a nutnosti taktického uvažování. V současné době se ale o Relicu hovoří opět už jen v souvislosti s Homeworldem. K vydání se totiž chystá jeho pokračování – a slibuje zážitek mnohem úžasnější, efektnější a spektakulárnější. Trochu o tom napověděla i nedávno vydaná hratelná demoverze

Homeworld 2Ve vesmíru je místa dost
Parafráze na Jaromíra Nohavicu z alba Tři čuníci se výtečně hodí k největšímu plusu hratelnosti Homeworldu 2. Podobně jako v jedničce i zde půjde o taktické bitvy odehrávající se mezi planetami, slunci, mlhovinami či asteroidy ve 3D prostoru. Díky jednoduchému ovládaní je možné jednotky posílat nejen v horizontální rovině po mapě sem a tam, ale též vertikálně a překvapit tak protivníka nečekaným úderem zespodu či shora. Taktické možnosti, které se jen díky tomu nabízejí, jsou obrovské. Navíc Homeworld 2 disponuje velmi podobným, avšak rozšířeným a vylepšeným arzenálem lodí, které slouží vždy k určitému účelu. Průzkumníci se hodí pro objevování mapy, stíhače proti pomalejším nepřátelským lodím, bombardéry zase proti velkým a bezbranným plavidlům, nechybí velké fregaty a řada lodí se speciálním určením. Neexistuje nejsilnější jednotka a je třeba dynamicky nasazovat na správná místa správná plavidla, jinak si na hráči slušná umělá inteligence doslova a do písmene smlsne, jak dokázal první zkušební souboj ve skirmish módu, jenž je v demu taktéž přítomen. Po samotné herní stránce ale není až tolik změn, taže ze všeho nejzajímavější asi bude nová kampaň.

Homeworld 2Proč už nás nenechají na pokoji?
Život je nespravedlivý. Jen málokdo by se opovážil tvrdit, že po útrapách spojených s návratem na domovský svět nemají už Hiigarané nárok na trochu toho klidu, domácí pohody, vysedávání u bedny a plození dětí. Jenže – Bůh, či jiná kosmogonická bytost, která svět Homeworldu řídí, se rozhodla jinak. A to tak, že na ně pošle brutální invazi agresivní, drsné a nekompromisní rasy Vaygrů. To vše je naznačeno ve výpravném a na pohled úchvatném intru, po němž se rozjede už samotná hra. Ve dvou misích, které jsou obsahem dema, hraje hlavní roli nová, nádherná mateřská loď Pýcha Hiigaru, která má být právě spuštěna, a proto je potřeba provést řadu testů, které vyzkoušejí, zda je již schopna samostatného, plného provozu. To je první část mise, která by si zasloužila spíše místo v některém z tutoriálů – ale jen po prvních pár minut, neboť pak se vše zvrtne a náhlá a prudká invaze Vaygrů zničí všechny iluze o hladkém spuštění. Ve druhé misi se pak jednotky Hiigaranů snaží ochránit jednak mateřskou loď, jednak šest transportů s posádkou blížících se k ní, aby obsadili potřebná místa. Obě mise jsou poměrně často přerušovány úchvatnými FMV sekvencemi, dynamicky se mění a neustále přinášejí něco nového – po stránce designu se tady Relicové opravdu vytáhli.

Homeworld 2Věčný spor mezi teorií a praxí…
…tentokrát dopadl pro hráče velmi příznivě. Slibované kosmetické úpravy herního systému dopadly na jedničku. Opět se zde v omezené a nijak zvlášť iritující míře těží, v mateřské lodi vyrábějí jednotky a hlavně a především, bojuje v neomezeném prostoru. Novým prvkem je rozčlenění velkých lodí na několik podsystémů, kdy je kupříkladu možné křižníku zničit výrobnu stíhačů a tím zabránit přílivu posil, aniž by bylo nutné ničit celý křižník. Totéž platí pro mateřské lodi. Je to příjemná změna – a navíc se tím do hry přidává lehký stavební a upgradovací prvek. Podobně bezvadně dopadly úpravy interface. Zatímco Homeworld 1 využíval kombinace myši a klávesnice, dvojka se ovládá výhradně myší, a to velmi intuitivně a snadno. Posouváním kurzoru se posouvá obraz, kolečko zoomuje, stisknuté pravé tlačítko a následný posun myši pak ovládá rotaci obrazu. Zadávání příkazů jednotkám pak funguje tak, že se nejprve označí pravým tlačítkem cílové místo v horizontální rovině a následně levým lze ovlivnit třetí osu. Je to prosté a člověk si rychle zvykne.

Homeworld 2Kvalitní prezentace je nezbytností
V dnešní době už hře nestačí k úspěchu jen chytlavá hratelnost a jeden dva dobré nápady. Kdo chce prodat miliony kopií, musí nabídnout též výjimečné grafické zpracování a kvalitní ozvučení. Homeworld 2 vypadá v řadě momentů naprosto kouzelně. Možná jsou mlhoviny až trochu moc efektní, planety až příliš nádherné a zbytek vesmíru spektakulární, ale pro oko je to rozhodně příjemnější, než čerň občas přerušená nějakým tím bílým bodem. A modely lodí, opět obohacené o řadu polygonů a ještě lépe vyřešené po stránce designu, si zaslouží absolutorium. A protože zvuková stránka je neméně kvalitní (hudbu tvořil stejný skladatel jako u jedničky a je to znát), dá se říci, že ani audiovizuálně hra rozhodně nezklamala.

Po pravdě řečeno, Homeworld 2 byl v redakci BonusWebu jednou z nejnetrpělivěji očekávaných strategií. Očekávání byla vysoká, ale demoverze ukázala, že aby Relic své věrné fanoušky zklamal nějakým nevydařeným kouskem, musel by odvést hodně práce při destrukci funkčních a zábavných herních mechanismů doprovázených snadným ovládáním, slušnou AI počítače a parádní grafikou.

Homeworld 2 Homeworld 2

Autor:
Témata: Asteroid, Slunce

Nejčtenější

Nadšenec vytvořil dřevěné PC, které se nemusí stydět dát ani do obýváku

Herní počítače už jsou dnes běžnou součástí domácího vybavení, jejich většinou futuristický design a mohutné LED podsvícení je však diskvalifikují od toho, aby si je esteticky uvažující jedinci...

Vývojáři Baldur’s Gate 3 slaví úspěch modifikací. Doporučují zvětšení prsou

Studio Larian se na sociálních sítích pochlubilo, že si fanoušci jejich hitu Baldur’s Gate 3 stáhli již sto miliónů modifikací. Z tisíců všemožných neoficiálních vylepšení ovšem sami nečekaně...

Vyzkoušeli jsme unikátní zábavní centrum v srdci Prahy

Loni zrekonstruovaný objekt obchodního domu Máj přinesl pohled na zcela jiný koncept, než byli zákazníci předtím navyklí. Výraznou novinkou je zábavní projekt Levels, optimisticky rozmáchlý přes celá...

Nic není nemožné. Legendární střílečku rozjedete jako elektronický dokument

Pomalu se krátí seznam způsobů, jakými ještě není možné spustit legendární střílečku Doom z roku 1993. Nyní nově totiž také tuto hru spustíte i v rámci formátu dokumentů PDF.

Go woke, go broke? Queerosexuální gendermancerka opouští EA bez potlesku

Režisérka třetího pokračování kultovní série Dragin Age Corinne Buscheová opustila po 18 letech vydavatelství Electronic Arts. Ostře sledovaná hra sice uspěla u kritiků, neprodávala se ovšem příliš...

Vše, co víme o chystané konzoli Nintendo Switch 2

Společnost Nintendo uvede během roku 2025 novou konzoli Switch 2, nástupce populárního Switche. Pojďme si rozebrat vše, co o konzoli prozatím víme a co očekávat.

25. ledna 2025 0

Go woke, go broke? Queerosexuální gendermancerka opouští EA bez potlesku

Režisérka třetího pokračování kultovní série Dragin Age Corinne Buscheová opustila po 18 letech vydavatelství Electronic Arts. Ostře sledovaná hra sice uspěla u kritiků, neprodávala se ovšem příliš...

25. ledna 2025 61

Nintendo Switch 2

vydáno 24. ledna 2025  14:14,  aktualizováno  14:15

Civilizace VII: datum vydání, cena, hardwarové nároky a hlavní změny

Datum vydání snad nejočekávanější strategie letošního roku se blíží. Sid Meier’s Civilization VII přichází po více jak osmi letech od vydání předchozího dílu. Přinášíme přehled základních informací a...

24. ledna 2025 3

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...